Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunde og heste terapaut?


ka9n4ever

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp begynt i 2.vgs, og jeg har da begynnt å tenke mer på utdannelse. Det jeg brenner for her i livet mitt er dyr og deres velferd. Jeg hadde lyst til å bli dyrlege en god stund, men karakterene mine gjorde sånn at jeg ikke ville det lengre. Jeg har dermed tenkt på noe annet. Jeg har lyst å studere husdyrvitenskap og så studere videre som dyre terapaut. Jeg vil behandle hunder og hester som en fysioterapaut og akkupunktør. og i tillegg til det så vil jeg bli en atferds problemløser eller hva det heter. Sånn som hjelper familier med hunder, katter, hester osv å hjelpe de med problemdyr. Jeg vil også hjelpe sportsdyr innen hestesport og andre slags hundesporter med muskler og sånt. Håper jeg har klart å forklare meg nok til at dere forstår hva jeg mener.

Er det noen her inne som er noe av det, eller vet om noen som er det som jeg evt. kan kontakte? Eller vet noe som helst om sånn utdanning?

Det hadde hulpet meg mye. Og så vil jeg gjerne høre deres mening om dette :blink:

Mvh Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet veteropat ved Norsk akademi for naturmedisin: http://www.nan.no/

Ellers kan du spesialisere deg innen akupunktur, massasje, kiropraktikk, osteopati, equiterapeut mm. Eller hva med å spesialisere seg på tenner? I samarbeide med en veterinær er det mulig.

Det begynner faktisk å bli en del utdannelser som går på dette nå for tiden. Adferdsterapeut er det vanskeligere å 'bli' tror jeg, men man kan jo studere etologi og se hva man får til.

En ting å tenke på er at du står veldig mye på egne ben med en slik utdannelse, du må som regel starte eget firma og gjøre en stor innsats selv for å skaffe deg et kundegrunnlag. Det er ganske tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet veteropat ved Norsk akademi for naturmedisin: http://www.nan.no/

Ellers kan du spesialisere deg innen akupunktur, massasje, kiropraktikk, osteopati, equiterapeut mm. Eller hva med å spesialisere seg på tenner? I samarbeide med en veterinær er det mulig.

Det begynner faktisk å bli en del utdannelser som går på dette nå for tiden. Adferdsterapeut er det vanskeligere å 'bli' tror jeg, men man kan jo studere etologi og se hva man får til.

En ting å tenke på er at du står veldig mye på egne ben med en slik utdannelse, du må som regel starte eget firma og gjøre en stor innsats selv for å skaffe deg et kundegrunnlag. Det er ganske tøft.

Så kult!

Ja jeg er klar over at man må stå på egne ben, men jeg har utrolig lyst til å utdanne meg som dette :blink: Hvordan gikk det for deg?

Hva mener du med at adferdsterapeut er det vanskeligere å "bli" ? Vanskeligere utdannelse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult!

Ja jeg er klar over at man må stå på egne ben, men jeg har utrolig lyst til å utdanne meg som dette :lol: Hvordan gikk det for deg?

Hva mener du med at adferdsterapeut er det vanskeligere å "bli" ? Vanskeligere utdannelse eller?

Jeg vet ikke egentlig om adferdsterapeut er vanskeligere å bli, har bare en følelse av at det er en mer diffus tittel, og mer kronglete å bli. Håper du finner ut av det, hvis det er drømmen :blink:

Hvordan et gikk med meg; vel det er bare ett år siden jeg ble ferdig utdannet så jeg syntes det er litt tidlig å si. Jeg har lært utrolig mye bra som jeg er overveldende takknemlig for at jeg fikk lære. Samtidig er jeg nok ikke den flinkeste og tøffeste typen til å stå på 'å skaffe meg et navn'.

Men jeg har noen kunder innimellom og trives veldig med det. Mange fornøyde kunder også :lol:

Forløpig er det nok for meg. Så får vi se om jeg avanserer i fremtiden, eller hva som blir av meg tilslutt :lol:

(p.s skummelt å svare så ærlig på dette spørsmålet offentlig faktisk. Men sånn er det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke egentlig om adferdsterapeut er vanskeligere å bli, har bare en følelse av at det er en mer diffus tittel, og mer kronglete å bli. Håper du finner ut av det, hvis det er drømmen :hmm:

Hvordan et gikk med meg; vel det er bare ett år siden jeg ble ferdig utdannet så jeg syntes det er litt tidlig å si. Jeg har lært utrolig mye bra som jeg er overveldende takknemlig for at jeg fikk lære. Samtidig er jeg nok ikke den flinkeste og tøffeste typen til å stå på 'å skaffe meg et navn'.

Men jeg har noen kunder innimellom og trives veldig med det. Mange fornøyde kunder også :icon_redface:

Forløpig er det nok for meg. Så får vi se om jeg avanserer i fremtiden, eller hva som blir av meg tilslutt :icon_redface:

(p.s skummelt å svare så ærlig på dette spørsmålet offentlig faktisk. Men sånn er det!)

Det jeg har tenkt til er at jeg skal først studere husdyrvitenskap, så videre på veteropat og adferdsterapeut. Synes dette høres ganske bra ut, og så kan jeg jo samarbeide med dyrleger eller starte min egen praksis eller hva jeg skal kalle det.

