Gå til innhold
Hundesonen.no

Handler tips


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg tenkte vi kunne lage en samlet tråd med tips til handleren. Man kan gjerne også poste videoer og lenker her som passer til tema :P

Jeg syns jeg husker en nettside hvor det var bilde og forklaring på hvordan man skulle stille opp og gå med alle de forskjellige rasene. Noen som husker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall skrive litt og poste inn bilder av mine egen rase :P Dvergschnauzeren skal gi inntrykk av å ha en kort, kompakt kropp og en ha en lett hellende overlinje, ergo er det greit å strekke bena bena tiltrekkelig ut slik at overlinjen blir riktig.. Frembena bør plasseres godt innunder hunden, ellers vil skulder fort virke litt steil

På dette bilde står Blondie rimelig bra, men kunne hatt frembena noe mere tilbake

37533_1438854264526_1628100223_1041071_6765674_n.jpg

I ringen på WDS (meg i rød kjole)

37677_1477487413931_1136124639_1371079_5178432_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen komme med en sånn step-for-step forklaring av hva man gjør? Fra man dukker opp på utstilling til man kan gå.

Hva må man ha med?

Hva gjør man inni ringen?

Osv. osv.

Etter påmelding får du (stort sett) pm på mail eller i posten, hvor det står hvem ring du skal møte i, ca klokkeslett og nr. som du skal ha på deg når du skal vise din hund :)

Nummerlappen må du ha med, sammen med vaksinasjonskort, børster, tepper (eventuel bur) børster og drikkeskål. Stol til deg selv er også greit, da det blir en god del venting stort sett :(

Rasen går etter klasser: juniorklasse, unghundklasse, åpenklasse, championklasse og veteranklasse :P

Du går inn når din klasse ropes opp, og stiller opp hundene i stigende nummerrekkefølge :) Dommeren tar et overblikk over alle hundene stående, og sender alle hundene rundt en runde i trav før hver enkelt hund bedømmes :aww:

Får du første kvalitet (rødt bånd) og CK (championkvalitet) skal du inn igjen senere til beste tispeklasse/hannhundklasse :lol: Alle som får CK går videre.

Så blir 4 tisper/hann plassert i bestehannhund/tispeklasse. Den beste hunden som ikke er champion får CERTET (1 av 3 nødvendige for å bli Norsk Champion). Et CERT må være tatt på NKK utstilling, og det siste etter hunden er fylt to år. Det må også bli tatt med 3 forskjellige dommere.

Hunden som blir BIR (best i rasen) skal videre til gruppefinalen, her plasseres det også 4 hunder, hvorav den som blir best i gruppa går videre til BIS finalen (Best in show) her plasseres det også 4 :P

Noen som har noen gode tips til venstresvingene? Casper burner rett ut han, handler vel om kontroll dette her, men jeg vet ikke helt hvilken måte som er mest effektiv til å trene inn svingene på?

En del GD som er slik har jeg sett, man som strekker ut høyre hånd for å "blokkere" veien på en måte, eller tar litt tak under hode,i kjeven for å styre dem litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode tips til venstresvingene? Casper burner rett ut han, handler vel om kontroll dette her, men jeg vet ikke helt hvilken måte som er mest effektiv til å trene inn svingene på?

Jeg prøver å lære mine hunder kommandoen "venstre", slik at jeg skal slippe å bryte dem rundt, særlig akitaene.... Og det har fungert greit...

Den første som lærte dette var gamlemor, Ima. Hun likte egentlig ikke å gå på utstilling, så vi sluttet stort sett å vise henne da hun var 3 år. Ikke moro å komme med en champion som jeg måtte slepe etter meg.... Så ble hun ikke stilt på 3 år... Men på akitaspesialen i 2002 mangler dommereleven bare noen få hunder for å bli ferdig, så da etteranmeldte vi masse hunder som var tilstede for å fylle opp.

Og gamlemor har vel aldri gått så godt i ringen... Hun skjønte vel kanskje ikke hva som skjedde :aww: Men uansett så tok jeg på utstillingsbåndet og løp en liten runde uten for, og kommandoen "venstre" satt fortsatt som ett skudd... At hun var tjukk og utrent fikk komme i andre rekke, gode dommere er viktig!

