Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok en sak i media..


pippin

Recommended Posts

Nei utrolig trist..! At ike folk kan holde hundene i bånd da..! Båndtvang til og med..! :icon_redface:

Og at det var en SchæferVALP?? Joda sikkert mer enn 3 mnd :icon_confused: men uansett da.. Jeg synes det høres ut som en unghund som ble litt FOR ivrig og forvirret av alle barna. Slik at den bare prøvde å henge med alle sammen og derfor brukte munnen.. Ikke at jeg synes det er mindre ille av den grunn altså..! Jeg bare fikk det intrykket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den løp fram og tilbake, angrep oss gang på gang. Det var et kaos

Vettskremte elever klynget seg sammen, men var vergeløse mot hundens bitt. Gang på gang angrep den.

lå fem 13-åringer igjen skadet på bakken."

og:

"Situasjonen skal ikke være alvorlig for noen av dem.

Ifølge de tilstedeværende var hunden en schäfervalp"

Herregud.

Lurer fælt på hva i all verden som egentlig har skjedd her jeg? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TENK om det var din egen valp.. Som jo bare hoppet rundt og lekte, nappet litt i klærne til folk og kloret litt unger..

Du vet at valpen er dødsdømt hvis du tilkjennegir deg.

Jeg har selv en valp som biter og en som klorer noe inni .... Begge to hadde troligvis skremt vettet av hunderedde unger og troligvis også etterlatt noen merker på barna. Om de skulle vært avlivet av den grunn? Nei så absolutt ikke.

Neida, jeg har ingen anelse om hva som egentlig har skjedd i dette tilfellet. Men en schäfer som skambiter (!) flere unger bør aboslutt gi alvorlige skader, så jeg heller litt til valpe-teorien, jeg. Men uanett må den sikkert avlives hvis den blir funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei utrolig trist..! At ike folk kan holde hundene i bånd da..! Båndtvang til og med..! :icon_redface: Og at det var en SchæferVALP?? Joda sikkert mer enn 3 mnd :icon_confused: men uansett da.. Jeg synes det høres ut som en unghund som ble litt FOR ivrig og forvirret av alle barna. Slik at den bare prøvde å henge med alle sammen og derfor brukte munnen.. Ikke at jeg synes det er mindre ille av den grunn altså..! Jeg bare fikk det intrykket..

til deg som protesterte på det med båndtvang, nei det er ikke det alle steder, for den generelle båndtvangen er ferdig, men siden dette var i Oslo, så er det så vidt jeg vet helårsbåndtvang i dette området...

Men, mitt inntrykk er også som det pippin beskriver, en overivrig tullebikkje som ikke har styr på seg selv, kjempesørgelig. Og kjempesørgelig at eier skal få slik panikk at vedkommende bare stikker av. Når det gjelder ungenes reaksjon, så bare bekrefter dette det jeg lærte da jeg var med sønnen min på leiskole i vinter, de var en liten klasse fra landsbygda, som alle visste hvordan de skulle omgås dyr, og havnet sammen med en klasse fra grorud, som besto av 80 % innvandrere som hadde null peiling på kroppspråk og hvordan man omgikkes dyr. En av dem klarte til og med å bli bitt til blods av en geitekilling! Hallo er de tmulig?! drøvtyggere had bare tenner i underkjeven og dette var en relativt nyfødt kje som fortsatt diet, hvor langt inn i munnen på den hadde han presset fingeren for å begynne å blø?!

Sørgelig med denne hunden, for her er det menneskene som har sviktet, utifra beskrivelsen var detn ikke agressiv, i allefall ikke til å begynne med. Her har eier sviktet, med først å ha den løs uten kontroll, og så stikke av, læreren som ikke klarte å få ungene til å stå stille etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til deg som protesterte på det med båndtvang, nei det er ikke det alle steder, for den generelle båndtvangen er ferdig, men siden dette var i Oslo, så er det så vidt jeg vet helårsbåndtvang i dette området...

Ikke at jeg skal kuppe tråden om selve hendelsen, men dette skjedde i Marka og der er det ikke båndtvang utenom ordinær båndtvangtid. Men som det er skrevet: Ellers i året gjelder bestemmelsen om plikt til å ha kontroll med hunden, enten ved bånd eller på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem elever skambitt. Hundeeieren rømte til skogs.

Situasjonen skal ikke være alvorlig for noen av dem.

Jeg undres hvordan de kan bli Skambitt uten å få alvorlige skader?

Bor ved en ungdomskole her jeg bor, når jeg går forbi der så mjauer og bjeffer elevene til bikkja er ikke rart dem blir bitt til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dere kommentaren under?

"Det er bare folk med psykiske problemer som anskaffer seg hund

Narkomane har alltid en stor Shæfer hund grunnet paranoian sin

Ensome, misbrukte og depresive får seg hund så de får seg en venn og stole på

Psykopater får seg kamphunder så det kan skape frykt og kontroll

Sånn kan en forsette og stille diagnoser på alle hunde eiere :icon_redface:

Selv klarer jeg meg lenge med en Hot Dog :icon_confused: "

Så nå vet vi hva vi er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dere kommentaren under?

