Gå til innhold
Hundesonen.no

Bak enhver god utstillingshund ligger det en blå sløyfe


MegaMarie

Recommended Posts

Jo, man kan synes det er kjipt å få et resultat på utstilling, jeg synes det var dødskjipt med den forrige blå jeg, begynte omtrent å grine. Men nå skal jeg legge til at jeg blokka totalt ut i ringen, og for meg var det en dårlig opplevelse, som ble forsterket av blått, som igjen heller ikke burde kommet som noen overraskelse slik vi drev på.

I min verden, og med mine penger får jeg mer valuta for dem hvis jeg får cert, eller ck, enn om jeg får blå... men det er vel bare meg. Grunnen til at jeg stiller ut er ikke for å samle vurderinger, det er for å få championat det, så enkel er jeg. Men selvsagt, gøy med kritikker.

Nei, du får ikke mer valuta for pengene - ved å melde på til en utstilling betaler du for å få en dommers vurdering av din hund. Og det får du, uansett om du reiser hjem med blått eller cert, null eller BIS.

At du er mer fornøyd med dagen, at du synes det var mer verdt pengene, det er nå så - men valutaen de 320 kronene veksles inn i er en gul kritikk med velvalgte ord fra dommer og et eller flere silkebånd.

Jeg har også vært 15 år og grini fordi hunden min fikk gult, og jeg syntes det var helt ****** at dommeren kunne påstå at hunden min var så schtøgg. Men det er faktisk en del av gamet å kunne håndtere dårlige resultat på en god måte - og å håndtere gode resultat på en like god måte, det er mange dårlige vinnere der ute også.

Også må jeg jo få spørre: Hva gjør du om Casper ikke blir champion? Og hvor lenge akter du å prøve? Når har du brukt opp valutaen for det? Og hvor riktig er et championat, om en må innom 30 blå før en får tre cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Nei, du får ikke mer valuta for pengene - ved å melde på til en utstilling betaler du for å få en dommers vurdering av din hund. Og det får du, uansett om du reiser hjem med blått eller cert, null eller BIS.

At du er mer fornøyd med dagen, at du synes det var mer verdt pengene, det er nå så - men valutaen de 320 kronene veksles inn i er en gul kritikk med velvalgte ord fra dommer og et eller flere silkebånd.

Jeg har også vært 15 år og grini fordi hunden min fikk gult, og jeg syntes det var helt ****** at dommeren kunne påstå at hunden min var så schtøgg. Men det er faktisk en del av gamet å kunne håndtere dårlige resultat på en god måte - og å håndtere gode resultat på en like god måte, det er mange dårlige vinnere der ute også.

Også må jeg jo få spørre: Hva gjør du om Casper ikke blir champion? Og hvor lenge akter du å prøve? Når har du brukt opp valutaen for det? Og hvor riktig er et championat, om en må innom 30 blå før en får tre cert?

Jada, ser poenget ditt, men jeg mener fortsatt jeg får mer for pengene om jeg vinner. Så det.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på, jeg stiller litt der det er praktisk jeg, og det blir ikke så mange utstillinger i året, så i år kan jeg jo holde på en god stund, men antall utstillinger kommer nok ikke til å være så høyt. Om Casper ikke blir champion er det ingen krise, så klart er hadde det vært utrolig morsomt, men nå har han iallefall cert, så da føler jeg at jeg iallefall har bevist at han er god nok :lol: Men han er ingen selvskreven certvinnenr pdd, så kan sikkert slite litt med det store. Men der er vi vel ikke alene.

Får man 30 blå så kan jeg ikke se at championatet smaker like godt, men synes man det er morsomt å stille så får man bare holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, nå må du ikke tulle da! Selvsagt er det seriøst ment, ALLE gode hunder har minst en blå.. Fantastiske hunder har 3 de! :D

:):D

Utstillingsverden er en hard verden, her duller vi ikke med silkehansker og pusing! :lol:

Vi LEKER ikke utstilling, gjør vi vel ? :D

Det uttrykket tror jeg jeg har hørt siden jeg startet med utstillinger for snart 20 år siden... men det er like forb... kjipt å stå der med ei blåsløyfe i hånda, for ikke å snakke om ei gul. Gamle Lotta fikk i sin tid gul sløyfe, hun... Stakkars lille. Totalt avrøyta, uutviklet og med tannmangel - det ble nok litt i overkant mye for dommeren *ler*. At hun siden ble internasjonal champion var jo selvsagt kjekt når man tenkte tilbake på den ekle gulsløyfa.

Babs fikk vel med seg ei blåsløyfe fra juniorklassen en gang hun også - mest pga tannmangelen da vi stilte for en spesialdommer. Etter det tror jeg ikke hun hadde noen blåsløyfer i bagasjen - men hun har fått noen flate røde, da, og som regel har de kommet pga hennes manglende P1 :D.

