Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å bli NUCH


Djervekvinnen

Recommended Posts

Når man har fått alle Certene og trenger det siste for å bli NUCH, skal det foregå på en spesiell måte? Tenker da på påmeldingen.

Du krysser av for "står for championat" på påmeldingsskjemaet (mener det er det det står? Husker ikke ordrett)

Kan en tispe og en hanne begge blir NUCH hvis det er to kjønn som stiller om det?

Ja.

Vet dommeren på forhånd at en hund stiller for å bli NUCH?

Nei.

Men de fleste opplyser selv om det etter at certet er vunnet og plasseringene klare- dommere pleier å synes at slikt er moro å vite (også er det jo moro å fortelle det).

Viktig å gjøre det i etterkant av bedømmelsen. Dommere skal ikke influeres.

Sier du ifra til ringsekretær får du også championatsløyfe.

Det er ikke NØDVENDIG å krysse av på påmeldingen (det eneste det fører til er at det står merket i katalogen at hunden din står for championat) eller fortelle ringsekretær/ dommer for å få tittelen.

Det eneste som kreves er at kravene oppfylles og søknad sendes NKK.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har fått alle Certene og trenger det siste for å bli NUCH, skal det foregå på en spesiell måte? Tenker da på påmeldingen.

Kan en tispe og en hanne begge blir NUCH hvis det er to kjønn som stiller om det? Vet dommeren på forhånd at en hund stiller for å bli NUCH?

Når din hund bare mangler et cert for å bli champion, behøver du ikke å gjøre noe spesielt, nei. Du kan ved elektronisk påmelding krysse av for at hunden står for championatet, men du må ikke. Når hunden får det certet som gjør den til champion, jubler du høyt, klemmer dommeren, og sier at nå ble hunden champion! Da kommer ringsekretær med en rød og grønn rosett til deg, som er championatrosetten ;)

Det deles ut et cert i hvert kjønn, altså kan både en hannhund og en tispe bli champion på samme utstilling.

Nei, dommer skal ikke vite noe om hundene foran seg - vet ikke om den har fått cert før eller stiller for første gang. Dommer skal bedømme hunden nøytralt, slik den presenteres den dagen. Du har heller ikke lov til å si noe til dommer om tidligere prestasjoner og resultat.

Var dette svar på det du spurte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar begge to! Jeg ble klokere nå ja ;)

På påmeldingskjemaet står det:

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion? Er det her jeg skal krysse ja?

Er hunden fullcertet? ja her og?

Under står det:

For hunder med krav om premiering på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekkelig premiering? ja /nei. Er dette noe jeg skal svare på?

Jeg har lest på en kritikk at det har stått at : ... Excellent coat. Typical movement. Champion today!

Derfor jeg lurte på om dommeren visste om dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar begge to! Jeg ble klokere nå ja ;)

På påmeldingskjemaet står det:

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion? Er det her jeg skal krysse ja?

Er hunden fullcertet? ja her og?

Under står det:

For hunder med krav om premiering på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekkelig premiering? ja /nei. Er dette noe jeg skal svare på?

Jeg har lest på en kritikk at det har stått at : ... Excellent coat. Typical movement. Champion today!

Derfor jeg lurte på om dommeren visste om dette på forhånd.

"Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion?" , JA!

"Er hunden fullcertet?" betyr vel at den har oppnådd alle cert? Så nei. (Er ikke helt sikker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion? Er det her jeg skal krysse ja?

Jupp ;)

Er hunden fullcertet? ja her og?

Nei, dette gjelder hunder av (enkelte?) jaktraser.

Under står det:

For hunder med krav om premiering på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekkelig premiering? ja /nei. Er dette noe jeg skal svare på?

Nei, dette er også noe jakthundsaker.

Jeg har lest på en kritikk at det har stått at : ... Excellent coat. Typical movement. Champion today! Derfor jeg lurte på om dommeren visste om dette på forhånd.

Mulig han fikk vite det i etterkant og satte det på kritikken da?

Ellers fikk han vite det før han skulle. Noen dommere kan nok reagere veldig negativt på det, og det strider mot utstillingsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar begge to! Jeg ble klokere nå ja ;)

På påmeldingskjemaet står det:

Står hunden for tittelen Norsk Utstillingschampion? Er det her jeg skal krysse ja?

Er hunden fullcertet? ja her og?

Under står det:

For hunder med krav om premiering på prøve for utdeling av Certifikat:

Har hunden oppnådd tilstrekkelig premiering? ja /nei. Er dette noe jeg skal svare på?

Jeg har lest på en kritikk at det har stått at : ... Excellent coat. Typical movement. Champion today!

Derfor jeg lurte på om dommeren visste om dette på forhånd.

Fullcertet gjelder KUN de raser som faktisk kan bli fullcertet - altså at de ikke får LOV til å motta flere cert når de har oppnådd de som de trenger - men mangler bruks- eller jaktpremiering for å få championatet. Det gjelder for eksempel fuglehunder og dachs.

Du skal heller ikke svare på premiering på prøve - med mindre det er krav til eksterne resultat på dine raser. Det finner du i championatreglene, men jeg kan ikke tro du trenger noe på dobermann eller greyhound.

Dommer skal ikke vite at hunden blir champion, så jeg vil tro at dommer her har gått tilbake til skriver etter at certet er delt ut og championatet et faktum, og bedt skriveren skrive dette. Eller så har skriver misforstått, at det skal være noe om at hunden har championatkvalitet i dag, står som en champion i dag, eller lignende. Eller så har handler brutt utstillingsreglene og fortalt at den bare trenger dette certet. Eller en annen årsak jeg ikke kan se for meg akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke på kritikkskjema at hunden står for championat?

Mener å huske at ringsekretæren jeg hadde sist forklarte det sånn...hmm tar jeg feil?

Hvis en krysser av for at hunden står for championatet, vil det i katalogen, på kritikken og i premielista stå et lite plusstegn, som er kode for nettopp det.

Men dommer skal ikke vite noe om det, og det er et lite tegn øverst på kritikken som veldig få legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en krysser av for at hunden står for championatet, vil det i katalogen, på kritikken og i premielista stå et lite plusstegn, som er kode for nettopp det.

Men dommer skal ikke vite noe om det, og det er et lite tegn øverst på kritikken som veldig få legger merke til.

Ok, men jeg lærte altså rett, og det står da kun om eier har krysset av på det da. Takk for oppklaringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg lærte altså rett, og det står da kun om eier har krysset av på det da. Takk for oppklaringen :hyper:

Jupp, det kommer automatisk hvis eier krysser av for det - altså behøver det ikke å stemme, fordi ikke alle vet hva spørsmålene betyr og krysser i hytt og pine. Det har for eksempel vært bernere som ifølge markeringene i katalogen er jaktprøvepremiert, og det er jeg rimelig sikker på at ikke er tilfelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...