Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk - kompostbinge


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Egentlig hadde det vært morsomt og laget en liste med alle disse unskyldningene som kommer opp for å forsvare idiotisk burbruk. Den lista er ganske lang og utrolig kreativ....

Den "beste" må jeg innrømme er at i tilfelle brann slik at brannvesenet skal vite hvor de kan hente ut hunden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Egentlig hadde det vært morsomt og laget en liste med alle disse unskyldningene som kommer opp for å forsvare idiotisk burbruk. Den lista er ganske lang og utrolig kreativ....

Den "beste" må jeg innrømme er at i tilfelle brann slik at brannvesenet skal vite hvor de kan hente ut hunden. :P

Haha!

Brann er et av min argumenter for at hunden skal ha mest mulig plass! Sånn at den faktisk har mulighet til å flytte seg vekk fra brannområdet, og varsle så godt den kan ut, til evt. forbipasserende. Nå aner ikke jeg hvordan en hund reagerer, eller min hund da, under brann, men hun skal ihvertfall ha mulighet til å forflytte seg, og varsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rar hund jeg da, for hun sover ett sted gjennom hele natten, og gjerne i hele 12 timer i strekk. Fra vi legger oss i 23-tiden til jeg står opp ligger hun enten i sofan (hennes teppe) eller ved siden av meg i senga. Sover hun i sofan blir hun der også etter jeg har stått opp, og drunter der til 10-11-tiden, hun er veldig treg om morgenen. Hun har alltid sovet stabilt på ett sted. Men hun ligger aldri i bur, ikke når hun er alene hjemme heller (da ligger hun helt stille og sover dypt).

Sånn er begge mine også. Og da trenger de i allefall ikke bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest førsteinnlegget nå, må jeg bare si.

Jeg synes det er helt ok å avgrense valpen, det gjorde jeg selv, med tørkestativ og bur. Min hund sover nok hele dagen mens jeg er borte, ser ikke noe tegn på noe annet (maten kan stå urørt, godbiter jeg har mistet diverse plasser er ikke rørt etc), men selv om han bare sover trenger han å kunne ligge på forskjellige underlag, det merker jeg og om natten. Han får ligge i sengen min, men går opp og ned noen ganger i løpet av natten for å skifte på hardt og mykt. Og det får jo ikke hunden mulighet til i bur (med mindre det er snakk om en chi som har bur til en dalmatiner).

Men det er og netter der han ligger under dynen hele natten igjennom, på vinteren, eller nå når vi har ligget i telt på fjellet hvor det var kaldt (men det hadde jo sånn sett ikke noe med saken å gjøre).