Unge herr Willy har enda tilgode å få ei blåsløyfe. Han er heller ikke en hund som skal ha blå sløyfe da han ikke har noen feil som kvalifiserer til slikt trekk, han har heller ingen ekstreme egenskaper som skal tippe premieringen den ene eller andre veien - han er i det heletatt en rimelig komplett hund som har det han skal ha. Jeg skal ærlig innrømme at jeg faktisk forventer at han skal få sin CK på hver utstilling han er på. Han har hatt tre utstillinger der han ikke har fått CK - resten har resultert i både CK og plasering i BHK, og så god er han faktisk at han skal være plassert der :D. Sånn helt objektivt sett altså *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ser poenget ditt, men jeg mener fortsatt jeg får mer for pengene om jeg vinner. Så det.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på, jeg stiller litt der det er praktisk jeg, og det blir ikke så mange utstillinger i året, så i år kan jeg jo holde på en god stund, men antall utstillinger kommer nok ikke til å være så høyt. Om Casper ikke blir champion er det ingen krise, så klart er hadde det vært utrolig morsomt, men nå har han iallefall cert, så da føler jeg at jeg iallefall har bevist at han er god nok :lol: Men han er ingen selvskreven certvinnenr pdd, så kan sikkert slite litt med det store. Men der er vi vel ikke alene.

Får man 30 blå så kan jeg ikke se at championatet smaker like godt, men synes man det er morsomt å stille så får man bare holde på.

Da synes du det, og jeg er skikkelig ikke enig i hvordan ett utstillingsresultat skal forstås, vurderes og vektlegges. Deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på handler kurs. Forklaringen til blå fargen er jo faktisk at det er en god hund. Hunden behøver derfor ikke ha store feil for å få blå. Det burde derfor holde mer enn nok at Handler er tilstreklig nervøs og at dette påvirker hunden.

Man får jo bare noen få minutter av dommers tid og knapt det til å pressentere hunden fra dens beste side.

Jeg er personlig kjempe dårlig. Jeg klarer å få blått på gode hunder som nermest stiller seg selv. Men ingen av dem har serlig store feil. Som dommeren som holdt kurset sa, så har alle hunder feil. Men de må ha noe som veier tyngre enn disse feilene om de skal gjøre det bra, og det er bare opp til handler å få dette frem.

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk veldig enig med siste innlegg. Hvordan hunden presenteres har vanvittig mye å si! Mine hunder får sjelden 2pr. Og de bedre av dem holder seg stort sett jevnt på ck. Men nå er det jakthunder - og ikke utstillingshunder jeg avler, og jeg velger ikke hanhunder ut i fra utst. resultater. Det resulterer i at jeg har brukt flere flotte hanhunder som stort sett har blått og kanskje en og annen ren rød på utstilling. I og med at jeg har gangsynet i behold, og kan min rase - ser jeg lett at dette ofte er hunder som ville ha gjort det skarpt i ringen med en utstillingstante i andre enden av båndet. Men de har eiere som trives best i skauen, og ikke har snøring på å presentere hunden sin på utstilling - derav resultatene... :) Siste hanhunden vi brukte har faktisk 2pr. som beste, og et par gule med... Men det er en helt OK pen hund - og jeg tør vedde på at jeg lett hadde stillt på ham et ck om jeg hadde prøvd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spørs det litt hvordan man får den blå sløyfen, altså kritikken.

Blaze sin blå sløyfe syns jeg rett og slett var ubegrunnet. Når den slår ned på rasetypiske trekk som SKAL være der som feil, da blir jeg gretten av blåsløyfen. Om jeg hadde vist hvordan han dømte AK fra før så hadde jeg aldri stilt for han.

Den slo ned på feil som ALLE andre dommere vi har stilt for (også rasespesialister fra hjemlandet) mener er av ypperste kvalitet.

Talli har også en blåsløyfe som jeg syns hun fortjente i den alderen hun var i dag og den var godt begrunnet med svakheter som er nettopp svakheter. Og jeg lærte at hun ikke liker den typen Talli er. Ingen sure miner for den.

Om man har vært i "gamet" en stund så vet man hvilken dommere man bør unngå og hva dommerene liker. Min rase blir veldig ofte "kastet" til ukjente dommere som jeg ikke finner noen form for bedømming av rasen fra før, da er det vanskelig å unngå de dommeren som kanskje ikke helt er inne i rasen. Men det er en sjanse å ta.

En blåsløyfe er ikke verden undergang :lol: Og jeg tviler på at noen vil reagerer på en blåsløyfe eller tre, med mindre at det viser seg være i STERK overvekt og bare en og annen tilfeldig rød/CK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akkurat redd for blå på den måten at jeg er redd for hva folk vil si om henne etter det. Jeg syns bare det hadde vært kjipt å betale 310 kr for en blå sløyfe. Kritikkene man får når man får blå er jo veldig lange, så det er sikkert mye man kan lære av det.

Nå har jeg ikke stilt på så mange utstillinger i mitt liv, så kan jo være at eneste grunnen til at vi ikke har blå er at vi ikke har truffet på en dommer som vil gi henne det etter så "få" utstillinger. Vi har stilt ut i snart 5 år og vært med på tilsammen ca 20 utstillinger eller noe. Hun har alltid fått rød, og flertallet av utstillingene har hun fått CK.

Hun er en hund som noen dommere syns er for kraftig og som de ønsker med feminin, men hun er ikke såpass kraftig og stor at hun ryker ut med blått. Ellers har hun lite som blir kommentert. Vi fikk en gang at hun var overvektig :lol: Og en gang i dårlig pels. Men igjen, ingenting er så gale at hun ryker ut med blått. Men kanskje dagen en dag kommer, og da får vi ta lærdom av det. Men om ikke den dagen kommer, og hun blir champion og heller aldri da får blått, vil hun da være en dårlig hund av den grunn? Jeg skjønner liksom ikke helt det utrykket.

