Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt

Red Merle

Recommended Posts

Jeg som klikkertrener begynte med å klikke og belønne hver gang han så opp på meg. Da skjønte han fort at det lønner seg å kikke på meg.. Ellers går det vel på å rose masse når hunden ser på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker du ikke klikker kan du snakke med lys stemme for å få kontakt med hunden og rose så fort hunden ser på deg...

Jeg har trent så mye kontakt med Nicki at hun nesten tryner og jeg tråkker på henne når vi går...hihi :D

Samme gjør jeg. :D

Prater masse... Vi har ofte veldig fortrolige samtaler når vi trener vi :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis ikke så interessang for min hund. kanskje hvis jeg har noe godt så ser hun på meg, eller at ho skal slippes løs. Belønner masse hvis hun tilfeldigvis ser på meg ute da, men det er ikke så ofte hun gjør det, og bare en sekund eller noe. Den store verden er da vel myye mer interessang enn kjedelige meg! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn' date=' hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D[/quote']Haha, sprettent ganglag har jeg alltid. Jeg dansehopper av natur!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn' date=' hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D[/quote']

Hehehe buster pleier å se dumt på meg " hva er det du styrer med, ser du ikke jeg er opptatt med meget viktig sniffing" :roll: , å så fortsetter han med lukting.

Men jeg får han nå til å se på meg iallefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper og danser og styrer som en tulling, men tror Hera har skjønt at det bare er tull uansett. -"Hva er vitsn å se på hun dumme dama egentlig? Jeg kjenner da ikke ho! Bare overse og late som ingenting... :D Jeg skjemmes!"

Men noen ganger ser ho på meg og jeg begynner å lage roselyder og sånn så tar ho sats og hopper rett opp i trynet på meg.! :-o Da skal hun likosm herje masse plutselig. DA blir jo alt ødelagt, fordi jeg sier NEI når hun hopper osvosv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks på treningen i går måtte jeg bruke meg selv ekstremt for å i det hele tatt få fem sekunder med kontakt. Og belønningen da var at jeg gikk lineføring hvor jeg snakka om alt mulig dritt til henne med DEN BESTE STEMMEN PÅ JORD og hun fikk en godbit når hun gikk dødsbra, eller hadde en knall holdt.

Dersom du ikke vil trene med godbiter er det jo bare å slenge frem en kong e.l. Men hunden må hvertfall få en form for belønning for å følge med - med mindre du mener at belønningen er at den får se på deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo sant da....

syntes dere var flinke jeg....

mona er glupsk ang godbiter da :D

hehe... blei nesten en finger kortere :D

Ja, hun skal helst ta tak i godbiten med hele munnen/alle tennene samtidig :oops: Hvorfor ga dere dere så tidlig? Eller.. hmm.. Dere gjorde jo egentlig ikke det da, så deg på siden der med kong :D Sikkert bare jeg som sleit sånn at jeg ikke hadde øyne for resten av verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først syns jeg man burde bygge opp kontakt(altså ekte kontakt, ikke en bestikkelse)Leke er et godt hjelpemiddel. Så senere kan du pøse på med godbiter om du vil, når du er SIKKER på at det er DEG hunden SER på.. Bruk stemme, kroppspråk og glede. Vis hunden at det den gjør er flott og verdsettes. Hver minste form for øyenkontakt er flott :D Sånn ville jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først syns jeg man burde bygge opp kontakt(altså ekte kontakt' date=' ikke en bestikkelse)Leke er et godt hjelpemiddel. Så senere kan du pøse på med godbiter om du vil, når du er SIKKER på at det er DEG hunden SER på.. Bruk stemme, kroppspråk og glede. Vis hunden at det den gjør er flott og verdsettes. Hver minste form for øyenkontakt er flott :D Sånn ville jeg gjort det.[/quote']

Enig med Vicky, selv bygger jeg alltid opp kontakt med meg selv og min ros, ofte med leke som hjelpemiddel. Når kontakten er der, så kan man belønne med godbiter. Man skal ikke være avhengig av godbiter for å få hunden til å være interessert mener jeg.

