Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skal man bade en whippet?


Gonzy

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste, men jeg prøver meg :) Jeg lurer på hvor ofte en whippet skal/kan bades? Jeg tenkte å gi valpen et bad etterpå, når han har roet seg litt ned etter lek. Har mandeloljesjampo, og regner med at det er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre noen i huset er allergisk mot hund, ser jeg ikke noen grunn til å bade en whippet annet enn ved behov, og shampoo går det veldig, veldig lite av her i huset. Det vil si når dersom den har rullet seg i noe illeluktende, dersom den har en spesielt produktiv røyteperiode, eller dersom den skal stilles ut. Ellers synes jeg ikke whippetene mine har blitt møkkete eller "luktet hund" på samme måte som en del andre hunder. Man kan selvsagt også spyle/tørke av beina etter en tur ut på gjørmeføre, men det skal ikke være nødvendig med bruk av shampoo. Man kan sikkert bade en whippet ukentlig om man vil, men ser ikke helt poenget (om man ikke er allergisk, som sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg tenkte å bade han nå, er at de 2 siste ukene siden han kom hit har han rullet i både det ene og det andre, i tillegg til at han innimellom har vært stresset pga nye situasjoner. Tenkte det kanskje var på tide med en liten rens nå som alt har roet seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål fra trådstarter.

Jeg har min første korthårede hund nå - har hatt henne i 3 uker, ca. Nei, ingen vits å bade henne akkurat nå - men sånn generelt... Det kan da ikke være nor værre for en korthåret å bli badet enn en langhåret?

Ergo - hvis man ønsker at hunden skal være "ren og pen" hele tiden KAN man bade de en gang i uka/hverannen uke - ikke sant?

Mistenker dog at min lille korthårs neppe får se shampo på lenge, lenge ennå... (Sånn blir det nok etter snart 30 år med pelshunder..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min er ikke at han skal være så ekstremt ren hele tiden altså, han er jo en hund og må få leve deretter. Men litt tilvenning til å få seg en dusj tror jeg er greit uansett (blir nok mest bare vann), og nå er han litt flekkete og skitten, rett og slett. Nå hopper vi i dusjen etter en kjapp kloklipp. Veldig spent på åssen dette går, for jeg har allerede merket meg at lillemann ikke synes vann hører hjemme i pelsen hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og veldig korthåret hund, jeg dusjer med shampoo før utstilling ( 4 -5 ganger i året ca), og ellers når han er skitten. Det vises ikke alltid, eller han er ikke like krittvit, men merker når jeg ligger å klør ham, og fingertuppene blir sortfettete så er det på tide med shampo-dusj! :)

Om høsten og våren når det er klissete blir det endel dusjing av undersiden og bena, men uten såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Det gikk veldig fint å dusje han :) Tok av dusjhodet så han bare fikk en bløt stråle. Han likte det ikke, men bjeffet ikke. Jeg måtte holde han på plass hele tiden, så han ikke stakk av. Hehe. Men jeg roste han masse, og han holdt seg rolig. Alt i alt gikk det veldig bra, og nå lukter han nydelig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål fra trådstarter.

Jeg har min første korthårede hund nå - har hatt henne i 3 uker, ca. Nei, ingen vits å bade henne akkurat nå - men sånn generelt... Det kan da ikke være nor værre for en korthåret å bli badet enn en langhåret?

Ergo - hvis man ønsker at hunden skal være "ren og pen" hele tiden KAN man bade de en gang i uka/hverannen uke - ikke sant?

Mistenker dog at min lille korthårs neppe får se shampo på lenge, lenge ennå... (Sånn blir det nok etter snart 30 år med pelshunder..)

Susanne

[/quoter]

Etter å ha hatt collie i mange år og gått over til whippet så kan jeg si at det er så utrolig gøy å bade en whippet.. skyll- shampo'ner-skyll- tørk- ferdig :-)

Selvsagt kan man bade en korthår på samme måte som en langhår..gjerne hverdag om man må.

Whippet er heldigivs sjelden lukter hund, og det er sjelden de får det fettlaget som andre korthårshunder får etter en stund uten bad:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt collie i mange år og gått over til whippet så kan jeg si at det er så utrolig gøy å bade en whippet.. skyll- shampo'ner-skyll- tørk- ferdig :-)

... og etter å ha hatt whippet i mange år og skaffet meg lundehund (med dobbelt pels), innser jeg plutselig hvor utrolig lettvint og raskt det både er å få en whippet våt og å tørke den igjen ... Tør ikke tenke på arbeidet med en collie ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...