Uttrykket betyr bare at alle hunder kan få blå. Eller rød, eller kanskje gul eller CK. Det vil variere med mange ting det; dagsform er nevnt, handling det samme, generell kondisjon - både pels og fasongen ellers. Og ikke minst; dommerens oppfatning og mening om hvordan en hund av en gitt rase skal se ut!

La oss ta JeanetteH sitt eksempel; hun møtte en dommer som ikke likte kvalitetene til hunden hennes (dog urettmessig kanskje), og trakk for dette. Hun fikk blå. Hvis man møter en dommer som ikke "kan" rasen, eller hvis man møter en dommer som mener at rasen bør være kraftigere/spinklere enn din, ha mer/mindre pels, eller hva det nå er - så kan du få blå nettopp pga dette. Du kan få blå hvis du ikke klarer å vise hunden til sin fordel; en ellers pen hund som stilles i flexi, som sitter foran dommer, som koses med på bordet av eieren - en slik hund vil nok i beste fall ofte få en blå.

Men hele poenget er jo at det endrer da ingen verdens ting; hunden er just den samme uansett premiegrad for dagen! Den får verken bedre eller dårligere vinkler, mer eller mindre pels, den kommer ikke nærmere eller lengre fra rasestandarden av den grunn, men du har altså møtt en dommer som har vektlagt ting som gjorde at premiegraden ble som den ble.

Og derfor er det jo interessant det Emma sier; hvor mange blå får du da? Hvor mange rød? Hvor mange CK? Gule? Får du generelt ujevne resultater, eller ligger hunden stabilt? Sånne ting sier jo mer om hunden enn premieringen en gitt dag. Hvis hunden ligger jevnt på rødt, forteller det noe annet enn om hunden hadde fått masse forskjellige resultater, og at utstilling var som bingo. En hund som er stilt ut 50 ganger og har fått 50 røde, er kanskje penere enn en hund som er stilt 50 ganger, fått 30 blå, 10 gule, 7 flate rød + 3 cert - selv om sistnevnte kanskje er champion?! Et annet case: hvem kan si hvem som er penest av disse to hundene; den ene er stilt ut en gang med resultatet blå, den andre er stilt ut en gang med resultatet cert? Ingen vet hva som kommer, kanskje hadde hundene kvaliteter de gitte dommerne verdsatte veldig, eller kanskje trakk mye for? Kanskje resultatet hadde snudd hvis de ble stilt ut enda en gang? Skjønner du mer av hva uttrykket skal bety? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, meg om det. Synes ikke det er helt fantastisk å få en gul kritikk jeg, synes det er mer stas med nasjonalfarger.

Jeg husker Amigo fikk en gul en engang. Men vi synes begge at utstilling er superkjipt, så vi egentlig en god deng. Bikkja ville heller sitte i ringen foran dommeren, han. Og dommeren synes det var bra at vi tok det som vi gjorde.

Det skal så sies at denne dommeren likte litt kraftigere hunder. Amigo var jo en ganske "spinkel" golden, langbeint, smal og lang i ryggen. Eller "karperygg", som dommeren kalte det. Karperyggen var nok noe vi lagde til sjøl, siden vi ikke hadde noe som helst peiling på hva vi gjorde. Gul eller rød sløyfe, jeg digget bikkja allikevel, og han var den samme uansett. Dommere er folk de også, og de liker forskjellige ting. Samme som det gigantiske hoppet det er forskjeller på i flere raser. Hard to judge that one.

Nope, jeg er ingen venstresvinger. Jeg får se hva som skjer med Pøbel når han har fått "formen" sin klar. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, så forskjellig kan verden være: Jeg hadde blitt kjempeglad for en blåsløyfe jeg! :)

Stiller nok i samme kategori som deg. Jeg jubler for mine blå her. :lol: Jeg har til og med fått kjeft både på utstilling fordi jeg jublet for Nirms blå, og fra en sonis fordi jeg lagde skrytetråd for Vidas blå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å betale for en blå? Så, hvor mange tror du vet hva de vil få på utstillingen når de melder på? Og hvor mange tror du går fra utstillingsområdet og er opprinnelig helt fornøyd over resultatet og kunne ikke drømme om at det skulle gått bedre?

En betaler for dommers vurdering, og da kan en ikke tenke at det er kjipt å få det resultatet en får. Da får du bli hjemme og spare de pengene, det er helt gratis...

Forrige utstillingen min var fra Oslo til Stavanger og retur, med to overnattinger - i håp om å få championatet. Jeg kan ikke tenke at det var KJIPT at jeg ikke fikk certet jeg drømte om? Jeg fikk dommers vurdering, det er alt du er garantert. Pengene er å anse so mtapt, du får de ikke igjen uansett om du får null eller BIS.

Mulig jeg totalt misforstår deg altså, men jeg skjønner ikke hvorfor du går på utstilling om du er redd for å kaste bort pengene...

