Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele vs. bånd


Gonzy

Recommended Posts

Må bare fortelle om en veldig hyggelig oppdagelse vi gjorde her om dagen. Vi har diskutert om vi burde ha sele istedetfor halsbånd til pelsen, og for et par kvelder siden dro han så fælt i båndet at han tilslutt kastet opp. (Noe som sikkert også kom av at han spiser aaalt han kommer over, men dog.)

Så dagen etter dro vi rett ned i dyrebutikken og kjøpte sele til han, og dette utgjorde virkelig et haaav av forskjell! Det hadde jeg ikke trodd. Men nå går han helt utmerket ved siden av føreren uansett. Selvfølgelig er han en valp og løper lykkelig når han finner en gressflekk langs veien, men den intense draingen ble det brått slutt på. Kanskje halsbånd for han var en provokasjon til å dra? Ikke vet jeg. :wub: Men nå har vi hvertfall en liten kar som synes det er veldig stas å gå fint i båndet sitt, og halen går rett i været når vi skryter av han. :lol:

Flere med samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valp fra samme kull tror jeg :-)

Vår drar litt med bånd, men ettersom vi stopper, så rygger han nesten med en gang - han skjønner tegninga men er litt ivrig ennå - tar vel ikke lang tid nå før draing er en saga blott. Vi skal også bruke sele, men da skal han få lov til å dra - bruke musklene litt.

Det er nå slik jeg ser fornuftig bruk av bånd og sele bør brukes. Men selvfølgelig er det flotters at han ikke drar i sele hvis det er det dere vil - også når han blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sele kjøpte dere? Jeg har sele fra ezydog til min hund, og den drar han nesten ikke i, den er nok ikke så behagelig å gjøre det i kanskje. Også har jeg en annen sele til trekk. Han vet veldig godt forskjellen, så jeg ser ikke noe problem i å ha en trekksele og en ikke-trekk, men det må jo så klart være forskjell på dem da, noe det er uansett, nomeseler etc. går jo lenger bak.

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en sånn ting; sele=trekking, halsbånd=gå pent.

Det har fungert fint med Tinka, som jeg har hatt fra valp. Jeg har også begynte å prøve med mors 6år gamle münsterländer, jeg har vokst opp med ham, men dette er første gangen jeg er med på treningen.

Men det spørs hva man ønsker :wub: Hos meg er det en hund som går pent i bånd når det trengs, og en hund som trekker når jeg ønsker det, som på ski, sykkel, jogging osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valp fra samme kull tror jeg :-)

Vår drar litt med bånd, men ettersom vi stopper, så rygger han nesten med en gang - han skjønner tegninga men er litt ivrig ennå - tar vel ikke lang tid nå før draing er en saga blott. Vi skal også bruke sele, men da skal han få lov til å dra - bruke musklene litt.

Det er nå slik jeg ser fornuftig bruk av bånd og sele bør brukes. Men selvfølgelig er det flotters at han ikke drar i sele hvis det er det dere vil - også når han blir litt større.

Så morsomt, da kan vi jo følge hverandre litt :lol: Gonzy er av den stae typen, og han er ikke lett å overtale til noe som helst, og slett ikke det å gå i bånd. Vi tenker mest på hundens velvære, for når han drar så han kaster opp så er det greit å prøve et annet alternativ. Men med sele går det kjempebra. I morges dro jeg han ut på en liten gåtur, men da var han ikke klar for noen sprell gitt. Han er en skikkelig syvsover og ville helst ligget på dyna et par timer til. Jeg nærmest dro han etter meg hele veien hjem igjen :wub:

Selen vi har kjøpt virker behagelig. Den er sort og det står RICHO på den. Foran er den polstret.

Jeg innbiller meg at pelsen synes denne er bedre enn halsbåndet hvertfall, siden han ikke drar noe særlig lenger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt å bruke sele slik Lola nevnte hvis dere vil bruke sele på både gå og trekk. (selv er vi for 'late' til å bruke sele til småturer - syns bånd er enklere da, for den er jo på hele tiden)

Vår er også en syvsover - sover hele natta og det er vi som må 'dra' han opp om morgenen. Han er så flink på dagen også, for han setter seg ved gangdøra når han vil ut og gjøre sitt fornødende - syns han er flink vi ^^

Hvis han har fått dra i bånd og komme fram, så forsterkes den draingen raskt og man får lett en hund som kan dra til han spyr - men dette variere litt fra hund til hund(hvor mye de drar) er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen er jo på med et Klikk :lol: Vår Gonzy er skikkelig klagete - er dette noe som er gjengs for rasen tro? Han "kjeder" seg, selvom han nettopp har lekt ute, trent litt og gått en tur. Da gnager han ivei på litt svinehud, klager og jamrer seg litt før han til slutt gir opp og legger seg i sofaen (med en dytt i rompa).

Så lenge vi er påpasselige så gjør han ikke fra seg inne. Vi har vel hatt 2 ulykker inne iløpet av de 9 siste dagene, så jeg må si han er veldig flink. Merker også hvor mye større han har blitt på den lille stunden vi har hatt han! Men sånn skal det jo være :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår klager bare ute når det regner - da vil han inn. Men klaging = stop (klager når han drar i bånd - går ikke fort nok å komme inn fra regnet :wub: Så han får slutte å dra, samt ikke klynke før vi fortsetter. Dette skjønner han helt tydelig nå, men gjør det fortsatt; men i mindre og mindre grad.

Noen få ganger bruker vi kompostbingen til han - når han er overtrett og ikke finner roen - da maser han, finner på alt mulig han ikke har lov til osv .... Kompostbingen har vi uten noe å bite på eller noe og da legger han seg og sover nesten med en gang - løfter han straks over til plassen og roen har senket seg.