"Det er bare folk med psykiske problemer som anskaffer seg hund

Narkomane har alltid en stor Shæfer hund grunnet paranoian sin

Ensome, misbrukte og depresive får seg hund så de får seg en venn og stole på

Psykopater får seg kamphunder så det kan skape frykt og kontroll

Sånn kan en forsette og stille diagnoser på alle hunde eiere :icon_redface:

Selv klarer jeg meg lenge med en Hot Dog :icon_confused: "

Så nå vet vi hva vi er...

Den ble jeg faktisk ganske lei meg av å lese... Må huske å aldri lese kommentarene til artiklene i Dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som har skjedd her, så er det uakseptabelt at eieren av hunden stikker til skogs uten å ta ansvar.

Spiller ingen rolle for meg om dette var valp eller voksen.

Man får ta ansvar uansett.

Er ikke så mange dagene siden vi hadde en sak her i Tromsø, igjen, hvor løs hund angrep og eier stakk av uten å ordne opp etter seg.

http://www.itromso.no/nyheter/article392585.ece?service=mobile

Og det er jo ikke så lenge siden en pappilon ble drept her av en rottwailer, også da stakk eier av og måtte etterlyses av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh... spiller det noen rolle om det er en unghund når den rakk over 5 elever på så kort tid? Syns 5 stykker er ganske mye jeg! Når den til og med har klart å bite en i øret så må den jo hvertfall være stor nok til å klatre/hoppe opp og bite noen i øret. Om det hadde vært en leken hund som hoppet på et par elever og de fikk kloremerker eller noe slikt tror jeg ikke de hadde trengt å dra på legevakta akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tru det var ren vitenskap å ha kontroll på hunder for tiden. Uansett om det kommer til andre hunder, sauer eller folk... Holdningen ser man litt igjen hele veien, både på forum og i det daglige. Båndtvang gjelder bare om noen ser en, og når den er over, så er det fritt fram for hunden å løpe løs, og folk glemmer denne kontrollbiten.

Kanskje det virkelig er på tide å innføre regler på hvem som kan ha hund nå, ikke bare hva slags hunder vi kan ha. For i de aller fleste tilfellene, så er det jo brødhue i andre enden av linen som er problemet. Kjenner jeg har stadig mindre sympati for folk som mister hundene sine pga at de jager sau, biter mennesker eller andre ting. Det burde ikke være en menneskerett å eie dyr, men et privilegie.. Det er synd det er hunden det går utover, med at de avlives da. Men menneskene har jeg ikke helt sympati for tidvis...

Dagbladet skal ha + i margen denne gangen for å ikke finne et fresende bilde av en schäfer denne gangen da. Gjerne i bitearbeid, flekkende tenner, med munnkurv eller noe slikt...

Kommentarer på Dagbladet bør man holde seg langt unna å lese tidvis. Jeg fulgte med de under vekterstreiken, og for å synke ned mot deres nivå, så virker det som om enkelte av de burde få seg et liv som består av noe annet enn å sitte å kommentere nyhetsartikler. Det er de samme navnene som går igjen, med de samme lavpannekommentarene (sorry, men det er helt utrolig hva folk klarer å konkludere med og lire av seg tidvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Når det gjelder ungenes reaksjon, så bare bekrefter dette det jeg lærte da jeg var med sønnen min på leiskole i vinter, de var en liten klasse fra landsbygda, som alle visste hvordan de skulle omgås dyr, og havnet sammen med en klasse fra grorud, som besto av 80 % innvandrere som hadde null peiling på kroppspråk og hvordan man omgikkes dyr...

Unnskyld meg, men her hopper du på konklusjoner. Hvem har sagt at det var innvandrere som ble bitt i denne klassen??? Det kan like gjerne ha vært vanlige, norske tenåringer! Og om det skulle vise seg at de var det, har deres hudfarge og etniske bakgrunn overhodet ingen betydning. Hunder skal da for svingende ikke bite folk fordet!

I denne tråden høres det jo nærmest ut ut som om folk allerede har bestemt at "det var sikkert innvandrere som ble bitt, og de har jo ikke riktig kroppsspråk overfor hunder".

Skal det dermed erklæres at "det var deres egen feil", de nærmest ba om å bli bitt siden de ikke er hundeeksperter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dere kommentaren under?

"Det er bare folk med psykiske problemer som anskaffer seg hund

Narkomane har alltid en stor Shæfer hund grunnet paranoian sin

Ensome, misbrukte og depresive får seg hund så de får seg en venn og stole på

Psykopater får seg kamphunder så det kan skape frykt og kontroll

Sånn kan en forsette og stille diagnoser på alle hunde eiere :icon_confused:

Selv klarer jeg meg lenge med en Hot Dog :icon_redface: "

Så nå vet vi hva vi er...