Jeg tror nok du misforstår meg, ja. Jeg gjorde det samme som det jeg, på NKK Stavanger. Bare reisen var ikke like lang og jeg hadde bare en overnatting. Men det var en dyr utstilling fordi om. Helgen endte med 1KVAl, og jo, den svei litt. Klart det eneste man kan garantere å få er dommerens vurdering, men man har da lov til å håpe og ønske om noe mer enn det. Jeg fant ut at den dommeren skal jeg da ikke lengre stille for. Helgen var koselig uten om det. Jeg vet at hunden min gjorde det bra i ringen og jeg var super stolt over henne. Jeg vet at jeg syns hun så strålende ut den dagen, så nei, jeg kastet ikke bort pengene til tross for "bare" 1KVAL sløyfe.

Og problemet er???

Det finnes hunder som aldri får blå - kanskje har du en slik en? En helt grei tispe uten noen store feil, og kanskje heller ikke med så store fortrinn at hun har blitt champion enda?

Det kan godt være, ja :lol:

Nå er jeg veldig spent på hva slags lærdom du tror du vil ta av en blå? At hun nå er klar for championatet?

Hadde jeg dømt hunden din, kan jeg jo trøste deg med at hun garantert hadde fått en blå, for feite hunder skal ikke ha rødt synes jeg. Så kanskje du har vært heldig med dommerne, kanskje har hunden din ikke hatt slike faser hvor de ikke er så pene, kanskje har du vært bevisst og holdt henne hjemme i slike faser, eller kanskje har du hatt flaks og ikke hatt utstillinger i nærheten når hun har slike faser? Kanskje har du en helt fin hund med mange fortrinn og ubetydelige feil?

Du får jo alltid lange kritikker og en begrunnelse fra dommeren om hvorfor du fikk den premien. Det kan jo være den dommeren peker på noe ingen andre dommere har pekt på før. Kanskje det dommeren peker på ikke stemmer. Da vet du at du ikke skal stille for den dommeren igjen.

Hun er jo ikke feit. Har du aldri møtt på en dommmer som har bedømt hunden din feil? Det er faktisk flere som mener jeg burde legge på henne for hun er i såpass god form på grunn av agility treningen.

Jeg har sikkert vært heldig med at det har vært utstillinger akkurat når hun har vært i bra form. Ellers så røyter hun gjevnt over hele året, og har ikke de typiske røytesesongene.

Tja, da har hun vel fått tre cert, og da har vel i hvert fall tre dommere ment at hun er veldig bra? Skjønner du egentlig hva du spør om?

Nei, jeg skjønner egentlig ikke hva jeg spør om. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de kan si det på den måten. Det virket jo som om hunden min var dårlig fordi hun aldri hadde fått blå. Det kan være at jeg har mistolket det de sa. Kanskje de bare mente det slik alle andre i tråden har tolket det.

Uttrykket betyr bare at alle hunder kan få blå. Eller rød, eller kanskje gul eller CK. Det vil variere med mange ting det; dagsform er nevnt, handling det samme, generell kondisjon - både pels og fasongen ellers. Og ikke minst; dommerens oppfatning og mening om hvordan en hund av en gitt rase skal se ut!

La oss ta JeanetteH sitt eksempel; hun møtte en dommer som ikke likte kvalitetene til hunden hennes (dog urettmessig kanskje), og trakk for dette. Hun fikk blå. Hvis man møter en dommer som ikke "kan" rasen, eller hvis man møter en dommer som mener at rasen bør være kraftigere/spinklere enn din, ha mer/mindre pels, eller hva det nå er - så kan du få blå nettopp pga dette. Du kan få blå hvis du ikke klarer å vise hunden til sin fordel; en ellers pen hund som stilles i flexi, som sitter foran dommer, som koses med på bordet av eieren - en slik hund vil nok i beste fall ofte få en blå.

Men hele poenget er jo at det endrer da ingen verdens ting; hunden er just den samme uansett premiegrad for dagen! Den får verken bedre eller dårligere vinkler, mer eller mindre pels, den kommer ikke nærmere eller lengre fra rasestandarden av den grunn, men du har altså møtt en dommer som har vektlagt ting som gjorde at premiegraden ble som den ble.

Og derfor er det jo interessant det Emma sier; hvor mange blå får du da? Hvor mange rød? Hvor mange CK? Gule? Får du generelt ujevne resultater, eller ligger hunden stabilt? Sånne ting sier jo mer om hunden enn premieringen en gitt dag. Hvis hunden ligger jevnt på rødt, forteller det noe annet enn om hunden hadde fått masse forskjellige resultater, og at utstilling var som bingo. En hund som er stilt ut 50 ganger og har fått 50 røde, er kanskje penere enn en hund som er stilt 50 ganger, fått 30 blå, 10 gule, 7 flate rød + 3 cert - selv om sistnevnte kanskje er champion?! Et annet case: hvem kan si hvem som er penest av disse to hundene; den ene er stilt ut en gang med resultatet blå, den andre er stilt ut en gang med resultatet cert? Ingen vet hva som kommer, kanskje hadde hundene kvaliteter de gitte dommerne verdsatte veldig, eller kanskje trakk mye for? Kanskje resultatet hadde snudd hvis de ble stilt ut enda en gang? Skjønner du mer av hva uttrykket skal bety? :)

Ja, det er vell slik jeg ville trodd at utrykket betydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Der er jeg uenig, om du mener det gjelder kategorisk.

