Gå til innhold
Hundesonen.no

kjennskap til dommere


Djervekvinnen

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap til disse dommerne:

Rita Reyniers og George Kostopolous

Grunnen for at jeg spør er at dette er i Trondheim og det er veldig langt å reise dit for min del, og da er det greit å vite om dommerene dømmer bra, og ikke er slike stress dommere som har det veldig travelt og skriver korte kritikker. (som jeg fikk erfare på siste utstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har stilt for Rita og kan ikke si at jeg opplevde henne som noe stresset dommer.

Skriver ikke korte kritikker, men heller ikke de lengste.

Kan legge kritikken ut som eks:

20 months Excellent type. Good Size. Correct bite, Medium brown eyes, Good prop, Good Body for age. Typical hindquaters, Good coat, Moves well and easy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stillt for Harald Aune en gang, han var morro å stile for, prata og lo, sånnt liker jeg.

Eks på kritikker :

"Hann av utmerket type. Velskåret maskulint hode. Utmerket over og underlinje. Tilstrekkelig vinklet rundt. Meget god benstilling og poter. Korrekt bitt. Tiltalende gemytt. Ok pelskvalitet. Elegante effektive bevegelser"

"Tispe av meget god type. Velskåret feminint hode. Utmerket over og underlinje. Kunne hatt bedre utviklet forbryst. Tilstrekkelig vinklet rundt. Korrekt bitt. Herlig gemytt. Ok pelskvalitet. En aning marktrange bevegelser, ellers effektivt."

Stillte for Zorica Salijevic i går, kritikker:

Frost fikk CERT og ble BIM

"Bra utviklet og presentert. Elegant nakke. Sterk, muskuløs kropp. Godt vinlet med bra bevegelser. Bra pigment/pelskvaliet. Bra temperament. Utmerket ringtrening".

Coda ble beste junior med HP

"Bra prop. hode. Sterk nakke. Muskuløs kropp med mye substans som er bra definert. Godt vinklet med bra bevegelser. Bra pigment/pelskvalitet. Bra temperament og meget bra ringrening."

Shira ble 2. beste tispe med CK

"Bra prop, hode. Muskuløs kropp med bra definert muskelatur. godt vinklet. Bra pigment/pelskvalitet. Bra temperament."

Tror ikke jeg har stillt for de andre du lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

-Brenda Banbury

Henne har jeg stillt for en gang. Trivelig eldre engelsk dame, om jeg ikke tar helt feil så er/har vært oppdretter av Pyreneerhund bl.a. (står mer inne her Google er en kjekk søkemotor :lol: ). Odin fikk en god kritikk (finner den ikke i farta, begynner å bli en god del år siden). Husker at hun så mye på bevegelser og at hundene skulle være harmoniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stilt en gang for Zorica, og likte henne veldig godt. Hun tok seg god tid med hundene og var en veldig trivelig dommer. Kritikken var passe lang, kunne vært mer utfyllende, men alt i alt en dommer jeg gjerne stiller for igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kjempebra at dere kommer med erfaringene! Høres bra ut! :lol:

Da gjenstår det bare Per mannen. Noen som har stilt for han? :lol:

Her kommer fra en blogg om noen som har stillt for den dommeren:

Vi har vært på utstilling i Sunnmørshallen sist helg og gikk vel bra for de fleste med rødt og Hp men det ble ikke gitt ut noe cert, dommeren trur e gav 85% av sin ring blått så vi skal vel ikke klage.

Samme dommer dømte en NKKutstilling også, og bare blått der også. Jeg har ikke selv stillt for han, så personlig erfaring har jeg ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg googla han, og det er mange som skriver at han er ganske streng og gir mye blått, og mange flate rød og HPèr. Jeg er litt usikker om jeg skal stille for han da. Det er med Chanti, og hun er veldig uerfaren og jeg har ikke så god råd egentlig, at jeg føler det blir unødig å stille for en ganske streng dommer, denne gang. Så jeg vet ikke. Kan jo stille henne den andre dagen for Harald :lol: Hadde jeg hatt mye penger kunne jeg stilt for moro skyld uansett. (blir jo egentlig det nå også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stillt for Per, og Gigi ble BIR og fikk Championatet sitt for han, men han holdt igjen CACIBET pga. at hun ikke var i optimal pels... Så har man en hund som nettopp har begynt å røyte, eller er på vei opp i pels, da skal man ikke stille for han. Men om man kun er interessert i trening og å føle seg vel i ringen så er han mannen å stille for. Han er kjempetrivelig både med hunder og eiere. :lol:

EDIT: Brenda Banbury er livredd hunder.... Sist utstilling jeg stillte for henne måtte samtlige utstillere (også valper) holde hodet til hundene i lås, når hun skulle gå over dem. Hun sjekker hverken tenner eller testikler, for hun tør knapt røre i hunden.... Hun er heller ikke noe særlig trivelig med utstillerne. (Bare sånn som et lite aber, min hund gjorde det bra for henne, så det er ikke snakk om "vonde følelser")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

EDIT: Brenda Banbury er livredd hunder.... Sist utstilling jeg stillte for henne måtte samtlige utstillere (også valper) holde hodet til hundene i lås, når hun skulle gå over dem. Hun sjekker hverken tenner eller testikler, for hun tør knapt røre i hunden.... Hun er heller ikke noe særlig trivelig med utstillerne. (Bare sånn som et lite aber, min hund gjorde det bra for henne, så det er ikke snakk om "vonde følelser")

Er en oppdretter av mange raser redd for hunder?

home-bred Champions in their three chosen breeds, Pyrenean Mountain Dogs, Pugs and Schipperkes. Also showed a Belgian Shepherd and a Basenji but did not breed these. Well known Breeder/Exhibitor of Pyrenean Mountain Dog, Pug, Schipperkes, Belgian Shepherd Dog & Basenji.

Hentet fra den siden jeg linket til i ett tidligere innlegg i denne tråden.

Kanskje det heller strander på at hun har hatt dårlig erfaring men enkelte eksemplarer, for hun hadde ingen problemer med å sjekke tenner og bitt på Odin, ei heller å sjekke at ballene var på plass. :lol:

Det med å være trivelig har mye og si, jeg har ikke opplevd henne som utrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en oppdretter av mange raser redd for hunder?

Det virket åpenbart sånn, jeg må si jeg ikke helt skjønner sammenhengen. Hun kan vel ha oppdrettet så mange raser hun bare vil og fortsatt være usikker på fremmede hunder? Jeg stilte min hann for henne på samme utstilling Roma snakker om (der han forøvrig tok certet så heller ingen "hard feelings" herfra), og så henne virke utrolig usikker. Hoppet bl.a. unna en valp som snudde seg for å se på henne.

Min hund reagerte bare med nysgjerrighet på hvordan hun ville undersøke ham (jeg skulle holde hodet mens hun sirklet rundt for å komme til bakparten), men hun oppførte seg såpass spesielt at om han hadde reagert på det ville jeg hatt forståelse for det. Så for min del ville jeg kun stil en hund jeg vet er veldig trygg for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Jeg måtte inn og sjekke datoen for når Odin ble stillt for henne, det er 6 år siden (stillte i unghundklassen og nå er han veteran). De som kjenner oss og som har møtt Odin, vet at han er skeptisk til fremmede. Men på den utstillingen var det ikke noe problem for han. Men det er jo noen år siden, og dommeren kan ha opplevd mye siden den gang (både i forhold til hunder og til egen helse). Jeg vet at enkelte hunder reagerer anderledes overfor dommere som f.eks. har hatt slag/drypp også (når slag/drypp har vært mellom 2 ganger dommeren har bedømt hunden).

Men det finnes garantert dommere som våre hunder ikke liker, men som andre hundeeiere inne her synes er ok og vise versa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke opplevd B.B. som utrivelig, men gudhjelpemeg, en dommer som gjemmer seg bak bordet og skriker " no, no!" når et par rottiser brumler på hverandre - hallo? Har selv stilt rottis for henne, og måtte blåholde på lille gullet når BB sjekket pels og hale. Samme oppførsel viste hun på dobermann. Om hun dømmer mine nåværende raser vet jeg ikke, har ikke giddet å sjekke. Kommer uansett aldri mer til å stille for en dommer som oppfører seg så fjollete. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min stilte chihuahuaen sin for en dommer som var tydelig skeptisk til (ihvertfall fremmede) hunder. Og når den ene chi'en med dårlig gemytt snerret til ham fikk han heeelt noia.

Også var han litt sånn "uuuh" og "aah" (vil si at han kunne minne om sånn blomster-homoer) så det hele så jo passe latterlig ut. Men men, man kan jo faktisk bli skeptisk om man er uheldig, og det kan jo denne damen ha vært. Det kan jo ha hendt mye på de 6 årene, tenk deg hvor fremmede mange hunder disse dommerene faktisk har kontakt med i løpet av et år, så gang det med 6 :lol:

Og man kan jo fortsatt være trygg på sine egne for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...