Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk - kompostbinge

KarpeSkrotum

Recommended Posts

Egentlig hadde det vært morsomt og laget en liste med alle disse unskyldningene som kommer opp for å forsvare idiotisk burbruk. Den lista er ganske lang og utrolig kreativ....

Den "beste" må jeg innrømme er at i tilfelle brann slik at brannvesenet skal vite hvor de kan hente ut hunden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Egentlig hadde det vært morsomt og laget en liste med alle disse unskyldningene som kommer opp for å forsvare idiotisk burbruk. Den lista er ganske lang og utrolig kreativ....

Den "beste" må jeg innrømme er at i tilfelle brann slik at brannvesenet skal vite hvor de kan hente ut hunden. :P

Haha!

Brann er et av min argumenter for at hunden skal ha mest mulig plass! Sånn at den faktisk har mulighet til å flytte seg vekk fra brannområdet, og varsle så godt den kan ut, til evt. forbipasserende. Nå aner ikke jeg hvordan en hund reagerer, eller min hund da, under brann, men hun skal ihvertfall ha mulighet til å forflytte seg, og varsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rar hund jeg da, for hun sover ett sted gjennom hele natten, og gjerne i hele 12 timer i strekk. Fra vi legger oss i 23-tiden til jeg står opp ligger hun enten i sofan (hennes teppe) eller ved siden av meg i senga. Sover hun i sofan blir hun der også etter jeg har stått opp, og drunter der til 10-11-tiden, hun er veldig treg om morgenen. Hun har alltid sovet stabilt på ett sted. Men hun ligger aldri i bur, ikke når hun er alene hjemme heller (da ligger hun helt stille og sover dypt).

Sånn er begge mine også. Og da trenger de i allefall ikke bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest førsteinnlegget nå, må jeg bare si.

Jeg synes det er helt ok å avgrense valpen, det gjorde jeg selv, med tørkestativ og bur. Min hund sover nok hele dagen mens jeg er borte, ser ikke noe tegn på noe annet (maten kan stå urørt, godbiter jeg har mistet diverse plasser er ikke rørt etc), men selv om han bare sover trenger han å kunne ligge på forskjellige underlag, det merker jeg og om natten. Han får ligge i sengen min, men går opp og ned noen ganger i løpet av natten for å skifte på hardt og mykt. Og det får jo ikke hunden mulighet til i bur (med mindre det er snakk om en chi som har bur til en dalmatiner).

Men det er og netter der han ligger under dynen hele natten igjennom, på vinteren, eller nå når vi har ligget i telt på fjellet hvor det var kaldt (men det hadde jo sånn sett ikke noe med saken å gjøre).

Ja til avgrensning, men mulighet til litt bevegelse og forskjellige underlag, nei til lukket bur om natten + dagen, med mindre det er snakk om overgangsperioder, der har jeg selv vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er et oppevaringssted for hunden når det ikke passer eieren å ha hunden løs- kall en spade for en spade, og stå for det man gjør er en fin ting. Om man sier det er for hundens beste/tantes beste/barnas beste/naboens beste/husets beste - egentlig er det for eierens egen skyld, fordi han/hun ikke orker konsekvensene med at hunden er løs- enten det er imaginære konsekvenser eller reelle konsekvenser, store eller små. Jeg synes det er idioti å kjøpe hund med utgangspunkt i at hunden skal være i bur, men å bruke bur som en siste utvei er i mange tilfeller nødvendig. Da snakker jeg ikke om en valp som knasker litt på stolen, men om hunder som av en eller annen grunn ikke fungerer løse. Min hund lå løs helt til hun fylte tre, vi flyttet, og hun bestemte seg for at inne i huset når jeg gikk ut - nei, det skulle hun ikke være. Hun åpner dører, både låste og ulåste, og gnager seg omtrent gjennom døren for å følge etter. Hun har ikke seperasjonsangst, hun vil bare mye heller være med! Jeg prøvde alt uten resultater, og hun måtte begynne å ligge i bur (for min del- jeg vil ikke ha henne løpende etter meg overalt hvor jeg går, og jeg vil ikke ha dører med hull i). I buret gir hun opp, hun krøller seg sammen og sover til vi kommer hjem. Allikevel orker jeg ikke bruke det noe særlig, det er for stressende for meg- derfor har vi bygget hundegård nå. Der er hun rolig og trygg, og trives utmerket- det er en lettelse for meg! Å ikke gi hunden en sjanse til å fungere løs er hjerterått synes jeg, de er IKKE burdyr! Og å ha hunden i bur hver natt og hver dag, det er også helt feil synes jeg. Nei, er det eneste mulighet man har til å holde hund, da bør man la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er et oppevaringssted for hunden når det ikke passer eieren å ha hunden løs- kall en spade for en spade, og stå for det man gjør er en fin ting. Om man sier det er for hundens beste/tantes beste/barnas beste/naboens beste/husets beste - egentlig er det for eierens egen skyld, fordi han/hun ikke orker konsekvensene med at hunden er løs- enten det er imaginære konsekvenser eller reelle konsekvenser, store eller små. Jeg synes det er idioti å kjøpe hund med utgangspunkt i at hunden skal være i bur, men å bruke bur som en siste utvei er i mange tilfeller nødvendig. Da snakker jeg ikke om en valp som knasker litt på stolen, men om hunder som av en eller annen grunn ikke fungerer løse. Min hund lå løs helt til hun fylte tre, vi flyttet, og hun bestemte seg for at inne i huset når jeg gikk ut - nei, det skulle hun ikke være. Hun åpner dører, både låste og ulåste, og gnager seg omtrent gjennom døren for å følge etter. Hun har ikke seperasjonsangst, hun vil bare mye heller være med! Jeg prøvde alt uten resultater, og hun måtte begynne å ligge i bur (for min del- jeg vil ikke ha henne løpende etter meg overalt hvor jeg går, og jeg vil ikke ha dører med hull i). I buret gir hun opp, hun krøller seg sammen og sover til vi kommer hjem. Allikevel orker jeg ikke bruke det noe særlig, det er for stressende for meg- derfor har vi bygget hundegård nå. Der er hun rolig og trygg, og trives utmerket- det er en lettelse for meg! Å ikke gi hunden en sjanse til å fungere løs er hjerterått synes jeg, de er IKKE burdyr! Og å ha hunden i bur hver natt og hver dag, det er også helt feil synes jeg. Nei, er det eneste mulighet man har til å holde hund, da bør man la være.

