Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

Nå som jeg har fått meg fryser har jeg lyst til å fôre "fulltid" med v&h.

Så har jeg jo Boris, hans optimalvekt er ca 9 - 9,5 kg.(kommer litt an på årstiden) Hvis jeg regner 9/100 = 0,9 * 2 = 180 gram om dagen, stemmer dette regnestykket?

Såfall skal jo Frida, som skal veie ca 7 kg vil jeg tippe. Da skal jo hun ha 210 gram om dagen? har da regnet ut ifra 3% av de 7 kg hennes, men hun er jo bare 9 mnd ennå, skal fortsatt legge på seg litt masse osv.

Er jeg heelt på jordet eller hva? :blink:

Samt så lurer jeg litt, er v&h med ris deres mildeste fôr? Sliter med Boris som ikke tåler noenting lengre.. :lol:

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Mengdene høres ganske riktige ut.

MEN, det varierer veldig fra hund til hund hva de bør ha, så dette er kun veiledende og må tilpasses ut fra den aktuelle hunden, aktivitetsnivå osv.. Akkurat som når man bruker tørrfor..

Hva du mener med mildeste i forhold til allergi vet jeg ikke helt.. Men jeg ville i størst mulig grad forsøkt å unngå det med tilsatt ris, rett og slett fordi jeg mener karbohydrater i kostholdet til hund er bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at V&H m/ris er litt mildere for fordøyelsen, altså ikke et såå kraftig fór. Selv så har jeg lært at små hunder skal ha mer energirikt fór, og det er slik mini-tørrfór er. Derfor fórer jeg bl.a. min 6,5kgs hund på Sprint, og også den med Laks (25 eller 33 husker ikke helt i farten).

Har også prøvd den med ris, men etter min mening er det da bedre med en dæsj (teskje - spiseskje) med kruskakli, gode fiber i det også. Eller linfrø, som også er en omega-3 kilde om man knuser de :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at V&H m/ris er litt mildere for fordøyelsen, altså ikke et såå kraftig fór. Selv så har jeg lært at små hunder skal ha mer energirikt fór, og det er slik mini-tørrfór er. Derfor fórer jeg bl.a. min 6,5kgs hund på Sprint, og også den med Laks (25 eller 33 husker ikke helt i farten).

Har også prøvd den med ris, men etter min mening er det da bedre med en dæsj (teskje - spiseskje) med kruskakli, gode fiber i det også. Eller linfrø, som også er en omega-3 kilde om man knuser de :lol:

Små raser skal da ikke ha sprint! Det er ett høyenergi for og da burde den hunden ha ett høyt aktivitetsnivå. Tinka er det nok riktig å gjøre, men for Boris og Frida er det vekt å legge på.

Synnis.. V&H/Ris er det som er mest fordøyelsesvennlig. Vennligste foret totalt er vel V&H nr. 33 med omega tilskudd og kanskje litt ris/grønt elns. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små raser skal da ikke ha sprint! Det er ett høyenergi for og da burde den hunden ha ett høyt aktivitetsnivå. Tinka er det nok riktig å gjøre, men for Boris og Frida er det vekt å legge på.

Sprint er for hunder som sprinter, dvs. beveger seg raskt på korte distanser. De "vanlige" variantene er for hunder som løper ekstremt langt og trenger masse fett for å holde vekta, derfor har man gått ned på omsettelig energi fra protein. Så det vil altså si at for vanlige hunder, er sprint det rette :blink:

"Sprint"

Omsettelig energi fra protein: 32%

Omsettelig energi fra fett: 68%

"Hundemat"

Omsettelig energi fra protein: 24%

Omsettelig energi fra fett: 76%

Minimum OE fra protein for aktive sprintere er 30%, derfor er sprint det eneste fóret fra V&H med nok OE fra protein :lol:

Jeg siterer V&H sin brosjyre:

Sprint

Kylling, storfevom, okselever, laks og egg. Vitaminisert.

Sprint er den mest proteinrike blandingen fra Vom og Hundemat. Som i Valpefôr er også her blandet innmat fjernet, men sprint inneholder enda mer okselever i tillegg til også å være tilsatt egg. Dette resulterer i en blanding med hele 32% av omsettelig energi fra protein. Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility.

Ved kun bruk av animalske råvarer er også proteinkvaliteten meget god. Godt proteinnivå sikrer lav skadefrekvens i muskulaturen og gode blodverdier.

