Gå til innhold
Hundesonen.no

Bøker om viltspor/nesearbeid


Hermes

Recommended Posts

Skrevet

Det er en del i whippetmiljøet her i Bergen som går blodspor med hundene sine, og jeg kunne tenkt meg å prøve dette med vår lille tass etter hvert også. Men, nerd som jeg er, liker jeg å lese meg opp på ting i forveien, kanskje komme i gang litt i heimen før jeg evt. tar det videre til et kurs. Noen som har gode tips til bøker på dette området? Har sett litt på Canis sitt utvalg, men usikker på hva jeg evt. skal kjøpe. Er helt blank på området.

Skrevet

Det er en del i whippetmiljøet her i Bergen som går blodspor med hundene sine, og jeg kunne tenkt meg å prøve dette med vår lille tass etter hvert også. Men, nerd som jeg er, liker jeg å lese meg opp på ting i forveien, kanskje komme i gang litt i heimen før jeg evt. tar det videre til et kurs. Noen som har gode tips til bøker på dette området? Har sett litt på Canis sitt utvalg, men usikker på hva jeg evt. skal kjøpe. Er helt blank på området.

Nosarbete eller noe sånt av Maria Hagstøm skal visst være grei for oss grønnskollinger :D

Edit: ooops, blodspor ja. Da var det verre :D

Skrevet

Takker! Så litt på den som heter På sporet, og skal se litt på disse andre, samt lese mer på nettet.

Jeg trodde forresten at blodspor og lignende brukshundaktiviteter var mer rasebetinget enn det er. Så tidligere i dag at Torshammaren i Sverige har flere whippeter som er svensk champion i viltspor (de virker også å satse mer på dette sammen med lure coursing, i stedet for utstilling, som er mer vanlig med whippeter i Norge).

Eller så kan du begynne å lese her Min link

Flott side! Bokmerket.

Skrevet

Jeg har både 'Nosarbete' av Maria Hagstrøm og 'Nesearbeid for hund' av Anne Lill Kvam, de går ikke så mye inn på blodspor, men du kan få låne de til å titte litt i om du vil :innocent:

  • 2 weeks later...
Skrevet

Om du klarer å lese svensk, så fins det en utrolig bra, liten bok om blodspor som heter "Aktivera din hund genom viltspårning", og som er skrevet av Kristian Carlsson. Den tar for seg alle momenter et konkurransespor inneholder, og hvordan du skal legge opp treningsprogresjonen i forhold til dette, fra enhelt fersk hund, til en som er klare for å konkurrere. Bortsett fra skudd og "återgong" er blodsporprøvene i Norge og Sverige nokså like, så det gjør ikke noe at denne boken er skrevet for svenske forhold.

Jeg kjøpte den hos Canis, og ble utrolig positivt overrasket over dens forklarende innhold og lettfattelige beskrivelse. Kan anbefales! :icon_clapping:

Skrevet

Prøvde blodspor med Aimee for første gang i helgen, og fikk virkelig lyst til å prøve mer... Bde jeg og Aimee synes dt var utrolig gøy!

Fredag skal jeg og søsters til Idun (eier av første norske GD med viltsporchampionat) for å få litt "privatundervisning"...:frantics: Det bli knall!!

Masse spennende lesing her... Så jeg skal fortsette å følge med... :icon_clapping:

Skrevet

Om du klarer å lese svensk, så fins det en utrolig bra, liten bok om blodspor som heter "Aktivera din hund genom viltspårning", og som er skrevet av Kristian Carlsson. Den tar for seg alle momenter et konkurransespor inneholder, og hvordan du skal legge opp treningsprogresjonen i forhold til dette, fra enhelt fersk hund, til en som er klare for å konkurrere. Bortsett fra skudd og "återgong" er blodsporprøvene i Norge og Sverige nokså like, så det gjør ikke noe at denne boken er skrevet for svenske forhold.

Jeg kjøpte den hos Canis, og ble utrolig positivt overrasket over dens forklarende innhold og lettfattelige beskrivelse. Kan anbefales! :icon_clapping:

Sikkert ikke dumt å trene hunden på "återgång", for det er snakk om at de norske prøvene kanskje skal bli like som de svenske. Danmark og Finland har også noe lignende forresten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...