Gå til innhold
Hundesonen.no

SLE (systemisk lupus erythematosus )


Recommended Posts

Jeg må bare spørre, jeg er revmatiker selv (og vært innom SLE-diagnose, den ble heldigvis forkastet), men vil du virkelig halvere kortisondosa på 1-2-3? Jeg får aldri lov til å kutte ned så fort på min kortison liksom, det skal alltid trappes veldig gradvis ned.. Da syns jeg det er litt rart at du "får lov" å halvere en så høy kortisondose på et blunk..

Det er vel ikke noe jeg "får lov" til, men vetrinæren ville att hun skulle gå på 20 mg om dagen . Hva som er vanlig nedtrapping vet jeg ikke, men jeg tror hun var bekymret for att hun gikk så fort ned i vekt.

Så du mener det er feil :blink:

Har aldri vært borti kortison før, så jeg må jo spørre..

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det er vel ikke noe jeg "får lov" til, men vetrinæren ville att hun skulle gå på 20 mg om dagen . Hva som er vanlig nedtrapping vet jeg ikke, men jeg tror hun var bekymret for att hun gikk så fort ned i vekt.

Så du mener det er feil :blink:

Har aldri vært borti kortison før, så jeg må jo spørre..

Siri

Da Odin fikk Prednisolon (i forbindelse med betennelse pga reveskabb), så fikk han 20 mg pr dag. Det skulle han ha i 5 dager. Deretter 10 mg pr dag i 5 dager og til slutt 10 mg annenhver dag i 6 dager. Hørtes veldig brått ut å kutte ned fra 40 mg til 20 mg "over natta".

EDIT:

Etter nærmere ettertanke, så fikk han Prednisolon pga betennelse i triceps på begge frambenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe jeg "får lov" til, men vetrinæren ville att hun skulle gå på 20 mg om dagen . Hva som er vanlig nedtrapping vet jeg ikke, men jeg tror hun var bekymret for att hun gikk så fort ned i vekt.

Så du mener det er feil :blink:

Har aldri vært borti kortison før, så jeg må jo spørre..

Siri

Jeg er jo absolutt IKKE veterinær, men har gått mye på kortison (som nevnt lenger opp) og har akkurat vært gjennom en kur med ganske mye kortison. Jeg trappet ned 5 mg av gangen, og med (tror jeg) to uker mellom hver nedtrapping. Så hvis du bruker noen uker (teoretisk sett, etter "min" oppskrift, 8 uker)på på den nedtrappingen du snakker om, så høres det mer logisk ut for meg. Kanskje du skulle spørre veterenæren din om det, bare som for sikkerhetsskyld... Når det er sagt, og igjen: uten at jeg kan påstå å være veterinær, så skjønner jeg at hunden din ikke har det så¨bra. JEG fikk omtrent samme dosen( jeg veier tre ganger så mye så mye som hunden din!), og jeg merket en del bivirkninger av det, så da skjønner jeg at hun rett og slett ikke trives så godt... Kortison er ikke noe kosedrops.

Red: leste feil;)

Red, Igjen: Vet du hva, jeg kom på at jeg trappet ikke ned 5 mg en gang, det var 2,5 det var... Kanskje du skal ta en prat med veterinæren din? Kan godt være at det er annerledes på hunder, men hvis det ikke er det, så risikerer hun å få problemer pga nedtrappingen også---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe jeg "får lov" til, men vetrinæren ville att hun skulle gå på 20 mg om dagen . Hva som er vanlig nedtrapping vet jeg ikke, men jeg tror hun var bekymret for att hun gikk så fort ned i vekt.

Så du mener det er feil :blink:

Har aldri vært borti kortison før, så jeg må jo spørre..

Siri

Jeg kan ikke si at det er feil, jeg er ikke veterinær, men jeg trapper aldri så fort ned på kortisondoser. Som *Marianne* trapper jeg ned med 2.5 mg i uka, dette er vel fordi at kroppen skal få muligheten til å øke produksjonen av kortison over tid, slik at man ikke plutselig "mangler" kortison (jeg forklarer dårlig, beklager). Det står litt om hvorfor man gir kortison og hvorfor man trapper ned på denne siden her. Det er rett nok om allergi, men kortison brukes for å dempe betennelser i kroppen, og SLE er også betennelsestilstander i kroppen.