Siden proteiner inneholder halvparten så mange kalorier som fett er sprint paradoksalt nok et magrere fôr enn hundemat og hundemat m/laks. Fôring med sprint er derfor ikke like hensiktsmessig ved foring av hunder under ekstreme forhold hvor kaloriforbruket krever en høyere energitetthet i fôret. Men som er fôr i opptreningsfasen er sprint førstevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små raser skal da ikke ha sprint! Det er ett høyenergi for og da burde den hunden ha ett høyt aktivitetsnivå. Tinka er det nok riktig å gjøre, men for Boris og Frida er det vekt å legge på.

Synnis.. V&H/Ris er det som er mest fordøyelsesvennlig. Vennligste foret totalt er vel V&H nr. 33 med omega tilskudd og kanskje litt ris/grønt elns. :blink:

Ok, jeg da har jeg fått feil informasjon. Men hvorfor er det da riktig å gjøre med Tinka? (spørr rett og slett fordi jeg blir nysgjerrig)

Er det sånn at raske og kvikke hunder som løper mye rundt (sånn som Tinka) fint kan gå på sprint, mens en f.eks. ES som løper langt og lenge heller bør få den vanlige typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at raske og kvikke hunder som løper mye rundt (sånn som Tinka) fint kan gå på sprint, mens en f.eks. ES som løper langt og lenge heller bør få den vanlige typen?

Jeg vil si at en engelsk setter løper kort og raskt, men det går litt på hva man sammenligner med. En setter på jakt løper kort i forhold til en husky på iditarod :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en engelsk setter løper kort og raskt, men det går litt på hva man sammenligner med. En setter på jakt løper kort i forhold til en husky på iditarod :blink:

Det har du helt rett i, kommer jo faktisk an på hva man sammenligner med. Men helt klart så løper en husky laaaangt.

Så da er vel kanskje Sprint beregnet nettopp på hunder ala ES.

Bra du satte litt perspektiv på ting Paws, jeg hadde helt glemt ut huskyene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, kommer jo faktisk an på hva man sammenligner med. Men helt klart så løper en husky laaaangt.

Så da er vel kanskje Sprint beregnet nettopp på hunder ala ES.

Bra du satte litt perspektiv på ting Paws, jeg hadde helt glemt ut huskyene :lol:

Det tror jeg det er. Siterer V&H igjen:

"Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility."

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg det er. Siterer V&H igjen:

"Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility."

:blink:

Hmm, men det står jo hundekjøring der? Men da refererer de antagelivis til kortdistanse løp. Da de som virkelig driver med svært lange løp vet ganske godt hvordan de skal fóre hundene sine best mulig.

Men ser jeg agility står nevnt, det vil forklare hvorfor det passer til hunder som Tinka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men det står jo hundekjøring der? Men da refererer de antagelivis til kortdistanse løp. Da de som virkelig driver med svært lange løp vet ganske godt hvordan de skal fóre hundene sine best mulig.

Men ser jeg agility står nevnt, det vil forklare hvorfor det passer til hunder som Tinka :lol:

Noen langdistanse hundekjørere velger sprint, fordi de mener at hundene deres ikke er aktive nok til å få så mye fett som det er i de "vanlige" variantene. Så jeg har litt problemer med å skjønne at normale hunder trenger mye fett. :blink:

Men jeg tror også de tenker på kortdistanse hundekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har fått meg fryser har jeg lyst til å fôre "fulltid" med v&h.

Så har jeg jo Boris, hans optimalvekt er ca 9 - 9,5 kg.(kommer litt an på årstiden) Hvis jeg regner 9/100 = 0,9 * 2 = 180 gram om dagen, stemmer dette regnestykket?

Såfall skal jo Frida, som skal veie ca 7 kg vil jeg tippe. Da skal jo hun ha 210 gram om dagen? har da regnet ut ifra 3% av de 7 kg hennes, men hun er jo bare 9 mnd ennå, skal fortsatt legge på seg litt masse osv.

Er jeg heelt på jordet eller hva? :blink:

Samt så lurer jeg litt, er v&h med ris deres mildeste fôr? Sliter med Boris som ikke tåler noenting lengre.. :lol:

.

Såvidt jeg vet ble ris-varianten laget for overvektige hunder, men funker sikkert bra for andre og.

Birk hadde veldig sensitiv mage, vi begynte med nr 33 og etter en stund prøvde vi nr 25, fikk høre at den kunne være "hardere" mot magen. Han reagerte ikke på noen av de to, han ble derimot mye mer stabil i magen etter fòring på V&H. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med mildeste i forhold til allergi vet jeg ikke helt.. Men jeg ville i størst mulig grad forsøkt å unngå det med tilsatt ris, rett og slett fordi jeg mener karbohydrater i kostholdet til hund er bortkastet.

