Gå til innhold
Hundesonen.no

Oh store fotoguruer!

xxx12345

Recommended Posts

Smart ;) Da lurer jeg på hva slags manuelle intsillinger som egner seg til bilder av lyn, på et canon eos 400D Kamera :)

Hadde vært morro å fått til noen slike lynbilder ;)

Mitt beste tips er å bruke M konsekvent, og prøve og feile. Jeg lærte mye av fotobøker, blandt annet en bok fra Expert. ;) Nå bruker jeg ikke annet enn M, får ikke til å bruke automatiske instillinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å bruke M konsekvent, og prøve og feile. Jeg lærte mye av fotobøker, blandt annet en bok fra Expert. :) Nå bruker jeg ikke annet enn M, får ikke til å bruke automatiske instillinger :P

hmm mhm, men inbiler meg at det tar så lang tid å lære ;) Tips om gode fotobøker da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mhm, men inbiler meg at det tar så lang tid å lære ;) Tips om gode fotobøker da??

M-tar ikke kjempe lang tid å lære, MEN ikke bruk M til bilder som du skal sette pris på senere når du er nybegynner på å fotografere med M, been there done that -> IKKE lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke instillingene på mine lynbilder, men tror jeg hadde blenderen ganske lukket for å få dybden i bildet, fast fokuspunkt med manuel fokus, og prøve seg frem med lukkertid.

Har glemt hvordan man får frem instillingene på flickr. Så legger bare ut link til hele bildet:

http://farm4.static.flickr.com/3009/2714425187_a79ea02f58_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mhm, men inbiler meg at det tar så lang tid å lære :P Tips om gode fotobøker da??

Jeg kan godt prøve å forklare litt, selvom Siri og de andre sikkert kan bedre :)

Dette er grunnleggende i fotografering, og gjelder på alle kamera. Når man bruker autofunksjon stiller kameraet inn av seg selv.

ISO: Bildet er delt inn i biter. Med lav ISO blir lyset fordelt over maaange små prikker, og man får god kvalitet. 100 er vanligvis lavest ISO. Med høy ISO får man større "biter" som lyset blir fordelt på, og dermed et lysere og mer kornete bilde.

Blender: Blenderen kommer an på objektivet du bruker. På det ene objektivet mitt med rimelig mye zoom, 70-300 mm, er laveste blender 4.0 når man bruker 70 mm og 5.6 når man bruker 300 mm.

Et objektiv som er lyssterkt (har lav blender) er dyrt. Hvis du har sett objektivene til de proffene som tar bilder på fotballbaner, har de svære, hvite Canon objektiv. De er store for at mye lys skal komme inn, har masse zoom og er svindyre.

Lav blender: Skarpt på ett punkt i bildet, veldig lyssterkt og fint til portrettfotografering.

Høy blender: Mørkere bilde, skarpere på et større område.

Blenderen er oppgitt på en litt merkelig måte: Med høyt tall, er åpningen mindre og mindre lys kommer gjennom. Med lavt tall er åpningen stor, og mye lys kommer inn.

Lukkertid: Hvor lang tid kameraet slepper inn lys.

Lang lukkertid = Mye lys, men ting som beveger seg får bevegelsesskygger. Altså får f.eks. en hund som løper skygger.

Kort lukkertid = Lite lys kommer inn, men raske ting blir skarpe.

Lukkertiden er oppgitt med brøk. F.eks. er 1/500 i lukker ett sekund delt i 500 deler. Jo flere deler ett sekund er delt i, jo kortere lukker.

Dette er min avanserte og tungvindte forklaring, du får spørre noen andre om en enklere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart ;) Da lurer jeg på hva slags manuelle intsillinger som egner seg til bilder av lyn, på et canon eos 400D Kamera :)

Hadde vært morro å fått til noen slike lynbilder ;)

Jeg er ingen fotoguru, men prøver:

Du bør ha kamera på stativ.