En god handler som vet hvordan rasen skal se ut, som kjenner hunden den stiller, som vet dens feil og fortrinn, og er i stand til å framheve fortrinnene og minimere feilene - vil selvfølgelig kunne gjøre det bedre enn en som er helt nybegynner og ikke aner noe som helst om hva som skjer i ringen, har en hund som er vanskelig å stille, og lar den stå som en potetsekk og galloperer rundt i ringen.

Men å tro at en god handler alltid gjør det bra, er i beste fall å mistro dommernes evner til å se hunden. Det finnes feil det ikke er mulig å handle bort, en hund kan fremdeles ha en annen type enn dommer foretrekker (vanskelig å handle bort type), også videre.

En dyktig handler kan få fram det beste i en hund - men om det beste ikke er så himla bra, så blir ikke resultatet så bra heller.

Du kan få blå hvis du ikke klarer å vise hunden til sin fordel; en ellers pen hund som stilles i flexi, som sitter foran dommer, som koses med på bordet av eieren - en slik hund vil nok i beste fall ofte få en blå.

Ja, en kan handle bort hunden sin.

Men jeg har også sett mange, mange eksempler opp gjennom på dommere som evner å se hundens kvaliteter selv om eier ikke gjør noe for å vise fram hunden. Dommere som kjenner skikkelig på hunden, som dermed kjenner at skuldra er godt tilbakelagt selv om hunden står og henger på albuene. At mellomhendene ikke er svake, men at hunden står som en gyngehest. Dommere som studerer hunden i bevegelse og ser at den har lange steg og gode bakbeinsvinkler, selv om den blir stående understilt når eier bråstopper og ikke gjør noe for at hunden skal stå bedre. Dommere som kjenner under pelsen og ser at hunden ikke er feit, det er bare masse død underull. Dommere som ser kvalitetene i hunden, selv om handler ikke viser fram hunden.

Selv om en hund passer 3/4 av tiden, kan dommer likevel få sett og vurdert noe trav. Selv om hunden stadig vekk setter seg, kan dommer likevel bedømme hodet. Mange dommere vil gjøre en god jobb i ringen og vil hjelpe uerfarne, så de hjelper handler - får hunden til å stå, flytter på beina, kaller på hundens oppmerksomhet for å sjekke ørestilling og uttrykk, også videre.

Noen dommere er ikke slik, men jeg har møtt mange dommere som vil gi hunden en sjanse og leter etter dens kvaliteter.

I en stor rase med masse konkurranse vil det være lettere å sette til topps en hund som faktisk blir vist i ringen og står som en flott vinner - men den hjelpeløse handleren med potetsekkhunden over kan likevel få en CK, fordi dommer så kvalitetene.

Det ble sagt i et annet svar at en har jo bare et par minutter på å få vist fram hunden - men det er lang tid, det! Tenk på land hvor de ikke skriver kritikker - dommer studerer ikke hver hund i tre minutter der. Det er det å diktere kritikken som tar tid i Norge.

En må også huske på at dommer ser hunden flere ganger:

Når klassen kalles inn, så kan dommer se på hunden din når som helst. Både etter at alle er kommet inn, stablet i rekkefølge og har stilt opp hundene sine - men også mens du går inn, mens hunden sitter og slikker seg i ræva mens dere venter på en som ikke har kommet, mens du venter på din tur til å få bedømmelse, når hunden på utsiden glefser etter en annen hannhund, når klassen løper samlet, når dere løper en og en, når du er framme til individuell bedømmelse - og når du kommer inn igjen i ringen med den rød, også videre. Det er mange, mange anledninger til å få vist dommer hvor bra hunden din er, når h*n ser hunden din i øyekroken eller kaster et blikk i din retning. Det glemmer altfor mange, og tror hunden kun bedømmes når den står foran/på bordet.

Men, det finnes også dommere som forventer profesjonell opptreden i ringen og blir frustrert over amatører, og ikke har tålmodighet til "dilling". Men de er også gjerne fra kulturer og land hvor det er mer vanlig med profesjonelle handlere, og at ikke far og mor stiller familiehunden på innfall, men at både hund og handler er trent og forberedt til fingertuppene.

Det skal så sies at denne dommeren likte litt kraftigere hunder. Amigo var jo en ganske "spinkel" golden, langbeint, smal og lang i ryggen. Eller "karperygg", som dommeren kalte det. Karperyggen var nok noe vi lagde til sjøl, siden vi ikke hadde noe som helst peiling på hva vi gjorde. Gul eller rød sløyfe, jeg digget bikkja allikevel, og han var den samme uansett. Dommere er folk de også, og de liker forskjellige ting. Samme som det gigantiske hoppet det er forskjeller på i flere raser. Hard to judge that one.

OT, men karperygg er ikke det samme som lang rygg.

Jeg tror nok du misforstår meg, ja. Jeg gjorde det samme som det jeg, på NKK Stavanger. Bare reisen var ikke like lang og jeg hadde bare en overnatting. Men det var en dyr utstilling fordi om. Helgen endte med 1KVAl, og jo, den svei litt. Klart det eneste man kan garantere å få er dommerens vurdering, men man har da lov til å håpe og ønske om noe mer enn det. Jeg fant ut at den dommeren skal jeg da ikke lengre stille for. Helgen var koselig uten om det. Jeg vet at hunden min gjorde det bra i ringen og jeg var super stolt over henne. Jeg vet at jeg syns hun så strålende ut den dagen, så nei, jeg kastet ikke bort pengene til tross for "bare" 1KVAL sløyfe.