Tror ikke det er vanlig med slik klaging på rasen utifra min lille erfaring - tror mer det er at den kanskje er overtrett og muligens får oppmerksomhet på adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle om en veldig hyggelig oppdagelse vi gjorde her om dagen. Vi har diskutert om vi burde ha sele istedetfor halsbånd til pelsen, og for et par kvelder siden dro han så fælt i båndet at han tilslutt kastet opp. (Noe som sikkert også kom av at han spiser aaalt han kommer over, men dog.)

Så dagen etter dro vi rett ned i dyrebutikken og kjøpte sele til han, og dette utgjorde virkelig et haaav av forskjell! Det hadde jeg ikke trodd. Men nå går han helt utmerket ved siden av føreren uansett. Selvfølgelig er han en valp og løper lykkelig når han finner en gressflekk langs veien, men den intense draingen ble det brått slutt på. Kanskje halsbånd for han var en provokasjon til å dra? Ikke vet jeg. :wub: Men nå har vi hvertfall en liten kar som synes det er veldig stas å gå fint i båndet sitt, og halen går rett i været når vi skryter av han. :lol:

Flere med samme erfaring?

Ikke uvanlig det der nei. :D Hvis du er interessert i å vite årsaken, så er den ganske enkel: halsbånd er ofte smale (eller de blir smale etterhvert som valpen vokser), noe som gjør at valpen synes det er ekkelt å ha det på seg. Det som er logisk for en valp, er å prøve å stritte imot det ubehagelige, i dette tilfellet halsbåndet. Resltatet blir trekking.. Som ved et trylleslag går valpen pent i bånd når den får noe mer behagelig å ha på seg, som feks en sele. Du ville kanskje også merket stor forskjell hvis du hadde kjøpt et kjempebredt og veldig mykt halsbånd, men forskjellen er større med sele uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gonzy klager selvom vi aldri har gitt han oppmerksomhet for det. Men vi kan fint binde han på lekeplassen etc, da piper han et minutt eller så før han legger seg ned og venter. Jeg tror nok det er fordi han ikke finner roen så lett. Vi er veldig rolige her, og vesla på 2 får ikke pelle på han i tide og utide, bare kose når han er helt rolig. Men han har nok litt rastløshet i kroppen. :wub:

Et bredt halsbånd har vi vurdert, og mulig vi varierer etterhvert, men han virker så tilfreds med selen :lol: Men det er kanskje en ide å variere, så han ikke må tilvennes halsbånd helt på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår drar litt med bånd, men ettersom vi stopper, så rygger han nesten med en gang - han skjønner tegninga men er litt ivrig ennå - tar vel ikke lang tid nå før draing er en saga blott. Vi skal også bruke sele, men da skal han få lov til å dra - bruke musklene litt.

Slik tenker vi også å gjøre det, men har ikke kjøpt sele enda. Han er litt ivrig, drar litt i halsbåndet nå, men vi har ikke gått særlig langt enda, det blir rundt huset og ned til postkassen, så får han heller løpe litt på gressplenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Gonzy er skikkelig klagete - er dette noe som er gjengs for rasen tro? Han "kjeder" seg, selvom han nettopp har lekt ute, trent litt og gått en tur.

Hermes klager litt når han er trøtt og ikke helt vet hvor han skal legge seg (som oftest kommer han til sofaen). Syns egentlig det er greit at han gjør det, for da merker vi når han er trøtt. Har en annen hund her, og de leker selvsagt en del, men hvis Hermes blir kjeftete/sytete skiller jeg dem så han ikke blir overtrøtt. Da pleier han å sovne kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått hundetrener skole og der hadde vi nettop om bruk av halsbånd og bruk av sele..noe som var veldig lærerikt synes jeg.

Jeg himlet med øynen år læreren fortalte at vi skulle slutte med halsbånd å bare bruke sele fremover, jeg som har en hund på 50 kg så for meg at dette ville bli et sant ******* å gå tur med pga han er fryktelig sterk når vi går.

Men jeg måtte jo prøve siden vi skulle det og jeg oppdaget til all min overaskelse at det ble lettere med selen, han dro men ikke hang i båndet slik han pleide.

Nå har jeg gått i sele i 3 år og halsbandet brukes ikke mer når vi er på tur. Vi har 2 forskjellige seler som han faktisk forstår forskjelen på når vi tar de på

1 = gå vanlig lufte tur

2 = trekk sele

Og han trekker sjeldent med sele nr 1 for den har han lært at den skal man gå med kunn på tur og på tur skal man ikke trekke;)

Tar jeg derimot på sle 2 som han vet han får dra i får jeg en helt annen hund med engang.. da er det ingenting som kan stoppe den gutten;)

Litt ang sele og hvorfor det er lurt å bruke;)

* Spesielt valper har ikke sterke nakkemuskler og kan lett få en uheldig vridning eller rykk ved bruk av halsbånd og ikke sele.

* Hunder stresser ofte mer med halsbånd fordi det er vondt når den drar. Med sele drar hunden med hele kroppen og ikke bare med halsen.

* Hunden står i halsbånd og ser noe fryktelig spennende, han fyker frem men når båndet ikke er lengre får den et fryktelig nykk i hode pga halsbåndet, men sele unngår man at hunden får store press på nakke og hode ved feks jakt på en katt

* Nakken slipper konstant press med sele.

Jeg tror det største problemet med halsbånd er at vi mennesker ikke kjenner smerten det påføres hunden vår og vi vet heller ikke virkningen av det på hundens nakke.

Jeg ambefaller alle å bruke sele men det er fordi jeg ser mange hunder som har forandret adferd av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...