Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr og mulig allergi


Pim

Recommended Posts

Jada, det går bedre med Dimlingen; intimbarbering, tabletter og fuciderm gjør sitt, så nå er det både skorper og lyserød hud å spore i buken til den enormt selvmedlidende lille.

4926166620_12a99300ce_z.jpg

Var innom vet for å spørre om råd nå i stad, for etter at Dimlemann fikk på seg lampeskjerm har det blitt mye mer interessant å klø seg på albuen, og hr. Houdini har funnet ut hvordan han, ved hjelp av nevnte skjerm, kan kvitte seg med potesokken og klø videre som besatt :hmm: Fikk beskjed om å behandle albuen som før (har klippet og brukt sinkliniment), men å bruke litt fucidermsalve i etpar dager før jeg går over på vanlig hydrokortisonsalve. Fikk dermed med enda en resept, ettersom det går med mye av den fucidermen nå...

MEN! Så ymtet hr. Veterinær om at vi må snakke om årsaker på kontrollen om en drøy uke, og han nevnte ettertrykkelig fôrallergi som mulig årsak. Da jeg sa at lillemann går på NP (morgen) og Belcando (kveld), rynket han brynene, og sa så at han ikke kjente til Belcando. Begynte videre å snakke om sin egen schäferhanne som hadde utviklet samme symptomer ved omtrent samme alder (8-9 mnd), og at det hadde vært fôrallergi. Hans hund hadde gått på spesialfôr fra Specific (med hydroliserte proteiner og ekstra fiskeolje) og det hadde visst gjort susen. Jeg spurte hvorfor det ikke var ok med NP, og da rynket han brynene enda mer, senket toneleiet og forklarte med myndig veterinærrøst at de derre råfôrene ikke holdt mål på innhold. Jaha? spurte jeg, lærevillig som aldri før, hvorpå han sa noe om hvordan alt fettet i råfôr (han hadde allerede sagt at mer fett er bra ved slike allergier) ville harskne og dermed ville fettsyrene bli for lange og altfor vanskelige å ta opp i tarmen. Ok, jeg kan min kjemi, men skjønner ikke helt hvordan det skal skje i fryseren? Eller iløpet av de 4-5 dagene fôret bor i kjøleskapet i tett sammensnurpa plastpose? :aww:

Jeg fikk uansett ikke lov til å gå før jeg hadde blitt vist fôret, som kommer i enorme 8-kgssekker (wow, liksom :aww: ) til en noe uhørt pris.

Også begynner jeg å tenke altfor mye, for eksempel begynner jeg å fundere på når han har skifta fôr, når han har begynt å klø, osv. Så her får dere den historien også: Fra appetitt til belcando over 2-3 uker ved 5-6 mnds alder. Fram til da har han fått tillegg i maten, altfra laksekoteletter, grønnsaker, kjøttrester, v&h valp og NP. Ingen problemer. Ved fôrovergangen merket jeg heller ingenting, men samtidig kom sommeren og det ble en del bading. Det eneste av pelsen som ikke tørker på et kvarter, er pelskragen, men der har han heller ingen symptomer (anna enn sammenfiltra pelskladder rundt halsen, som må gres ut heeeele tida :aww:) For halvannen uke siden innførte vi NP, og nå blir han altså halvfôra på det. Han begynte å klø/slikke intenst for ca 2 uker siden, tror jeg, litt usikker. Våteksem først nå i helga, men albuen var oppskrapt og ble rensa og salvet rett før helga. Meeeen, så tenker jeg på hvordan han har vært i sommer. Klint seg inn i husvegger og busker, liksom gnidd seg inni, og mye dimling i gresset (sånn rulle rundt på ryggen og gni seg), og dessuten vært sinnamann - men det er vel sikkert bare hormoner? Jeg har ikke tenkt noe særlig på den gniinga, annet enn at det sikkert er godt og kjølig i varmen, ettersom det stort sett er kalde betongvegger og duggvåte busker han har gnidd seg i. Kanskje det heller var tidlige symptomer på kløe?