Ja til avgrensning, men mulighet til litt bevegelse og forskjellige underlag, nei til lukket bur om natten + dagen, med mindre det er snakk om overgangsperioder, der har jeg selv vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er et oppevaringssted for hunden når det ikke passer eieren å ha hunden løs- kall en spade for en spade, og stå for det man gjør er en fin ting. Om man sier det er for hundens beste/tantes beste/barnas beste/naboens beste/husets beste - egentlig er det for eierens egen skyld, fordi han/hun ikke orker konsekvensene med at hunden er løs- enten det er imaginære konsekvenser eller reelle konsekvenser, store eller små. Jeg synes det er idioti å kjøpe hund med utgangspunkt i at hunden skal være i bur, men å bruke bur som en siste utvei er i mange tilfeller nødvendig. Da snakker jeg ikke om en valp som knasker litt på stolen, men om hunder som av en eller annen grunn ikke fungerer løse. Min hund lå løs helt til hun fylte tre, vi flyttet, og hun bestemte seg for at inne i huset når jeg gikk ut - nei, det skulle hun ikke være. Hun åpner dører, både låste og ulåste, og gnager seg omtrent gjennom døren for å følge etter. Hun har ikke seperasjonsangst, hun vil bare mye heller være med! Jeg prøvde alt uten resultater, og hun måtte begynne å ligge i bur (for min del- jeg vil ikke ha henne løpende etter meg overalt hvor jeg går, og jeg vil ikke ha dører med hull i). I buret gir hun opp, hun krøller seg sammen og sover til vi kommer hjem. Allikevel orker jeg ikke bruke det noe særlig, det er for stressende for meg- derfor har vi bygget hundegård nå. Der er hun rolig og trygg, og trives utmerket- det er en lettelse for meg! Å ikke gi hunden en sjanse til å fungere løs er hjerterått synes jeg, de er IKKE burdyr! Og å ha hunden i bur hver natt og hver dag, det er også helt feil synes jeg. Nei, er det eneste mulighet man har til å holde hund, da bør man la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er et oppevaringssted for hunden når det ikke passer eieren å ha hunden løs- kall en spade for en spade, og stå for det man gjør er en fin ting. Om man sier det er for hundens beste/tantes beste/barnas beste/naboens beste/husets beste - egentlig er det for eierens egen skyld, fordi han/hun ikke orker konsekvensene med at hunden er løs- enten det er imaginære konsekvenser eller reelle konsekvenser, store eller små. Jeg synes det er idioti å kjøpe hund med utgangspunkt i at hunden skal være i bur, men å bruke bur som en siste utvei er i mange tilfeller nødvendig. Da snakker jeg ikke om en valp som knasker litt på stolen, men om hunder som av en eller annen grunn ikke fungerer løse. Min hund lå løs helt til hun fylte tre, vi flyttet, og hun bestemte seg for at inne i huset når jeg gikk ut - nei, det skulle hun ikke være. Hun åpner dører, både låste og ulåste, og gnager seg omtrent gjennom døren for å følge etter. Hun har ikke seperasjonsangst, hun vil bare mye heller være med! Jeg prøvde alt uten resultater, og hun måtte begynne å ligge i bur (for min del- jeg vil ikke ha henne løpende etter meg overalt hvor jeg går, og jeg vil ikke ha dører med hull i). I buret gir hun opp, hun krøller seg sammen og sover til vi kommer hjem. Allikevel orker jeg ikke bruke det noe særlig, det er for stressende for meg- derfor har vi bygget hundegård nå. Der er hun rolig og trygg, og trives utmerket- det er en lettelse for meg! Å ikke gi hunden en sjanse til å fungere løs er hjerterått synes jeg, de er IKKE burdyr! Og å ha hunden i bur hver natt og hver dag, det er også helt feil synes jeg. Nei, er det eneste mulighet man har til å holde hund, da bør man la være.

Jeg er enig med deg, men hvis du ser på det du har skrevet under, så burde bur også være et sted hunden kan være i nødtilfeller. Ellers så er det jo faktisk for din egen skyld at du har hatt hunden i bur. :icon_redface: Just sayin'

Som jeg har nevnt tidligere, ikke alle f.eks. leiligheter har mye dører. Hvis man da skulle være uheldig å knuse noe, å må få hunden vekk (så den ikke skader seg) så kan bur være tingen, i de ja maks 10min det tar å få alt vekk!

Jeg er ihvertfall ikke imot å bruke buret, men den daglige, unødvendige bruken, gjerne også nattlig er jeg helt imot. Rett og slett fordi jeg ikke ser en eneste grunn til å gjøre det, men utallige grunner for å ikke gjøre det.

Så har man valpeperioden da, da er det jo kjent at man skal valpesikre områdene den befinner seg i. For noen er det å avgrense en del av et rom (hvor den klart har forskjellige underlag å ligge på, samt litt traske plass).

For andre er det å fjerne alt med potensiale til å bli ødelagt eller skade valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men hvis du ser på det du har skrevet under, så burde bur også være et sted hunden kan være i nødtilfeller. Ellers så er det jo faktisk for din egen skyld at du har hatt hunden i bur. :icon_redface: Just sayin'

Som jeg har nevnt tidligere, ikke alle f.eks. leiligheter har mye dører. Hvis man da skulle være uheldig å knuse noe, å må få hunden vekk (så den ikke skader seg) så kan bur være tingen, i de ja maks 10min det tar å få alt vekk!

