Gå til innhold
Hundesonen.no

Selolje

Hermes

Recommended Posts

Vi har lest/hørt at selolje (evt. fiskeolje) er bra for hunden. Vi forer nå på RC, og planlegger å gi valpeforet til V&H i tillegg (han fikk første smak i dag, og det så virkelig ut til å falle i smak). Vil det være unødvendig å gi selolje i tillegg?

Hvor mye/ofte gir dere, og hvilke produkter anbefales? Er det noe forskjell på valp og voksen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at så lenge hunden er helt frisk, trenger den ikke noe tilskudd i maten, men hvis den har hudproblemer eller allergi, kan omega 3 være til hjelp.

De som selger dette forteller mange gode grunner for å bruke dette, men jeg tror ikke man trenger det for å få sterke poter og glansfull pels, så lenge man forer med rett mat. Noen matsorter har også fisk i seg. Har aldri brukt noe slags tilskudd selv, men hundene har sterke poter og glansfull, fin pels. (brukt ulike type mat også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest/hørt at selolje (evt. fiskeolje) er bra for hunden. Vi forer nå på RC, og planlegger å gi valpeforet til V&H i tillegg (han fikk første smak i dag, og det så virkelig ut til å falle i smak). Vil det være unødvendig å gi selolje i tillegg?

Hvor mye/ofte gir dere, og hvilke produkter anbefales? Er det noe forskjell på valp og voksen hund?

Har hund med HD og han får selolje etter anbefaling fra veterinær. Så lenge hunden er frisk og rask ser eg ingen grunn til å gi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fiskeolje til labbisen i perioder pga pelsen, hun er sterilisert og røyter mye stadig vekk :lol:

Birk (pyrre) fikk kun fiskeolje hvis jeg så at han var tørr i pels/hud.

De fleste fòr er allerede tilsatt fiskeolje så med friske hunder i god kondisjon skal det være unødvendig å gi det som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H sin nr 25 inneholder omega-3, og de anbefaler og tilsette selolje til de andre pølsene. Men jeg ville heller tatt en telefon til de selv og spurte, samtidig også spurt din veterinær (koster ingenting å ringe å spørre).

Så er du sikker. Selv blander jeg litt mellom de forskjellig pølsene, men annenhver pleier å være nr 25, så min får i seg en del omega-3. Men jeg syntes pels og poter blir bedre av V&H uansett jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Drar opp denne tråden igjen jeg :)

Dere som kjøper seloljehvor mye koster det?? Noen som har kjøpt det fra V&H i Trøgstad?

Kjøper hos en V&H forhandler i bergen (midttun zoo) og der betaler eg 150kr tror eg det var for 0.5L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selolje skal ikke vær fetende, det er jo tross alt fett. Fett(spesielt mettet) stimulerer GH sekresjon i kroppen, noe som fungerer fettforbrenende og muskeloppbyggende for aktive individer. GH gir og en følelse av vellvære. bra med litt extra fett i maten=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen fettblanding dere kan se på er Udo's Choice pet, husker denne var rik på alfalinolsyre. Noe hunder er flinke til å omdane til DHA og EPA(omega 3 fettsyrer).

Kokosfett har og utrolige egenskaper, øker stoffskiftet betraktelig, det er såpass at det kan fungere som medisin for individer med stoffskifteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selolje skal ikke vær fetende, det er jo tross alt fett. Fett(spesielt mettet) stimulerer GH sekresjon i kroppen, noe som fungerer fettforbrenende og muskeloppbyggende for aktive individer. GH gir og en følelse av vellvære. bra med litt extra fett i maten=)

Okey,takk for svar! :)

Zara har lagt seg ut litt etter vi begynte på V&H,så da kan vi ihvertfall ikke gi seloljen skylden :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annet spørsmål innen selolje.

Men jeg gir jo selolje til mine, men hvor mye skal jeg gi av gangen? Hittil har jeg gidd en teskje ca.

Jeg mener å huske at VH-menneskene sa ca 1 t-skje daglig per 20 kilo hund, men det er ikke umulig at jeg husker feil, altså :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen naboer av oss eide en gang i tiden en svart labradortispe. Den hunden fikk tran på maten sin jevnlig, og jeg har aldri sett såååå utrolig glansfull og blank pels noengang på en labrador! Nesten så man kunne speile seg på hunden :) Fantastisk flott. Dessverre merket jeg meg ikke med hva fòret hennes het, så det vet jeg ikke.

Men generelt, utifra hva jeg har lest, så kan det etter min ringe mening virke som det er en viss nytte i tilskudd av fiskeoljer. Men det må ikke nødvendigvis gis i form av olje, man kan jo rett og slett gi mer fisk i hundens kosthold? Laks i ny og ne, hvis man finner noe billig? Makrell e.l. også, eller fiske noe selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen naboer av oss eide en gang i tiden en svart labradortispe. Den hunden fikk tran på maten sin jevnlig, og jeg har aldri sett såååå utrolig glansfull og blank pels noengang på en labrador! Nesten så man kunne speile seg på hunden :) Fantastisk flott. Dessverre merket jeg meg ikke med hva fòret hennes het, så det vet jeg ikke.

Correct me if im wrong, men utifra hva jeg har skjønt er det ikke bra å gi tran til hundene. tran inneholder ikke de vannløselige vitaminene, og de lagrer seg opp i kroppen uten at hunden selv greier å skille det ut. Dette gjør at hunden ikke greier å ta opp alle de andre vitaminene den får gjennom foret. Syns å huske at det var noe sånn iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correct me if im wrong, men utifra hva jeg har skjønt er det ikke bra å gi tran til hundene. tran inneholder ikke de vannløselige vitaminene, og de lagrer seg opp i kroppen uten at hunden selv greier å skille det ut. Dette gjør at hunden ikke greier å ta opp alle de andre vitaminene den får gjennom foret. Syns å huske at det var noe sånn iallefall

I tillegg er vel tran tilsatt andre vitaminer og mineraler,og hvis de også finnes i foret,så får de dobbelt opp,å det ender ikke alltid godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta slikt med en klype salt, kroppene våre får for mye og for lite av alt mulig hele tiden, men den har flere funsjoner for å fungere uansett. Overskudd er generelt bedre en underskudd. Hvis ikke så har vi måtte veid opp alt vi spiste, å hvordan ville det fungere for et dyr som lever vilt? Sjelden jeg ser en røyskatt som veier opp maten sin:P

Tomelfingerregel, jo mer karbohydrater du henter dine brukskalorier ifra jo mer micro- og macronæringstoffer trenger kroppen din. Og motsatt med fett.

Merk, noen vitaminer kan faktisk lede til forgiftning, men da ser man somregel tegn til ubehag før det blir alvårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...