Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleksanbefalinger til grønnskolling


Argyr

Recommended Posts

Jeg har endelig nok penger til å kjøpe meg speilrefleks, og da skal jeg gjøre det. Har spurt om råd her før, men det er lenge siden nå og ting kan jo endre seg.

Dere får unnskylde at jeg ikke kan sjargongen, jeg har enda ikke hatt noe kamera der fikling med innstillinger hjelper noe, så jeg har liksom ikke lært det.

Jeg sitter og glor på akam.no og ser på tester og priser og sånt, men jeg HAR jo ikke peiling. *ler*

Pris: Helst under 4000,-

Gode bilder i fart

Må ta inn mye lys (altså, klare å ta bilder inne f.eks.)

God autofokus

God batterikapasitet (og/eller utskiftbare batterier som kan lades opp, ala disse standard canon-batteriene)

Brukervennlig (som sagt, jeg er litt grønn - men jeg vil jo kunne bruke innstillingene)

Regner med at speilreflekser gerenelt har såpass kort lukkertid at jeg ikke trenger å presisere det?

Jeg vil gjerne ha en "vanlig" linse og en zoomlinse. Disse "kit"-objektivene man snakker om, hva går det ut på? Jeg vil jo kjøpe kamera med objektiv, og regner vel med å måtte kjøpe zoom ved siden av. Anbefalinger til forholdsvis billig zoom tas også imot med takk. :)

I klassen 2000-4000 på akam.no står disse:

Nikon D3000

Olympus E-420

Olympus E-450

Canon EOS 1000D

Sony Alpha DSLR-A230

Olympus E-520

Sony Alpha DSLR-A290

Canon EOS 450D

Nikon D5000

Olympus E-P1

Olympus E-PL1

Sony Alpha DSLR-A330

Jeg kjenner at jeg "vil" til Canon og Nikon, men hvorfor vet jeg ikke...

Edit:

Jeg sitter og holder fingeren over kjøp-knappen på denne, er det noen grunn til å la være? :)

http://www.netshop.no/aspx/cart/produktbekreft.aspx?plid=149304&ant=1&prdtilbvnr=42883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig ville jeg gått for Nikon D3000 litt fordi det er ett fantastisk lett nybegynner kamera og nå om dagen er det billig.

Elkjøp, Lefdal og Elprice er butikker som selger kameraet med en 18-55mm linse(original nikon) til 2500-3000,-

Jeg vet at om du er smart så kan du finne helt okey zoomlinser 55-200mm og 70-300mm til 1-2500,- oppå der igjen. (Obs! Viktig! husk optisk bildestabilisator, eller VR=vibrasjonsRedusering)

Men i noen tilfeller er det gode kit-løsninger. Kitlinse er rett og slett en medium til god linse som følger med kameraet. En kitpakke kan for eks som hos elprice være kameraet, standard linsen(18-55), badeball, minnekort og en bag + 2,5timers fotokurs fra Nikon.

Fotoknudsen Pro kan være ett sted å titte blandt annet, de har gode priser som ett utgangspunkt.

Om du er usikker på hva som tilbys så forteller de fleste produsenter inne på hjemmesiden deres hva slags Kitløsninger de har. :) Sånn foruten selve huset selvsagt!

D3000 har 5 kitløsninger. Angående zoom så har elprice en 70-300mm med optisk bildestabilisator ifra Sigma som jeg tror skal være mere enn knall for ditt bruk :) koster 2000,-

http://www.elprice.no/kamera/objektiv/sigma-af70-300-f4-56dg-nikon-300311&shopby=1336;2-1;1-2;2

ps. jeg liker ikke canon, det påstås å være brukervennlig, men når mine venner har vært ute å kjøpt canon finner de aldri ut av det og legger det fra seg, mens de som har kjøpt nikon, vel de spør aldri om hjelp..og har lykkes godt.. Men så finnes det sikkert andre som vil påstå motsatt så det er smak og behag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med canon 350d og (amatørkamera, billig-sorten, betalte vel 3500,- rett før det gikk ut av salg) og hoppet rett over på et proffkamera (dvs. ingen "auto-innstillinger") som allerede er 7år gammelt, men som absolutt er brukandes den dag idag. Det ligger på 10.000 brukt nå, og jeg fikk det en god del billigere. Anyways, jeg syns mitt proff-kamera er enkelt å bruke til og med - men det skal noen "innkjøringsdager" til - men det måtte det med 350d'en også...