Jeg er enig med deg, men hvis du ser på det du har skrevet under, så burde bur også være et sted hunden kan være i nødtilfeller. Ellers så er det jo faktisk for din egen skyld at du har hatt hunden i bur. :icon_redface: Just sayin'

Som jeg har nevnt tidligere, ikke alle f.eks. leiligheter har mye dører. Hvis man da skulle være uheldig å knuse noe, å må få hunden vekk (så den ikke skader seg) så kan bur være tingen, i de ja maks 10min det tar å få alt vekk!

Jeg er ihvertfall ikke imot å bruke buret, men den daglige, unødvendige bruken, gjerne også nattlig er jeg helt imot. Rett og slett fordi jeg ikke ser en eneste grunn til å gjøre det, men utallige grunner for å ikke gjøre det.

Så har man valpeperioden da, da er det jo kjent at man skal valpesikre områdene den befinner seg i. For noen er det å avgrense en del av et rom (hvor den klart har forskjellige underlag å ligge på, samt litt traske plass).

For andre er det å fjerne alt med potensiale til å bli ødelagt eller skade valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men hvis du ser på det du har skrevet under, så burde bur også være et sted hunden kan være i nødtilfeller. Ellers så er det jo faktisk for din egen skyld at du har hatt hunden i bur. :icon_redface: Just sayin'

Som jeg har nevnt tidligere, ikke alle f.eks. leiligheter har mye dører. Hvis man da skulle være uheldig å knuse noe, å må få hunden vekk (så den ikke skader seg) så kan bur være tingen, i de ja maks 10min det tar å få alt vekk!

Jeg er ihvertfall ikke imot å bruke buret, men den daglige, unødvendige bruken, gjerne også nattlig er jeg helt imot. Rett og slett fordi jeg ikke ser en eneste grunn til å gjøre det, men utallige grunner for å ikke gjøre det.

Så har man valpeperioden da, da er det jo kjent at man skal valpesikre områdene den befinner seg i. For noen er det å avgrense en del av et rom (hvor den klart har forskjellige underlag å ligge på, samt litt traske plass).

For andre er det å fjerne alt med potensiale til å bli ødelagt eller skade valpen.

Det ER for min skyld! Jeg tror ikke Knott har det bedre i bur når hun så tydelig sier i fra at hun ikke vil være alene i huset her (selv om hun er rolig i bur og tilsynelatende veldig avslappet), men JEG kan ikke ha henne løpende etter meg hele tiden, og jeg kan ikke ha nedgnagde dører av en voksen hund. Iallefall mest for min skyld, det kan nok hende det er den beste løsningen for henne og, de gangene hun må være alene inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER for min skyld! Jeg tror ikke Knott har det bedre i bur når hun så tydelig sier i fra at hun ikke vil være alene i huset her (selv om hun er rolig i bur og tilsynelatende veldig avslappet), men JEG kan ikke ha henne løpende etter meg hele tiden, og jeg kan ikke ha nedgnagde dører av en voksen hund. Iallefall mest for min skyld, det kan nok hende det er den beste løsningen for henne og, de gangene hun må være alene inne!

