Gå til innhold
Hundesonen.no

Min afghanske mynde


keramii

Recommended Posts

Her er noen bilder av min søte Chica som er 7mnd gammel:)

Kjempeglad i min afghanske mynde, kan ikke skjønne at det er så få av de i Norge:)

De er nemmelig ikke så sære som folk vil ha det til, i værtfall ikke min "lille" jente!

Å pelsstellet får man vel bare tåle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, tusen takk alle sammen:)

Er veldig fornøyd med henne, hun har vel mere labradoroppførsel enn myndeoppførsel. Hun finnes ikke sær, er nesten for glad og vilter til tider:)

Mange som lar seg skremme av pelsstellet ja, men hittil skal jeg ikke klage;) Bader henne i gjennomsnitt en gang i uka, men mest fordi hun elsker gjørme og vann, så hun ruller seg i alle gjørmepytter hun ser:P Så det håper jeg inderlig hun venner av seg når hun blir større:)

De med afghanere i full pels, som de får etter ca 3år, bader de ca en gang i uken, og børster de deretter. Pelsen er jo veldig stri, så å børste gjennom den noen ganger i uken tror jeg skal holde. Man sier jo at det sliter mye på pelsen å børste den daglig, men dette varierer jo fra pels til pels også.

Klarer nesten ikke vente til hun får lengre pels, skulle ønske de var født med den:D

Men ja, kan gjerne laste opp flere bilder, men det står jeg har brukt opp min opplastingskvote:S Da på de to andre bildene oppi her.. Hvordan får jeg det til daaa?:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke ut som så veldig avskrekkende med pelsstell det :) Tar sikkert en god stund å børste gjennom når de er fullpelset, men sikkert litt koselig å børste hund også :hug:

Har sett en del afganere gå med støvler/sokker på utstilling, hører det bare med til utstillingsdagene?? Bare tenker på så mye gjøme det må bli i den lange fine pelsen på beina :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg synes pelsstell er kjempegøy, er så kjekt å se resultatet etterpå:icon_redface:

Tar nok en del tid å børste gjennom ja, men afghanerne er jo veldig rolige, så Chica står helt rolig på bordet, eller hun setter seg gjerne, haha:P

Men er jo opp til hver enkelt person hvor mye pelsarbeid de vil ha, mange har jo bare halvlang pels, andre klipper de jo helt ned:)

Om man skal sammenligne dette pelsarbeidet med f eks puddel, så er det dobbelt så mye arbeid med puddel om man skal ha den på utstilling og føne ut krøller her og der, tro det eller ei:)

Ja, noen har støvler på sine, fordi det fester seg mye i pelsen ja. Stein, sand, støv, gjørme osv, men jeg kommer nok til å unne hunden min å gå på bar bakke, så får jeg heller spyle over nederst på beina når jeg kommer inn igjen etter tur:) Er vel kanskje lett å si det nå, når hun ikke har så mye pels, men en hund er jo en hund, og skal da også få lov å være en;)

img0747gz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tusen takk alle sammen:)

ja, jeg vil anbefale afghaner på det sterkeste, tror man skal lete lenge etter en mer behagelig hund som er så lite til bry:)

kjempearti bilde da, madam mim, hihi, de er spesielle og noe for seg selv ja:)

Ja, er bare å komme å kose med henne, hun elsker oppmerksomhet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også at min tante skjeldent kunne slippe sine hunder, for de stakk av. Den ene klarte å stikke av og bli påkjørt. Husker jeg var med henne på Bjerke banen på løps trening. Veldig morsomt.

Alle mine venner kalte hundene bare for Barbie hunder ....

Masse gode minner :icon_redface: Blir gøy å se flere bilder av dette sjarmtrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en spesiell rase som får mye oppmerksomhet på gata ja:P Chica har jo ikke så lang pels enda, men folk har stoppet og spurt om å få ta bilde flere ganger, haha. Blir bedre når pelsen blir lang ja, gleder meg:))

Ja, greyhound er jo kjempesøte, liker de veldig godt:) Å doberman ikke minst!! Jeg har så lyst på doberman, mens synd de er finest med kuperte ører da(A)

Så blir vel kanskje en dobermantispe etterhvert når Chica blir litt eldre:) De er så herlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg tror jeg har flaks som kan ha min løs, men har øvd med henne helt siden hun var liten. Eneste er om hun ser en fugl på bakken, da springer hun, og da hjelper det ikke rope:P Så er jo begrenset hvor jeg slipper henne, langt unna bilveier værtfall:)

Barbiehunder ja, haha, de er jo veldig feminine av seg så:icon_redface: Skulle bare ønske pelsen kunne vokse fortere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...