Så stilte hun som veteran på spesialen i 2004 og da var hun også i "toppform" (godt humør i allefall). Gikk venstresvingene som en gudinne, hoppet opp og vasket solbrillene til Anne Indergård og fikk en kritikk som begynte; En 7,5 MÅNEDER gammel veteran :lol:

Gamle kunster sitter, så jeg anbefaler å lære inn sving i utstillingsring med en kommando, så slipper man å "bryte" med hundene for å få den til å gå rundt.

Jeg begynte vel på stuegolvet med dette, Jeg hadde hunden på venstre side og så gikk jeg bare noen skritt frem, snudde mot venstre ved å "styre" hunden til venstre med venstrefoten. Etterhvert begynte jeg å legge på kommandoen "venstre" og da tok det ikke lang tid før hunden svingte uten at jeg trengte å "styre" med foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en liten instruksjonsvideo til minstemann for å vise hvordan man stiller opp springer(valp). Ikke noe god lyd, men forklaringen kommer under.

Link.

Jeg prøver å si pittelitt om hva jeg gjør, men det er mye støy og bakgrunnslyder på filmen. Se forøvrig "instruksjoner" til forrige film. (Først viser jeg henne belønningen (maten hennes i en liten skål). Jeg får henne til å stå i ro, passer på at hun ikke går frem ved å holde i hode/hals/bryst. Plasserer frambeina ved å løfte opp og sette ned. Plasserer bakbeina ved å løfte opp ved kneet, og sette ned. Holder godt tak i halshud/hode, tar godt tak i halen. Drar den bak, og idet jeg fører hånden frem igjen, hever jeg hodet. Se så fint hun strekker seg. Legg også merke til uvanen min; å holde halen for høyt.. Jeg drar i halen en gang til og får henne til å stå pent, nå holder jeg halen mye bedre. Hun står veldig pent, og får belønningen sin.)

Jeg stiller henne "feil vei" fordi hun har penere tegninger der, som ikke ødelegger inntrykket av bygningen hennes. Hvis hunden din har greie tegninger på begge sider, anbefaler jeg deg å stille opp "riktig" vei; mye enklere når man er på utstilling så man slipper å snu hunden før man stiller den opp.

Man må selvsagt etterhvert fade ut skålen, og lære hunden å stå selv uten synlig belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter påmelding får du (stort sett) pm på mail eller i posten, hvor det står hvem ring du skal møte i, ca klokkeslett og nr. som du skal ha på deg når du skal vise din hund :aww:

Nummerlappen må du ha med, sammen med vaksinasjonskort, børster, tepper (eventuel bur) børster og drikkeskål. Stol til deg selv er også greit, da det blir en god del venting stort sett :lol:

Rasen går etter klasser: juniorklasse, unghundklasse, åpenklasse, championklasse og veteranklasse :)

Du går inn når din klasse ropes opp, og stiller opp hundene i stigende nummerrekkefølge :P Dommeren tar et overblikk over alle hundene stående, og sender alle hundene rundt en runde i trav før hver enkelt hund bedømmes :)

Får du første kvalitet (rødt bånd) og CK (championkvalitet) skal du inn igjen senere til beste tispeklasse/hannhundklasse :( Alle som får CK går videre.

Så blir 4 tisper/hann plassert i bestehannhund/tispeklasse. Den beste hunden som ikke er champion får CERTET (1 av 3 nødvendige for å bli Norsk Champion). Et CERT må være tatt på NKK utstilling, og det siste etter hunden er fylt to år. Det må også bli tatt med 3 forskjellige dommere.

Hunden som blir BIR (best i rasen) skal videre til gruppefinalen, her plasseres det også 4 hunder, hvorav den som blir best i gruppa går videre til BIS finalen (Best in show) her plasseres det også 4 :P

En del GD som er slik har jeg sett, man som strekker ut høyre hånd for å "blokkere" veien på en måte, eller tar litt tak under hode,i kjeven for å styre dem litt :P

Super forklaring!

Jeg har jo sett det fra utsiden, men greit å ha det skriftlig så man kan pugge litt. I tillegg får man jo sett på klassen før en selv. Da ser man også hvordan dommeren gjør det.