Så må jeg legge til at jeg selv ikke får kontakt med hunden min på store tilstelninger, som f.eks på hundelivmessa. Samme hvor mye jeg pratet og jobbet med henne så var de andre hundene og menneskene mer interessante. Men jeg hadde ikke forventet noe annet av en 7 mnd gammel raptus-labbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde man jo da spare all kos og ros til man er ute med hunden, og helst ikke gjøre dette inne? For å bruke kos og ros for min hund har ikke noen god funksjon. Hvordan kan hele verden sammenlignes med noen søte ord og et klapp på hodet, hvis du gjør det innendørs hele dagen uansett? Hva er det som gjør det så spesiellt utendørs?

Om man så bruker godbit eller leke, er jo det samme sak, kontakten blir jo ikke "ekte", siden hunden vil ha godbiten eller leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man så bruker godbit eller leke' date=' er jo det samme sak, kontakten blir jo ikke "ekte", siden hunden vil ha godbiten eller leken.[/quote']

Helt riktig.

Jeg kan fint oppnå kontakt med Tinka uten å bruke godbiter. Det er det å få belønning som gjør at hun ser på meg - om belønningen er tørrfor, pølse, drakamp, hente ballen eller hilse på en annen hund - det spiller ingen rolle.

Å bruke en leke som belønning er likefullt en "bestikkelse" - som Astrid av en eller annen grunn kaller det - som å bruke godbiter. For noen hunder kan det faktisk være bedre å få ball som belønning enn å få godbiter som belønning, fordi de liker ball bedre enn godbiter. Dermed vil ballen faktisk fungere som en "verre bestikkelse" (for å bruke Astrid sine ord) enn godbitene.

Og for de som tror at hunden blir distrahert av lukten av godbitene - hunder kan veldig fint lukte at du har leken eller hva som helst annet der også. Hunden kan til og med lukte hvilken av de tre ballene dens du har i lomma, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant :D Jeg synes bare at all denne godbit-treningen gjør ting mer komplisert enn det trenger å være. Selvom forumet er preget av folk som mener godbit er greit å bruke i trening så er det viktig å si hva man mener, ikke bare følge strømmen. Du sier hva du mener, det skal du ha kreditt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun skal helst ta tak i godbiten med hele munnen/alle tennene samtidig :oops: Hvorfor ga dere dere så tidlig? Eller.. hmm.. Dere gjorde jo egentlig ikke det da, så deg på siden der med kong :) Sikkert bare jeg som sleit sånn at jeg ikke hadde øyne for resten av verden :D

i og med at hu er så usikker så, synts jeg vi skal ta det piano ett par ganger, før vi tar hele tiden...

vi drog jo samtidig som dere da :D hehehe..

mona er jo så skjønn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier:

""selv bygger jeg alltid opp kontakt med meg selv og min ros, ofte med leke som hjelpemiddel.""

ja det er fullt mulig å gjøre det. Leken blir ikke et hjelpemiddel egentlig, men den blir hovedforsterkeren og rosen din en sekunderforsterker. De hunder som tilsynelatende jobber kun for ros er de som er trent med negativ forsterkning og da betyr rosen"nå får du ikke straff"Det positive ved rosen er altså at straff uteblir og det oppleves som positivt for hunden

""Når kontakten er der, så kan man belønne med godbiter. Man skal ikke være avhengig av godbiter for å få hunden til å være interessert mener jeg.""

man er alltid avhengig av forsterkere. Det er de som opprettholder atferder og fører til endring av dem(læring) Gidder du å jobbe uten lønn og bare for å få ros av sjefen? neppe :?

""Så må jeg legge til at jeg selv ikke får kontakt med hunden min på store tilstelninger, som f.eks på hundelivmessa. Samme hvor mye jeg pratet og jobbet med henne så var de andre hundene og menneskene mer interessante. Men jeg hadde ikke forventet noe annet av en 7 mnd gammel raptus-labbe.""

Ja er det noe rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...