Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig pust, nedsatt allmenntilstand, vinglete bakpart


Mirai

Recommended Posts

Mona har hatt noen slags anfall det siste året som kommer og går litt. I fjor var det begge gangene etter løpetiden, og så har det vært tre ganger i år (en gang i vår og en to ganger den siste uken). Så det virker som om det blir hyppigere.

Det som skjer er at hele hunden ser ut som om hun har blitt satt i super slow motion. Hun beveger seg ekstreeemt sakte, om enn i det hele tatt. Hodet henger mot bakken, øynene er helt "blanke" og smale og hun reagerer ikke på veldig mye som skjer rundt seg. Pusten blir også ganske støtvis og overfladisk. Noen ganger høres det ut som om hun prøver å hoste litt eller er litt slimete i halsen men det er minimalt (kan ikke sammenlignes med f. eks kennelhoste).

Det ser ut som om hun kjemper for å holde seg oppreist, for bakbeina ser litt ut som de gjør når de får narkose. At de begynner å bøye seg litt innover og nedover og ser generelt kjempeskranglete ut.

Hun vil ikke ha noe spiselig (hverken mat eller godis) eller væske mens det står på. På fredag var hun sånn fra tidlig på kvelden, og lørdag var hun tilbake i normal form igjen. Mens idag var hun fremdeles sånn fra i går kveld.

I går la hun seg ned ute, og det gjør hun aldri ellers, hun bare lå på bakken og var dårlig rett og slett. Stefaren min mente det så ut som om hun prøvde å gå på do men ikke fikk det helt til.

Noen tanker?

PS: Før noen roper ut, så var vi hos dyrlegen til morgenen, men jeg måtte på jobb så jeg fikk ikke vært med på hele seansen. Antar de holder på å ta røntgen av lunger osv i dette øyeblikk, så jeg står her og spekulerer. Dyrlegens første forslag var mulig lungebetennelse, men jeg vet som sagt ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få iallefall dyrelegen til å sjekke hjertet.

Med de symptomene så var det det første som falt meg inn..

Håper det er litt enklere og mindre farlig enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...