Så jeg vil tro det er veldig individuelt hva man ser på som "brukervennlig" ! Selv syns jeg mitt første kamera var perfekt som nybegynnerkamera, enkelt å bruke og lett å ta med seg - men det holdt ikke i lengden da interessen ble større.

Ang. det med lysstyrke, så er det få speilreflekser som kan ta innebilder. Da må de ha mulighet for utrolig høy ISO, noe som koster mer enn 4000,-. Jo høyere ISO man bruker, jo mer kornete blir bildene også. Skal man ta fine innebilder må man invistere i en blitz og helst en lyssterk linse, f.eks Canon 50mm f1.4 eller Sigma 50mm f1.4 (som jeg har)

Med en slik lyssterk linse kan jeg ta innebilder av ting som er forhåndsvis i ro. Mennesker og gjenstander går fint å fotografere i vanlig kunstig innebelysning, men jeg har ikke sjangs til å ta et klart bilde av en hoppende hund f.eks. Da må jeg ha blitz, for å få rask nok lukkertid. Jeg vil ikke bruke FOR høy ISO heller, for da kommer det ofte korn og bildene blir mer uklare.

PERSONLIG syns jeg du burde gå for Canon 450D av de du har skrevet opp på lista di, men det er jo bare jeg :) Jeg har brukt det kameraet littegranne, og likte det bedre enn mitt 350d. Det føltes bedre i hendene, og jeg likte søkeren mye bedre på 450D'en. Det virket også raskere. Jeg hadde ikke sagt nei til å hatt en 450D liggende som "lille-kamera" siden min speilrefleks veier hele 2kg... Det føltes også veldig bra laget, som om det fint holder i mange år :) Slik skal et kamera føles!

Dette får du sikkert også ganske billig nå, og da har du råd til å kjøpe deg en blitz eller ei ekstra linse f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har lest er det ikke mye hos 450D som veier opp for prisen sammenliknet med 1000D.

Men jeg er totalt forvirret her, så jeg vet jaggu ikke. :)

Edit:

Fikk noen råd på PM og endte med 1000D. Det holder nok lenge for mitt bruk. :)

Tusen takk for innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, har tips og råd innen kameraverdenen blitt så "dyre" at man må dele dem på PM nå? :)

(Ikke noe vondt ment, men det er nok MANGE andre i verden som lurer på det samme..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med dig Lagrange...

Jag är väl en av dem som också lurer på det :)

Är ingen fotoexpert precis, är faktiskt helt ovetandes haha...

Men har lust på en bra kamera som kan ta klara, rörelse bilder utan röda ögon eller flimmer. Till ett snällt pris.

Kan ingenting annars om hur det fungerar, vad som är vad osv. har nu bara en helt enkel digitalkamera men den klarar inte ta "actionbilder" och bilderna blir inte så skarpa heller. Plus att den sliter endel med ögon, ögonen blir lätt röda eller som lommelykter :)

Har en sony cyber-shot 12.1 mega pixels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, har tips og råd innen kameraverdenen blitt så "dyre" at man må dele dem på PM nå? :)

(Ikke noe vondt ment, men det er nok MANGE andre i verden som lurer på det samme..)

Nei nei, slett ikke - det var jeg som var utålmodig og tok kontakt med noen her inne og spurte om diverse. Det som ble sagt var vel i all hovedsak at uansett merke så blir man som regel fornøyd når man er nybegynner, og at EOS1000D helt sikkert skulle være helt fint. Ingen av disse kameraene er gode på alt, men de har alle ganske gode på mye. Så var det noe ekstraprat om objektiver og kit og sånt, ikke noe hemmelig og helt sikkert ikke noe nytt for noen (det er bare jeg som er grønn).

Jeg skulle jo bare ha sendt PM med en gang, men jeg trodde jeg hadde tålmodighet nok til å vente på svar i tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...