Så nå merker jeg at det er på tide at jeg slutter å tenke så mye, for det blir jeg bare helt gal i hodet av. Derfor utsetter jeg heller dere flinke sonenfolka for talestrømmen og uvitenheten min :hmm:

Greit, hvis det er svinedyrt spesialfôr i minisekker pelspølsa mi trenger for å være frisk, så blar jeg villig opp, men er det nødvendig? Og er virkelig råfôr og NP fyfy ved slik allergi? NP er jo til og med ikke rått?! Vil hr. Veterinær egentlig bare selge dyrt spesialfôr for å styrke veteinærkontorets økonomi, eller er jeg unødvendig skeptisk og bør lytte til den skolelærde? Ææææh! Hjelp! :aww:

Hvis dere har noen erfaringer/tanker/kunnskap om det her, hadde jeg blitt veldig glad for å bli litt klokere selv. Og hvis det er mulig å fortsette med råfôr blir både lommeboka mi og Dimlingen veldig glade :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm utifra fortellingen din, kan det være at han har reagert på noe i NP, hvis det ble reintrodusert rett før kløen?

Tror jeg først ville prøvd å kun bruke feks V&H (er Belcando mye det samme?).

Utfra det jeg har lært (veteropatutdannelsen) er råforing mye 'renere' for kroppen, da det er uprosessert mat, og ikke har så mange 'avfallstoffer' kroppen må skille ut, som da kan hope seg opp og vise seg bl.a som hudproblemer.

Min erfaring fra klinikk er egentlig det tvert motsatte, mange hunder blir bedre kun ved å gå fra tørrfôr til råfôring.

Når det er sagt, vet jeg også om hunder som blir bedre av veterinærfôr, så litt individuelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fettet i råforet harskner er bare vivas. Fryst kjøtt blir ikke harskt, ikke det vi spiser selv ei heller det vi gir til hundene.

Om det kan være at han reagerer på foret, klart det kan. Generelt er mitt inntrykk at vetrinærer er veldig raske til å anbefale disse svindyre spesialdiettene og fremstille det som eneste løsning på stort sett de fleste problemer. Enkelt for dem i tillegg til at det gir penger i kassa.

Om du velger å stole på han, det må du nesten finne ut av selv.

Personlig mener jeg at vetrinærer uten spesialutdannelse på ernæring har omtrent like mye peiling som en gjennomsnitts dyrebutikkansatt og har derfor ikke veldig mye til overs for deres råd når det kommer til ernæring. Men jeg kjenner jo ikke til denne vetrinærens kunnskap og utdannelse så uttalelsen er gjort på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! :hmm: Hm, ja det er selvsagt mulig at det er NP som gjør det, men hvis jeg ikke husker feil ble det reintrodusert rett etter kløen, men jeg er som sagt ikke sikker. Det er uansett verdt et forsøk å erstatte det med V&H, og se om kløen bedres.

Belcando er tørrfôr fra Handlers (bruker juniorfôret). Hvis jeg nå prøver en stund med V&H i stedet for NP, når bør han slutte å klø/slikke? 1 uke? 1 måned? Dvs, når skal jeg evt gi opp? :aww:

Maretingen: akkurat det jeg også tenkte, egentlig :aww: Hadde det ikke vært for at jeg er noe skeptisk til å spise mengder av veldig feit leverpostei, hadde jeg ikke vært imot å spise NP selv, nesten :hmm::aww: Det er ikke verre enn leverposteien jeg har i kjøleskapet sjøl, liksom, og den er jo gjerne der i over en uke før jeg har spist den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lurte på om hunden min reagerte på noe, ville jeg ikke hevet meg over et nytt fôr med en gang. Jeg hadde heller testet ut det den allerede fikk.

Altså hadde jeg i en fire-seks ukers tid kjørt med kun belcando eller kun NP. Blir kløen bedre - fint. Blir den verre eller uforandret - da kan det være det fôret. Blir han ikke bedre, blir det ny testrunde på det andre fôret.

Han er også i en alder med hormoner som kokkelerer i kroppen, og det kan påvirke kroppen på den måten, altså at det er noe han kan vokse av seg. Det er ikke sikkert det er allergi, at det er snakk om kløe som selvforsterker seg når han klør, og hele det ballet.

Jeg ville også bedt om en second opinion, for å få flere impulser - selv om det også kan være forvirrende.

