Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke plukke opp!


minimoo

Recommended Posts

Sukk. Pelsen vil altså ikke lære å plukke opp ting fra gulvet, med mindre jeg ber han om å hente ball, gummikylling eller andre leker :icon_redface: Å hente innebærer da å bringe, men å plukke opp noe (annet enn leker med navn), og bare holde, virker umulig.

Jeg vil lære han å plukke opp, holde, og slippe (har god slipp-kommando, så den biten er i boks). ville likt å lære han å plukke opp lekene sine å legge de i lekekurven, ting som mistes på gulvet, nøkler, putte mynter på glass, en sokk her og en sokk der fra klesvasken, osv osv. Altså ta tingen i kjeften hvis jeg ber om det :whistle:

Bare for moro.

Lure tips og triks for dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Først så må han lære å apportere en gjenstand, så kan man øke til flere gjenstander etterhvert. Apportering er en enkel kunst å lære hund hvis man bare holder munnen lukket, men de fleste maser sånn på hunden og ber den om ord den ikke forstår at de blir frustrerte å gjør andre ting i steden. Så masse tålmodighet, lukket munn og godbiter, når hunden griper en gjenstand som ligger fremme på gulvet, uten at du sier noe, bare ser på gjenstanden, så kaster du en godis på hunden. Deretter øker man gradvis tiden hunden må ha gjenstanden i munnen før godisen kommer, men det viktige er å belønne for opptaken en zillion ganger, ikke for å slippe den.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gøy trening! :lol:

Når jeg lærte bikkjedyret å plukke opp noe, holde på det, apportere etc brukte jeg klikker og godbiter han var veldig villig til å jobbe for.

Først la jeg gjenstanden ned på gulvet og belønnet for reaksjon på gjenstanden, deretter når han snuste på den, så når han bet i den og til slutt når han holdt den. Vil jeg at han skal apportere går jeg opp på neste steg og belønner når han bringer den til meg.

Det som er viktig her er å ikke gå videre til neste stadium før hunden skjønner hva du vil, og ta pauser/avslutte når den får det til. Slik at den husker det rette til neste gang, og man ikke kjører seg inn på feil spor og må starte på ny :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Først så må han lære å apportere en gjenstand, så kan man øke til flere gjenstander etterhvert. Apportering er en enkel kunst å lære hund hvis man bare holder munnen lukket, men de fleste maser sånn på hunden og ber den om ord den ikke forstår at de blir frustrerte å gjør andre ting i steden. Så masse tålmodighet, lukket munn og godbiter, når hunden griper en gjenstand som ligger fremme på gulvet, uten at du sier noe, bare ser på gjenstanden, så kaster du en godis på hunden. Deretter øker man gradvis tiden hunden må ha gjenstanden i munnen før godisen kommer, men det viktige er å belønne for opptaken en zillion ganger, ikke for å slippe den.

Lykke til.

Er jo greit å ha et signal for "nå gjorde du rett, nå kommer godbiten"? Istedenfor å være helt taus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...