Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening inne når det er dårlig vær ute


Monica123

Recommended Posts

Ja som teksten sier er jeg litt nysgjerrig på om dere Soniser har noen gode råd eller hvordan dere stimulerer deres hund når det er dårlig vær ute..Vet det er noen som gjemmer mat rundt i leiligheten,men det går ikke med min da hun kun vil ha tørrforet sitt til frokost og kvelds...Jeg kan heller ikke lage hinder osv inne da leiligheten er for liten...Håper på mange gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye tur i regnet også, greit å få valuta for det dyre regntøyet.

Jeg prøver også å trene i regn av og til - for jeg kan ikke styre været på konkurranse, og må derfor ha en hund som fungerer i slikt vær. På sist stevne regnet det hele dagen, og det var godt å ha en hund som ikke kvier seg for å legge seg i regnfyllt gress, for eksempel.

Men vi jobber innendørs også, for all del.

Vi startet apporttreningen inne - plukke bukken, sitte med den i utgangsstilling, bevege seg med bukken i munnen uten å tygge, etc.

Vi har jobbet med forflytninger innendørs - altså 90 og 180 grader, for å få en bedre utgangsstilling.

Vi begynte krypetreningen inne.

Jeg trener fellesdekk inne - legger henne, og hun skal ligge selv om jeg tømmer oppvaskmaskinen, selv om jeg fyller matskåla hennes, selv om jeg går inn i et annet rom (skjult fører), også videre.

Avstandskommandering med kort avstand kan gjøres inne.

Pirke på moment - for eksempel første steget ved LF/FVF, at hunden skal ha kontakt fra første stund.

Også videre.

Triks og tøys som det å spinne rundt, rygge, tråkke oppi ei balje, stå oppå ei balje.

Men generelt skjer ikke aktivitetene hos oss innendørs PÅ GRUNN AV været, vil jeg aktivisere henne gjør jeg det uansett vær. Vi burer oss ikke inne selv om det regner fem dager på rad. Men noen ganger er det greit å gjøre ting inne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke vil gå ut når det regner,men hunden står bare på trappen snur og går inn igjen..Hvis jeg får med henne ut så går hun kun bak meg helt opp på bena mine..Så når det regner som værst er det litt kjekt og kunne gjøre noe annet enn å gå på tur med en hund slepenes bak meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke vil gå ut når det regner,men hunden står bare på trappen snur og går inn igjen..Hvis jeg får med henne ut så går hun kun bak meg helt opp på bena mine..Så når det regner som værst er det litt kjekt og kunne gjøre noe annet enn å gå på tur med en hund slepenes bak meg :)

Hehe skyld på hunden du! :) Hehe neida.. men da ville jeg faktisk også jobbet med å få henne glad i å gå ute i regnet, det er jo ikke lett når hunden er vant til noe annet, men er jo bare å prøve. Hun burde jo absolutt ikke bli kald og våt med den pelsen :P

Ellers så er det da innendørs å trene triks osv. Kjøp en bok med litt morsomme ting du kan lære hunden, eller les på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe skyld på hunden du! :) Hehe neida.. men da ville jeg faktisk også jobbet med å få henne glad i å gå ute i regnet, det er jo ikke lett når hunden er vant til noe annet, men er jo bare å prøve. Hun burde jo absolutt ikke bli kald og våt med den pelsen :P

Ellers så er det da innendørs å trene triks osv. Kjøp en bok med litt morsomme ting du kan lære hunden, eller les på nettet.

Hehe er det ikke greit og kunne skylde på hunde da :)

Nei da bare tuller da skal jeg lese litt på nettet og få kjøpt meg en bok ;)

noen forslag til hvordan jeg skal få henne til og like regnet?

Jeg er jo ganske fersk i gamet så setter pris på alt jeg kan lære og sluke av andres erfaringer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det regner ute gjentar jeg "Ut på tur, aldri sur!" og " Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær!"

Men som sagt, trening inne kan jo bare være passende momenter. Sitt og bli osv.

Det var akkurat det jeg hadde tenkt å skrive :)

Men nå bryr ikke pelsen min seg noe særlig om været da, så fremt det ikke blåser storm eller er for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur i regnet! :) Ingenting er så hyggelig som å bli skikkelig soaked i regnvær, også mosekose på sofaen etterpå med et stykk sliten hund i armkroken.

Men aktiviter inne: Mye av det Emma skriver bra! Jeg har også lært hunden min å rydde opp lekene sine, man kan lære de å gå til høyre eller venstre med targeter (fremtidig bruk til app. dir), legge inn klær i vaskemaskinen, lære navnet på lekene sine, shape hunden til å løfte et av beina og holde det oppunder kroppen, rulle seg inn i teppe, stå på "hendene", plukke opp ting fra gulvet, hoppe opp på ryggen/i armene, holde fast neseprøvepinne uten å tygge, apportere pølse, luktdiskriminere på post-it-lapper med frysmarkering, snurre rundt sin egen akse, nusse, target med forskjellige poter i hånda (fin å bruke til kloklipp), fargediskriminere på like gjenstander (med forskjellige farger på selvsagt) osv osv... osv. Jo, en gang shapet jeg også hunden min til å gå og gjemme seg i det ene skapet :) hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, ut på tur i regnet, få hun heller motivert i regnet enn å få lov til å henge etter deg :)

Jeg er såpass barnslig at jeg kan finne på å trene ved en vanndam og gi lek i vanndammen som belønning, da er JEG også med og leker i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha regndekken på hunden om den ikke liker å bli våt i pelsen, og vanntette potesokker om det er labbene som er problemet. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær gjelder for hund også.

