Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt

Red Merle

Recommended Posts

Skrevet

Jeg som klikkertrener begynte med å klikke og belønne hver gang han så opp på meg. Da skjønte han fort at det lønner seg å kikke på meg.. Ellers går det vel på å rose masse når hunden ser på deg..

Skrevet

bruker du ikke klikker kan du snakke med lys stemme for å få kontakt med hunden og rose så fort hunden ser på deg...

Jeg har trent så mye kontakt med Nicki at hun nesten tryner og jeg tråkker på henne når vi går...hihi :D

Skrevet

Gi hunden godbit og ros når den ser deg i øynene uoppfordret. Når den skjønner at det lønner seg, kan du gradvis øke kravene dine. Etter hvert kan du kreve både, 5, 10, og 30 sekunder, og kanskje også minutter :D

Skrevet
bruker du ikke klikker kan du snakke med lys stemme for å få kontakt med hunden og rose så fort hunden ser på deg...

Jeg har trent så mye kontakt med Nicki at hun nesten tryner og jeg tråkker på henne når vi går...hihi :D

Samme gjør jeg. :D

Prater masse... Vi har ofte veldig fortrolige samtaler når vi trener vi :D;)

Skrevet

Jeg er tydeligvis ikke så interessang for min hund. kanskje hvis jeg har noe godt så ser hun på meg, eller at ho skal slippes løs. Belønner masse hvis hun tilfeldigvis ser på meg ute da, men det er ikke så ofte hun gjør det, og bare en sekund eller noe. Den store verden er da vel myye mer interessang enn kjedelige meg! :roll:

Skrevet

For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn, hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D

Skrevet
For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn' date=' hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D[/quote']Haha, sprettent ganglag har jeg alltid. Jeg dansehopper av natur!
Skrevet
For å være interessant for hunden må man tørre å være interessant også :D Vær fullstendig klovn' date=' hvin av glede, gå med et sprettent ganglag - det skal være GØY å følge med på eier :D[/quote']

Hehehe buster pleier å se dumt på meg " hva er det du styrer med, ser du ikke jeg er opptatt med meget viktig sniffing" :roll: , å så fortsetter han med lukting.

Men jeg får han nå til å se på meg iallefall :D

Skrevet

Jeg hopper og danser og styrer som en tulling, men tror Hera har skjønt at det bare er tull uansett. -"Hva er vitsn å se på hun dumme dama egentlig? Jeg kjenner da ikke ho! Bare overse og late som ingenting... :D Jeg skjemmes!"

Men noen ganger ser ho på meg og jeg begynner å lage roselyder og sånn så tar ho sats og hopper rett opp i trynet på meg.! :-o Da skal hun likosm herje masse plutselig. DA blir jo alt ødelagt, fordi jeg sier NEI når hun hopper osvosv. :D

Skrevet

F.eks på treningen i går måtte jeg bruke meg selv ekstremt for å i det hele tatt få fem sekunder med kontakt. Og belønningen da var at jeg gikk lineføring hvor jeg snakka om alt mulig dritt til henne med DEN BESTE STEMMEN PÅ JORD og hun fikk en godbit når hun gikk dødsbra, eller hadde en knall holdt.

Dersom du ikke vil trene med godbiter er det jo bare å slenge frem en kong e.l. Men hunden må hvertfall få en form for belønning for å følge med - med mindre du mener at belønningen er at den får se på deg :D

Skrevet

ja det er jo sant da...

syntes dere var flinke jeg....

mona er glupsk ang godbiter da :D

hehe... blei nesten en finger kortere :D

Skrevet
ja det er jo sant da....

syntes dere var flinke jeg....

mona er glupsk ang godbiter da :D

hehe... blei nesten en finger kortere :D

Ja, hun skal helst ta tak i godbiten med hele munnen/alle tennene samtidig :oops: Hvorfor ga dere dere så tidlig? Eller.. hmm.. Dere gjorde jo egentlig ikke det da, så deg på siden der med kong :D Sikkert bare jeg som sleit sånn at jeg ikke hadde øyne for resten av verden ;)

Skrevet

Først syns jeg man burde bygge opp kontakt(altså ekte kontakt, ikke en bestikkelse)Leke er et godt hjelpemiddel. Så senere kan du pøse på med godbiter om du vil, når du er SIKKER på at det er DEG hunden SER på.. Bruk stemme, kroppspråk og glede. Vis hunden at det den gjør er flott og verdsettes. Hver minste form for øyenkontakt er flott :D Sånn ville jeg gjort det.