Velg en lukkertid på 5-10 sekunder

Still ISO på 100 (eller det laveste du har)

Slå av blitz

Sett fokus (linsen) manuelt

Fyr løs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vet ikke om det er noe valg på det kameraet som det ble spurt om, men på mitt kamera kan jeg velge at lukkertiden er "uendelig", dvs jeg må trykke for at lukkeren skal åpne seg og trykke enda en gang for at den skal lukke seg. Bruker stativ og fjernutløser (om jeg skal trykke på kameraet, så er sjansene veldig store for at jeg beveger kamerahuset og bildet blir ødelagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg veldig lyst til å lese i brukerhåndboka mi,men den har jeg ikke her såklart. Lurer bare på dette med dybdeskarpheten og hvordan man fikser på den? Når jeg tar bilder med zoomlinsa så er det bare en veldig liten del av bildet som blir skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg veldig lyst til å lese i brukerhåndboka mi,men den har jeg ikke her såklart. Lurer bare på dette med dybdeskarpheten og hvordan man fikser på den? Når jeg tar bilder med zoomlinsa så er det bare en veldig liten del av bildet som blir skarpt.

Dybdeskaphet bestemmes av blenderen. Stor blender (lite tall, eks 2,8) slipper inn mye lys, men har et lite fokusområde. Liten blender (stort tall, f.eks 22) slipper inn lite lys og har stort fokusområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nf22.jpg

Dette bildet er en god illustrasjon på blender. øverst til høyre stor blenderåpninge (2,8)- lite dybdeskarphet. Blender sakte ned (til større tall). Bildet nederst til høyre har blender 22. For å få riktig eksponering hele veien er lukkertiden justert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd!

Mulighet for ein enkel forklaring av eksponering? Har problemer med å ta bilder av bikkja, han blir alltid ein svart flekk, uansett mengde lys. Har forsøkt meg litt fram og tilbake med eksponering men når pelsen blir grei med detaljer, så blir alt rundt ekstremt lyst. :/ Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er stokk dum når det kommer til slike tekniske ting ;) Men hvor finner jeg justeringer for lukkertid og blender?? finner ISO, noe som heter AF og WB?? veit ikke hva de to siste brukes til...

AF= Autofokus. Denne står omtrent alltid på hos meg, med mindre jeg skal fokusere på noe som ikke skal fotografere "plutslige" ting som lyn etc.

WB= Whitebalance. Den justerer fargebalansen i bildet. Her gjør den som oftest en god jobb på "A" (automatisk), men synes du fargene blir feil er det her du skal stille. Et tips er å stille WB inn på sky-selvom det er sol dersom du ønsker at mennesker e.a. skal se mer solbrune ut :)

Hvor dine innstillinger på lukkertid og blender aner jeg ikke (jeg har null peil på Canon) men ta en titt på brukermanualen din. Der står det godt forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er stokk dum når det kommer til slike tekniske ting ;) Men hvor finner jeg justeringer for lukkertid og blender?? finner ISO, noe som heter AF og WB?? veit ikke hva de to siste brukes til...

Jeg har ikke 400d, men har både 350d og 550d. Regner med det er ca. det samme. Du justerer ved å vri på hjulet på toppen, frem og tilbake. For å endre på lukkertiden holder du inne "Av" mens du vrir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 400d, men har både 350d og 550d. Regner med det er ca. det samme. Du justerer ved å vri på hjulet på toppen, frem og tilbake. For å endre på lukkertiden holder du inne "Av" mens du vrir :P

