Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke til utgangsstilling!


KristinR

Recommended Posts

Jeg holder på å bli gal! Jeg har gått lydighetskurs klasse 1 med boxertispa mi som snart er 2 år. Hun er egentlig veldig flink. Kjempeoppmerksom på meg og de fleste øvelsene får vi sånn rimelig til.

Men, en øvelse som ikke er er en øvelse men utgangspunkt for alle øvelsene får vi ikke til, nemlig utgangsstilling. Jeg bestemte meg tidlig for at hun ikke skulle rundt meg for å sette seg på plass, men snu seg når hun kom frem til meg og sette seg. Jeg begynte med godbit i venstre hånd og førte henne rundt og belønnet kun når hun satte seg rett. Etter en stund der jeg syns dette fungerte gjorde jeg buen med armen min mindre. Da kom problemene. Det er kun når jeg gjør en stor litt overdrevet bue med godbit i hånda jeg får henne i korrekt posisjon. Forsøker jeg å gjøre bevegelsen mindre legger hun seg foran meg eller setter seg på skrått bortfor meg. Instruktøren mente jeg hadde holdt på for lenge med godbit og vist henne hvor hun skulle og mente jeg skulle stole litt mer på at hunden faktisk kunne sette seg rett av seg selv. Det har jeg forsøkt. Og uten tegn eller godbit legger hun seg bare bortfor meg.

Poenget er at jeg kommer overhodet ikke videre om dere forstår meg? Hva gjør jeg. Hadde liksom tenkt å prøve meg på bronsemerket om en måned. Her er det jeg som gjør noe feil. Det er helt tydelig at Lykke prøver å forstå meg. Tips til hva jeg skal gjøre noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, En treningsmetode som ikke funker relativt raskt er det bare å legge på hylla ... Begynn på nytt. Først og fremst skap større entusiasme og motivasjon hos hunden. Bytt ut godbitene med kamp/jakt lek, og gi mer av deg selv. Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort følgende: Sett på hunden bånd/ lydighetsline. Plasser en i den posisjonen du ønsker å lære hunden. Klikk og forsterk. Gjenta MANGE ganger mens du repeterer kommandoen NÅR hunden er på plass (ikke når du ønsker den skal komme på plass..). Når hunden etterhvert øker forståelsen for øvelsen vil også motivasjonen og driften i øvelsen øke. Når du er 100% sikker på at hunden VET hva "Fot" e.l betyr, (hvis du trener riktig 5 min vær dag er det gjort i løpet av noen få dager..) plasserer du henne sittende foran deg med lina i venstre hånd og klikker i høyre. Første gangen du skal prøve innsitt hjelper du henne med et lett napp i lina mens du tar et skritt bakover. Med en gang hunden kommer i rett posisjon klikker og belønner du med hele deg og litt til...Dette gjentar du kanskje en gang til før du forsøker uten hjelpebetingelser (les: line og skritt bakover).. Første gang hunden utfører øvelsen på kommando uten hjelpebetingelser og den gjør det riktig, ville jeg belønnet ordentlig og avsluttet. Neste økt begynner du der du slapp.... To- tre repetisjoner og avslutt. Neste gang du trener etter dette gir du deg etter første vellykkede forsøk.. Generelt i lydighet: ikke terp så mye... tenk heller på treningskvalitet og på å forsterke skikkelig. En hund lærer i løpet av 3-5 riktige repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kassemetoden er glimrende og veldig effektiv! Jeg trente samtidig med den, føring inn på plass (svenskeinnsitt) med targethånd (IKKE godbit!), trene inntil vegg, og å selv gå inn i rett posisjon ifht henne og klikke for å lære inn bevisstheten om hvordan plasseringen skal være. Det gikk på "et blunk". Targeting må du kanskje sløyfe i denne sammenhengen... Kira hopper inn på plass. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med denne metoden. Jeg synes den fungerer veldig bra. Etterhver bytter du ut kassen med en musematte/post-it-lapp el, og til slutt er øvelsen i boks :-)

Dette funker supert, du kan også se på www.klickerklok.se, der kan du lese mer om bakpartskontroll. Min hund som ikke skjønte noenting, hopper nå inn på plass. (og hun er en 5 år gammel jakthund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassemetoden er glimrende og veldig effektiv! Jeg trente samtidig med den, føring inn på plass (svenskeinnsitt) med targethånd (IKKE godbit!), trene inntil vegg, og å selv gå inn i rett posisjon ifht henne og klikke for å lære inn bevisstheten om hvordan plasseringen skal være. Det gikk på "et blunk". Targeting må du kanskje sløyfe i denne sammenhengen... Kira hopper inn på plass. :icon_redface:

Samme gjorde jeg. :icon_redface: My lærte det 3mnd gammel eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde visst glemt å skrive noe om hjelpemidler... Både kasse, vegg, target og - som du har erfart - leding med "godbithånd", er hjelp og må fjernes fortest mulig. Årsaken til det har du jo sett selv. Ikke bruk hjelp i noen øvelser lenger enn du er helt nødt til! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...