Med tanke på hvor lite allmennpraktiserende leger kan om revmatiske sykdomer som SLE, så ville jeg vel ikke akkurat gått ut fra at veterinærer er noen eksperter på det heller, men det er meg. Jeg veit også at leger generelt har en greie mot å bruke kortison over tid, jeg antar at det ikke er så innmari mye bedre blant veterinærene.

Når det er sagt, så tar jeg utgangspunkt i mine egne diagnoser (leddgikt, pluss MCTD som er en blanding av flere revmatiske sykdommer, bl.a. SLE), det kan være at det er feil tenkt av meg, jeg veit ikke hvordan SLE utarter seg på hunder, men jeg hadde ikke klart meg uten kortison. Nå får vi mennesker flere medisiner for å holde revmatiske sykdommer i sjakk, så for oss er kortison bare en slags "krisemedisin", men jeg har takket Gud eller leger eller whatever for kortison veldig mange ganger de siste 6-7 årene. Jada, det er bivirkninger, særlig ved langvarig bruk av kortison, men livet mitt er helt klart mer levelig fordi at jeg kan ta kortison når immunforsvaret tar av litt.

En annen ting man bruker mot revmatiske sykdommer på mennesker, er cellegift. Jeg veit at det har vært gjort forsøk på å bruke det på hunder med lignende lidelser, men jeg kan ikke nok om det til å si at hunden din kan/bør behandles med cellegift, eller om det er en behandling hunder kan få. Det er selvsagt ikke snakk om like store doser som når man behandler kreft, og det er selvsagt bivirkninger ved dette også. En tredje medisin man bruker mot særlig revmatiske bindevevssykdommer (som SLE) er plaquenil, som er malariamedisin. Du kan jo nevne det for veterinæren din, sjekke om man kan behandle hunder på tilnærmet lik metode? Da blir det dog nødvendig med jevnlige blodprøver for å sjekke at alt fungerer som det skal og medisinene ikke tar for hardt på kroppen, men dere er vel avhengig av oppfølging uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Lovte å oppdatere denne tråden regelmessig, men det har jeg tydeligvis ikke klart.

Rosin forandret vedlig personlighet etter å ha startet på kortison, og ble stresset og hadde kun mat i hodet.Hun ble stående på 20 mg kortison da dette var den laveste dosen hun fungerte på.

Hun hadde mye feber og rødme i huden de første månedene men dette forsvant heldigvis etterhvert.Hun fikk behandling med akupunktur og homeopati gjennom sykdomsforløpet, og jeg så faktisk forbedring dagen etter behandling, selv om den ikke holdt så lenge...

Hun holdt seg på 18 kg, men var pløsete i kroppen og full av vann.Hun fikk også etterhvert sår på slimhinnene i hals, og det luktet død og fordervelse hver eneste gang hun pustet ut. Utad var hun den samme lykkelige Rosin, men innvendig var det fullt kaos.Hun levde på Rimadyl de siste månedene, og var aktiv frem til det siste.

I begynnelsen av juni i fjor følte jeg att ting hadde forverret seg. Hun ble undersøkt og det kom frem att hun hadde begynt å få smerter i skjellettet. De neste dagene ble brukt til lange turer med masse godis og kos, og torsdag kveld var vi på en siste agility trening, med en fantastisk treningsgjeng som stilte opp. Hun fikk gå 10 pinners slalom og hoppe felt allt hun ville og storkoste seg .

Fredag morgen etter en lang tur i skogen, fikk Rosin sovne inn på fanget mitt, 5 år gammel...

omros.jpg

Rosin 28.02.06-10.06.11

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig trist, føler virkelig med deg. :heart:

Hun har i det minste ingen smerter nå, og var et bra, men tungt valg for deg å la henne sovne inn før hun mistet livsgleden.

Hvil i fred, vakre Rosin, og kondolerer så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...