Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingvilds EFIT 1. september

Ingvild

Recommended Posts

0735: God morgen!

4949517048_b9cb8715a6_z.jpg

0735 by ingvildbs, on Flickr

0834: Frokost.

4949517362_6ab4a90aea_z.jpg

0834 by ingvildbs, on Flickr

0932: Leser om John Stuart Mills syn på frihet.

4949517828_65b297a59b_z.jpg

0932 by ingvildbs, on Flickr

1035: Sitter fremdeles og leser, men gløtter ut av vinduet av og til og lar tankene flyte avgårde. Til å bo i en studentby med samme befolkningstall som Balestrand kommune, er det forresten ikke verst å ha en slik utsikt!

4949518316_ce9de12577_z.jpg

1035 by ingvildbs, on Flickr

1131: Venter på bussen og spiser gulrot.

4948929107_ff701a4885_z.jpg

1131 by ingvildbs, on Flickr

1235 + 1335: Forelesning i politisk teori på Chateau Neuf, med godeste Raino Malnes. I dag var han litt oppgitt fordi de ikke hadde klart å skaffe ham en overhead, men litt glad fordi han følte seg som Frank Sinatra når han stod på en scene med såpass mange publikumsplasser.

4949519028_33d20eac99_z.jpg

1235-1335 by ingvildbs, on Flickr

1432: Etter litt surring rundt Stortorvet fant jeg til slutt pappa og søster, som jeg hadde lunsj/middagsavtale med. :)

4948929989_e6563c2843_z.jpg

1432 by ingvildbs, on Flickr

1538: Vi sitter fremdeles på Stortorvets Gjæstgiveri, og snakker om framtid og fortid og gård og studier og reise og farmor og Tinka og de jeg bor med, og jeg kjenner at jeg er veldig glad i familien min.

4948930281_c802567ea9_z.jpg

1538 by ingvildbs, on Flickr

1630: På tide å betale og gå, og jeg er takknemlig for at pappa spanderer.

4948930671_0007b2ae5a_z.jpg

1630 by ingvildbs, on Flickr

1742: Tilbake på Sogn, innom for å hente post.

4949520670_a91d8c586d_z.jpg

1742 by ingvildbs, on Flickr

1835: Te og Sonen. :lol:

4949521096_1c53e29903_z.jpg

1835 by ingvildbs, on Flickr

1937: Jeg er på sightseeing i mitt nye nabolag. Trekker inn høstlukta, hører på Håkan Hellström, er glad og syns det er helt greit at det allerede er blitt så kaldt at det er godt å gå med ullgenser.

4949521556_776f8dd0e1_z.jpg

1937 by ingvildbs, on Flickr

2029: Kommer hjem og fniser litt av rettskrivingsferdighetene til enkelte av de utenlandske studentene som leter etter et sted å bo.

4948932753_be5cc64e6c_z.jpg

2029 by ingvildbs, on Flickr

2132: Kveldsmat!

4948933205_5df2514279_z.jpg

2132 by ingvildbs, on Flickr

Og den siste timen har jeg bare sittet her og soset. Alt i alt en ganske koselig høstdag i grunn, selv om jeg ikke akkurat har levd opp til idealbildet av heltidsstudenten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig dag :lol:

Bor du på sogn studentby??

Området der er bare suuuuuuuupert for rekreasjon og turer. Jeg har vokst opp rundt 5 min. unna- i John Brandts vei, rett nedenfor Kringsjå skole (som forøvrig ikke var der da jeg vokste opp. Da var det bare jorde og skog på den siden av huset vårt mot sognsvann og videre inn i marka, mens vi hadde utsikt over "hele byen" fra balkongen på andre side *sukk*

Skulle gjerne bodd i det området på ny!

Er det ikke lov med hund der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine bilder du har tatt! Ser skikkelig profft ut :lol:

Hahaha :) Men takk! :)

Så mange fine stemningsfulle bilder :) Håper du trives i Oslo da :)

Jepp, trives i Oslo! Men det er jo heller ingen fremmed by for meg, da. :D

Jeg ble plutselig veldig nysgjerrig, hvilken vei er det du står i på det ene bildet når du går tur? Fikk sikkelig Déjà vu av det bildet =P

Hmm, der tuslet jeg vel bortover Bregneveien på Sogn.

Edit:

Koselig dag :)

Bor du på sogn studentby??

Området der er bare suuuuuuuupert for rekreasjon og turer. Jeg har vokst opp rundt 5 min. unna- i John Brandts vei, rett nedenfor Kringsjå skole (som forøvrig ikke var der da jeg vokste opp. Da var det bare jorde og skog på den siden av huset vårt mot sognsvann og videre inn i marka, mens vi hadde utsikt over "hele byen" fra balkongen på andre side *sukk*

Skulle gjerne bodd i det området på ny!

Er det ikke lov med hund der?

Jepp, bor på Sogn Studentby! :) Syns det er et veldig herlig område jeg, også! Rolig og nært Nordmarka, men samtidig nokså sentralt.

Nei, det er ikke lov med dyr i noen av Studentsamskipnadens boliger ... men det er ikke sikkert Tinka hadde blitt med selv om jeg hadde bodd et sted det er lov med hund, heller. Hun ble kjøpt som familiehund, og er på mange måter mer knyttet til mamma og pappa enn til meg. De skal dessuten flytte ut på landsbygda, og det vil hun trives vanvittig mye bedre med enn hun hadde trivdes i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, mimre til studietiden, savner den av og til, kjenner jeg. John Stuart Mill har jeg veldig sansen for.

Men du, hva står i bakgrunnen av forelesningssalen? Jeg ble litt nysgjerrig når jeg leste "ertet og tissi" - og mitt hode fikk det til å bli pubertet og tissing... Uten at jeg vet logikken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, mimre til studietiden, savner den av og til, kjenner jeg. John Stuart Mill har jeg veldig sansen for.

Men du, hva står i bakgrunnen av forelesningssalen? Jeg ble litt nysgjerrig når jeg leste "ertet og tissi" - og mitt hode fikk det til å bli pubertet og tissing... Uten at jeg vet logikken :)

Haha, det står "Hjertet og tissen". :) Det er navnet på en teaterforestilling som går der nå for tiden, så det er en del av kulissene, uten at jeg vet helt akkurat hvordan!

Haha, si fra om du vil låne valp! Er ikke bare gøy for tiden nei (akkurat en halvtime siden han rev i stykker en ganske ny genser :lol: ).

Åååh, den tiden der kan være frustrerende! Jeg ble gal av å ha Tinka innimellom da hun var liten, men det har jeg jo helt glemt/fortrengt, for nå er jeg nesten valpesyk igjen. Bare nesten, da. Valper er i grunnen best når de er noen andre sine, så jeg kan skyve dem bort når de blir slitsomme. (Omtrent som med unger.) :)

Så fine bilder! Ser ut som om du har hatt en skikkelig behagelig og rolig dag. :)

Mhm. I grunnen en helt vanlig dag, også - alle dagene mine er slik, og det går selvfølgelig litt utover effektiviteten og produktiviteten. En eller annen gang skal jeg få slike egenskaper som selvdisiplin og flittighet på eget ansvar og initiativ, men det ser ut til at det tar litt tid enda før jeg innehar slike kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...