Til sammenligning. Da dyret her var knappe året, hadde vi en intens runde med UVI, som antibiotikaen ikke fikk bukt på. Etter to kurer anbefalte veterinær at jeg gikk over til et skånefôr som skulle være bedre for nyrene, og at hun burde gå på det livet ut for å motvirke UVI. Dette var selvfølgelig dyrt spesialfôr. Jeg var ikke så veldig keen på å dømme X'en som kronikker uten å ha prøvd mer først, og snakket med en jeg kjente som jobber på dyreklinikk. Der fikk jeg helt andre tips og råd, jeg gikk tilbake til min faste veterinær og ba de gjøre sånn og slik som min bekjente hadde bedt meg om (hun bor ikke i Oslo, ellers kunne jeg jo gjort det på hennes klinikk). Resultatet ble frisk hund, for å oppsummere sykejournalen litt, uten at vi var innom spesialfôret :aww: Poenget mitt er altså at ikke alle veterinærer har like strategier i utredning, og at det dermed kan være greit å sondere litt. Og i et tilfelle som ditt, hvor en snakker om allergi, synes jeg det burde være interessant å eliminere hva han eventuelt er allergisk mot. Kanskje er det ikke maten, kanskje er det godbiten eller koteletten eller gresset eller shampooen eller saltvann - og da hjelper neppe fôrbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg trodde han ble råfôret og at jeg bare ikke hadde hørt om Belcando. Da ble det jo større forandring enn jeg trodde jeg foreslo, men har likevel tro på at det kan hjelpe å kun råfôre. Han bør ihvertfall ikke bli verre, og du bør se litt forbedring innen en måned ja, dersom reaksjonen kun kommer av fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen vanskelige tilfeller av allergi og hudproblemer der Specific-fôret fungerer bra. Så jeg tror ikke du blir lurt, akkurat. Men felles for både Belcando og NP er ganske høyt innhold av mais. Og mais i hundefôr er det mange hunder som reagerer på. Det er riktignok vanskelig å finne tørrfor uten mais, spesial-diettene til Specific og Olivers er av de få lett tilgjengelige merkene uten mais i. Så var jeg deg ville jeg def. forsøkt V&H eller Olivers som et rimeligere alternativ til Specific-foret du bruker nå.

Når det gjelder harskning av fettsyrer så er det klart usunt for en hund som sliter med betennelser å få i seg peroksider som det kalles når fettsyrer har oksidert. Det er de flerummettede fettsyrene som er værst til å harskne, flerummettet fett harskner veldig fort i kontakt med oksygen. Altså Omega 3 og 6. Så derfor er det viktig å sjekke nøye kvaliteten på fiskeoljen, kjøp små flasker, bruk gjerne fiskeoljekapsler men sjekk innholdet i kapslene også. Det er mye juks og dårlig kvalitet i Omega 3- produkter. Selv om produktene er tilsatt antioksidanter er det ikke nok til å unngå harskning, dessverre. At peroksider er et vanlig problem i rått kjøtt har jeg ikke hørt om, men det er sikkert lurt å være kresen hvis du bruker V&H med laks. HAR FETTET OKSIDERT (HARSKNET) KJENNER DU DET PÅ LUKTEN! :=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lille Dimlegutt har noen allergi jeg, har da aldri opplevd bakbenet danse *det er så innmari deilig når du klør meg der jeg klør* dansen når jeg har gnukka på ham? Har du lagt merke til det når du har furminert ham? Har han noe kløe/uvanlig hud der han har tynn hud/minst pels? Jeg tror du skal ta av deg bekymringshatten, og regne med at alt blir bra igjen når våteksemet er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, du har jo helt rett. Han har aldri vært en sånn som klør og sparker ivrig med når han får kos eller blir børsta. Kanskje i blant på magen, men bare noen få steder (som hele tiden flytter på seg, og hvor han bare gidder å gi 3-4 spark før det plutselig ikke klør mer). Altså veldig normal fyr sånn sett, i alle fall :hmm:

