Gå til innhold
Hundesonen.no

Kompaktkamera til kr 1000-2000


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe noen kameraer til jobben, og har fått 1000-2000 kr til hvert av dem (skal kjøpe 4). Jeg har søkt endel, og lest her og der, men jeg må si jeg går meg litt vill, er så mye å velge imellom.

Jeg har kun erfaring med nikon, har selv et nikon coolpix s7, men det er for liten zoom (og det er vel og utdatert nå) til at det er noe jeg vil kjøpe.

*det må være rimelig bra zoom

*stort display

*gjerne optisk søker, men det er ikke et must, er vel ikke så mange kameraer som har det lenger

Det var det jeg kom på i farta, men i det hele så ser jeg etter kameraer som gir mye for pengene.

Noen som har noen anbefalinger?:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe noen kameraer til jobben, og har fått 1000 kr til hvert av dem (skal kjøpe 4). Jeg har søkt endel, og lest her og der, men jeg må si jeg går meg litt vill, er så mye å velge imellom.

Jeg har kun erfaring med nikon, har selv et nikon coolpix s7, men det er for liten zoom (og det er vel og utdatert nå) til at det er noe jeg vil kjøpe.

*det må være rimelig bra zoom

*stort display

*gjerne optisk søker, men det er ikke et must, er vel ikke så mange kameraer som har det lenger

Det var det jeg kom på i farta, men i det hele så ser jeg etter kameraer som gir mye for pengene.

Noen som har noen anbefalinger?:wub:

Hmmmmm... altså - BRA kamera og 1000 kr er vel to uttrykk som ikke er helt kompatible *ler*.

Hva skal kameraene brukes til ? Hvilken type bilder er det dere skal ta med dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å anbefale Z-serien til Casio når det kommer kunder i butikken som vil ha "mest for minst". Noen fnyser av Casio, men når det kommer til ytelse ift pris ligger Casio foran både Nikon Coolpix (som jeg selger aller minst av...) og Canon Powershot i den prisklassen du ser etter. Har nesten aldri reklamasjoner på Casiokameraene, displayene har sneket seg opp til mellom 2,7 og 3" i størrelse, og de er de aller mest brukervennlige vi har. Få knapper, enkle menyer.

Og selvsagt; de tar bilder med god fargegjengivelse. Kameraene har sin svakhet i dårlig belysning, og en litt overivrig blitz, men ellers er de suverene til all around bruk etter min mening. Har selv Casio Exilim Z-1 ved siden av speilrefleksen, og det er jeg veldig fornøyd med. Z1 er fjorårets modell, så de i år kommer med litt mer "fancy" greier, mer zoom, og litt mer praktisk design. I tillegg har filmfunksjonen blir oppdatert til HD-oppløsning som er helt alright, men lyden er så som så..

Kameraene ligger på mellom 899 og 1299. :-)

Edit: Og dette kommer fra en ihuga Canon-fan, men gode Canon kompakt ligger endel over i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, bra og billig er ikke alltid så lett haha :wub:

Kameraene skal brukes i en barnehage, altså taes med på tur, ta bilder av forskjellige aktiviteter (karneval etc), turer, av barna ute, ja i det hele tatt. Så det blir jo ikke særlig med landskapsbilder, mest mennesker :wub: Så veldig høye krav trenger man jo ikke ha til det da, men jeg tenker når jeg først er igang må jeg jo prøve å finne det beste til den prisen :wub: Jeg synes og det er viktig at det tar bra bilder inne, der er jeg ikke fornøyd med coolpix s7, men de fleste kompaktkameraer trenger vel endel lys uansett.

Nyan, takk for opplysende innlegg! Jeg synes jeg har lest endel negative ting om coolpix kameraene, så da tenkte jeg at det var greit å se på andre merker og (men som sagt har jeg ingen erfaring). Skal defintitivt sjekke ut casio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link Simira :D har vært inne på akam.no, men synes ikke den siden er så bra når man står på "bar bakke", så denne skal jeg sjekke ut:)

Jeg har forresten fått litt mer penger, vi har sagt det slik at jeg skal finne noen bra alternativer, tenker sånn 1000 - 2000 også tar vi det fra der, og ser hva jobben vil betale. Så da er jeg ikke helt låst til en tusenlapp iallefall, og det utvider det jo litt da.

