Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger tispenavn!

rottmaneier

Recommended Posts

Skrevet

Jeg får en tispevalp i hus i slutten av Oktober, og hun trenger et navn! Helst et som begynner på O, men ikke et must :D Foreløpig heter hun Ophelia fra oppdretter :D

Skrevet

Jeg synes Ophelia var kjempe stilig jeg :D

Skulel jeg nå foreslå noe annet, så kunne jeg ha tenkt meg Oprah, Onyx, Ollie, Olivia.

Lykke til :D

Skrevet

Jeg synes Ophelia var kjempe stilig jeg :D

Skulel jeg nå foreslå noe annet, så kunne jeg ha tenkt meg Oprah, Onyx, Ollie, Olivia.

Lykke til :P

Begynner å like Ophelia mer og mer jeg også, eller syntes jeg Olivia er veldig fint :P

Hvem skal du ha fra, hvor skal du ha fra? Hvilke rase?? HALLLOOOOO... :D

Hun kommer fra kennel Zkrubbe i Danmark, og er selvfølgelig en dansk svensk gårdshund :P

Finn et øynavn på O? Bali er jo en øy... :P

Hehe, ja men syntes det holder med en øy :D har tenkt mye på India, men da er det jo liksom to stedsnavn..

Skrevet

Dansk tispe! Spennende!

Jepp, det blir veldg spennende :D Ophelia er den nest minste i kullet, og den som er mest korrekt med tanke på farge. De andre valpene er/blir kanskje litt overtegnet, så derfor falt valget på henne. Håper selvfølgelig dette er den rette beslutningen med tanke på at vi skal stille henne ut.

Både mor og far har klart seg veldig bra i utstillingsringen, så dette blir utrolig spennende! Vi tar den lange kjøreturen ned når valpene er 5 uker og kosemoser og hilser på både hundene og oppdretter :D

Skrevet

det jeg ville gjort for å finne navn til min hund var å finne et emne man kan finne et navn gjennom :P

Et eksempel hadde vært fint :D

Andre navn jeg har skrevet ned er disse:

Pita

india

Puma

Tara

Lana

Luna

Arwen

hva tyx? :D

Skrevet

Synes Ophelia var veldig fint :D Og India :D

Onyx er et guttenavn det, tenk :P

Og Onyx er guttenavn. Ene oldefaren til Rina het det. Men Rinas mor heter Onyxie.

Har dessverre ingen andre forslag.

Skrevet

Onyx slik jeg mente det, er en halvedelstein, som brukes i produskjon av bla. smykker. Hvis en har vært i sånne alternativbutikker, så har en kanskje sett masse sånne små steiner som en får kjøpt til å ha i lomma. I følge steinboka mi, finnes det to typer Onyx, sort og stripet. Om den sorte Onyxen så står det: "Med sort Onyx vil du alltid treffe de riktige valg og ta den riktige beslutning. Den jager bort sorg og sir selvkontroll. Strjernetegn Løven". Den stripete Onyxen er Guloransje av farge, men innslag av noen mer eller mindre lysere partier. Om den står det: " Med stripet Onyx kan man bli herre over sin egen fremtid. Den skjerper sansene, instinktet og hjelper oss til å følge veiledningen. den avbalanserer de maskuline g feminine sider, og hjelper oss til å se dobbeltheten i vår natur og forener yin og yang til en helhet. gir også et innblikk i hva som ligger bak alle ting. Stjernetegn Løven".

For meg så kan Onyx være både gutte- og jentenavn. F.eks et navn jeg liker veldig godt er Jasmin. I Norge er det et jentenavn, kommer man nedover til øst-Europa er det helt utenkelig å kalle en jente Jasmin, det er utelukkende et guttenavn. Charlie er også for meg et guttenavn, i enkelte engelskspråklige land kan det også være jentenavn.

Onyx er forøvrig også navnet på en elv som renner gjennom Antarktis, og sikkert masse annet som jeg ikke vet om :D

Skrevet

Onyx slik jeg mente det, er en halvedelstein, som brukes i produskjon av bla. smykker. Hvis en har vært i sånne alternativbutikker, så har en kanskje sett masse sånne små steiner som en får kjøpt til å ha i lomma. I følge steinboka mi, finnes det to typer Onyx, sort og stripet. Om den sorte Onyxen så står det: "Med sort Onyx vil du alltid treffe de riktige valg og ta den riktige beslutning. Den jager bort sorg og sir selvkontroll. Strjernetegn Løven". Den stripete Onyxen er Guloransje av farge, men innslag av noen mer eller mindre lysere partier. Om den står det: " Med stripet Onyx kan man bli herre over sin egen fremtid. Den skjerper sansene, instinktet og hjelper oss til å følge veiledningen. den avbalanserer de maskuline g feminine sider, og hjelper oss til å se dobbeltheten i vår natur og forener yin og yang til en helhet. gir også et innblikk i hva som ligger bak alle ting. Stjernetegn Løven".

For meg så kan Onyx være både gutte- og jentenavn. F.eks et navn jeg liker veldig godt er Jasmin. I Norge er det et jentenavn, kommer man nedover til øst-Europa er det helt utenkelig å kalle en jente Jasmin, det er utelukkende et guttenavn. Charlie er også for meg et guttenavn, i enkelte engelskspråklige land kan det også være jentenavn.

Onyx er forøvrig også navnet på en elv som renner gjennom Antarktis, og sikkert masse annet som jeg ikke vet om :D

Takk for fin forklaring av navnet, utrolig fin betydning var det på det også :D

Skrevet

Navn på O? Det må vel bli Othilde :D

En sånn søt liten knert av en hund må få et navn med snert :D Hva med Okey, rett og slett ? Eller Omega?

Skrevet

Navn på O? Det må vel bli Othilde :)

En sånn søt liten knert av en hund må få et navn med snert :lol: Hva med Okey, rett og slett ? Eller Omega?

Ja, ikke lett bokstav akkurat! Okey var kult :ahappy: det må tas med på lista.

Gratulerer :)

Ophelia var råstilig, kan ikke bytte bort et så fint navn vel! :innocent:

Takk :)

Ja, er litt enig i at hun allerede har et veldig fint navn, men blir ikke for tungvindt å si da?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...