Jeg er ihvertfall ikke imot å bruke buret, men den daglige, unødvendige bruken, gjerne også nattlig er jeg helt imot. Rett og slett fordi jeg ikke ser en eneste grunn til å gjøre det, men utallige grunner for å ikke gjøre det.

Så har man valpeperioden da, da er det jo kjent at man skal valpesikre områdene den befinner seg i. For noen er det å avgrense en del av et rom (hvor den klart har forskjellige underlag å ligge på, samt litt traske plass).

For andre er det å fjerne alt med potensiale til å bli ødelagt eller skade valpen.

Det ER for min skyld! Jeg tror ikke Knott har det bedre i bur når hun så tydelig sier i fra at hun ikke vil være alene i huset her (selv om hun er rolig i bur og tilsynelatende veldig avslappet), men JEG kan ikke ha henne løpende etter meg hele tiden, og jeg kan ikke ha nedgnagde dører av en voksen hund. Iallefall mest for min skyld, det kan nok hende det er den beste løsningen for henne og, de gangene hun må være alene inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER for min skyld! Jeg tror ikke Knott har det bedre i bur når hun så tydelig sier i fra at hun ikke vil være alene i huset her (selv om hun er rolig i bur og tilsynelatende veldig avslappet), men JEG kan ikke ha henne løpende etter meg hele tiden, og jeg kan ikke ha nedgnagde dører av en voksen hund. Iallefall mest for min skyld, det kan nok hende det er den beste løsningen for henne og, de gangene hun må være alene inne!

Ok, da forstår jeg... og jeg er egentlig fortsatt enig med deg. Jeg prøver å tenke på een eneste gang jeg har puttet eller kunne puttet Tinka i bur for hennes skyld.. i jeg kommer på 0 ganger!

Men det jeg syntes er bra er at man i sånne tilfeller finner andre bedre løsninger. Som hundegård, eller i mitt tilfelle barnegrind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bruker bur om natta og det er fordi det er veldig enkelt for min del og for hundenes del. Jeg trenger ikke forsvare det eller la andre prøve å overbevise meg om noe annet. For jeg skjems ikke av det, uansett. Det fungerer for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hunder sover hele natten i min seng :icon_redface: litt under dynen og litt utenfor :thumbsup: De er ikke ute og tusler i løpet av natten.

Ellers om dagen er de løst i hele huset, men har sine plasser de ligger på :innocent: Kita ligger kunn der det er mykt, altså hundesengene med madrass eller dyne i. Nanti kan finne på å ligge på teppet på gulvet, men hun også ligger stort sett i hundesenga :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg bruker bur om natta og det er fordi det er veldig enkelt for min del og for hundenes del. Jeg trenger ikke forsvare det eller la andre prøve å overbevise meg om noe annet. For jeg skjems ikke av det, uansett. Det fungerer for oss.

What she said!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur om natta og det er fordi det er veldig enkelt for min del og for hundenes del. Jeg trenger ikke forsvare det eller la andre prøve å overbevise meg om noe annet. For jeg skjems ikke av det, uansett. Det fungerer for oss.

og det er en fair sak, rett frem og uten unnskyldninger. Det er himla kjedelig for da har man ingenting å henge seg opp i :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur om natta og det er fordi det er veldig enkelt for min del og for hundenes del. Jeg trenger ikke forsvare det eller la andre prøve å overbevise meg om noe annet. For jeg skjems ikke av det, uansett. Det fungerer for oss.

What she said!

