Gå til innhold
Hundesonen.no

Flat coated retriever


annie

Recommended Posts

Hei:)

Jeg har blitt veldig interessert i flat coated retriever.

Og vil gjerne høre fra dere som har flat eller som har erfaring med denne hunderasen:)

Vil vite alt om den:) veldig gjerne fra flere personer:)

Er det forresten noen som veit om det finnes en bok på norsk om flatten??:wub:

Blir kjempe glad for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr i hvertfall hatt to. Det negative/positive er at dem er så glad i folk at dem lett vasker menneskene i stykker, har lett for å hoppe opp. Dem vil gjerne hoppe opp og vaske munnviker og ca 30 kg som hopper opp er ikke alle glade i. Ellers så var mine med på alt og taklet det på strak arm hemm labb. Jeg ahdde dem mens sønnen min vokste opp og de fikk et godt forhold seg i mellm. Aktive glade til dels vimsete må jo få med seg alt, mine har likt å jobbe, den ene trakk en mil den andre skjønte ikke vitsen med det. Kløv likte dem begge to, det å være på tur med barne og ungdomsgruppa likte dem godt. Dresur ble det san opp og glemt i perioder for samtidig å ha et barn som var mye syk så prioriterte jeg ikke det så mye annet enn til husbruk

Sjekk retrieverklubben.no tidligere så var det i hvertfall en retrieverbok med litt om alle retrieverne. Se også til sverige de har egen rlatcouted forening tror linken står på retrieverklubbens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer en akkurat nå. Vet ikke om jeg kan si så mye om rasen bare ut i fra denne hunden, men han er hvertfall utrolig snill, og veldig tolmodig (når Luna er i skikkelig lekehumør går hun på han, biter han og løper etter han...). Ellers, når jeg kommer hjem fra skole/stall eller skal gå på tur blir han hoppende glad, bokstavelig talt! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er veldig glade hunder:)

jeg vet at dette er aktive hunder:) men hvordan bør en vanlig dag være for en flat? i fht trening og turer?;)

det er nok forskjellig fra hund til hund, men sånn gjennomsnitt:P

hvis det skulle bli en flat på meg kommer jeg nok til å trene en del lydighet, apportering og agillity:) det er jo så gøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært av den aktive sorten men dem var ikke stresset. Så det var jo så klart ut og tisse ca 15 min x 3 og en tur på 1 til 2 timer. per dag. De dagene som jeg ikke fikk gått tur så ble det lydighetstrening inne på stua. Dette klarte dem seg fint med, menn all aktivitet er morro syntes dem da. Tror dem ville vært glad for det du har å tilby. Virker som dem er utrolig omgjengelige hunder som kan brukes til det meste. Så klart blir det jo individforskjeller men de jeg ahr hatt har altid likt å være med. Måtte passe på så dem ikke ble truffet av klubba på stortromma på 17 mai. Sosiale var mine som elsket både dyr og mennesker. flat bruker å være matvrak, så da blir det lettere å belønne, En ting som jeg glemte i farten en ekte retriever har nesten altid noe i munnen, se forskjell på det å bære og det å gnage. Mine gikk altid å bar på sko og i løpet av to valpe perioder så var det en såle inni en sko som ble ødelagt. Men jeg viste heller ikke hvor skoene mine var hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt hvordan de er - han min er halvgal og kunne nok ikke bodd hos hvem som helst. Blir så og si aldri sliten. Tispen jeg hadde med meg i helgen bare la seg ned straks det ikke skjedde noe og lå timesvis i bur uten noe mer. Nå er dette 2 ytterpunkter såklart, vil si de fleste flatter er midt i mellom der med grei av/på knapp ;) Også er gjerne tispene litt roligere ovs..

Flaten er en fin allround hund - potethund som vi kaller den, kan brukes til det meste. Derfor fin til aktive folk som vil drive med litt forskjellig. Den er en flott turkamerat og familiehund - samtidig som den kan brukes i de fleste hundesporter. Syntes rasebskrivelsen gir en flott beskrivelse med disse linjene:

"Våken, aktiv, middels stor med intelligent uttrykk. Kraftig uten å virke tung, elegant uten å virke spinkel. Rikelig begavet med naturlige jaktegenskaper, entusiastisk

logring demonstrerer optimisme og vennlighet. Tillitsfull og vennlig."

En flat tåler forøvrig høyt aktivitetsnivå - men de fleste klarer også en uke som "sofahund" innimellom dersom noe skulle forhindre aktivitet. Men da vil du nok etter noen dager merke det på den, men som nevnt her kan man jo stimulere med litt hjernetrim i stua dersom det blir smått med fysisk mosjon til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) takk for svar.

dette virker som en hund som kan passe for meg:) blir bare mer og mer interessert:)

Har bestilt meg retriever håndboken så det blir nok endel lesing på meg fremover:)

Men er det store forkjeller på hannene og tispene? har lest at hannene blir seinere voksene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun en selv, men kan ytre meg litt om henne.

Hun er:

- Lettlært

- Konstant glad

- Elsker folk og oppmerksomhet

- Slikker som besatt, men har heldigvis lært at enkelte utvalgte ikke ønsker det!

- Lett og omgjengelig med andre hunder

- Med på alt og synes alt er moro

- Aktiv

- Liker å være med

- Masete

- Kan hoppe, men lært fort av det som liten

- Kan blir vel hyper, en bør virkelig lære dem en god av- knapp!