Han har fortsatt ingen sånne tendenser rundt om på kroppen nå, det er liksom bare buken/innsida av låra og den ene albuen som klør så inni hampen. Jeg trodde også at den her kløinga og etterhvert våteksemen var forårsaka av div insektsbitt som han har klødd, slikka og bitt på mer og mer intenst, for hvis du klør på stikk så klør det jo bare mer. Men han hører jo ikke på meg når jeg forteller ham slikt :aww: Det er bare den der gniinga inni vegger og busker og gress som har vært utenom det vanlige i sommer, men som sagt, det kan kanskje være fordi det er kjølig. Aaah, det er så mye hvis om atte tenk om atte, men veeeldig fint å ha sånne "kule ned bæret"-soniser tilgjengelige :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Dina klødde hun. Hun spiste eukanuba valpefór. Jeg dro til veterinæren med henne, og fikk det samme tipset som du. Veterinæren mente at hun burde få tørrfór uten noen animalske proteiner. Jeg valgte å ikke kjøpe det fóret, fordi jeg synes det skurret veldig at hun ikke skulle få i seg noe kjøttprodukter i fóret. Etter litt lesing her, bestemte jeg meg for å gå over kun på råfór. Hun fikk V&H valp, dog vitalityolje og kli. Etter en stund var skorpene og kløen borte, og hun har ikke klødd siden. Hun hadde nok ikke akkurat samme symptomene som din, men jeg er enig med Marie i at jeg tror råfóret kan funke fordi det ikke er behandlet som tørrfór.

Jeg har for mange år siden hatt en cocker spaniel tispe som hadde skikkelig alvorlig hudsykdom. Henne prøvde vi alt med (utenom råfór). Hun fikk rent hestekjøtt som var kokt, hun fikk allergifór, kortison tabletter og salve osv. Vi prøvde alt med henne, uten resultat. Da var det ikke så kjent med råfóring, så vi visste ikke om det. Jeg har i ettertid lest endel om allergier, og tenkt mye på henne og hennes symptomer. Jeg opplever at de fleste veterinærer ikke er særlig happy for den råfóringen, men hvorfor ikke når så mange hunder fungerer utmerket på det? Bare så det er sagt, så prøvde jeg også NP på Dina en stund. Det var etter hun hadde gått på V&H. Da fikk hun tilbake kløen, så da kuttet jeg det, og fórer nå kun med V&H.

Håper dette bare er en fase, og at dere finner ut av det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for bra innputt og very many opinions! :aww:

Tror konklusjonen i denne omgang blir at jeg ser det an, ettersom det ikke er noen klar sammenheng mellom fôrbyttet og kløen, og fordi det ikke virker som om "hele hunden" klør. Får heller bare passe bedre på, med euraxen parat, hvis han finner ut at det klør litt altfor mye et sted :hmm: Det ser uansett ut til å bedres fort nå. Så får man vente og se om det kommer igjen, og da kanskje prøve seg fram med div fôreksperimentering. I så fall kommer jeg helt sikkert sterkt tilbake med enda flere spørsmål og grublerier :aww: Også tror jeg at jeg skal be om å få den første veterinæren jeg gikk til når jeg skal på kontroll; han virket ikke helt like ivrig etter å selge allergifôr som han jeg snakke med i dag tidlig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lille Dimlegutt har noen allergi jeg, har da aldri opplevd bakbenet danse *det er så innmari deilig når du klør meg der jeg klør* dansen når jeg har gnukka på ham? Har du lagt merke til det når du har furminert ham? Har han noe kløe/uvanlig hud der han har tynn hud/minst pels? Jeg tror du skal ta av deg bekymringshatten, og regne med at alt blir bra igjen når våteksemet er borte!

Hvorfor skal sånn rockefot være et tegn på allergi? Mange hunder jeg kjenner begynner med rockefoten når man klør de på et spesielt sted, og de har overhodet ikke allergi. Jeg ville heller fokusert på om hunden klør seg selv mye. Det er forskjell på å "like å bli klødd", og på "å klø seg mye". Det er her fokuset bør ligge mener jeg, hvis ikke kan man bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal sånn rockefot være et tegn på allergi? Mange hunder jeg kjenner begynner med rockefoten når man klør de på et spesielt sted, og de har overhodet ikke allergi. Jeg ville heller fokusert på om hunden klør seg selv mye. Det er forskjell på å "like å bli klødd", og på "å klø seg mye". Det er her fokuset bør ligge mener jeg, hvis ikke kan man bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden. :)

Rockefot er ikke et tegn på allergi, men nå kjenner jeg Dimlegutt og Vimsemor, og du kan si at innlegget var litt kode for at man IKKE skal bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden, spesielt når man har nattsvart samvittighet for å ha forlatt hunden i tre hele dager, og den var syk når man kom hjem, og da er man bare verdens verste hundemamma og begynner å leite etter flere ting man har oversett/glemt/burdeburde for å bekrefte at man er en helt elendig hundemamma.. og og og *hyperventilerer mentalt*