Ok, da forstår jeg... og jeg er egentlig fortsatt enig med deg. Jeg prøver å tenke på een eneste gang jeg har puttet eller kunne puttet Tinka i bur for hennes skyld.. i jeg kommer på 0 ganger!

Men det jeg syntes er bra er at man i sånne tilfeller finner andre bedre løsninger. Som hundegård, eller i mitt tilfelle barnegrind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bruker bur om natta og det er fordi det er veldig enkelt for min del og for hundenes del. Jeg trenger ikke forsvare det eller la andre prøve å overbevise meg om noe annet. For jeg skjems ikke av det, uansett. Det fungerer for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hunder sover hele natten i min seng :icon_redface: litt under dynen og litt utenfor :thumbsup: De er ikke ute og tusler i løpet av natten.

Ellers om dagen er de løst i hele huset, men har sine plasser de ligger på :innocent: Kita ligger kunn der det er mykt, altså hundesengene med madrass eller dyne i. Nanti kan finne på å ligge på teppet på gulvet, men hun også ligger stort sett i hundesenga :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg bruker bur om natta og det er fordi det er veldig enkelt for min del og for hundenes del. Jeg trenger ikke forsvare det eller la andre prøve å overbevise meg om noe annet. For jeg skjems ikke av det, uansett. Det fungerer for oss.

What she said!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er en fair sak, rett frem og uten unnskyldninger. Det er himla kjedelig for da har man ingenting å henge seg opp i :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What she said!

Jeg er ikke spesielt imponert over at drevne hundefolk ikke greier å ha hund om natta uten å putte dem i bur, jeg. Hjelper ikke at man er ærlig og sier det er for sin egen del engang. Også lurer jeg på hvilken del av hunden som synes det er enkelt i bur ? Det verste er faktisk at man ikke skjemmes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bur om natta og når huset var tomt for mennesker på èn hund. Jeg hatet det, men samtidig hadde jeg ikke råd til å pusse opp huset hver dag heller, for denne hunden rev tapet, spiste opp gipsplatene (altså selve veggen) og tygget opp trappen osv. Det hjalp altså ikke å ha det ryddig eller gi henne andre ting å bite på. Heldigvis var det en veldig kort periode før hun hadde lært seg å slappe av på natta og da behøvde hun det "bare" mens vi var på jobb. En periode etter dette igjen kom hun ut av buret mens vi var på jobb også, hun måtte bare lære seg at det faktisk gikk an å ta det rolig.

Utenom den ene hunden har jeg ikke sett behovet for bur, og nå er jeg på min 5. hund og 4. valp. De andre har vært mer "normale" og tygger "løse" ting, men det er sånt man må regne med tenker jeg.

Edit: Poenget var at jeg synes buret skal være en nødløsning hvis man står totalt fast, og da kun for en periode. Jeg hadde gjort det samme igjen med den hunden. Men jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er en fair sak, rett frem og uten unnskyldninger. Det er himla kjedelig for da har man ingenting å henge seg opp i :icon_redface:

Det var for at det var enkelt - det er en grunn eller en unnskyldning utifra om man mener det er rett eller ei. Noen lar hunden også være i bur på dagen mens de er hjemme, for at det er enkelt. Hvis noen gjør en ting de ikke mener er galt, så kalles det grunner og ikke unnskyldninger mener nå jeg. De som mener de gjør galt mener nok det heller er unnskyldninger.

De fleste med bur bruker det jo for at det er enkelt til syvende og sist - selv bruker vi bur på natt og kunne jo gjort andre tiltak slik at vi har eliminert de tingene vi er 'redd' for - men det er klart at det skal mer innsats til. Saken er vel om hunden har vondt av buret eller ei den perioden - uansett grunn/unnskyldning - Om man sier det rett fram tror jeg ikke hundene merker mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er i mot burbruk, er det kun innendørs? Hvor lenge synes dere det er greit at hunden er i bur i bilen da? Og hva gjør dere etter en lang og gjørmete tur og hunden kommer inn, får den tørke i hele huset eller kan den stenges midlertidig i gangen f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er i mot burbruk, er det kun innendørs?

Skjønner ikke helt spørsmålet, men ja for min del er bur ute ikke helt greit det heller. Hundegård er noe annet, hund i kjetting også. Den har mulighet til å flytte på seg. Jeg skjønner ikke helt hva en hund skal gjøre ute i ett bur om natten og mens folk er på jobb...

Hvor lenge synes dere det er greit at hunden er i bur i bilen da?

Ett par timer, så ut å luftes, vannes og få strukket litt på beina.

Og hva gjør dere etter en lang og gjørmete tur og hunden kommer inn, får den tørke i hele huset eller kan den stenges midlertidig i gangen f.eks?