Men tenkte også på at dette er grei informasjon for nybegynnere, og det er jo grunnleggende handling :P

Jeg lagde en liten instruksjonsvideo til minstemann for å vise hvordan man stiller opp springer(valp). Ikke noe god lyd, men forklaringen kommer under.

Link.

Jeg prøver å si pittelitt om hva jeg gjør, men det er mye støy og bakgrunnslyder på filmen. Se forøvrig "instruksjoner" til forrige film.

Jeg stiller henne "feil vei" fordi hun har penere tegninger der, som ikke ødelegger inntrykket av bygningen hennes. Hvis hunden din har greie tegninger på begge sider, anbefaler jeg deg å stille opp "riktig" vei; mye enklere når man er på utstilling så man slipper å snu hunden før man stiller den opp.

Man må selvsagt etterhvert fade ut skålen, og lære hunden å stå selv uten synlig belønning.

Den filmen var fin, kanskje jeg rekker å øve litt med han jeg skal stille før jeg går inn i ringen. Uansett skal metoden brukes på min neste hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super forklaring!

Jeg har jo sett det fra utsiden, men greit å ha det skriftlig så man kan pugge litt. I tillegg får man jo sett på klassen før en selv. Da ser man også hvordan dommeren gjør det.

Men tenkte også på at dette er grei informasjon for nybegynnere, og det er jo grunnleggende handling :)

Den filmen var fin, kanskje jeg rekker å øve litt med han jeg skal stille før jeg går inn i ringen. Uansett skal metoden brukes på min neste hund :(

Det kommer vel an på rasen? :P Jeg stiller feks ikke cairn sånn, de skal jo helst fristilles. Men hvis man har en rase man må pirke på her og der og faktisk fysisk stille opp, så synes jeg det har fungert supert på de to her hjemme. Prøvde såvidt på Fasit da vi var på besøk, men han ville ikke.. :P Og han som stod penest av alle valpene da de var små.. :aww: Det som er viktig, er at de er litt småtullete etter det du har i skålen, samtidig som de skal klare å beherske seg såpass at de står i ro og lar deg styre på med ditt. De skal rett og slett bare godta håndtering, med synlig belønning. Hvordan føttene skal plasseres og hodet holdes, får være ditt problem! :)

Her er forresten enda en film. Og ja, dagens tips: ikke still ut hund i de klærne jeg går i der.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på rasen? :) Jeg stiller feks ikke cairn sånn, de skal jo helst fristilles. Men hvis man har en rase man må pirke på her og der og faktisk fysisk stille opp, så synes jeg det har fungert supert på de to her hjemme. Prøvde såvidt på Fasit da vi var på besøk, men han ville ikke.. :( Og han som stod penest av alle valpene da de var små.. :aww: Det som er viktig, er at de er litt småtullete etter det du har i skålen, samtidig som de skal klare å beherske seg såpass at de står i ro og lar deg styre på med ditt. De skal rett og slett bare godta håndtering, med synlig belønning. Hvordan føttene skal plasseres og hodet holdes, får være ditt problem! :)

Her er forresten enda en film. Og ja, dagens tips: ikke still ut hund i de klærne jeg går i der.. :lol:

Kan tenke meg at det er mange måter å stille på, men det er jo uansett fin trening, f.eks. om man skal til veterinær. Tinka bare hopper og spretter og danser og spinner rundt på vet. bordet! Kanskje jeg burde trene litt med henne! :P

Der bumpet du borti noe, hva bør man ha på seg? Bør man holde seg nøytral i fargene? Og hvordan skoplagg egner seg best?

Ja jeg skjønner at høyhelte sko blir litt tullete i ringen, men Muckboots er jo heller ikke tingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at det er mange måter å stille på, men det er jo uansett fin trening, f.eks. om man skal til veterinær. Tinka bare hopper og spretter og danser og spinner rundt på vet. bordet! Kanskje jeg burde trene litt med henne! :P

Der bumpet du borti noe, hva bør man ha på seg? Bør man holde seg nøytral i fargene? Og hvordan skoplagg egner seg best?

