Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig rottweiler


minimoo

Recommended Posts

På tordag ankommer en nydelig rottweiler tispe på 4 år (en tråd om henne og hennes epilepsi under Helse).

Jeg har tenkt å fore henne på Royal Canin, siden hun på omplasseringsenteret går på billig butikkmat, og lurer på om jeg skal gå for rottweilerforet, maxi adult foret, eller maxi adult light.

Hun er litt overvektig, som kan komme av epilepsien, og ville gjerne likt å få henne ned noen kilo.

Burde man gå for light, eller bare gi mindre av det normale voksenforet?

Hun røyter også ufattelig mye, og jeg håper det er pga det dårlige foret hun går på? Håper hvertfall det bedrer seg.

Har kjøpt shedder røyteskrape og håper å bli kvitt det verste :aww: Hun sies å være fire, men hun virker litt 'grå' bak.

Hva forer dere deres rottweilere med, og ca hvor mye gir dere?

Vil helst ikke overfore eller underfore henne frem til jeg finner ut hvor mye hun egentlig spiser :lol:

Så om noen kunne gitt meg et ca gjennomsnitt så jeg har noe å forholde meg til, ville det vært herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg rottweiler, men en beagle. Han ble foret på billigfor og røytet noe forferdelig! Han var også overvektig og gikk på Royal Canin Medium Light en periode. I denne perioden gikk han ned til normal vekt, men pelsen hans ble "tørr" og rar, røytet like mye som på billigforet.

Nå har vi prøvd litt forskjellig iløpet av de siste årene og har endt opp på Oliver´s Adult og V&H. Pelsen hans er nå skinnende blank og han røyter minimalt utenom røyte periodene, fikk til og med skryt av veterinæren sist vi var inne. :) Så utifra mine opplevelser vil jeg si det er veldig individuelt hva hunden fungerer på. Du må rett og slett bare prøve å se. :aww:

Ville sett litt an på hunden hvordan den fungerer på det foret dere velger, light eller ikke. Går den ikke ned i vekt får den for mye mat og dere må gå ned i mengde mat eller øke aktivitets mengden.

Lykke til med förvalg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Lurer på om jeg bare skal ta Adult foret, og heller gi mindre (ikke det at jeg vet hva mindre er enda). :lol:

Slik ser hun ut nå, særlig bak - så mulig det grå kommer fra den dårlige maten hun er på?

Jeg syns hvertfall hun er farlig så fin da :)

Skal nok få henne i fin form :aww:

post-6376-1280689784,9545_thumb.jpg

post-6376-1280689798,078_thumb.jpg

post-6376-1280689814,8264_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gitt henne en sekk med light fòr først også gå gradvis over til Adult fòr når hun har begynt å gå ned for å få henne raskere i gang med vektreduksjonen.

Lykke til :icon_redface:

Svømming er jo god trim som belaster leddene hennes minimalt nå på sommeren :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at hun ser jo 20 ganger så feit ut på de brede bildene jeg har lagt inn :lol:

Greit hun er overvektig, men jøsses :icon_redface:

Takk for tips, mosjon og moro blir det plenty av, så langt helsen strekker til (mtp epilepsien), så jeg har vel kommet fram til at jeg starter lightforet først, og kryper sakte over på adult når hun er mer 'fit' :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er at en lavkarbodiett gjerne kan hindre problemer med epilepsi, ihvertfall blant mennesker..

Vil tro noe av det samme gjelder for hunder (de trenger jo ikke karbohydrater heller..)

Altså vil eksempelvis V&H muligens ha en meget heldig effekt, og gjøre at epilepsien ikke merkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Måtte le litt da jeg så bildene, for har jo noen slike bilder av rottisfrøkna vår hvor hun rett og slett ser ut som ei skikkelig julepølse! (Så jeg er helt enig med deg i at bilder kan lyve, hehe)

Det var en nydelig rottweiler du har anskaffet deg! Og som rottweilere flest ei matglad frøken utifra overskrifta! :icon_redface:

Angående grå hår, så virker dette som det varierer fra individ til individ. Tispa vår som blir 4år neste i måned har ikke antydning til grå hår på seg. Men jeg har møtt på rottweilere som har vært skikkelig grå i "barten" og bak allerede i 3-4års alderen. Om dette kommer av hva den blir foret med, vet jeg ikke.

Vi har hatt perioder hvor frøkna vår har røyta helt forferdelig, og da hatt god effekt av Dr.Baddakys fiskeolje! Jeg mener å merke forskjell på røytinga etter hva hun blir foret med. Vi har ikke prøvd så mange ulike tørrformerker, men Eukanubas Rottweiler-fôr synes jeg utmerket seg av de merkene vi har prøvd. Nå er frøkna vår vant med "all slags mat", og får ofte middagsrester blandet i tørrfor eller kun det. Vi handler også mye rått kjøtt i sverige som vi porsjonerer opp og legger i fryseren til henne (alt fra ribbe til falukorv). Vår erfaring er at rått kjøtt er det beste dem kan få! Min samboers forrige rottweiler sovnet inn i en alder av 12år! Og med alderen fikk han forkalkning i ryggen -ellers helt frisk gjennom hele sitt lange liv! Han ble også foret med rått kjøtt. Må bare nevne at vi også får veldig mye skryt av pelsen til frøkna vår :cry:

Med tanke på epilepsien til rottisen din så ville jeg hørt med en dyrlege hva som anbefales i forhold til fôring, mosjon og overvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar, Catja :lol:

Vi startet med Royal Canin light, for å starte et sted, og det fungerer kjempefint. Pelsen er helt forandret, røytingen er borte, avføringen er fin. Ned i vekt også gitt. En kilo på halvannen uke når vi sjekket igår, og da har hun hatt 5 dager med ris i tillegg pga litt diarè. Neste sjekk i september, så får vi se.

Ser stor forskjell på henne fysisk, og halsbåndet kan nå være på hakk tre istedenfor en eller to :)

Det lyse forsvinner mer og mer, og er ikk så ille nå som på de første bildene jeg la ut, under halen, underpelsen bak ørene, og bak i stumpen.

Frøkna ser ut til å stortrives, så vi er veldig fornøyde alle mann :D

IMG_5831.jpg

IMG_5832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre at dere merker bedringer! Det er vel noe i utsagnet "Du blir hva du spiser!" :aww:

Det lønner seg nok å legge noen kroner i kvalitetsfor enn å kjøpe billigste sort, iværtfall dersom hunden har problemer med pels/vekt/avføring. Lykke til videre! Og igjen, ei nydelig rottweilerfrøken dere har fått dere! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...