Dusjes og tørkes? Og ikke kom med unnskyldninger om at det er så tungvindt fordi et er flere etg, lang trapp, badet er vanskelig og lite osv. Dusjen her er i 3.etg, bittelite og vi får det til hver gang :icon_redface: Den beholder båndet på opp trappene og inn i dusjen. Så tar jeg moppen og går over trappen etterpå. Fikk det til og med til med to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er i mot burbruk, er det kun innendørs? Hvor lenge synes dere det er greit at hunden er i bur i bilen da? Og hva gjør dere etter en lang og gjørmete tur og hunden kommer inn, får den tørke i hele huset eller kan den stenges midlertidig i gangen f.eks?

Bur i bil den tiden det tar å komme fra A til B, med innlagte luftepauser om det er lang tur. Etter en gjørmete tur går de rett i badekaret og blir spylt av og tørket med håndkle. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur i bil den tiden det tar å komme fra A til B, med innlagte luftepauser om det er lang tur.

I samme forbindelse med at folk har bur i varierende grad hjemme, så blir det vel det også for burbruk ved bilkjøring. Noen kjører f.eks land og strand rundt for utstillinger mm. Hunden har ikke behov for å stille seg ut, det er eierne sitt valg det. Det blir ganske så mange timer i bur kontra de som nesten ikke har hunden med på biltur.

Det kan fort bli f.eks 8 timer elns i bur på dagtid det.

Det med bur er sannelig et vanskelig tema - for hva er nyttekjøring og hva er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjes og tørkes? Og ikke kom med unnskyldninger om at det er så tungvindt fordi et er flere etg, lang trapp, badet er vanskelig og lite osv. Dusjen her er i 3.etg, bittelite og vi får det til hver gang :icon_redface: Den beholder båndet på opp trappene og inn i dusjen. Så tar jeg moppen og går over trappen etterpå. Fikk det til og med til med to hunder.

Jepp, tom jeg med 60 kg hund og vanlig 90x90 dusjkabinett får til dette. Og hun får komme håndkletørr inn i stua og legge seg på teppet sitt/sin sofa.

Jepp, men ikke hver dag! Jeg har kjørt til sørvest Spania med Gubben, det tok 3 døgn, men deretter var det 3 uker med minimalt med kjøring, så turen hjem igjen. Dette gjorde jeg jammen tre år på rad, jeg! Med GOD samvittighet. Selvsagt fikk han god morgen- og kveldstur, og sov løs på natten, men det ble mange timer i bilen på dagtid. Skulle ikke han fått blitt med, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme forbindelse med at folk har bur i varierende grad hjemme, så blir det vel det også for burbruk ved bilkjøring. Noen kjører f.eks land og strand rundt for utstillinger mm. Hunden har ikke behov for å stille seg ut, det er eierne sitt valg det. Det blir ganske så mange timer i bur kontra de som nesten ikke har hunden med på biltur.

Det med bur er sannelig et vanskelig tema - for hva er nyttekjøring og hva er unødvendig.

Vel, med mindre du bruker buret bare noen ganger i året og da drar hjem og lufter hunden hver andre time så kan det vel ikke helt sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men ikke hver dag! Jeg har kjørt til sørvest Spania med Gubben, det tok 3 døgn, men deretter var det 3 uker med minimalt med kjøring, så turen hjem igjen. Dette gjorde jeg jammen tre år på rad, jeg! Med GOD samvittighet. Selvsagt fikk han god morgen- og kveldstur, og sov løs på natten, men det ble mange timer i bilen på dagtid. Skulle ikke han fått blitt med, kanskje?

Det er ikke alle som bruker bur hjemme som gjør det hver dag heller. Jeg er ikke en anti-bur motstander, jeg stiller bare spørsmål slik at man kanskje kan se det fra begge sider. Var vel kanskje ment mer for anti-bur folk som kjører bil endel til ymse aktiviteter DE har lyst å holde på med - altså for de som er anti anti for bur hjemme, men bruker egentlig masse bur selv bare for at de velger å kjøre så mye bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det kan sammeliknes.

MANGE som er veeeldig utstillingsinteresserte reiser jo gjerne hele landet for å komme på diverse utstillinger. Så da sitter hunden MYE i bur. Gjerne i strekk. Og den sitter også gjerne i bur STORE deler av utstillingen. (JADA ikke alle har bur til hundene på utstillinger, eller har de SÅ lenge i dem om gangen..! :icon_redface: )

Skjønner ikke hvorfor det skal være greit for burmotstandere å bruke bur på utstilling. Og ikke kom med den, hunden føler seg så trygg i buret på utstilling. Eneste måten den får slappet av på osv.. Da kan man jo også bare ha med et lite hundetelt eller liknende istedet for å bruke buret? Så dere som hater bur å mye slipper å bruke det, det er vel logiskt?

Og drit i å sammenligne utstilling med DAGLIG bruk av bur.. Ikke alle som har bur bruker det HVER dag. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...