Nå skal jeg være brutalt ærlig, men om en synes at en førstepremie svir - så er ikke utstilling rette gamet.

Å få en ren førstepremie er heller ikke noe som automatisk fører til at en ikke stiller for dommer, en må jo se an hva som vektlegges i kritikken.

Du får jo alltid lange kritikker og en begrunnelse fra dommeren om hvorfor du fikk den premien. Det kan jo være den dommeren peker på noe ingen andre dommere har pekt på før. Kanskje det dommeren peker på ikke stemmer. Da vet du at du ikke skal stille for den dommeren igjen.

Hvorfor er det bare dommerne som gir dårlige premieringer som kan skrive kritikker som ikke stemmer? Hva om det står ting som ikke stemmer i kritikken til den som gir deg certet? Hvorfor er da det certet mer riktig enn en blå? Jeg snakker nå generelt, jeg gidder ikke fokusere på resultatene til din konkrete hund.

Hun er jo ikke feit. Har du aldri møtt på en dommmer som har bedømt hunden din feil? Det er faktisk flere som mener jeg burde legge på henne for hun er i såpass god form på grunn av agility treningen.

Du skrev at hun fikk trekk på en utstilling for å være feit, men fikk rødt, og jeg svarte at hadde jeg dømt og ment at din hund den dagen var feit - så hadde jeg funnet fram den blå. Jeg aner vel ikke hvordan din hund er, jeg har ikke møtt den, jeg bare mener at det er snilt å gi rødt til en hund som er feit - så kanskje har du hatt flaks som ikke har noen blå.

Selvfølgelig har jeg stilt for dommere jeg er vilt uenig med. Hva har det med saken å gjøre? Jeg ser på hundens helhetlige resultat, ikke et enkeltstående resultat og avgjør om det er rett eller galt - som er hele poenget mitt i denne tråden. Utstilling er både en kvalitetsvurdering og en konkurranse, og om en hund har mange røde så har den jo en meget god kvalitet, men faller gjennom i konkurransen fordi rasen for øvrig har enda høyere kvalitet.

Nei, jeg skjønner egentlig ikke hva jeg spør om. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de kan si det på den måten. Det virket jo som om hunden min var dårlig fordi hun aldri hadde fått blå. Det kan være at jeg har mistolket det de sa. Kanskje de bare mente det slik alle andre i tråden har tolket det.

Du får enten senke skuldrene om hva andre mener om din hund og ikke ta deg så nær av det - eller så får du spørre rett ut hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: til Emma som skriver både fornuftig og lettfattelig. (og riktig, man må se på gjennomsnittsresultatene, ikke det odde bra/dårlige)

Jeg har selv en hund som kaaanskje hadde fått blått på en liten utst, og sikkert gul på NKK el speial om hun hadde hatt godkjent farge. Hun er lettkjennelig til rasen, men når man begynner å se på detaljene er det mye man ikke vil ha, samt at resten av rasen i Norge har GOD kvalitet jevnt over. Men to hyggelige dommere har likevel gitt henne fine kritikker, dvs de har fremhevet det som ER bra, og vært vennlige men ærlige om feilene hennes. Nå er hun jo feilfarget da, så noe annet enn trønderspesialen kommer hun ikke til å stille på, og det kun for å støtte klubben og lokallaget. Så om fargen hennes noen gang skulle blitt godkjent, så hadde jeg hoppet i taket for blåsløyfene jeg, for hun er en god representat for rasen, men har feil som gjør at hun ikke bør avles på, samt viser at foreldrenes fysikk ikke var den beste kombinasjonen, selv om det gemyttmessig er som ønsket/forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma skriver mye bra!

Jeg er "fornøyd" med en blåsløyfe så lenge begrunnelsen er god. et par ganger har jeg vært veldig uenig i akkurat den blå, fordi jeg fikk den pga noe som ikke er feil.

nå er vel ene hunden min en bingohund, den har like mange blå som den har rød (ca 10 av hver) Men hver gang han får rød så blir han enten plassert i klassen eller i BHK, og det er som regel rasedommere som dømmer han så høyt opp. Hvorfor allround dommere ikke er så glad i han er jeg ikke sikker på, mye mulig fordi han ikke er en kraftig hund. Og de fleset allroundere mener at staffen skal være en plugg. de fleste kritikkene er at han trenger mer tid, mer masse, har for spinkel beinstamme.(de blå) mens på de rød så har han nok masse og god beinstamme.... så gud veit :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Totalt uenig, en god handler kan gjøre ting bedre og utgjøre forskjellen på rødt/CK eller i verstefall rødt/blått en dag. Men gode handlere kan da like gjerne få blått, det kommer da helt ann på hunden og dommeren det!

Quoten fra Emma forsvant, men:

Nå skal jeg være brutalt ærlig, men om en synes at en førstepremie svir - så er ikke utstilling rette gamet.

Å få en ren førstepremie er heller ikke noe som automatisk fører til at en ikke stiller for dommer, en må jo se an hva som vektlegges i kritikken.