Jeg er ikke spesielt imponert over at drevne hundefolk ikke greier å ha hund om natta uten å putte dem i bur, jeg. Hjelper ikke at man er ærlig og sier det er for sin egen del engang. Også lurer jeg på hvilken del av hunden som synes det er enkelt i bur ? Det verste er faktisk at man ikke skjemmes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bur om natta og når huset var tomt for mennesker på èn hund. Jeg hatet det, men samtidig hadde jeg ikke råd til å pusse opp huset hver dag heller, for denne hunden rev tapet, spiste opp gipsplatene (altså selve veggen) og tygget opp trappen osv. Det hjalp altså ikke å ha det ryddig eller gi henne andre ting å bite på. Heldigvis var det en veldig kort periode før hun hadde lært seg å slappe av på natta og da behøvde hun det "bare" mens vi var på jobb. En periode etter dette igjen kom hun ut av buret mens vi var på jobb også, hun måtte bare lære seg at det faktisk gikk an å ta det rolig.

Utenom den ene hunden har jeg ikke sett behovet for bur, og nå er jeg på min 5. hund og 4. valp. De andre har vært mer "normale" og tygger "løse" ting, men det er sånt man må regne med tenker jeg.

Edit: Poenget var at jeg synes buret skal være en nødløsning hvis man står totalt fast, og da kun for en periode. Jeg hadde gjort det samme igjen med den hunden. Men jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er en fair sak, rett frem og uten unnskyldninger. Det er himla kjedelig for da har man ingenting å henge seg opp i :icon_redface:

Det var for at det var enkelt - det er en grunn eller en unnskyldning utifra om man mener det er rett eller ei. Noen lar hunden også være i bur på dagen mens de er hjemme, for at det er enkelt. Hvis noen gjør en ting de ikke mener er galt, så kalles det grunner og ikke unnskyldninger mener nå jeg. De som mener de gjør galt mener nok det heller er unnskyldninger.

De fleste med bur bruker det jo for at det er enkelt til syvende og sist - selv bruker vi bur på natt og kunne jo gjort andre tiltak slik at vi har eliminert de tingene vi er 'redd' for - men det er klart at det skal mer innsats til. Saken er vel om hunden har vondt av buret eller ei den perioden - uansett grunn/unnskyldning - Om man sier det rett fram tror jeg ikke hundene merker mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er i mot burbruk, er det kun innendørs? Hvor lenge synes dere det er greit at hunden er i bur i bilen da? Og hva gjør dere etter en lang og gjørmete tur og hunden kommer inn, får den tørke i hele huset eller kan den stenges midlertidig i gangen f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er i mot burbruk, er det kun innendørs?

Skjønner ikke helt spørsmålet, men ja for min del er bur ute ikke helt greit det heller. Hundegård er noe annet, hund i kjetting også. Den har mulighet til å flytte på seg. Jeg skjønner ikke helt hva en hund skal gjøre ute i ett bur om natten og mens folk er på jobb...

Hvor lenge synes dere det er greit at hunden er i bur i bilen da?

Ett par timer, så ut å luftes, vannes og få strukket litt på beina.

Og hva gjør dere etter en lang og gjørmete tur og hunden kommer inn, får den tørke i hele huset eller kan den stenges midlertidig i gangen f.eks?

Dusjes og tørkes? Og ikke kom med unnskyldninger om at det er så tungvindt fordi et er flere etg, lang trapp, badet er vanskelig og lite osv. Dusjen her er i 3.etg, bittelite og vi får det til hver gang :icon_redface: Den beholder båndet på opp trappene og inn i dusjen. Så tar jeg moppen og går over trappen etterpå. Fikk det til og med til med to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er i mot burbruk, er det kun innendørs? Hvor lenge synes dere det er greit at hunden er i bur i bilen da? Og hva gjør dere etter en lang og gjørmete tur og hunden kommer inn, får den tørke i hele huset eller kan den stenges midlertidig i gangen f.eks?

Bur i bil den tiden det tar å komme fra A til B, med innlagte luftepauser om det er lang tur. Etter en gjørmete tur går de rett i badekaret og blir spylt av og tørket med håndkle. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur i bil den tiden det tar å komme fra A til B, med innlagte luftepauser om det er lang tur.

