Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skal man bade en whippet?

Gonzy

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste, men jeg prøver meg :) Jeg lurer på hvor ofte en whippet skal/kan bades? Jeg tenkte å gi valpen et bad etterpå, når han har roet seg litt ned etter lek. Har mandeloljesjampo, og regner med at det er ok?

Skrevet

Med mindre noen i huset er allergisk mot hund, ser jeg ikke noen grunn til å bade en whippet annet enn ved behov, og shampoo går det veldig, veldig lite av her i huset. Det vil si når dersom den har rullet seg i noe illeluktende, dersom den har en spesielt produktiv røyteperiode, eller dersom den skal stilles ut. Ellers synes jeg ikke whippetene mine har blitt møkkete eller "luktet hund" på samme måte som en del andre hunder. Man kan selvsagt også spyle/tørke av beina etter en tur ut på gjørmeføre, men det skal ikke være nødvendig med bruk av shampoo. Man kan sikkert bade en whippet ukentlig om man vil, men ser ikke helt poenget (om man ikke er allergisk, som sagt).

Skrevet

Grunnen til at jeg tenkte å bade han nå, er at de 2 siste ukene siden han kom hit har han rullet i både det ene og det andre, i tillegg til at han innimellom har vært stresset pga nye situasjoner. Tenkte det kanskje var på tide med en liten rens nå som alt har roet seg :)

Skrevet

Uansett greit å venne valpen til dusj/badekar, så dusj ivei.

Men har også hørt at man ikke skal overdrive heller, for da lærer ikke valpen seg å bli renslig selv (mulig det bare er tøv)

Skrevet

Et godt spørsmål fra trådstarter.

Jeg har min første korthårede hund nå - har hatt henne i 3 uker, ca. Nei, ingen vits å bade henne akkurat nå - men sånn generelt... Det kan da ikke være nor værre for en korthåret å bli badet enn en langhåret?

Ergo - hvis man ønsker at hunden skal være "ren og pen" hele tiden KAN man bade de en gang i uka/hverannen uke - ikke sant?

Mistenker dog at min lille korthårs neppe får se shampo på lenge, lenge ennå... (Sånn blir det nok etter snart 30 år med pelshunder..)

Susanne

Skrevet

Tanken min er ikke at han skal være så ekstremt ren hele tiden altså, han er jo en hund og må få leve deretter. Men litt tilvenning til å få seg en dusj tror jeg er greit uansett (blir nok mest bare vann), og nå er han litt flekkete og skitten, rett og slett. Nå hopper vi i dusjen etter en kjapp kloklipp. Veldig spent på åssen dette går, for jeg har allerede merket meg at lillemann ikke synes vann hører hjemme i pelsen hans :)

Skrevet

Dusj så ofte man selv vil :) Selv dusjer jeg mine 1 gang hver 2 mnd ca. Kommer an på hvis de har vært i havet eller rullet i noe, da må de selvsagt dusjes.

Du kan også venne til valpen å være i dusjen, med å bare skylle med vann uten shampo.

Skrevet

Jeg har og veldig korthåret hund, jeg dusjer med shampoo før utstilling ( 4 -5 ganger i året ca), og ellers når han er skitten. Det vises ikke alltid, eller han er ikke like krittvit, men merker når jeg ligger å klør ham, og fingertuppene blir sortfettete så er det på tide med shampo-dusj! :)

Om høsten og våren når det er klissete blir det endel dusjing av undersiden og bena, men uten såpe.

Skrevet

Oppdatering: Det gikk veldig fint å dusje han :) Tok av dusjhodet så han bare fikk en bløt stråle. Han likte det ikke, men bjeffet ikke. Jeg måtte holde han på plass hele tiden, så han ikke stakk av. Hehe. Men jeg roste han masse, og han holdt seg rolig. Alt i alt gikk det veldig bra, og nå lukter han nydelig <3

Skrevet

Så fint! Lite tips: Om jeg likevel skal bade hunden, tar jeg kloklippen etterpå. Gjennombløtte klør er bedre å klippe, synes jeg. Om hunden har lyse klør, synes også nerven bedre.

Skrevet

Et godt spørsmål fra trådstarter.

Jeg har min første korthårede hund nå - har hatt henne i 3 uker, ca. Nei, ingen vits å bade henne akkurat nå - men sånn generelt... Det kan da ikke være nor værre for en korthåret å bli badet enn en langhåret?

Ergo - hvis man ønsker at hunden skal være "ren og pen" hele tiden KAN man bade de en gang i uka/hverannen uke - ikke sant?

Mistenker dog at min lille korthårs neppe får se shampo på lenge, lenge ennå... (Sånn blir det nok etter snart 30 år med pelshunder..)

Susanne

[/quoter]

Etter å ha hatt collie i mange år og gått over til whippet så kan jeg si at det er så utrolig gøy å bade en whippet.. skyll- shampo'ner-skyll- tørk- ferdig :-)

Selvsagt kan man bade en korthår på samme måte som en langhår..gjerne hverdag om man må.

Whippet er heldigivs sjelden lukter hund, og det er sjelden de får det fettlaget som andre korthårshunder får etter en stund uten bad:-)

Skrevet

Etter å ha hatt collie i mange år og gått over til whippet så kan jeg si at det er så utrolig gøy å bade en whippet.. skyll- shampo'ner-skyll- tørk- ferdig :-)

... og etter å ha hatt whippet i mange år og skaffet meg lundehund (med dobbelt pels), innser jeg plutselig hvor utrolig lettvint og raskt det både er å få en whippet våt og å tørke den igjen ... Tør ikke tenke på arbeidet med en collie ...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...