Ja jeg skjønner at høyhelte sko blir litt tullete i ringen, men Muckboots er jo heller ikke tingen :P

Jeg tenker at jeg skal ha på meg klær som står i dus kontrast til hunden, eller en lysere/mørkere variant av hunden. Feks stiller jeg lever/hvite springere i beige, brunt, hvitt, osv. Aynï har litt rødlige spetter i pelsen, så skal hun stilles, bruker jeg gjerne noe brunlig som passer til det. Hvitt mot svart kan være stilig, men det er også veldig tydelig. Det er jo hunden som skal vises, ikke handler. Jeg kler meg pent, og alltid i bukse. Jeg er glad i dress-aktige saker, gjerne med en vest med skjorte under. Om sommeren kan det byttes ut med en pen topp. Det er en stor fordel med gode lommer i klærne, sånn at man har plass til godis. Jeg synes det ser bedre ut enn når man dingler rundt med disse godbitposene. :lol: Men må man, så må man. :( Sko er det verre med, jeg har lite sko uansett, så det blir som det blir. Skal jeg gå agility samtidig, blir det praktiske joggesko. Ellers går jeg i mer eller mindre flate sko som er gode å gå i, passer "terrenget" (ute/inne, gress/grus). Jeg har faktisk stilt i muckboots, og det var på Nenyas første valpeshow, i BIG-ringen. Det høljet ned i bøtter og spann, så skulle vi holde oss tørre var det muckboots og vanntett vinterbukse som gjaldt! :) Klarer du å løpe i høyhælte sko, ser jo det pent ut innendørs da. :) Men jeg klarer jo knapt å stable meg fra ytterdøra og inn i bilen med sånne, så jeg dropper slike glatt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg skal ha på meg klær som står i dus kontrast til hunden, eller en lysere/mørkere variant av hunden. Feks stiller jeg lever/hvite springere i beige, brunt, hvitt, osv. Aynï har litt rødlige spetter i pelsen, så skal hun stilles, bruker jeg gjerne noe brunlig som passer til det. Hvitt mot svart kan være stilig, men det er også veldig tydelig. Det er jo hunden som skal vises, ikke handler. Jeg kler meg pent, og alltid i bukse. Jeg er glad i dress-aktige saker, gjerne med en vest med skjorte under. Om sommeren kan det byttes ut med en pen topp. Det er en stor fordel med gode lommer i klærne, sånn at man har plass til godis. Jeg synes det ser bedre ut enn når man dingler rundt med disse godbitposene. :lol: Men må man, så må man. :( Sko er det verre med, jeg har lite sko uansett, så det blir som det blir. Skal jeg gå agility samtidig, blir det praktiske joggesko. Ellers går jeg i mer eller mindre flate sko som er gode å gå i, passer "terrenget" (ute/inne, gress/grus). Jeg har faktisk stilt i muckboots, og det var på Nenyas første valpeshow, i BIG-ringen. Det høljet ned i bøtter og spann, så skulle vi holde oss tørre var det muckboots og vanntett vinterbukse som gjaldt! :) Klarer du å løpe i høyhælte sko, ser jo det pent ut innendørs da. :) Men jeg klarer jo knapt å stable meg fra ytterdøra og inn i bilen med sånne, så jeg dropper slike glatt. :aww:

Da tror jeg at jeg har skjønt det, finner nok noe som passer :P

Nå skal jeg stille chihuahua, så da tror jeg høye heler hadde vært mulig drapsvåpen, selvom det hadde vært enklere, da man slipper å løpe :P Men da får jeg se hva jeg finner, kanskje de lave ballerina skoene mamma kjøpte kan brukes! Ellers er det jo litt værbeholdt når det er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god handler vet hvordan rasen skal stilles, og gjør det som passer til rasen.

En god handler kjenner hundens fortrinn, slik at de kan diskret framheves i utstillingsringen.

Likeledes vet en god handler om hundens feil, og gjør sitt for å minimere de i utstillingsringen - enda mer diskret.

En god handler er høflig i ringen, takker dommeren, gratulerer vinnerne og belønner hunden.

En god handler har med andre ord satt seg inn i rasen, gjort seg kjent med hunden, og trent på forhånd - og oppfører seg som folk i ringen.