Synes du er utrolig snill som forteller meg dette :hmm: Er mange spørsmål jeg har, kan jeg da evt sende deg PM'er? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan studere mot atferdselsterapeut i England på Animal Science behaviour and welfare. Det er også en master hvor du kan gå enda mer mot behaviour etc (ja jeg vil veldig gjerne jeg også :icon_redface:)

Problemet er om du vil tilbake til Norge så er det veldig vanskelig å få jobb, det er vanskelig å bli etablert etc etc. Norge har ikke noe stort behov for det enda :icon_redface:

Men blir du i england kan du få jobb i SPCA med å rehablitere dyr som kommer inn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har tenkt til er at jeg skal først studere husdyrvitenskap, så videre på veteropat og adferdsterapeut. Synes dette høres ganske bra ut, og så kan jeg jo samarbeide med dyrleger eller starte min egen praksis eller hva jeg skal kalle det.

Synes du er utrolig snill som forteller meg dette :icon_redface: Er mange spørsmål jeg har, kan jeg da evt sende deg PM'er? :hmm:

Så spennende, masse lykke til :icon_redface:

Bare spør i vei på pm :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupuntur kan du vel ikke jobbe med på dyr uten å være veterinær? Vet det finnes lover som sier at det bare er veterinærer som har lov til å penetrere hud. Da jeg jobbet på dyreklinikk, klargjorde jeg og trakk opp vaksiner osv, men jeg fikk aldri sette de fordi det bare er utdannede veterinærer som får lov å penetrere huden..

Men hvis du vil jobbe med muskler og diagnoser, så hva med holistisk helhetsterrapi hos Are Thoresen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan studere mot atferdselsterapeut i England på Animal Science behaviour and welfare. Det er også en master hvor du kan gå enda mer mot behaviour etc (ja jeg vil veldig gjerne jeg også :icon_redface:)

Problemet er om du vil tilbake til Norge så er det veldig vanskelig å få jobb, det er vanskelig å bli etablert etc etc. Norge har ikke noe stort behov for det enda :icon_redface:

Men blir du i england kan du få jobb i SPCA med å rehablitere dyr som kommer inn etc.

Har du en nettside til dette?

Og er det et studie man kan ta etter videregående ? :hmm:

Hva trenger man for å komme inn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en nettside til dette?

Og er det et studie man kan ta etter videregående ? :icon_redface:

Hva trenger man for å komme inn??

Du kommer inn etter vgs, du trenger såvidt ejg husker biologi. legger ved litt linker

Når du søker på studier i england så skal du se på Undergraduate, det betyr studier for etter vgs.

De to universitene jeg vil anbefale for deg er:

Harper Adams (veldig idyllisk på landet campus)

Harper Adams

link til harper adams animal behaviour and welfare course

University of Plymouth

Skolen jeg søkte på ligger i Plymouth hvor du har mulighet for utveksling til dyrehager og vild dyr sentre etc.

University of Plymouth - Animal behaviour and welfare

Det er 3 år, ev kan du ta 1 år utplassert og utdannelsen tar 4 år

Ev kan du søke på en samleside http://www.whatuni.com/degrees/home.html

Der kan du browse alle utdannelser etc,og se hvilke universitet som har det. Men av mine venner i england, samt folk her hjemme ble jeg anbefalt plymouth og harper adams.

Plymouth kan du få hjelp til å søke og alt rundt det å reise etc av sonor.no

Harper adams har ingen organisasjon i norge som hjelper til med det såvidt jeg vet.

Bare spør i vei om du lurer på noe mer :hmm:

Kanskje vi bare skal slå oss sammen og ta norge med adfertsstorm! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer inn etter vgs, du trenger såvidt ejg husker biologi. legger ved litt linker

Når du søker på studier i england så skal du se på Undergraduate, det betyr studier for etter vgs.

De to universitene jeg vil anbefale for deg er:

Harper Adams (veldig idyllisk på landet campus)

Harper Adams

link til harper adams animal behaviour and welfare course

University of Plymouth

Skolen jeg søkte på ligger i Plymouth hvor du har mulighet for utveksling til dyrehager og vild dyr sentre etc.

University of Plymouth - Animal behaviour and welfare

Det er 3 år, ev kan du ta 1 år utplassert og utdannelsen tar 4 år

Ev kan du søke på en samleside http://www.whatuni.com/degrees/home.html

Der kan du browse alle utdannelser etc,og se hvilke universitet som har det. Men av mine venner i england, samt folk her hjemme ble jeg anbefalt plymouth og harper adams.

Plymouth kan du få hjelp til å søke og alt rundt det å reise etc av sonor.no

Harper adams har ingen organisasjon i norge som hjelper til med det såvidt jeg vet.

Bare spør i vei om du lurer på noe mer :)

Kanskje vi bare skal slå oss sammen og ta norge med adfertsstorm! :innocent:

Den i Plymouth høres jo helt kjempe kul ut! Med vilt dyr og sånt :)

Men det som er min plan er å ta å studere husdyrvitenskap for 3 år, for da har jeg en såkalt "godkjent" utdanning, og har noe jeg kan falle tilbake på om atferdsterapaut og veteropat ikke går så greit, og så kan jeg bruke begge deler sammen.

jeg kommer med flere spørsmål senere, nå må jeg ta bussen hjem!

takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupuntur kan du vel ikke jobbe med på dyr uten å være veterinær? Vet det finnes lover som sier at det bare er veterinærer som har lov til å penetrere hud. Da jeg jobbet på dyreklinikk, klargjorde jeg og trakk opp vaksiner osv, men jeg fikk aldri sette de fordi det bare er utdannede veterinærer som får lov å penetrere huden..

Men hvis du vil jobbe med muskler og diagnoser, så hva med holistisk helhetsterrapi hos Are Thoresen?

Dette stemmer, men man kan utføre laserakupunktur som også har veldig god effekt. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...