Ha med deg verdens besteste godis og den morsomste leka EVER. Gå en plass dere kan leke, repetere ting hunden kan (og liker) eller treff bestevennen. Har selv hatt en hund som var værsjuk, og *pjuk* hvor kjedelig det var. Valpis elsker å være ute hun, været har ingenting å si, for der mamma er er det godis, og leker og kos, og kanskje en hundevenn eller to også? Jippi, vi skal ut! Ellers har du jo fått kjempefine forslag om hva dere kan gjøre inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør stort sett ingenting :) :)

Går tur uansett vær vi, stort sett. Og hvis ikke så takler han fint hviledager og, så null problem.

Hender vi tar frem klikkeren og targetsticken da, og trener litt triks og sånn, men mental stimuli er uansett ingen erstatning for fysisk for Casper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha regndekken på hunden om den ikke liker å bli våt i pelsen, og vanntette potesokker om det er labbene som er problemet. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær gjelder for hund også.

Nirm hilser og lurer på hvor man får kjøpt heldrakt med hjelm og innebygget varmluftovn til å bruke i regnvær. :)

Noen hunder lærer seg aldri å like regnvær. Han er 8 år og blitt dratt MYE ut i regnet for å trene, men viser nå på alle måter at dette er så fullstendig oppskrytt og unødvendig. Første gang han fikk regn på seg som baby, så skreik han høyt.... Eneste bra med regnet, er at da kan man komme inn og ligge og sove i et fleecepledd etterpå. :P

Trene inne gjør man da ellers og. De fleste grunnferdigheter kan trenes inne, apportering har jeg trent inne når jeg hadde lang gang, fremadsending til kjegle, alt av tricks (der er det jo enorme mengder av ting å finne på).

Men som liten og hjemmebodene, så fikk jeg forbud mot å kaste apporter innendørs etter jeg ødela noen blomster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm hilser og lurer på hvor man får kjøpt heldrakt med hjelm og innebygget varmluftovn til å bruke i regnvær. :P

DET lurte Gubben også på! Og hvor ble det av den stille bobla han kunne gå inni når det blåste, og skyen sola kunne gjemme seg bak istedenfor å være så varm og snøen kunne iallefall lave ned mens han sov inne, og bare ligge i ro når han var ute... :)

Om ikke alle hunder lærer seg å like vær, så kan man iallefall prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET lurte Gubben også på! Og hvor ble det av den stille bobla han kunne gå inni når det blåste, og skyen sola kunne gjemme seg bak istedenfor å være så varm og snøen kunne iallefall lave ned mens han sov inne, og bare ligge i ro når han var ute... :)

Om ikke alle hunder lærer seg å like vær, så kan man iallefall prøve :)

He he. Jeg har gjort et tappert forsøk på å venne Bogar og Nirm til regn. Og det endte med at jeg gikk og dro bikkjene etter meg bokstavelig talt der de gikk på fire stive bein, og så ble jeg dratt hjem igjen da vi snudde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midas bryr seg katta om regn, Dina derimot kan finne på å omtrent rygge inn igjen når hun får regn på seg. Med henne sleger jeg på regndekken om det er ille. Går vi i skogen koser hun seg sånn at hun glemmer regnet, men generelt høst, vinter og vår så må jeg kle på henne for at hun skal trives ut i dårlig vær.

Jeg elsker å gå tur i marka i skikkelig øsepøse vær, så det er veldig sjeldent jeg dropper trening/tur grunnet vær.

Når jeg trener inne gjemmer jeg godbiter, trener sitt/ligg og bli med skjult fører, trener momenter som enda er for tidlig å trene på ute (spesielt med Dina). DIna vil IKKE legge seg ute om det er vått, så når jeg enda hadde mot til å trene lydighet med henne trente jeg ligg og bli inne. Midas trener jeg utstillingstrening med inne. Dvs stå, bli tafset på mens han står, sitt og bli, på plass, kontakt osv. Han er bare 5 mnd enda, så vi har ikke kommet så langt enda.

I sommer har jeg faktisk måtte droppet trening med Midas grunnet varmen. Han takler varmen dårlig, så da kan jeg ikke kreve noe av han. Dermed har jeg en som ikke vil trene i regn og en som ikke klarer å trene i sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm hilser og lurer på hvor man får kjøpt heldrakt med hjelm og innebygget varmluftovn til å bruke i regnvær. :lol:

:) Kasko ønsker seg også en sånn.

Mine er enkle slik, de virker ikke når det regner stort sett - vil de ikke være med ut, får de heller ikke noe mer aktivitet inne. :) Snusern går gjerne tur i regnet da, om jeg bare får henne ut døra. Jodleren er det litt verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...