En god handler er kledd etter forholdene - muck boots kan være flott om Herrens salige sluser åpner seg over Bjerkebanen. Klær og fottøy skal være diskret, passelig, anvendelig og stå i stil til arrangementet, etter min mening. Du skal kunne bøye deg eller sitte på huk uten å vise Himmelporten, Rørleggersprekken eller Melkebaren. Du skal kunne løpe uten å spjære noe eller få kortere steg enn ønsket på grunn av trange klær. Skoene skal være behagelige, klærne ikke tiltrekke seg oppmerksomheten til dommeren, det skal passe til været, og en kan pynte seg litt mer på større utstillinger enn små.

Det trenger ikke å være komplisert, men det kan gjøres til en liten vitenskap om en vil. Men ingen får blått fordi de stiller hund i hullete hvit olabukse hvor en ser en lyseblå string når du bøyer deg, stiletthæler og rosa helsetrøye med gul polkadott-BH under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler på favoritt sko for min del:

m_puma_womens_simplicesl_ballerina_black.jpg

562286_l.jpg

Har hatt begge selv, enkle, praktiske og gode - men allikevel fine. De typiske aerobic skoa er sikkert deilige de også, men vanskeligere å få til å passe med dress og penere antrekk (spør du meg). Det fine med å innvestere litt (det betyr ofte merker) er at du ikke har vondt i beina etter en hel dag med trasking :aww:

Og når det kommer til vær - så stilte jeg barbeint på Bjerke i fjor frem til jeg skulle i storeringen. Det beste etter forholdene syntes nå jeg (ettersom flere satte fast sko i søla, hehe).

edit; begge finnes i flere farger om noen skulle få lyst på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod i hundesport en gang: NKKU handlertips: Pass på hvor du har hånda når du handler.

Hva menes med det? :) SKal man holde hånda opp, med båndet stivt, hånda utover, nedover eller hva?

BTW: Huldra! så på videoene, og må bare si: du har det ALT for enkelt! :lol: Valpen bare står der jo. uten motstand eller noe. Herregud Nitro var en MAKK, ville ikke stå iro, og krummet seg helt og syns det var skikkelig ekkelt og unødvendlig og fikk fnatt av å bli tatt i bakbeina. Uansett lokking. hehe. Det tok sikkert 9 mnd før jeg begynte å få det til med han :aww::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod i hundesport en gang: NKKU handlertips: Pass på hvor du har hånda når du handler.

Hva menes med det? :lol: SKal man holde hånda opp, med båndet stivt, hånda utover, nedover eller hva?

Nå er setningen sikkert tatt ut av en kontekst, men i mine øyne er det en intetsigende setning.

Hvor hånda skal være avhenger av rase, individ og hvordan den stilles.

Noen stilles i bevegelse med stram lenke som går opp fra nakken, noen stilles med slakk lenke, og noen trenger å "føre" hunden rundt i ringen ved å ha hånda foran hundens snute.

I stående vil noen fristille med slakk line, noen løfter litt i halsbåndet, noen fristiller med stram line, også videre.

Om en bare slapper av og forsøker å være normal i ringen, stå minst mulig i veien for dommer, la hunden stråle og smile trygt - så går det nok bra.

Noen "blemmer" en kan forsøke å unngå: Ikke gi hunden godbit rett før dommer skal sjekke tenner, ikke stå rett foran hunden om dommer vil se hunden forfra (flytt deg til hundens side, eller gå to steg til siden for hunden), ikke løp så dommer ser deg bedre enn hunden (når du skal løpe fram og tilbake fra og mot dommeren - sentrer hunden på dommeren, og sikt deg selv inn svakt til side for dommeren), ikke stå og kos på hunden så du stadig vekk har hånda oppi ansiktet dens eller klør den bak øret så den lager grimaser, ikke dytt hunden under magen så den får karperygg.

