Gå til innhold
Hundesonen.no

trenger råd om adferd hos irsk setter


kira07

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en nydelig irsk setter tispe (dverg) på 3 år ved navn Kira.

Hun er utrolig snill og har alldri gjort en flue fortred. Vi har to katter og hun behandler de som sine søsken.

Men det er to ting hun gjør som jeg vil få slutt på.

1: Hun bjeffer noe enormt når det ringer på døra, noen kommer inn til oss, om fremmede passerer oss når vi leker eller koser oss i vår stund. Dette med personer som går forbi oss er sjeldent. men går noen i trappa utenfor eller noen ungdommer bråker sent på kveld bjeffer hun enormt. ingen nabo kan gå forbi oss om vi sitter å slapper av på verandaen uten at hun bjeffer. Ringer noen på døra løper hun bort dit og bjeffer. men når hun ser hvem som kommer og det er noen hun skjenner slutter bjkeffinga, og hun smiler fra øre til øre :aww:

2: Før kunne jeg ha Kira løs. hun fulkte meg og kom når jeg kalte på henne. men for 3 mnd siden sluttet dette. hver gang hun ser et smutthull stikker hun i lynfart opp i skogen og kommer hjem skamfull og angrende en times tid senere. jeg skjønner ikke hvorfor det har skjedd at en hund jeg har hatt løs plutselig stikker av hver gang en snur ryggen til.

er det noen som har noen råd om hvordan jeg kan få slutt på dette?

Kira07 :)25735_10150162276735361_816435360_11641339_2243492_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent innkalling med henne i det siste? Er det noe du har endret på som kan ha gjort at hun har blitt sånn? Har du endret måten du "tar imot" henne på når hun kommer tilbake i løpet av det siste halve året i forhold til slik du gjorde før?

Ang bjeffingen har jeg ikke noe godt svar; bjeffing er en såkalt "selvforsterkende atferd", dvs at å bjeffe fører ofte til mer bjeffing. Hva gjør du når hun bjeffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en nydelig irsk setter tispe (dverg) på 3 år ved navn Kira.

Hun er utrolig snill og har alldri gjort en flue fortred. Vi har to katter og hun behandler de som sine søsken.

Men det er to ting hun gjør som jeg vil få slutt på.

1: Hun bjeffer noe enormt når det ringer på døra, noen kommer inn til oss, om fremmede passerer oss når vi leker eller koser oss i vår stund. Dette med personer som går forbi oss er sjeldent. men går noen i trappa utenfor eller noen ungdommer bråker sent på kveld bjeffer hun enormt. ingen nabo kan gå forbi oss om vi sitter å slapper av på verandaen uten at hun bjeffer. Ringer noen på døra løper hun bort dit og bjeffer. men når hun ser hvem som kommer og det er noen hun skjenner slutter bjkeffinga, og hun smiler fra øre til øre :aww:

En måte jeg løste gleden og overfallene når folk ringte på med en av mine hunder var å trene at når det ringte på måtte den legge seg på plassen sin(kassa si) og der ble den til den fikk komme og hilse på. Kan trenes inn ved at du lærer henne å være der, også ringer en medhjelper på og du kommanderer henne til å bli samt gir henne godbit. rince repeat, gå lengre unna etc. Etterhvert får du en hund som legger seg på plassen sin når det ringer på og du slipper å tviholde på hunden når postmannen prøver å lever pakker :)

Det med bjeffing ellers ville jeg lært henne en stopp/slutt kommando. Mange måter å lære det inn på, noen egler bikkja til å bjeffe og sier slutt og gjør noe intresangt så den slutter også roser den ol. Får du lært inn ti still/slutt/stopp så kan du lett kontrollere bjeffing på terrasseen etc. Når corgien min setter igang idet noen går forbi kommer det et "kutt ut" hylende fra en av oss i huset og hun tier.

Det med bjeffing om natta har jeg ingen god løsning på. Amiga bjeffer et par ganger om hun hører noe også gir hun seg, jeg gidder ikke å styre ut der og stoppe henne heller fordi det er så lite at det er ok.