Jeg må si meg helt enig med Emma. Stiller du for en dommer når hunden din er f.eks 2år og 2mnd så kan det jo rett og slett hende at hunden din er for uferdig til å nå opp blandt konkurrentene den dagen. Så derfor skal du droppe dommeren for evig og alltid? Kanskje kritikken i grunn sa at dette var en super hund, men at den pr d.d trengte mer tid for å nå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til og med fått kjeft både på utstilling fordi jeg jublet for Nirms blå, og fra en sonis fordi jeg lagde skrytetråd for Vidas blå. :)

Seriøst? Fordi det ikke var skrytetråd verdig? :lol: Så tåpelig. Du får kjefte på alle som lager skrytetråd over bestått bronsemerke da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Fordi det ikke var skrytetråd verdig? :icon_confused: Så tåpelig. Du får kjefte på alle som lager skrytetråd over bestått bronsemerke da :no:

Japp. Man skrøt nemlig ikke av 2. premier. Det var bare tragiskt å få.... :icon_redface:

Så kanskje man skal starte å kommentere at man skryter ikke av bronsjemerker, ferdselsprøver og K-tester i det minste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller nok i samme kategori som deg. Jeg jubler for mine blå her. :icon_confused: Jeg har til og med fått kjeft både på utstilling fordi jeg jublet for Nirms blå, og fra en sonis fordi jeg lagde skrytetråd for Vidas blå. :no:

Jeg stiller i samme kategori. Nå var ikke Lyng stygg, Lira er heller ikke stygg (mao kunne/kan de fint få rødt begge to, tilogmed CK/Cert om en sammenligner med en god del andre hunder), men jeg jubler over blåsløyfa; da trenger jeg ikke stille mer :)

Så kanskje man skal starte å kommentere at man skryter ikke av bronsjemerker, ferdselsprøver og K-tester i det minste. :)

Eller "bestått MH" :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være brutalt ærlig, men om en synes at en førstepremie svir - så er ikke utstilling rette gamet.

Å få en ren førstepremie er heller ikke noe som automatisk fører til at en ikke stiller for dommer, en må jo se an hva som vektlegges i kritikken.

En førstepremie svir jo sånn sett ikke, men når jeg reiste der med store håp om certet, så svei den. Jeg stiller ikke hunden min ut bare for premien, så om jeg syns premien var dårlig, så kan jeg likevell kose meg med at jeg og hunden hadde det gøy, jeg traff på hyggelige personer osv. Om du da syns jeg ikke burde stille ut, så får vell du bare mene det. Jeg stiller ut fordi om. Og jo, jeg velger å ikke stille for denne dommeren igjen, da jeg har en kraftig tispe, og denne dommeren likte ikke kraftige tisper. Dermed er det ikke noe håp om at vi får noe særlig bedre premiering fra han, ettersom at hun ikke plutselig blir en lettere type papillon i bein bygningen sin.

Til HHC sitt svar:

Om det var spessielt meg du henvendte deg til, så er tispen min ferdig utviklet. Kommentaren til dommeren var at hun var for kraftig, og det vektla han såpass mye at han ikke ønsket å gi oss noe mer enn 1 KVAL. Dermed regner jeg ikke med å få noe bedre av han andre dager heller. Flere dommmere sier at hun er kraftig, men syns hun er av såpass god type at de ønsker å vektlegge det mindre. Men om kommentaren var generelt sett til alle, så er jeg enig :icon_confused: Hunden kan forandre seg, og dommerens mening kan da også forandre seg.

Hvorfor er det bare dommerne som gir dårlige premieringer som kan skrive kritikker som ikke stemmer? Hva om det står ting som ikke stemmer i kritikken til den som gir deg certet? Hvorfor er da det certet mer riktig enn en blå? Jeg snakker nå generelt, jeg gidder ikke fokusere på resultatene til din konkrete hund.

Jeg sa heller ikke dette. Jeg sa kanskje dommeren pekte på noe ingen andre dommmere hadde pekt på før. Med dette mener jeg ikke at det dommeren peker på er feil, men at du kanskje aldri har fått høre det før fra andre dommmere, og dermed heller aldri lagt merke til deg selv.

Selvfølgelig har jeg stilt for dommere jeg er vilt uenig med. Hva har det med saken å gjøre? Jeg ser på hundens helhetlige resultat, ikke et enkeltstående resultat og avgjør om det er rett eller galt - som er hele poenget mitt i denne tråden. Utstilling er både en kvalitetsvurdering og en konkurranse, og om en hund har mange røde så har den jo en meget god kvalitet, men faller gjennom i konkurransen fordi rasen for øvrig har enda høyere kvalitet.

Du får enten senke skuldrene om hva andre mener om din hund og ikke ta deg så nær av det - eller så får du spørre rett ut hva de mener.

Jeg er enig med deg der. Jeg ser heller ikke på enkelt resultater.

Jeg tok meg egentlig ikke nær av det, jeg bare skjønte ikke tankene deres bak den påstanden. Ihvertfall ikke på måten de sa det, hvor de virket helt seriøse om at min hund eller andres hunder som aldri hadde fått blå, var dårlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare skjønte ikke tankene deres bak den påstanden. Ihvertfall ikke på måten de sa det, hvor de virket helt seriøse om at min hund eller andres hunder som aldri hadde fått blå, var dårlige hunder.