Forsøk å være diskret - med både hender, føtter, bein, hode, pupper og alt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Huldra! så på videoene, og må bare si: du har det ALT for enkelt! :) Valpen bare står der jo. uten motstand eller noe. Herregud Nitro var en MAKK, ville ikke stå iro, og krummet seg helt og syns det var skikkelig ekkelt og unødvendlig og fikk fnatt av å bli tatt i bakbeina. Uansett lokking. hehe. Det tok sikkert 9 mnd før jeg begynte å få det til med han :aww::)

:( Tro meg - vi har øvd! :lol: Den derre valpekjøperen hadde ikke trent, så da første valpeshow nærmet seg, tok oppdretter saken i egne hender. Heldigvis funket samme triks som på "ho mor", så etter litt grei beskjed om at skålen fikk hun ikke spise fra før jeg sa greit, så stod hun jammen sann. :P Da valpekjøper så det, trente han med henne hver morgen, middag og kveld før hun fikk sine faste måltider, og det blir jo flere ganger om dagen det, og da får man resultater kjapt. :P

En annen ting er at underlaget er viktig når man trener på sånt. Det er en grunn til at jeg stiller henne på litt ru belegningsstein, og ikke på glatt laminatgulv. Det får hunden til å stå mer i ro, fordi det er mer behagelig. Det har også vært interessant å se når Nökken har stilt henne opp; jeg ser lett når hun kommer til å flytte på seg fordi han har plassert føttene hennes på et sted som ikke er naturlig for henne. Står hun unaturlig vil hun stå uten balanse, og da vil hun flytte på seg fordi det er ubehagelig å bli stående sånn. Faktisk ganske interessant. Kan anbefale å trene foran speil, og gjerne også filme seg selv (jeg lærte mye av å se på disse filmene for eksempel). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller henne "feil vei" fordi hun har penere tegninger der, som ikke ødelegger inntrykket av bygningen hennes. Hvis hunden din har greie tegninger på begge sider, anbefaler jeg deg å stille opp "riktig" vei; mye enklere når man er på utstilling så man slipper å snu hunden før man stiller den opp.

Er det en viss side som hunden skal stilles opp altså? Jeg trodde det var hipp som happ? Jeg er ikke noen dreven utstiller så dette var nytt for meg. Jeg har stilt opp Amigo fra alle kanter jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en viss side som hunden skal stilles opp altså? Jeg trodde det var hipp som happ? Jeg er ikke noen dreven utstiller så dette var nytt for meg. Jeg har stilt opp Amigo fra alle kanter jeg :icon_redface:

Om hunden har tegninger som fremhever en god hals bare på den ene siden f eks, så kan det jo være fordelaktig å vise hunden fra den siden. På uteutstillinger, der underlaget kanskje ikke nødvendigvis alltid er flatt, så kan det være lurt å ha lært seg å vise hunden fra alle sider slik at man utnytter terrenget til hundens fordel (det er fryktelig stygt å se en hund i nedoverbakke f eks). Jeg stiller alltid hunden i motbakke så sant det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en viss side som hunden skal stilles opp altså? Jeg trodde det var hipp som happ? Jeg er ikke noen dreven utstiller så dette var nytt for meg. Jeg har stilt opp Amigo fra alle kanter jeg :icon_redface:

Om hunden har tegninger som fremhever en god hals bare på den ene siden f eks, så kan det jo være fordelaktig å vise hunden fra den siden. På uteutstillinger, der underlaget kanskje ikke nødvendigvis alltid er flatt, så kan det være lurt å ha lært seg å vise hunden fra alle sider slik at man utnytter terrenget til hundens fordel (det er fryktelig stygt å se en hund i nedoverbakke f eks). Jeg stiller alltid hunden i motbakke så sant det er mulig.

Det vanligste er å stille opp hunden med hodet mot høyre - i løperetningen.

Foran dommerbordet står gjerne hunden samme vei, slik at dommer ser hunden fra hode og bakover.

Men som Siri sier, noen ganger lønner det seg å snu hunden. Men pass da på å stille hunden noe mer på skrått, slik at dommer ikke bare får se hundens rumpe.

En annen grunn til å snu hunden er hvis den har lyse øyne og sola skinner rett på hunden - da får hunden enda lysere øyne. Så da bør du enten stå foran hunden eller snu den 180 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om det der med øynene :icon_redface: Eller bruker jeg å stille ham slik at han heller står i oppoverbakke enn nedover dersom vi er ute.

Vanligvis stiller jeg hunden mot venstre jeg da - fordi det er blitt en vane. Så lenge det ikke er "feil" så kan jeg fortsette med det - hunden har like tegninger på begge sider så det spiller ingen rolle sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...