Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt

Red Merle

Recommended Posts

Jeg som klikkertrener begynte med å klikke og belønne hver gang han så opp på meg. Da skjønte han fort at det lønner seg å kikke på meg.. Ellers går det vel på å rose masse når hunden ser på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker du ikke klikker kan du snakke med lys stemme for å få kontakt med hunden og rose så fort hunden ser på deg...

Jeg har trent så mye kontakt med Nicki at hun nesten tryner og jeg tråkker på henne når vi går...hihi :D

Samme gjør jeg. :D

Prater masse... Vi har ofte veldig fortrolige samtaler når vi trener vi :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis ikke så interessang for min hund. kanskje hvis jeg har noe godt så ser hun på meg, eller at ho skal slippes løs. Belønner masse hvis hun tilfeldigvis ser på meg ute da, men det er ikke så ofte hun gjør det, og bare en sekund eller noe. Den store verden er da vel myye mer interessang enn kjedelige meg! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn' date=' hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D[/quote']Haha, sprettent ganglag har jeg alltid. Jeg dansehopper av natur!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn' date=' hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D[/quote']

Hehehe buster pleier å se dumt på meg " hva er det du styrer med, ser du ikke jeg er opptatt med meget viktig sniffing" :roll: , å så fortsetter han med lukting.

Men jeg får han nå til å se på meg iallefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper og danser og styrer som en tulling, men tror Hera har skjønt at det bare er tull uansett. -"Hva er vitsn å se på hun dumme dama egentlig? Jeg kjenner da ikke ho! Bare overse og late som ingenting... :D Jeg skjemmes!"

Men noen ganger ser ho på meg og jeg begynner å lage roselyder og sånn så tar ho sats og hopper rett opp i trynet på meg.! :-o Da skal hun likosm herje masse plutselig. DA blir jo alt ødelagt, fordi jeg sier NEI når hun hopper osvosv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks på treningen i går måtte jeg bruke meg selv ekstremt for å i det hele tatt få fem sekunder med kontakt. Og belønningen da var at jeg gikk lineføring hvor jeg snakka om alt mulig dritt til henne med DEN BESTE STEMMEN PÅ JORD og hun fikk en godbit når hun gikk dødsbra, eller hadde en knall holdt.

Dersom du ikke vil trene med godbiter er det jo bare å slenge frem en kong e.l. Men hunden må hvertfall få en form for belønning for å følge med - med mindre du mener at belønningen er at den får se på deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo sant da....

syntes dere var flinke jeg....

mona er glupsk ang godbiter da :D

hehe... blei nesten en finger kortere :D

Ja, hun skal helst ta tak i godbiten med hele munnen/alle tennene samtidig :oops: Hvorfor ga dere dere så tidlig? Eller.. hmm.. Dere gjorde jo egentlig ikke det da, så deg på siden der med kong :D Sikkert bare jeg som sleit sånn at jeg ikke hadde øyne for resten av verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først syns jeg man burde bygge opp kontakt(altså ekte kontakt, ikke en bestikkelse)Leke er et godt hjelpemiddel. Så senere kan du pøse på med godbiter om du vil, når du er SIKKER på at det er DEG hunden SER på.. Bruk stemme, kroppspråk og glede. Vis hunden at det den gjør er flott og verdsettes. Hver minste form for øyenkontakt er flott :D Sånn ville jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først syns jeg man burde bygge opp kontakt(altså ekte kontakt' date=' ikke en bestikkelse)Leke er et godt hjelpemiddel. Så senere kan du pøse på med godbiter om du vil, når du er SIKKER på at det er DEG hunden SER på.. Bruk stemme, kroppspråk og glede. Vis hunden at det den gjør er flott og verdsettes. Hver minste form for øyenkontakt er flott :D Sånn ville jeg gjort det.[/quote']

Enig med Vicky, selv bygger jeg alltid opp kontakt med meg selv og min ros, ofte med leke som hjelpemiddel. Når kontakten er der, så kan man belønne med godbiter. Man skal ikke være avhengig av godbiter for å få hunden til å være interessert mener jeg.

