Gå til innhold
Hundesonen.no

Oh store fotoguruer!


xxx12345

Recommended Posts

Smart ;) Da lurer jeg på hva slags manuelle intsillinger som egner seg til bilder av lyn, på et canon eos 400D Kamera :)

Hadde vært morro å fått til noen slike lynbilder ;)

Mitt beste tips er å bruke M konsekvent, og prøve og feile. Jeg lærte mye av fotobøker, blandt annet en bok fra Expert. ;) Nå bruker jeg ikke annet enn M, får ikke til å bruke automatiske instillinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å bruke M konsekvent, og prøve og feile. Jeg lærte mye av fotobøker, blandt annet en bok fra Expert. :) Nå bruker jeg ikke annet enn M, får ikke til å bruke automatiske instillinger :P

hmm mhm, men inbiler meg at det tar så lang tid å lære ;) Tips om gode fotobøker da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mhm, men inbiler meg at det tar så lang tid å lære ;) Tips om gode fotobøker da??

M-tar ikke kjempe lang tid å lære, MEN ikke bruk M til bilder som du skal sette pris på senere når du er nybegynner på å fotografere med M, been there done that -> IKKE lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke instillingene på mine lynbilder, men tror jeg hadde blenderen ganske lukket for å få dybden i bildet, fast fokuspunkt med manuel fokus, og prøve seg frem med lukkertid.

Har glemt hvordan man får frem instillingene på flickr. Så legger bare ut link til hele bildet:

http://farm4.static.flickr.com/3009/2714425187_a79ea02f58_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mhm, men inbiler meg at det tar så lang tid å lære :P Tips om gode fotobøker da??

Jeg kan godt prøve å forklare litt, selvom Siri og de andre sikkert kan bedre :)

Dette er grunnleggende i fotografering, og gjelder på alle kamera. Når man bruker autofunksjon stiller kameraet inn av seg selv.

ISO: Bildet er delt inn i biter. Med lav ISO blir lyset fordelt over maaange små prikker, og man får god kvalitet. 100 er vanligvis lavest ISO. Med høy ISO får man større "biter" som lyset blir fordelt på, og dermed et lysere og mer kornete bilde.

Blender: Blenderen kommer an på objektivet du bruker. På det ene objektivet mitt med rimelig mye zoom, 70-300 mm, er laveste blender 4.0 når man bruker 70 mm og 5.6 når man bruker 300 mm.

Et objektiv som er lyssterkt (har lav blender) er dyrt. Hvis du har sett objektivene til de proffene som tar bilder på fotballbaner, har de svære, hvite Canon objektiv. De er store for at mye lys skal komme inn, har masse zoom og er svindyre.

Lav blender: Skarpt på ett punkt i bildet, veldig lyssterkt og fint til portrettfotografering.

Høy blender: Mørkere bilde, skarpere på et større område.

Blenderen er oppgitt på en litt merkelig måte: Med høyt tall, er åpningen mindre og mindre lys kommer gjennom. Med lavt tall er åpningen stor, og mye lys kommer inn.

Lukkertid: Hvor lang tid kameraet slepper inn lys.

Lang lukkertid = Mye lys, men ting som beveger seg får bevegelsesskygger. Altså får f.eks. en hund som løper skygger.

Kort lukkertid = Lite lys kommer inn, men raske ting blir skarpe.

Lukkertiden er oppgitt med brøk. F.eks. er 1/500 i lukker ett sekund delt i 500 deler. Jo flere deler ett sekund er delt i, jo kortere lukker.

Dette er min avanserte og tungvindte forklaring, du får spørre noen andre om en enklere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart ;) Da lurer jeg på hva slags manuelle intsillinger som egner seg til bilder av lyn, på et canon eos 400D Kamera :)

Hadde vært morro å fått til noen slike lynbilder ;)

Jeg er ingen fotoguru, men prøver:

Du bør ha kamera på stativ.

Velg en lukkertid på 5-10 sekunder

Still ISO på 100 (eller det laveste du har)

Slå av blitz

Sett fokus (linsen) manuelt

Fyr løs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vet ikke om det er noe valg på det kameraet som det ble spurt om, men på mitt kamera kan jeg velge at lukkertiden er "uendelig", dvs jeg må trykke for at lukkeren skal åpne seg og trykke enda en gang for at den skal lukke seg. Bruker stativ og fjernutløser (om jeg skal trykke på kameraet, så er sjansene veldig store for at jeg beveger kamerahuset og bildet blir ødelagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg veldig lyst til å lese i brukerhåndboka mi,men den har jeg ikke her såklart. Lurer bare på dette med dybdeskarpheten og hvordan man fikser på den? Når jeg tar bilder med zoomlinsa så er det bare en veldig liten del av bildet som blir skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg veldig lyst til å lese i brukerhåndboka mi,men den har jeg ikke her såklart. Lurer bare på dette med dybdeskarpheten og hvordan man fikser på den? Når jeg tar bilder med zoomlinsa så er det bare en veldig liten del av bildet som blir skarpt.

Dybdeskaphet bestemmes av blenderen. Stor blender (lite tall, eks 2,8) slipper inn mye lys, men har et lite fokusområde. Liten blender (stort tall, f.eks 22) slipper inn lite lys og har stort fokusområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nf22.jpg

Dette bildet er en god illustrasjon på blender. øverst til høyre stor blenderåpninge (2,8)- lite dybdeskarphet. Blender sakte ned (til større tall). Bildet nederst til høyre har blender 22. For å få riktig eksponering hele veien er lukkertiden justert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd!

Mulighet for ein enkel forklaring av eksponering? Har problemer med å ta bilder av bikkja, han blir alltid ein svart flekk, uansett mengde lys. Har forsøkt meg litt fram og tilbake med eksponering men når pelsen blir grei med detaljer, så blir alt rundt ekstremt lyst. :/ Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er stokk dum når det kommer til slike tekniske ting ;) Men hvor finner jeg justeringer for lukkertid og blender?? finner ISO, noe som heter AF og WB?? veit ikke hva de to siste brukes til...

AF= Autofokus. Denne står omtrent alltid på hos meg, med mindre jeg skal fokusere på noe som ikke skal fotografere "plutslige" ting som lyn etc.

WB= Whitebalance. Den justerer fargebalansen i bildet. Her gjør den som oftest en god jobb på "A" (automatisk), men synes du fargene blir feil er det her du skal stille. Et tips er å stille WB inn på sky-selvom det er sol dersom du ønsker at mennesker e.a. skal se mer solbrune ut :)

Hvor dine innstillinger på lukkertid og blender aner jeg ikke (jeg har null peil på Canon) men ta en titt på brukermanualen din. Der står det godt forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er stokk dum når det kommer til slike tekniske ting ;) Men hvor finner jeg justeringer for lukkertid og blender?? finner ISO, noe som heter AF og WB?? veit ikke hva de to siste brukes til...

Jeg har ikke 400d, men har både 350d og 550d. Regner med det er ca. det samme. Du justerer ved å vri på hjulet på toppen, frem og tilbake. For å endre på lukkertiden holder du inne "Av" mens du vrir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 400d, men har både 350d og 550d. Regner med det er ca. det samme. Du justerer ved å vri på hjulet på toppen, frem og tilbake. For å endre på lukkertiden holder du inne "Av" mens du vrir :P

aha Takk :) Da skal jeg teste det i morra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...