Mildeste med tanke på sart mage og har veldig lett for å bli dårlig og rett å slett få.. ja. Diarè

Synnis.. V&H/Ris er det som er mest fordøyelsesvennlig. Vennligste foret totalt er vel V&H nr. 33 med omega tilskudd og kanskje litt ris/grønt elns. :lol:

Ja, fordøyelsesvennlig var det jeg tenkte på også. Så da kan jeg variere mellom de to også nr 33 bare blande i litt ris/grønt? For Boris som har lett for dårlig mage.

om det er flere som har skrevet til meg skal jeg se på disse senere, men just nu må jeg løpe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildeste med tanke på sart mage og har veldig lett for å bli dårlig og rett å slett få.. ja. Diarè

Ja, fordøyelsesvennlig var det jeg tenkte på også. Så da kan jeg variere mellom de to også nr 33 bare blande i litt ris/grønt? For Boris som har lett for dårlig mage.

om det er flere som har skrevet til meg skal jeg se på disse senere, men just nu må jeg løpe. :lol:

Som sagt kan kruskakli også tilsettes, og mange mener at det er bedre enn ris, da det er lite karbo, mest fiber :D Men du får sjekke litt rundt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprint er for hunder som sprinter, dvs. beveger seg raskt på korte distanser. De "vanlige" variantene er for hunder som løper ekstremt langt og trenger masse fett for å holde vekta, derfor har man gått ned på omsettelig energi fra protein. Så det vil altså si at for vanlige hunder, er sprint det rette :lol:

"Sprint"

Omsettelig energi fra protein: 32%

Omsettelig energi fra fett: 68%

"Hundemat"

Omsettelig energi fra protein: 24%

Omsettelig energi fra fett: 76%

Minimum OE fra protein for aktive sprintere er 30%, derfor er sprint det eneste fóret fra V&H med nok OE fra protein :D

Jeg siterer V&H sin brosjyre:

Bare for å få det rett for meg, men du jeg sier feil eller hvordan er det? Poenget mitt var uansett at det foret var passende for hunder som er veldig aktive.

Ok, jeg da har jeg fått feil informasjon. Men hvorfor er det da riktig å gjøre med Tinka? (spørr rett og slett fordi jeg blir nysgjerrig)

Er det sånn at raske og kvikke hunder som løper mye rundt (sånn som Tinka) fint kan gå på sprint, mens en f.eks. ES som løper langt og lenge heller bør få den vanlige typen?

Jeg tenkte på sist du og jeg møttes, så var gå tur hele dagen, treninger av forskjellig slag osv osv. Hun var i veldig stor aktivitet hele tiden. :D

Synes det er merkelig at agility er under den sprint kategorien :D De løper jo ikke mange minuttene på den banen :lol:

Ja under konkurransen ja.. Men 1-2 ganger i uka, andre bruker mere tid, så er det altifra 1-3 timers treninger hvor hunder er aktiv.

Mildeste med tanke på sart mage og har veldig lett for å bli dårlig og rett å slett få.. ja. Diarè

Ja, fordøyelsesvennlig var det jeg tenkte på også. Så da kan jeg variere mellom de to også nr 33 bare blande i litt ris/grønt? For Boris som har lett for dårlig mage.

om det er flere som har skrevet til meg skal jeg se på disse senere, men just nu må jeg løpe. :lol:

Ja mer eller mindre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få det rett for meg, men du jeg sier feil eller hvordan er det? Poenget mitt var uansett at det foret var passende for hunder som er veldig aktive.

Jeg mener i hvertfall at man skal gi magrere fór til hunder som er mindre aktive, og fetere fór til hunder som er mer aktive. Og siden sprint er det magreste, mener jeg at det passer til mindre aktive/normale hunder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at man bruker normal variantene til vanlig og så gir man Sprint når man krever ekstra av hunden ( som rett før/under jakta/konkurranser ). Akkurat sånn tenker jeg med høyenergi tørrfor også.

I mitt hode burde Tinka fint klare seg med nr 25/33

Bruker selv nr 25 ( den med laks, da jeg mener denne er sunnest ) og har to aktive hunder som løper mye.

Under jakta øker jeg bare mengden og føler ikke at jeg trenger Sprint. Normal variantene er mer enn gode nok.

Jeg ville prøvd nr 25/33 først ( nr 25 er med laks - om Boris reagerer på dette så prøv 33 som er uten laks )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at man bruker normal variantene til vanlig og så gir man Sprint når man krever ekstra av hunden ( som rett før/under jakta/konkurranser ). Akkurat sånn tenker jeg med høyenergi tørrfor også.