Litt utlevering dette kanskje, men ikke verre en det Vims har sagt selv her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockefot er ikke et tegn på allergi, men nå kjenner jeg Dimlegutt og Vimsemor, og du kan si at innlegget var litt kode for at man IKKE skal bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden, spesielt når man har nattsvart samvittighet for å ha forlatt hunden i tre hele dager, og den var syk når man kom hjem, og da er man bare verdens verste hundemamma og begynner å leite etter flere ting man har oversett/glemt/burdeburde for å bekrefte at man er en helt elendig hundemamma.. og og og *hyperventilerer mentalt*

Litt utlevering dette kanskje, men ikke verre en det Vims har sagt selv her inne.

Der ble man tatt på kornet, gitt :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum...nå er våteksemen mellom beina helt fin igjen, sårskorpa faller av og huden er rosa og myk. Men. Jeg fant akkurat en rar klump på rumpestumpen til lillemann, undersøkte litt og fant et litt hårløst felt med rød, sår hud og litt skorpeting. Ingen våteksem, men noe dust er det. Kanskje krype til korset og sjekke ut fôrting :lol: Har klippet vekk litt pels, smurt på sinkliniment og satt opp rumpepelsen i strikk (herregud så dust den bikkja ser ut nå; sokk på høyre fot, lampeskjerm foran og minihestehale på rumpa :) ) Jaja, bestiller oppfølgingstime hos vet nå, og så får vi vel se hva han sier, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, bestiller oppfølgingstime hos vet nå, og så får vi vel se hva han sier, da...

Min hund har hatt utslett (ryggen full av kviseaktige klumper med skurv på) Eksemlignende rødt utslett på buken/i lysken. Vanvittig flassing, særlig under røyting. Byller langs tredeputene som lignet furunkolose. Vet. fant ikke bakterier i byllene. Sopp i ørene, som av og til ble til betennelse. Øyebetennelse. Ofte diaré. Og sikkert noe annet jeg har glemt nå. Det var særlig etter sitt siste valpekull det ballet på seg med småplager.

MIN HUND ER FRISK SOM EN FISK!

Hun er nå i sitt åttende år og har aldri vært syk, aldri hatt allergier. Hun har hatt de plagene jeg nevnte, men det var pga FÔRINTOLERANSE. Når det startet vet jeg ikke helt. Hun har fra sin 4. leveuke blitt fôret med tørrfôr som for det meste bestod av mais og kyllingmel (RC). Fordi hun har hatt valpekull har hun til tider spist enorme mengder mais og kyllingmel. Så ble det ganske ille til slutt dessverre. Vi trodde det var hunden det var noe galt med: "Hun er vel bare sånn sensitiv av seg"

For en del år siden, etter siste valpekull og plagene i etterkant måtte vi handle. Vi fikset problemet uten hjelp fra veterinær. Prøvde først andre fôrmerker som Hills etc uten å oppnå bedring. Vi kuttet ut fôr med mais i. Det var umiddelbar suksess for huden og ørene. Vi har kuttet ut varmebehandlet kjøtt i fôret. Det gjorde magen og fordøyelsen stabil.

Vi fôrer med tørrfôr uten mais basert på fisk eller vi fôrer med V&H. Vi gir alt kjøtt rått. Hun spiser mye forskjellig, også litt hundegodis med mais og gudvethva i.

HUNDEN MIN ER KJERNESUNN OG ENERGISK OG HELT PERFEKT! Det var ikke hunden min det var noe galt med. Det var fôret og ensidig kosthold som var feil.

Det er fullt mulig det gjelder din hund også, den kan ha utviklet intoleranse for noe i fôret selv om den er ung og ikke har rukket å spise såå mye ennå. :)

Intoleranse er ikke det samme som allergi. Kroppen produserer ikke histaminer eller hva det kalles og intoleranse vises ikke i blodprøver. Spør gjerne veterinæren om dette!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa dyrlegen noe fornuftig denne gangen?

Ja! Var hos den første dyrlegen igjen i dag, og han er jeg mye mer på nett med enn hr. Allergihysteri! :) Han ville ikke snakke om fôrallergi en gang (juhuuu!) så nå kommer vi gjerne på besøk en morgen eller kveld i helga (hvis og når det passer) for å hente mer nammenam! :aww::) Gikk tom i dag, men han overlever vel på tørrfôr over helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...