:no:

Jeg tror dette som vanlig er en overdimensjonert sak som blir blåst opp i media. Jeg har selv en valp som hopper og klorer og kan finne på å bite om han er i det riktige humøret. Jeg synes det er utrolig trist om valpen blir avlivet. Samtidig så er det eierens ansvar å holde hunden i bånd når det kommer en skokk med barn forbi. Jeg merker hvertfall at jeg er påpasselig på å ta hundene i bånd om jeg ser situasjoner som kunne blitt krise liksom. For eksempel hvis det kommer små barn, og Midas er i herjehumør, så kan han finne på å leke med de. Hundeeiere bør jo være flink til å lese situasjoner før man står midt oppi det, og ta forhåndsregler.

Jeg synes synd på eieren av denne valpen... Det virker som valpen bare skulle leke, og skarpe valpetenner kan godt gå gjennom huden.. Det er en veldig trist situasjon dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men her hopper du på konklusjoner. Hvem har sagt at det var innvandrere som ble bitt i denne klassen??? Det kan like gjerne ha vært vanlige, norske tenåringer! Og om det skulle vise seg at de var det, har deres hudfarge og etniske bakgrunn overhodet ingen betydning. Hunder skal da for svingende ikke bite folk fordet!

I denne tråden høres det jo nærmest ut ut som om folk allerede har bestemt at "det var sikkert innvandrere som ble bitt, og de har jo ikke riktig kroppsspråk overfor hunder".

Skal det dermed erklæres at "det var deres egen feil", de nærmest ba om å bli bitt siden de ikke er hundeeksperter?

Det var nok ikke invandrere hun siktet til men at folk i byen har mindre peiling på hvordan de skal oppføre seg rundt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på. Det var vel ingen grunn til å nevne at 80% av klassen fra Grorud var innvandrere ellers? Det hadde holdt å skrive "en klasse fra Grorud i Oslo". Poenget med å nevne de 80% var vel nettopp...poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot schæfere Ricco =) Var vel bare naturlig og si det istedet for en hund som liknet på schæfer.. Hvilken rase det uansett er har vel ikke så mye å si.. Men jeg forbinder jo ENKELTE schæfere som litt vimsete og kanskje overivrige som unghunder, og jeg synes det høres ut som nettopp det..: En vimsete schæfervalp på rundt 7-8 mnd som ble overivrig og som ikke helt klarte og kontrollere seg. Mulig den ble litt hyper av å se så mange barn løpe rundt eller hva de nå gjorde.. De hadde jo gym så det var vel en del bevegelse inn i bildet.. Og hunden ville være med selv om den ikke helt visste hva den skulle gjøre sammen med de. Det er den følelsen jeg fikk av å lese artikkelen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hundeeiere som kan unnskylde en uansvarlig hundeeier som stikker av etter at kjøteren har skremt en hel skoleklasse med at det sikkert bare er en vilter valp som ville leke..

Det har ingenting med saken å gjøre, det. Saken er at det er nok en hundeeier som ikke klarte å kontrollere kjøteren sin, og som til alt overmål stikker av etter at den ukontrollerbare kjøteren har skremt vannet av en hel klasse - da er det revnende likegyldig om de er muslimer, polakker, svensker eller nordmenn. Hva motivasjonen til bikkja er er revnende likegyldig - sånne episoder som dette som ødelegger for ALLE hundeeiere.. Og sympati og forsåelse for en sånn hundeeier, er så malplassert og usaklig at jeg får gåsehud av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot schæfere Ricco =) Var vel bare naturlig og si det istedet for en hund som liknet på schæfer.. Hvilken rase det uansett er har vel ikke så mye å si.. Men jeg forbinder jo ENKELTE schæfere som litt vimsete og kanskje overivrige som unghunder, og jeg synes det høres ut som nettopp det..: En vimsete schæfervalp på rundt 7-8 mnd som ble overivrig og som ikke helt klarte og kontrollere seg. Mulig den ble litt hyper av å se så mange barn løpe rundt eller hva de nå gjorde.. De hadde jo gym så det var vel en del bevegelse inn i bildet.. Og hunden ville være med selv om den ikke helt visste hva den skulle gjøre sammen med de. Det er den følelsen jeg fikk av å lese artikkelen ihvertfall.

Nå var ikkje eg ute etter noe anna enn å poengtere at i den artikkelen ikke sto at det var 100% sikkert at det var en sch. Og det var forresten ikke bare du som nevnte rasen her :icon_confused:

Og ja, jeg vil si at det er mer enn enkelte schäferhunder som er vimsete og kan være overivrige som valp/unghund. Og derfor er det enda mer viktig å passe på og ha kontrollen synes eg då.

La meg og legge til at eg på ingen måte forsvarer hunden eller eieren i dette som har skjedd, for det skal IKKE skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...