Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


MonicaT

Recommended Posts

Hei

Jeg overtok i fjor høst Amigo som da var litt over 1 år gammel. Han kunne ikke så mye så har startet på scratch. Er litt flau over å innrømme at jeg egentlig har trent veldig lite dressur - og deriblandt innkalling :) Det er veldig dårlig til meg å være. Det har dessverre blitt ropt en del "kom" uten at han kommer og så er jeg fæl til å bruke ordet i hverdags - som eks " kom igjen" "kom her" osv

I går gav jeg meg selv et spark bak og gikk ut for å trene dressur.

Satt på langline og trente bla innkalling. Første gangen gikk veldig bra, men på gang nr to gjorde han et realt trekk/stunt og jeg glapp lina. I noen tiendelers panikk ( jeg stoler ikke på han og det merker sikkert han også ) ropte jeg kom og løp etter, før jeg snudde og løp en annen vei ( hvor han ikke kom/brydde seg om hva jeg gjorde - mer spennende å tisse/løpe løs ). Etter 1 min eller noe kom han tilbake og jeg satte meg på huk og ropte kom. Han kom og fikk ros for det.

Har i høst og vinter brukt ordet "kom" uten at han alltid kommer. For å ikke vanne ut ordet har jeg derfor brukt å kun rope navnet hans eller blåse i fløyta ( uten at det nødvendigvis betyr at han kommer/hører ). Så er inne i en dårlig sirkel hvor jeg ikke stoler på innkallingen og det blir mye rot med navn, kom og alt.

Innser at jeg har en stor jobb foran meg. Innkallingen må helt klart mer på plass. Så kommer spørsmålet mitt, burde jeg fortsette å bruke ordet "kom" som er ganske utvannet eller er det noe annet ord man kan bruke og dermed starte litt på nytt ?

Nå lyder Toya ( eldste hunden ) kom, så det er selvsagt praktisk at begge lyder det samme og "kom" er et veldig vanlig ord å bruke.

Forslag til evt.andre ord ?

Så er vel svaret egentlig å gå tilbake til starte med å trene innkalling i line. Starte litt på nytt rett og slett. Noen gode tips på veien ?

Toya har vært/er matvrak, så med henne var innkalling ganske greit, mens Amigo er litt verre - skal bare snuse/tisse først osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å finne et nytt ord (feks hit?), men det er vel mulig (om ikke like effektivt) å gjeninnlære kom, hvis du heller vil det...?

...ellers, det som fungerte på min særdeles lite innkallingsinteresserte Dimling, var å gjøre det til en lek. Siden Amigo er jaktbisk, liker han sikkert å løpe etter ting som beveger seg og sånt? Jeg brukte noen uker (og måneder :P ) på å, når Nansen så ut til å være på vei mot meg, ta fram en råkul leke, rope innkallingsord og enten hive dingsen bak meg (sånn at N måtte løpe forbi) eller løpe med dingsen i hånda sånn at han måtte jakte på meg. Da fikk jeg skikkelig pangstart og full fart i innkallingen. Første gang ropte jeg ikke på ham før han var nesten helt ved meg, så etterhvert kunne jeg gjøre det når han bare så på meg, og til slutt trengte jeg ikke å gjøre annet enn å rope på ham så kom han og lurte på om det ble noe show ;)

Noe annet som fungerte var å være 2-6 personer med dritgode godbiter, og rope på ham etter tur; da ble det en lek for ham å finne ut hvem som hadde ropt og dermed hvor han kunne få belønning. Alt sammen fungerte utmerket, jeg tenkte hurra, og slutta å stresse med det, og tataaa, nå er innkallingen problemområde igjen :) . Så jeg har begynt å gjenoppta den treninga vi dreiv med før, og gjør det mange ganger iløpet av hver tur (med langline på) eller hver gang vi leker, og det tar seg saaaakte men sikkert opp. Så får vi øve med forstyrrelser som hunder og sånt også etterhvert da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber sjøl med innkallingen, og etter en uke på landet med min far så er ordet kom helt uten mening. Så no går det i potet (sambo ville vi skulle bruke potet på å liggen, men der vil eg ha dø (og gutten min kan dø ganske fort altså))! For oss så fungere det også godt med lek som belønning, for Fredrik har absolutt ikke tid til å stoppe og få godbit, så gøy er det å løpe. En annen ting vi gjør masse er å få han til å løpe mellom to tre personer (litt som vims forklarte) sånn at vi får en innkalling som fungere når andre roper og.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd å komme med, for jeg har alltid hatt mammadalthunder som er vet hvor godisen er... Men langline og trening er tingen sies det, og kanskje et skikkelig uvanlig innkallingsord, jeg digga "potet" jeg :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkallings"ord" : plystring. Du vil ALDRI si det til vanlig, eller når du maser. Og hvis du ellers finner på å plystre til en sang blir det ikke i samme tonen som plystringen jeg ellers har på innkalling: veldig høylytt og pressende "plystr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte kom hit og navnet til hunden som innkalling, men det som funket 110% på hunden var plystring. Vi fikk snudd henne i absolutt alle situasjoner med plystring. Alt fra par 100 meter fra elg til i hilsing med fremmede hunder. Henne gikk vi bestandig løs med.

Vi begynte inne å trene med henne, gjemte oss i forskjellige rommer og plystret på henne og selvfølgelig fikk hun super belønning i form av lek. Ute så gjorde vi det samme, hadde henne løs og gjemte oss. Gjorde dette først rundt gårdsplassen, så kjente plasser hun hadde gått før og var ferdig snuset på og så går man sakte videre derifra.

Siden karen din allerede har lært seg den uvanen med å ikke komme på "kom" så lær han et helt nytt ord \ plystring \ fløyte. Og ta treningen helt fra start av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...