- Veldig hengivne mot sine mennesker og vil gjerne drive med noe aktiviteter hvis du synes det er gøy! Foreks. mine golden er mer slik; " jada, jeg kan gjøre dette for deg jeg!", mens flatten er "Kan vi ikke gjøre dette sammen?! Jippi! Se alle triksa jeg kan gjøre for deg da!" :icon_confused:

- Glad i barn, babyer, eldre...

- Glad i andre dyr

- Mi er ei pyse, men det er jo ikke noe som er særlig kjent for flatten :lol:

Det er så mye mer å si, men hvis du har noen konkrete spørsmål må du gjerne sende meg en PM eller spør her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo bare hatt Pøbel i litt over ei uke, og sånn har jeg oppfattet valpeflatten:

- lettlært (et par repetisjoner holder som oftest, før han skjønner tegninga)

- glad i absolutt alt og alle

- matvrak

- sta (gir ikke opp så lett med det første. Jeg kan fjerne han fra et sted 10 ganger, og han løper likeså bort igjen til samme stedet, uansett avstand og hindring)

- aktiv! Jeg trodde min golden var superaktiv som valp, men Pøbel slår det, gitt!

- lyst til å smake på alt

- elsker å bære ting

- nysgjerrig

- uredd

- pøbel (:icon_confused:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også liker de å stå mellom beina til folk å få kos :icon_confused: Jeg synes de er noe trippete, det virker som de sjeldent står i ro med beina og de fleste synes jeg virker som ikke har så god kroppskontroll. De er litt over alt på en gang :lol: Men herlige hunder!

Tollervalpene22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Poter og alle andre som har skrevet ovenfor her! De er veldig lettlærte på godt og vondt og man bør ha hatt en del rolighetstrening med dem som unghunder, slik at de finner av-knappen sin. Noen lærer seg også fort at de ikke får lov til å hoppe på mennesker med labbene ut, men lærer seg det såkalte kenguruhoppet, hvor de spretter rett opp for å se mennesker i øynene og ned igjen. Jeg hadde en artig artikkel om dem, men den får jeg se om jeg finner når jeg er tilbake fra tur. :icon_confused:

Edit: Så er de også utrolig glade i vann, om det så er vanlig vann, sølevann eller myr! (Men dusje? Nei fysj!) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat testet ett valpekull med flat'er. De var supersosiale, trygge, harmoniske og veldig ok valper. Det er fortsatt en eller to hannvalper til salgs.. Løp&kjøp!

Mitt innstrykk av flat er veldig likt poter sitt, de kan liksom ikke stå helt rolig, de har nok et eget steppegen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fire flat'er i familien, så jeg begynner å kjenne rasen veldig godt. Tispen jeg har nå er ganske rolig til flat å være, men hun er likevel vimsete og aktiv utendørs. Med rolig mener jeg at hun kan gå i slakk line gjennom folkemengder på en travel lørdag i byen, og innendørs merker man lite til henne, så lenge hun har fått det hun krever av tur og oppmerksomhet.

Hun får et par fjellturer i uken, og ellers 1-2 timers turer til dagen. Vi tar oss av og til noen økter med klikkertrening, enten i stuen eller ute i gaten, samt godbitsøk i ny og ne. Dette virker å passe hennes aktivitetsnivå.

Felles for hundene vi har hatt/har, er at de er ekstremt lærevillig, og jobber veldig godt så lenge belønningen er mat. De er matvrak av dimensjoner, noe som gjør dem lett å trene. Kontakt er en øvelse som bør trenes på fra valpestadiet, ettersom de har lett for å miste konsentrasjonen under trening. Korte økter er stikkordet, men på den annen side tåler de mange repitisjoner av samme øvelse.

Rasen er meget omgjengelig og kontaktsøkende. Mitt inntrykk er at de er mer interessert i mennesker enn andre hunder. De er vennlige og absolutt ingen vakthund, selv om de har en tendens til å varsle. Min har dessverre utviklet seg til en gneldrebikkje fordi bjeffingen ikke ble tatt hånd om i tidlig alder.

Ellers er dem utrolig sosiale, intelligente og allsidige - som HHC sier, en ekte potethund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg så mye erfaring med rasen :ahappy: , men min beste venn hadde en. Felix var så dum og deilig at jeg bare ville kose med han hele tiden når jeg var der sammen dem. En skikkelig godklump. Han var overlykkelig HELE tiden, trengte en del psykisk og fysisk aktivitet, men var også fornøyd med å være inne sammen familien sin. Han likte veldig godt lange fjellturer opp til familiens hytte, tror igrunnen det var der han kosa seg mest.

Og dæven for en kraft i halen! Han rydda stueborden titt og ofte med den halen. Og når han logret mot møbler ble det skikkelig bråk :P Ungen i huset ble også feid over ende en del av den halen der.

Jeg sitter igjen med et godt inntrykk av rasen, men har som sagt bare kjent en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg så mye erfaring med rasen :P , men min beste venn hadde en. Felix var så dum og deilig at jeg bare ville kose med han hele tiden når jeg var der sammen dem. En skikkelig godklump. Han var overlykkelig HELE tiden, trengte en del psykisk og fysisk aktivitet, men var også fornøyd med å være inne sammen familien sin. Han likte veldig godt lange fjellturer opp til familiens hytte, tror igrunnen det var der han kosa seg mest.

Og dæven for en kraft i halen! Han rydda stueborden titt og ofte med den halen. Og når han logret mot møbler ble det skikkelig bråk :ahappy: Ungen i huset ble også feid over ende en del av den halen der.

Jeg sitter igjen med et godt inntrykk av rasen, men har som sagt bare kjent en.

Dum og deilig er utrolig bra beskrivelse på en Flat :P:P:P , eller Tomsing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...