aha Takk :) Da skal jeg teste det i morra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• My gawd! Tenkte jeg skulle være smart og be Ede om utgangsstilling uten godbit fremme. Han har tatt det på verbal cue uten håndsignal lenge, og har koblet at det fiskes opp godis fra lomma om den ikke er i hånden. Tiden var inne, trodde jeg.  Middagen stod klar i en boks i hylla, men han så meg ikke sette den der, og den har stått der lenge med lokk på, så han koblet ikke fra lukten at det var tid for servering da jeg ba ham i utgangsstilling. Han bare så dumt på meg. Ba flere ganger. Fikk en halvhjertet sitt en halvmeter fra i 90 graders vinkel på håndsignal uten godbit. Han skulet mistenksomt på meg. Ga ham en matbit allikevel for å hinte om at de ville hagle om han bare gjorde som han fikk beskjed om. Ba på nytt om det samme. — Nope, mente Ede om det.  Spin? — Okey da. Sakte, uengasjert, ikke en full rotasjon, men fikk en matbit for den. Twirl? — Fine. Ga en uengasjert, men håpefull twirl.  Fikk matbit for den også. Ba ham om utgangsstilling høyre, fordi jeg tenkte han kanskje var mer interessert i noe han nylig har lært og ikke er lei av. — Ikke interessert. Brukte håndsignal og fikk noe halvhjertet, slapt, tregt, skeivt, og han satte seg seigt for langt bak. Fisket frem en matbit fra boksen allikevel. Målet er å få ham til å forstå at det kommer belønning selv om den ikke er i hånden, det ikke lukter fra lommene og jeg ikke har godbitpung på meg.  Utgansstilling venstre?  — Håner du meg?!  La på håndsignal. — Hvor er maten?! Ede snuste demonstrativt på hånden, så foraktelig og bebreidende opp på meg og FNØS, som for å sette meg på plass om at han ikke er slaven min, it's the other way around, bitch! Jeg "hjalp" ham til posisjon med fysisk makt, eller forsiktig guidance med hendene, alt ettersom en ser det. Han var sur, men tok matbiten for "vel" utført oppdrag.  Så tok jeg en matbit i hånden, og jaggu var det en som våknet, gitt! Kvikk og presis og rask og PÅ som en champion. Ingen slinger i valsen når det var godbit i hånden. Ba ham en gang til uten noe i hånden eller lomma. Han ble sint. Så gjennomført fornærmet av å bli utsatt for the AUDACITY fra meg. Å ***** be ham opptre som en sirkusklovn uten å gi ham lønnsgaranti kunne jeg bare drite og dra for.  You had to be there. Det ansiktsuttrykket hans. Kroppsspråket. Lyden. Ikke snakk om at han ville nedverdige seg til å gjøre triks uten å VITE med absolutt sikkerhet at det ble betalt per triks i en faderlig fart. Resten av middagen står på hylla mens jeg revurderer life choices, metoder og strategier over en kaffe.  Stemningen er til å ta og føle på her backstage i oppløpet til sportskarrieren og det ser mørkt ut for øyeblikket. 
    • Litt kortere tur i dag, med Maps Timeline på. Viste seg at den kortere turen var 44 min uten stans. Ikke rart Ede ble sliten i går.  Det er altså padde flatt rundt her vi bor nå, og Mutterns gamle traver av en hjerne som har navigert i by og kuperte landskap hele livet, den tolker tydeligvis alt synlig som mye nærmere enn det egentlig er. Får mæppe rute i en æpp og sjekke nøyere før vi går nye turveier fremover. Ede har ikke oppdaget verken pinner eller bading ennå, og aner ikke hva slags paradis av et lykkeland mange andre hunder synes han sitter i her.
    • Han er utrolig søt og pen 😍 Jeg hadde slitt veldig med å ikke la det søte kjekkastrynet der få tvinne meg rundt potene. 
    • Takk, han er nuskesnusk kosemos søtnos når han ikke har biteraptus. Gikk en for lang tur i sted. Kjempekoselig på sandstrand i vindstille solnedgang og utforskning av ny og finere hjemvei, helt til han ble sliten og ville være hjemme uten å gå resten av veien som ikke luktet kjent. Veier ca 22 kg nå. Lettere å feilberegne sånt med mindre valp.  Tørst ble han også, og det er vanskelig å forklare en valp at det er dumt å drikke skittent sølevann når vi er hjemme om 5 minutter. Følte meg som en sadistisk mishandler hver gang jeg måtte dra ham unna en søledam.  Vel hjemme ville han jeg skulle legge meg sammen med ham (for å være sikker på at jeg ikke forsvinner ut av rommet? Han er skikkelig borrelås. Kun når han sover virkelig dypt jeg kan forlate rommet uten min personlige livvakt på post.) Han ble frustrert og prøvde bite og true og trekke meg til sengen. Han fikk viljen sin på det fordi han var ute av seg overtrøtt og trengte sove umiddelbart. Sover som en stein nå, og jeg tør ikke reise meg og gjøre noe, for tvert han er ute av dyp søvnfase våkner han av den minste bevegelse, spretter opp og er på jobb som personlig livvakt og assistent igjen. 
    • Jeg tyvtitter litt på insta, du er utrolig flink med ham og han virker jo som den perfekte hund. Jeg tviler ikke på at det er mye jobb og utfordrende i blant altså. Fortsett slik!
  • Opprett ny...