Så må jeg legge til at jeg selv ikke får kontakt med hunden min på store tilstelninger, som f.eks på hundelivmessa. Samme hvor mye jeg pratet og jobbet med henne så var de andre hundene og menneskene mer interessante. Men jeg hadde ikke forventet noe annet av en 7 mnd gammel raptus-labbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde man jo da spare all kos og ros til man er ute med hunden, og helst ikke gjøre dette inne? For å bruke kos og ros for min hund har ikke noen god funksjon. Hvordan kan hele verden sammenlignes med noen søte ord og et klapp på hodet, hvis du gjør det innendørs hele dagen uansett? Hva er det som gjør det så spesiellt utendørs?

Om man så bruker godbit eller leke, er jo det samme sak, kontakten blir jo ikke "ekte", siden hunden vil ha godbiten eller leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man så bruker godbit eller leke' date=' er jo det samme sak, kontakten blir jo ikke "ekte", siden hunden vil ha godbiten eller leken.[/quote']

Helt riktig.

Jeg kan fint oppnå kontakt med Tinka uten å bruke godbiter. Det er det å få belønning som gjør at hun ser på meg - om belønningen er tørrfor, pølse, drakamp, hente ballen eller hilse på en annen hund - det spiller ingen rolle.

Å bruke en leke som belønning er likefullt en "bestikkelse" - som Astrid av en eller annen grunn kaller det - som å bruke godbiter. For noen hunder kan det faktisk være bedre å få ball som belønning enn å få godbiter som belønning, fordi de liker ball bedre enn godbiter. Dermed vil ballen faktisk fungere som en "verre bestikkelse" (for å bruke Astrid sine ord) enn godbitene.

Og for de som tror at hunden blir distrahert av lukten av godbitene - hunder kan veldig fint lukte at du har leken eller hva som helst annet der også. Hunden kan til og med lukte hvilken av de tre ballene dens du har i lomma, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant :D Jeg synes bare at all denne godbit-treningen gjør ting mer komplisert enn det trenger å være. Selvom forumet er preget av folk som mener godbit er greit å bruke i trening så er det viktig å si hva man mener, ikke bare følge strømmen. Du sier hva du mener, det skal du ha kreditt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun skal helst ta tak i godbiten med hele munnen/alle tennene samtidig :oops: Hvorfor ga dere dere så tidlig? Eller.. hmm.. Dere gjorde jo egentlig ikke det da, så deg på siden der med kong :) Sikkert bare jeg som sleit sånn at jeg ikke hadde øyne for resten av verden :D

i og med at hu er så usikker så, synts jeg vi skal ta det piano ett par ganger, før vi tar hele tiden...

vi drog jo samtidig som dere da :D hehehe..

mona er jo så skjønn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier:

""selv bygger jeg alltid opp kontakt med meg selv og min ros, ofte med leke som hjelpemiddel.""

ja det er fullt mulig å gjøre det. Leken blir ikke et hjelpemiddel egentlig, men den blir hovedforsterkeren og rosen din en sekunderforsterker. De hunder som tilsynelatende jobber kun for ros er de som er trent med negativ forsterkning og da betyr rosen"nå får du ikke straff"Det positive ved rosen er altså at straff uteblir og det oppleves som positivt for hunden

""Når kontakten er der, så kan man belønne med godbiter. Man skal ikke være avhengig av godbiter for å få hunden til å være interessert mener jeg.""

man er alltid avhengig av forsterkere. Det er de som opprettholder atferder og fører til endring av dem(læring) Gidder du å jobbe uten lønn og bare for å få ros av sjefen? neppe :?

""Så må jeg legge til at jeg selv ikke får kontakt med hunden min på store tilstelninger, som f.eks på hundelivmessa. Samme hvor mye jeg pratet og jobbet med henne så var de andre hundene og menneskene mer interessante. Men jeg hadde ikke forventet noe annet av en 7 mnd gammel raptus-labbe.""

Ja er det noe rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...