Det sto kr 1000 i førsteinnlegget før, nå har det blitt endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Olympus X-560WP-LE Og er faktisk overrasket over kvaliteten på det i forhold til pris. Nå kjøpte jeg mitt som demoversjon da, så fikk det billigere enn normalt, men tror det ligger på rundt 1300,- nå. Det er også vanntett og rimelig støtsikkert. Kan være en fordel om barna får tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna vil nok ikke få anledning til å få tak i det, men alt kan jo skje da. Men uansett er det jo en fordel om det tåler litt ja, skal jo bli brukt av mange mennesker, og tas med på turer etc.

Takk for tips! :D

Hjelper sannelig å spørre her altså, nå har jeg litt å gå etter iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte canon SX210 IS i forige uke, og er suuuuuperfornøyd. Jeg betalte 2300 for det. Det er kåret til årets kompaktkamera og har blitt testvinner.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585818

Dette er et supert kamera! Kjapp reaksjonstid, masse zoom (x14 tilsvarer opp til 390 mm!), og zoomen er optisk, noe som vil si at bildene blir skarpere på max zoom enn med "vanlig" zoom på andre kameraer. Kameraet har enorm skjerm på 3", og gode solide knapper. Man har mulighet til å kjøre alt på auto, eller å leke seg masse med manuelle innstillinger som lukker og blender. Det ligger også inne litt "snacks" som fisheye og miniatyrfunksjon som er artig om man vil ta karikaturbilder av folk. ;) God batterikapasitet, behagelig å holde i, og veldig flotte bilder. Den er ikke helt topp på macro, men kurant til det meste. Mulighet for HD-videoopptak, bruker vanlig SD-kort. Eneste som er litt så som så er egentlig popup blitzen som utfordrer måten man holder kameraet på. Men denne kan man lett dytte ned om man ikke vil bruke den. Solid byggekvalitet og ikke det minste kameraet, men tåler nok ikke allverdens juling. :)

Ligger som nevnt litt over to lapper.. :)

Olympus X-560WP-LE har jeg solgt endel av som "sommerferiekamera". Det er et helt ok kompaktkamera, men har hatt flere som har kommentert at fargebalansen/hvitbalansen er helt på ville veier noen ganger. Har du opplevd det noen gang Raksha? Bilder utendørs med gult eller blått stikk osv.. men vet ikke om det er på alle modellene. Det skal visstnok være best til bilder under vann, sikkert derfor fargene kan se litt snodige ut ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus X-560WP-LE har jeg solgt endel av som "sommerferiekamera". Det er et helt ok kompaktkamera, men har hatt flere som har kommentert at fargebalansen/hvitbalansen er helt på ville veier noen ganger. Har du opplevd det noen gang Raksha? Bilder utendørs med gult eller blått stikk osv.. men vet ikke om det er på alle modellene. Det skal visstnok være best til bilder under vann, sikkert derfor fargene kan se litt snodige ut ellers.

Nja, altså - det er et kompaktkamera - tror jeg betalte 800 for mitt - så jeg har vel noget begrenset med forventninger til det. Men tror ikke jeg har reagert på helt feil farger - men er fort gjort å stille hvitbalansen uten å gjøre det med vilje. Det har jeg gjort endel ganger. :) Men her er bilder jeg har tatt med kameraet. Og har testa det i bunnen av akvariet jeg hadde tidligere, samt at det får kjørt seg når jeg glemmer det inne hos kattungene, da får det juling. Så jeg er faktisk veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke kjøpt noe enda, skikkelig treig. Men skal ta med forslagene jeg har fått her til div. butikker i dag, og se hva jeg ender på, ikke sikkert de har alt inne, og trooor ikke jeg bestiller på nett nå, greit å få de i hånda med en gang, har jo somlet litt med dette ;)

Edit; tror jeg går for Canon SX210 IS , det høres jo veldig bra ut.

http://www.akam.no/artikler/14x_zoom_i_lomma/74779 se i kommentarfeltet her, høres litt negativt ut, men de har vel ikke testet det ut selv da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...