Slutt/ti/kutt ut etc kommandoen vil komme til nytte når du leker, koser går tur etc og hun begynner å bjeffe. Er mange måter å lære det inn på da, noen andre har sikkert en bedre ide. Min sluttet bare når jeg sa kutt ut skarpt også roset jeg henne og hun har tatt det lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent innkalling med henne i det siste? Er det noe du har endret på som kan ha gjort at hun har blitt sånn? Har du endret måten du "tar imot" henne på når hun kommer tilbake i løpet av det siste halve året i forhold til slik du gjorde før?

Ang bjeffingen har jeg ikke noe godt svar; bjeffing er en såkalt "selvforsterkende atferd", dvs at å bjeffe fører ofte til mer bjeffing. Hva gjør du når hun bjeffer?

ingen ting jeg har endret på når detgjelder innkalling. ikke som jeg er bevisst på selv i såfall.

Når hun bjeffer irettesetter jeg henne med en liten lyd å ber henne legge seg, eller sier bestemt nei mens jeg rykker bestemt båndet til siden.. jeg er utrolig dårlig på å irettesette henne, jeg er usikker på hvordan jeg bør gjøre det, i forholdt til hva som er best for henne.

Hvordan har du trent innkalling med henne i det siste? Er det noe du har endret på som kan ha gjort at hun har blitt sånn? Har du endret måten du "tar imot" henne på når hun kommer tilbake i løpet av det siste halve året i forhold til slik du gjorde før?

Ang bjeffingen har jeg ikke noe godt svar; bjeffing er en såkalt "selvforsterkende atferd", dvs at å bjeffe fører ofte til mer bjeffing. Hva gjør du når hun bjeffer?

ingen ting jeg har endret på når detgjelder innkalling. ikke som jeg er bevisst på selv i såfall.

Når hun bjeffer irettesetter jeg henne med en liten lyd å ber henne legge seg, eller sier bestemt nei mens jeg rykker bestemt båndet til siden.. jeg er utrolig dårlig på å irettesette henne, jeg er usikker på hvordan jeg bør gjøre det, i forholdt til hva som er best for henne.

En måte jeg løste gleden og overfallene når folk ringte på med en av mine hunder var å trene at når det ringte på måtte den legge seg på plassen sin(kassa si) og der ble den til den fikk komme og hilse på. Kan trenes inn ved at du lærer henne å være der, også ringer en medhjelper på og du kommanderer henne til å bli samt gir henne godbit. rince repeat, gå lengre unna etc. Etterhvert får du en hund som legger seg på plassen sin når det ringer på og du slipper å tviholde på hunden når postmannen prøver å lever pakker :)

Det med bjeffing ellers ville jeg lært henne en stopp/slutt kommando. Mange måter å lære det inn på, noen egler bikkja til å bjeffe og sier slutt og gjør noe intresangt så den slutter også roser den ol. Får du lært inn ti still/slutt/stopp så kan du lett kontrollere bjeffing på terrasseen etc. Når corgien min setter igang idet noen går forbi kommer det et "kutt ut" hylende fra en av oss i huset og hun tier.

Det med bjeffing om natta har jeg ingen god løsning på. Amiga bjeffer et par ganger om hun hører noe også gir hun seg, jeg gidder ikke å styre ut der og stoppe henne heller fordi det er så lite at det er ok.

Slutt/ti/kutt ut etc kommandoen vil komme til nytte når du leker, koser går tur etc og hun begynner å bjeffe. Er mange måter å lære det inn på da, noen andre har sikkert en bedre ide. Min sluttet bare når jeg sa kutt ut skarpt også roset jeg henne og hun har tatt det lett.

Takk for innholdsrikt svar :aww: jeg skal ta til meg rådene dine og prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder at hun stikker av på tur vil jeg tippe at hun har "våknet" og blitt en jakthund. Hun har kanskje funnet fugl uten at du har sett det og dermed erfart at det er morsomt å jakte etter fugl på egenhånd. Og vips har du en hund som "stikker" avgårde på jakt.

Om hun er borte en time så har du fått en veldig egenrådig hund. Tren kontakt og følg med henne. Gå på åpne steder hvor du har oversikt og like før hun går for langt/blir borte kaller du henne inn. Sånn at hun skal lære seg å ikke dra for langt avgårde. Må nok trenes en del på før du slipper henne i tett skog. Ofte går hundene større hjemme enn ukjente steder også. Ikke la henne få lov til å dure avgårde slik. Kall henne inn før hun går for langt ut.

Bjeffing har du fått en del tips på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...