Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkelig Syk Hund


Ulven

Recommended Posts

Vi er på tur i nord norge en dag våknet jeg med at ett familiemedlem sa at jeg måtte se på hunden min.

Der stod hun svært døsig og bare ville sove så ante med en gang at noe ikke stemte.

Tempen var 39,5C så jeg ringte dyrlegen med en gang.

Når vi gikk tur så ville hun bare ligge å sove i gresset og prøvde å gå på tur men klarte det ikke.

Hun måtte jo ha spist noe som hun ikke tålte.

Vi er på en gård med masse sauskjit men eller så er det ikke noe annet hun kunne ha revet i seg annet en planter/gress ute.

Eller så har hun fått en boks med firstprice hundefor. Hun eter ellers Royal Cannin for. Det har hun spist uten prob lenge.

Det jeg mistenkte først var ett tyggebein av grisehud som hun hadde fått om kvelden før.

Hun var frisk i 0230 tiden i natt og svært syk 1200 dagen etterpå.

Det kan også ha vært sneiper av sigaretter fordi det er noen stor røykere her på gården.

Saueskit eter border colliene her oppe hele tiden og de reagerer ikke på det.

Når vi kom til dyrlegen hadde hun 40.5C i feber.

De rønget hele tarmen/magesekket og fant ingen bein eller andre harde blokkeringer.

Hun kastet opp 2 ganger før vi kom inn hos dyrlegen der lå det ingenting hardt eller annet å reagere på.

Legen så på bildene att hun hadde svært kraftige og tykke hevelser på tarmsystemet så mest sannsynlig så hadde hun spist noe.

Fordi hun hadde fått en bakterie infeksjon i tarmen.

Men hva?

Legen ville nesten ha hun på overvåking og drypp over natten men jeg nektet. Fordi rasen blir svært stresset med å ikke være rundt kjentfolk i krevende situasjoner.

Hunden fikk antibiotica, ett lass med andre medisiner og mye vann.

Dagen etterpå er hun helt frisk 38,5C og går nå på en pencillin kur.

Men det store spørsmålet som irriterer meg grønt er hva hun kan ha spist av giftige ting på en gård i nord norge.

For å si det slik så er hun også nesten så si under observasjon hele tiden når vi er ute på grunn av likheten med Ulv,sauer og bønder.

Det er ikke så greit om hun stikker av her oppe da.

Har hørt at det er en ting hunder tåler som er normalt å spise for dem men ikke for ulv fordi hunder har levd lenge sammen med mennesker. Men vet ikke hva det er.

Mulig det er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden sauene der fikk ormekur? Hvis bikkja spiser bæsj fra sauer som nylig er ormebehandlet kan de bli syke. Har jeg hørt iallefall. Håper hunden holder seg frisk og ikke blir akutt dårlig igjen! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje ha vært sigarettsneiper (men hvilke hunder (eller halvveis ulver??) spiser det da?), hun kan ha spist feil gress etc. eller hun kan ha reagert på insektbitt.

Er det biler på gårdsplassen, så er det jo mulighet for at hun kan ha fått i seg noe kjølevæske(?) også. Det lekker fra mange biler.

Uansett hva det var er det jo bra at det gikk over såppass fort :banana: Må uansett ha vært utrolig ekkelt for deg som eier... Huff :banana: Jeg har aldri hatt skikkelig syke hunder, og gruer meg ofte til det skjer med meg... For man kan vel ikke være like heldig som jeg har vært til nå med tanke på hundene hele livet dems slik som de oppfører seg. En eller annen gang MÅ de jo spise noe som de ikke burde spise, løpe i noe de ikke burde løpe i eller, eller, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje ha vært sigarettsneiper (men hvilke hunder (eller halvveis ulver??) spiser det da?), hun kan ha spist feil gress etc. eller hun kan ha reagert på insektbitt.

Er det biler på gårdsplassen, så er det jo mulighet for at hun kan ha fått i seg noe kjølevæske(?) også. Det lekker fra mange biler.

Uansett hva det var er det jo bra at det gikk over såppass fort :banana: Må uansett ha vært utrolig ekkelt for deg som eier... Huff :banana: Jeg har aldri hatt skikkelig syke hunder, og gruer meg ofte til det skjer med meg... For man kan vel ikke være like heldig som jeg har vært til nå med tanke på hundene hele livet dems slik som de oppfører seg. En eller annen gang MÅ de jo spise noe som de ikke burde spise, løpe i noe de ikke burde løpe i eller, eller, eller...

nei det kan ikke være frostvæske, jeg er veldig påpasselig med å kontrollere hvor jeg tauer fast hunden. så det eneste jeg kan tenke meg er planter,sauskit,gress og røtter.

Det viktigste er jo at hun er frisk, men hadde vært kjekt å vite hva det var, slik at det kan forhindres i all fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottegift kan folk legge rundt omkring på hytter, og det reagerer hunder på. Samme som Anniken sier, kjøleveske til bil. Her nord er det ikke så mange ting som er gifitge og farlige i naturen, men du har jo endel planter og blomster som kan være giftig for hunder. Er utrolig vanskelig å gjette hvis man ikke har observert hunden utendørs.

Det kan jo også være en infeksjon i magen. Ei jeg kjenner fra området her mistet nettopp sin hund pga infeksjon i magen/tarmene, da med symptomer på oppkast og feber. Den andre hunden hennes hadde også dette, men kom seg. Kanskje det er noe aggresiv mage virus som går.

Men godt å høre at hunden er bedre nå. :banana: Er ikke noe morsomt når hundene er syke! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje ha vært sigarettsneiper (men hvilke hunder (eller halvveis ulver??) spiser det da?), hun kan ha spist feil gress etc. eller hun kan ha reagert på insektbitt.

Er det biler på gårdsplassen, så er det jo mulighet for at hun kan ha fått i seg noe kjølevæske(?) også. Det lekker fra mange biler.

Uansett hva det var er det jo bra at det gikk over såppass fort :banana: Må uansett ha vært utrolig ekkelt for deg som eier... Huff :banana: Jeg har aldri hatt skikkelig syke hunder, og gruer meg ofte til det skjer med meg... For man kan vel ikke være like heldig som jeg har vært til nå med tanke på hundene hele livet dems slik som de oppfører seg. En eller annen gang MÅ de jo spise noe som de ikke burde spise, løpe i noe de ikke burde løpe i eller, eller, eller...

nei det kan ikke være frostvæske, jeg er veldig påpasselig med å kontrollere hvor jeg tauer fast hunden. så det eneste jeg kan tenke meg er planter,sauskit,gress og røtter.

Det viktigste er jo at hun er frisk, men hadde vært kjekt å vite hva det var, slik at det kan forhindres i all fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sopp? den begynner å komme den nå og kan være fristende å smake på.. Ene tispa mi spiste giftkremle og fikk en kraftig mage/tarm irritasjon, hun fikk magesår og måtte ha avlastning av magen og fikk drypp i 5 dager på dyreklinikken. Fra hun spiste soppen og til hun begynte å kaste opp og bli sløv så gikk det kun et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...