Husk at vom og hundemat opprinnelig var et fór for hundekjørere. Derfor er de såkalt "vanlige" variantene tilpasset ekstremt aktive huskyer! Sprint har kommet senere, etter mye mas fra frustrerte veterinærer, og det er magrere for normale hunder. :aww:

Derfor blir det feil å bruke 25 eller 33 når hunden er mindre aktiv, og sprint når den er mer aktiv, siden det er motsatt.

Når det er sagt, har de "vanlige" variantene altfor lite protein. Det er kun huskyer under iditarod som trenger så mye fett som det er i de "vanlige" variantene.

For lite protein kan føre til anemi (blodmangel).

:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på hjemmesiden dems at alle hunder kan fullfores med Vom og hundemat, og det går jeg ut i fra.

Om det var Sprint man skulle bruke så ville de vel solgt mer av dette og mindre av de andre variantene ..?

Synes det hørtes litt rart ut at man skal kunne få blodmangel av VH. Er mange her på sonen som har foret med dette i veldige mange år uten problemer.

Leste det du hadde sitert fra Sprint nå og jeg hadde hengt meg opp i at foret var ypperlig som opptreningsfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kan kruskakli også tilsettes, og mange mener at det er bedre enn ris, da det er lite karbo, mest fiber :) Men du får sjekke litt rundt :P

Hva er kruskakli? :aww:

Jeg ville prøvd nr 25/33 først ( nr 25 er med laks - om Boris reagerer på dette så prøv 33 som er uten laks )

Takk for det, har kjøpt inn den med ris, samt nr 25 og 33. :aww:

For lite protein kan føre til anemi (blodmangel).

:aww:

Ehh.. må man da tilsette ekstra protein for at de ikke skal få for lite av dette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kruskakli? :aww:

Det trenger du bare å tilsette om han blir ekstremt hard i magen. Jeg tilsetter ikke noe, kun olje om jeg bruker 33 ( uten laks )

Ehh.. må man da tilsette ekstra protein for at de ikke skal få for lite av dette? :aww:

Jeg lurer også på dette. Aldri hørt om det før ...

Ikke hørt om andre som tilsetter noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på hjemmesiden dems at alle hunder kan fullfores med Vom og hundemat, og det går jeg ut i fra.

Om det var Sprint man skulle bruke så ville de vel solgt mer av dette og mindre av de andre variantene ..?

Husk at protein er dyrere for produsenten enn fett :) Og sprint er faktisk vom og hundemat det også, et utmerket fullfór.

Synes det hørtes litt rart ut at man skal kunne få blodmangel av VH. Er mange her på sonen som har foret med dette i veldige mange år uten problemer.

For eksempel aktive hunder, som fuglehunder og mynder, vil kunne få blodmangel.

Det høres kanskje selvmotsigende ut at aktive hunder kan få blodmangel, og huskyer ikke. Det er fordi under ekstreme forhold som under langdistanse løp, krever hundene ekstreme mengder fett for å holde vekta. Da vil de få så mye mat, at det de får nok protein.

Derimot vil sprintere som mynder og fuglehunder, kunne få blodmangel.

Små hunder vil få veldig lite mat, og veldig lite av dette vil komme fra protein, om man gir de vanlige variantene.

Leste det du hadde sitert fra Sprint nå og jeg hadde hengt meg opp i at foret var ypperlig som opptreningsfor.

Hvorfor det? :aww: Jeg tror de mener opptreningsfór for hunder som skal opp i ekstrem aktivitet, som iditarod.

Ehh.. må man da tilsette ekstra protein for at de ikke skal få for lite av dette? :aww:

Nei, du må bare fóre med over 30% OE energi fra protein. Dvs. at valpefóret til V&H akkurat er under minimum (29%), og at sprint er det eneste med nok protein (32%). Jeg blir å bruke valpefóret til ett års alder og så sprint når den er ferdig utvokst, på min sheltie.

Jeg lurer også på dette. Aldri hørt om det før ...

Ikke hørt om andre som tilsetter noe heller.

Det er kanskje fordi flere tror at de "vanlige" variantene er for normalt aktive hunder, og anbefaler det fordi de ikke vet om faren med for lite protein og for mye fett? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du bare å tilsette om han blir ekstremt hard i magen. Jeg tilsetter ikke noe, kun olje om jeg bruker 33 ( uten laks )

Hannhunden min (boris) får rett og slett skikkelig "rett igjennom og ingen kontroll mage" av feks.. storfevommen fra v&h Så når han fungerer så bra på den med ris er det kanskje lettest å bare tilføre grønnsaker eller ris i nr 25 eller 33 slik at han får variasjon? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...