Skrevet
Først syns jeg man burde bygge opp kontakt(altså ekte kontakt' date=' ikke en bestikkelse)Leke er et godt hjelpemiddel. Så senere kan du pøse på med godbiter om du vil, når du er SIKKER på at det er DEG hunden SER på.. Bruk stemme, kroppspråk og glede. Vis hunden at det den gjør er flott og verdsettes. Hver minste form for øyenkontakt er flott :D Sånn ville jeg gjort det.[/quote']

Enig med Vicky, selv bygger jeg alltid opp kontakt med meg selv og min ros, ofte med leke som hjelpemiddel. Når kontakten er der, så kan man belønne med godbiter. Man skal ikke være avhengig av godbiter for å få hunden til å være interessert mener jeg.

Så må jeg legge til at jeg selv ikke får kontakt med hunden min på store tilstelninger, som f.eks på hundelivmessa. Samme hvor mye jeg pratet og jobbet med henne så var de andre hundene og menneskene mer interessante. Men jeg hadde ikke forventet noe annet av en 7 mnd gammel raptus-labbe.

Skrevet

Da burde man jo da spare all kos og ros til man er ute med hunden, og helst ikke gjøre dette inne? For å bruke kos og ros for min hund har ikke noen god funksjon. Hvordan kan hele verden sammenlignes med noen søte ord og et klapp på hodet, hvis du gjør det innendørs hele dagen uansett? Hva er det som gjør det så spesiellt utendørs?

Om man så bruker godbit eller leke, er jo det samme sak, kontakten blir jo ikke "ekte", siden hunden vil ha godbiten eller leken.

Skrevet
Om man så bruker godbit eller leke' date=' er jo det samme sak, kontakten blir jo ikke "ekte", siden hunden vil ha godbiten eller leken.[/quote']

Helt riktig.

Jeg kan fint oppnå kontakt med Tinka uten å bruke godbiter. Det er det å få belønning som gjør at hun ser på meg - om belønningen er tørrfor, pølse, drakamp, hente ballen eller hilse på en annen hund - det spiller ingen rolle.

Å bruke en leke som belønning er likefullt en "bestikkelse" - som Astrid av en eller annen grunn kaller det - som å bruke godbiter. For noen hunder kan det faktisk være bedre å få ball som belønning enn å få godbiter som belønning, fordi de liker ball bedre enn godbiter. Dermed vil ballen faktisk fungere som en "verre bestikkelse" (for å bruke Astrid sine ord) enn godbitene.

Og for de som tror at hunden blir distrahert av lukten av godbitene - hunder kan veldig fint lukte at du har leken eller hva som helst annet der også. Hunden kan til og med lukte hvilken av de tre ballene dens du har i lomma, bare så det er sagt.

Skrevet

Ja, ikke sant :D Jeg synes bare at all denne godbit-treningen gjør ting mer komplisert enn det trenger å være. Selvom forumet er preget av folk som mener godbit er greit å bruke i trening så er det viktig å si hva man mener, ikke bare følge strømmen. Du sier hva du mener, det skal du ha kreditt for.

Skrevet

Ja, hun skal helst ta tak i godbiten med hele munnen/alle tennene samtidig :oops: Hvorfor ga dere dere så tidlig? Eller.. hmm.. Dere gjorde jo egentlig ikke det da, så deg på siden der med kong :) Sikkert bare jeg som sleit sånn at jeg ikke hadde øyne for resten av verden :D

i og med at hu er så usikker så, synts jeg vi skal ta det piano ett par ganger, før vi tar hele tiden...

vi drog jo samtidig som dere da :D hehehe..

mona er jo så skjønn da...

Skrevet

Du sier:

""selv bygger jeg alltid opp kontakt med meg selv og min ros, ofte med leke som hjelpemiddel.""

ja det er fullt mulig å gjøre det. Leken blir ikke et hjelpemiddel egentlig, men den blir hovedforsterkeren og rosen din en sekunderforsterker. De hunder som tilsynelatende jobber kun for ros er de som er trent med negativ forsterkning og da betyr rosen"nå får du ikke straff"Det positive ved rosen er altså at straff uteblir og det oppleves som positivt for hunden

""Når kontakten er der, så kan man belønne med godbiter. Man skal ikke være avhengig av godbiter for å få hunden til å være interessert mener jeg.""

man er alltid avhengig av forsterkere. Det er de som opprettholder atferder og fører til endring av dem(læring) Gidder du å jobbe uten lønn og bare for å få ros av sjefen? neppe :?

""Så må jeg legge til at jeg selv ikke får kontakt med hunden min på store tilstelninger, som f.eks på hundelivmessa. Samme hvor mye jeg pratet og jobbet med henne så var de andre hundene og menneskene mer interessante. Men jeg hadde ikke forventet noe annet av en 7 mnd gammel raptus-labbe.""

Ja er det noe rart?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...