I samme forbindelse med at folk har bur i varierende grad hjemme, så blir det vel det også for burbruk ved bilkjøring. Noen kjører f.eks land og strand rundt for utstillinger mm. Hunden har ikke behov for å stille seg ut, det er eierne sitt valg det. Det blir ganske så mange timer i bur kontra de som nesten ikke har hunden med på biltur.

Det kan fort bli f.eks 8 timer elns i bur på dagtid det.

Det med bur er sannelig et vanskelig tema - for hva er nyttekjøring og hva er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjes og tørkes? Og ikke kom med unnskyldninger om at det er så tungvindt fordi et er flere etg, lang trapp, badet er vanskelig og lite osv. Dusjen her er i 3.etg, bittelite og vi får det til hver gang :icon_redface: Den beholder båndet på opp trappene og inn i dusjen. Så tar jeg moppen og går over trappen etterpå. Fikk det til og med til med to hunder.

Jepp, tom jeg med 60 kg hund og vanlig 90x90 dusjkabinett får til dette. Og hun får komme håndkletørr inn i stua og legge seg på teppet sitt/sin sofa.

Det kan fort bli f.eks 8 timer elns i bur på dagtid det.

Jepp, men ikke hver dag! Jeg har kjørt til sørvest Spania med Gubben, det tok 3 døgn, men deretter var det 3 uker med minimalt med kjøring, så turen hjem igjen. Dette gjorde jeg jammen tre år på rad, jeg! Med GOD samvittighet. Selvsagt fikk han god morgen- og kveldstur, og sov løs på natten, men det ble mange timer i bilen på dagtid. Skulle ikke han fått blitt med, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme forbindelse med at folk har bur i varierende grad hjemme, så blir det vel det også for burbruk ved bilkjøring. Noen kjører f.eks land og strand rundt for utstillinger mm. Hunden har ikke behov for å stille seg ut, det er eierne sitt valg det. Det blir ganske så mange timer i bur kontra de som nesten ikke har hunden med på biltur.

Det kan fort bli f.eks 8 timer elns i bur på dagtid det.

Det med bur er sannelig et vanskelig tema - for hva er nyttekjøring og hva er unødvendig.

Vel, med mindre du bruker buret bare noen ganger i året og da drar hjem og lufter hunden hver andre time så kan det vel ikke helt sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men ikke hver dag! Jeg har kjørt til sørvest Spania med Gubben, det tok 3 døgn, men deretter var det 3 uker med minimalt med kjøring, så turen hjem igjen. Dette gjorde jeg jammen tre år på rad, jeg! Med GOD samvittighet. Selvsagt fikk han god morgen- og kveldstur, og sov løs på natten, men det ble mange timer i bilen på dagtid. Skulle ikke han fått blitt med, kanskje?

Det er ikke alle som bruker bur hjemme som gjør det hver dag heller. Jeg er ikke en anti-bur motstander, jeg stiller bare spørsmål slik at man kanskje kan se det fra begge sider. Var vel kanskje ment mer for anti-bur folk som kjører bil endel til ymse aktiviteter DE har lyst å holde på med - altså for de som er anti anti for bur hjemme, men bruker egentlig masse bur selv bare for at de velger å kjøre så mye bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det kan sammeliknes.

MANGE som er veeeldig utstillingsinteresserte reiser jo gjerne hele landet for å komme på diverse utstillinger. Så da sitter hunden MYE i bur. Gjerne i strekk. Og den sitter også gjerne i bur STORE deler av utstillingen. (JADA ikke alle har bur til hundene på utstillinger, eller har de SÅ lenge i dem om gangen..! :icon_redface: )

Skjønner ikke hvorfor det skal være greit for burmotstandere å bruke bur på utstilling. Og ikke kom med den, hunden føler seg så trygg i buret på utstilling. Eneste måten den får slappet av på osv.. Da kan man jo også bare ha med et lite hundetelt eller liknende istedet for å bruke buret? Så dere som hater bur å mye slipper å bruke det, det er vel logiskt?

Og drit i å sammenligne utstilling med DAGLIG bruk av bur.. Ikke alle som har bur bruker det HVER dag. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...