Gå til innhold
Hundesonen.no

Trassalderen?

Elvira

Recommended Posts

Skrevet

Flinke Sarek som har vært så grei å ha med å gjøre er blitt et lite monster. Hører ikke etter, gidder ikke å følge med oss. Stikker av på tur! :lol:

Sitte pent? Nei takk!

Innkalling? Gidder ikke hvis jeg ikke får vaffel! (du kommer til å bli en tjukkas!)

Sjekke tenner og klippe klør? Ikke ****. (unnskyld språket)

Jeg blir oppgitt, selv om jeg visste at det kom en tid etter valperaptusene som skulle bli heftige.

Når kommer tollerene i puberteten og når blir de kjønnsmodne?

Si at dette er vanlig og at jeg ikke er fullstendig inkompetent! :blink:

Skrevet

Takk gud for det.. :blink: Yngste tispen min har vært i trassalderen fra hun var 4 mnd.. hun fylte 9mnd i går og nekter å tro at den forsvinner med det første heller... :lol:

Skrevet

Noen som har en oversikt over de ulike periodene hundene går igjenom? Er jo ulike trassalder perioder, kjønnsmodning osv..

Frost for eks prøvde for første gang å jukke på meg i går, av en alder av 7 mnd. Trudde ikke tisper gjorde sånt jeg :blink:

Gammel er valpen din forresten?

Skrevet

Noen som har en oversikt over de ulike periodene hundene går igjenom? Er jo ulike trassalder perioder, kjønnsmodning osv..

Frost for eks prøvde for første gang å jukke på meg i går, av en alder av 7 mnd. Trudde ikke tisper gjorde sånt jeg :lol:

Gammel er valpen din forresten?

Alle hunder kan jukke og det er ofte et tegn på stress :blink:

Skrevet

Denne for eksempel: http://www.fjellhunden.com/viktige_perioder_i_hundens_liv.htm

Ellers så står det litt i NKKs "Velkommen valp"

(lette egentlig etter en annen side jeg vet om som er bedre, men fant den ikke...)

Takker :blink:

Frost 7mnd- 11mnd:

Fysisk pubertet

ustabil periode

ofte i opposisjon

vanskelig innlæring

Stemmer bra :lol:

Sorry for å gå litt offtopic her altså...

Skrevet

Bleh, Nansen har vært sånn siden han var kanskje 5 mnd gammel :blink: Men han har heldigvis ikke blitt sånn altfor ille - ennå :lol: Bare å tenke glade tralala-tanker og speide etter neste tre å binde ham fast i, så skal nok de neste 1,5 årene gå som en drøm :)

Skrevet

Maja hadde en monster-valp-periode når hun var 3-5 mnd, men har vært en engel siden (med unntak av bjeffing). Regner med at det kommer en til snart. Hun er jo snart 8 mnd.. Ser ikke frem til det, for og si det sånn..

Skrevet

Var en oppvekker for meg med litt eldre hund og det. Våren har vært en kjempefin periode, men nå om dagen har hun begynt å stikke av, vært i sin første slåsskamp m.m

Så er glad jeg har bestemt meg for å ta en liten pause (iallefall fra konkurranser) til etter vinteren :rolleyes2:

Etter vinteren har hun fyllt to år, og det er vel først da de regnes som ordentlig voksne.

Våren:

11 - 17 mnd

* God opplæringsperiode

* Stabil og rolig periode

* Høg dresurbarhet.

Nå:

17 - 24 mnd

* Psykisk modning(pubertet)

Er hunden dominant av legning og ikke i tide har fått lære hvor den har sin plass på rangstigen, kan den nå bli virkelig vanskelig Dette er en av årsakene til at vi desverre ser en større pågang av omplasseringer og avlivning i denne perioden. De fleste tilfeller kunne vært unngått dersom eieren hadde oppfattet problemet i tide.

* Ustabil

* Demonstrerende

* konfliktsituasjoner

(Det der med rangstige osv er jeg ikke helt med på da, men ellers så stemmer det sånn nesten akkurat med månedene og oppførsel.. )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...