Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner å tenke på andre raser - forslag?


tuppetroll

Recommended Posts

Har begynt å tenke på min neste hund, den kommer nok ikke fort, men liker å vite mye om en rase før jeg slår til :cry: Finne en kennel jeg liker, linjer jeg liker osv.

Er interessert i en hund som kan drive aktivt med både agility og noe lydighet, av en slik størrelse at den kan hevde seg fartsmessig med andre i samme størrelsesklasse (det vil si, ikke en kortbeinet hund som ikke har forutsetninger for å løpe like fort som andre i sin agilityklasse), spiller ingen rolle med pelslengde, røytemengde eller pelsstellbehov. Kan godt tenke meg å se litt utenfor landets grenser etter raser som er litt sjeldne her i Norge..

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke på min neste hund, den kommer nok ikke fort, men liker å vite mye om en rase før jeg slår til :cry: Finne en kennel jeg liker, linjer jeg liker osv.

Er interessert i en hund som kan drive aktivt med både agility og noe lydighet, av en slik størrelse at den kan hevde seg fartsmessig med andre i samme størrelsesklasse (det vil si, ikke en kortbeinet hund som ikke har forutsetninger for å løpe like fort som andre i sin agilityklasse), spiller ingen rolle med pelslengde, røytemengde eller pelsstellbehov. Kan godt tenke meg å se litt utenfor landets grenser etter raser som er litt sjeldne her i Norge..

Noen som har noen forslag?

Puddel *englefjes*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de kriteriene du har satt opp er dte jo mange raser som sikkert passer :cry: Og jeg regner med at de fleste ville anbefalt sin egen rase :)

Forslag har du jo mange av, men man må kanskje se an hvordan man vil at hunden skal være sånn temperamentsmessig, størrelsemessig osv.

MEN noen forslag til hunder som kanskje egner seg i agility;

Sheltie

Kooikerhund

Kleiner Münsterlander (en stooor favoriyy hos meg..)

Kromfohrländer

Lapsk Vallhund

Whippet

Toller/Golden Retriver/Retriver

Welsh/Engelsk Springer

Irsk vannspaniel

Boxer

Pinchere

Schnausere

Parson Russel Terrier

Den sistnevnte er det en på valpekurset vårt som har. En utrolig spretten hund, og veldig lærevillig! Personlig liker jeg den veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi! :( Ikke akkurat vanlig i Norge den... Finnes vel omtrent 8 i Norge og det er mor og valper! :cry:

www.sigerdriva.no =Eneste mudi kennelen i Norge. Du vil også finne linker til oppdrett i Sverige, Finland og Ungarn. Jeg har tenkt til å importere fra Sverige :)

Det er ikke akkurat en kortbeint rase vil jeg si, men heller ikke spesielt langbeint :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den har liksom IKKE korte bein? :wink:

Papillon har da ikke korte bein? En papillon kan godt hevde seg i agility, var jo en papillon (oppdretteren min) som kom på tredje i NM i helga. Jeg går ut i fra at hun mener korte bein i forhold til størrelsen, naturligvis har en papillon kortere bein enn en greyhound, men de er heller ikke i samme størrelsesklasse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hun mente korte bein mer som liten av størrelse jeg. :wink:

Papilon har selvfølgelig ikke korte bein i forhold til størrelsen. :D

Men sånn som jeg forsto det så vil hun ha noe større enn Cavalieren som kan løpe FORT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg veldig glad i Parson Jack Russel Terrier. Det er en utrolig rask rase, tross størrelsen :-o Valpen på kurset hopper opp i armene på han som eier han, og han er 2 meter høy !!! Og den er så blid og snill.

Lene i NKKU, har jo to Cavalierer, men skal i tillegg ha Parson. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig samme for meg om det er en liten, mellom eller stor hund, og har tenkt på papillon, men den har for korte bein i forhold til andre i samme størrelsesklasse...

Har tenkt på parson også, men gira på flere innspill :D Skal Lene ha parson? Når og fra hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig samme for meg om det er en liten, mellom eller stor hund, og har tenkt på papillon, men den har for korte bein i forhold til andre i samme størrelsesklasse...

Har tenkt på parson også, men gira på flere innspill :D Skal Lene ha parson? Når og fra hvem?

Jeg er IKKE sikker, men hun snakket om at hun skulle ha Parson til sommeren eller noe sånt, da jeg var på leiren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi! :D Ikke akkurat vanlig i Norge den... Finnes vel omtrent 8 i Norge og det er mor og valper! :)

www.sigerdriva.no =Eneste mudi kennelen i Norge. Du vil også finne linker til oppdrett i Sverige, Finland og Ungarn. Jeg har tenkt til å importere fra Sverige :D

Det er ikke akkurat en kortbeint rase vil jeg si, men heller ikke spesielt langbeint :D

Hvordan var den mudien du møtte på Vikingskipet? Jeg var så opptatt at jeg aldri fikk sett etter den..Jeg har utrolig lyst på mudi til våren/sommeren...Hvilken oppdretter i Sverige er det du tenker på?

mvh Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var den mudien du møtte på Vikingskipet? Jeg var så opptatt at jeg aldri fikk sett etter den..Jeg har utrolig lyst på mudi til våren/sommeren...Hvilken oppdretter i Sverige er det du tenker på?

mvh Karine

http://home.swipnet.se/ruthsborgs_kennel/ -altså fra Ruthsborgs i Svergie :P

Mudien jeg møtte på vikingskipet var bare helt herlig! Det var eu lita tispe. Hu var litt under standar'n, så hu var lita :D Men hu hadde personlighet! Var på ingen måte sånn som jeg hadde forestilt meg :P Hu var rolig og avbalansert. Hu smilte og var glad, but she kept her cool :wink: Bilde i signaturen min er forresten den tispa :wink: Jeg fikk bare mer lyst på mudi etter møte med hu og eieren. Eieren fortalte at mudien IKKE jager i det hele tatt. Hu sa det at det kunne hoppe en kanin opp rett foran'a, og hu ville ikke bry seg :P

Hu var litt hissig mot Romeo, men hu hadde akkurat hatt valper. Skjønner at'a var litt hissig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://home.swipnet.se/ruthsborgs_kennel/ -altså fra Ruthsborgs i Svergie :)

Mudien jeg møtte på vikingskipet var bare helt herlig! Det var eu lita tispe. Hu var litt under standar'n, så hu var lita :D Men hu hadde personlighet! Var på ingen måte sånn som jeg hadde forestilt meg :D Hu var rolig og avbalansert. Hu smilte og var glad, but she kept her cool :wink: Bilde i signaturen min er forresten den tispa :wink: Jeg fikk bare mer lyst på mudi etter møte med hu og eieren. Eieren fortalte at mudien IKKE jager i det hele tatt. Hu sa det at det kunne hoppe en kanin opp rett foran'a, og hu ville ikke bry seg :D

Hu var litt hissig mot Romeo, men hu hadde akkurat hatt valper. Skjønner at'a var litt hissig :D

hehe.ok..istedet for å kapre tråden la jeg deg til på msn jeg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...