Du kan ikke seriøst mene at du tror (selv om noen har sagt det) at en hund som ikke har fått ei blå sløyfe ikke er bra ??? Man må ikke ta alt som sies bokstavelig... Den frasen om at "alle gode hunder skal ha en blå" er nettopp det - bare en frase som sier at selv de beste hunder kan få ei blåsløyfe en gang. Det ligger ikke mer i det enn nettopp det. Man vet aldri hva en dommer vil si om din hund om du aldri har stilt for vedkommene før, og dermed KAN selv gode hunder få sine blå - endog gule - sløyfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke seriøst mene at du tror (selv om noen har sagt det) at en hund som ikke har fått ei blå sløyfe ikke er bra ??? Man må ikke ta alt som sies bokstavelig... Den frasen om at "alle gode hunder skal ha en blå" er nettopp det - bare en frase som sier at selv de beste hunder kan få ei blåsløyfe en gang. Det ligger ikke mer i det enn nettopp det. Man vet aldri hva en dommer vil si om din hund om du aldri har stilt for vedkommene før, og dermed KAN selv gode hunder få sine blå - endog gule - sløyfer.

Folk kan mene og si så mye rart, så hvem vet. Det kunne være de virkelig mente det. Selv mener jeg ikke det. Men da er det greit å høre hva sonisene legger i utrykket etter de reaksjonene jeg fikk i helgen :icon_confused: Det kan godt være jeg mistolket det hele helt. Kanskje de bare mente det på samme måte som dere, men var trøtte og dermed bare svarte med "Hmm" etter at jeg sa at min egen hund aldri hadde fått blå. Eller de sa det som at enhver god hund kan få dårlige resultater, men jeg tolket det i den retningen av enhver god hund får alltid dårlige resultater for at den er god. Nei, jeg vet ikke. Det virker nå som at de fleste her er enige med at det betyr at alle kan få dårlige resultater, men det er helheten som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg søkt rundt her i både i går og i dag, men greier ikke finne det jeg er ute etter. Det jeg lurer på, som "alle" unntatt jeg vet hva er tydeligvis :) er alle disse forkortelsene man bruker for ulike titler og premieringer i utstillingssammenheng.

Fant denne tråden og en til, der fikk jeg endelig svar på hva CK er forkortelse for (ChampionKvalitet).

Har skjønt at CERT står for certifikat,(men certifikat for hva???) og fant også ut at man må ha 3 cert for å bli champion. Men når de tre er oppnådd, melder man da fra noe sted, sånn at når man stiller den fjerde gangen (etter de 3 cert) så havner man i en spesiell klasse eller noe? Eller kan man få en nærmest uendelig rekke cert ?

Det nevnes også masse forkortelser som jeg tror er CACIB (?) eller noe slikt. Det har jeg ikke funnet ut hva står for...?

N UCH står for.... norsk utstillingsChampion??? Også D, F og S, er vel de øvrige nordiske landene, ikke sant?

Og hva betyr "Flat rød sløyfe"? Finnes det en som ikke er flat også,i rødt? :wub: Hvilken plass har man med rød sløyfe, blå, gul og alle de som finnes? (hvor mange farger finnes det i premiesløyfer?)

Dette blir mye :-)

Er det noen som har link til en side der alle sløyfefargene og forkortelsene forklares på "idiotsikker forklaring" måten...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har link til en side der alle sløyfefargene og forkortelsene forklares på "idiotsikker forklaring" måten...? :lol:

Jeg lurer fremdeles på dette, jeg...? :- ) Ingen som vet om f.eks. en oppdretter eller noe, som har tatt seg tid til å forklare alt dette i detalj på hjemmesidene sine eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt rundt her i både i går og i dag, men greier ikke finne det jeg er ute etter. Det jeg lurer på, som "alle" unntatt jeg vet hva er tydeligvis :lol: er alle disse forkortelsene man bruker for ulike titler og premieringer i utstillingssammenheng.

Fant denne tråden og en til, der fikk jeg endelig svar på hva CK er forkortelse for (ChampionKvalitet).

Har skjønt at CERT står for certifikat,(men certifikat for hva???) og fant også ut at man må ha 3 cert for å bli champion. Men når de tre er oppnådd, melder man da fra noe sted, sånn at når man stiller den fjerde gangen (etter de 3 cert) så havner man i en spesiell klasse eller noe? Eller kan man få en nærmest uendelig rekke cert ?

Det nevnes også masse forkortelser som jeg tror er CACIB (?) eller noe slikt. Det har jeg ikke funnet ut hva står for...?

N UCH står for.... norsk utstillingsChampion??? Også D, F og S, er vel de øvrige nordiske landene, ikke sant?

Og hva betyr "Flat rød sløyfe"? Finnes det en som ikke er flat også,i rødt? :D Hvilken plass har man med rød sløyfe, blå, gul og alle de som finnes? (hvor mange farger finnes det i premiesløyfer?)

Dette blir mye :-)

Er det noen som har link til en side der alle sløyfefargene og forkortelsene forklares på "idiotsikker forklaring" måten...? :)

Et sted å starte, er å lese i utstillingsreglene, som finnes på NKKs hjemmesider. Der står forklaringer for alle premiegrader, championatkrav og de aller fleste forkortelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...