Gå til innhold
Hundesonen.no

Som hund så eier


Martemor

Recommended Posts

Det blir stadig sakt at folk kjøper hunder som ligner seg selv, både av utseende og gemytt. Så jeg lurer litt på om dette stemmer her på Sonen?

Så da spør jeg:

Hvilke hunder har dere?

Hvorfor valgte dere akkurat den/de hunden/e eller rasen?

Og sist, men ikke minst, hvilke likhetstrekk har du og din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To schæfere, grunnen til at jeg valgte dem var fordi jeg ønsket meg en arbeidshund, men ikke en bc :D

Jeg finnes vel ikke lik denne rasen overhodet :P Var en innom jobben som mente han kunne gjette seg til hvilke dyr og raser vi hadde. Han tippet riktig på absolutt alle, bortsett fra meg. Jeg hadde nemlig mynde, en stor mynde, i følge han... Nei, har schæfer jeg, da ristet han på hodet og sa det var feil *ler* Men jeg har alltid hatt lyst på mynde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 stk nurk, men nekter å se at vi utseendemessige er like overhodet *fnyse*. Derimot er han hjernevasket til å ha en lik personlighet som meg: utadrettet og vennlig mot alle :D , helt til noen prøver å ta på'n, da stikker'n :D

Jeg kjøpte han for å ha en hyggelig gårdshund/familiehund, og for å kunne gå tur og tusle "overalt" uten å bli redd for å bli overfalt... Når det senere viste seg at han var en "boercollie" som var glitrende som LP-hund så ble det sånn... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vakker, brun bc så av utseende er vi vel veldig lite like tror jeg, jeg er definitivt IKKE brun iallefall (mer kefirblå)! :D Innvendig...? Tjaaa... Buffy er hyggelig mot alle til de prøver å dominere eller til de ikke oppfører seg ordentlig, da sier hun fra, pent først og om de ikke hører etter så får de beskjed. Dessuten er hun selvoppnevnt politi og hindrer sånne ting som løping i korridorene og knuffing mellom elevene.... eh nei, det var visst meg.... :D

Ja, vi er nok like på innsiden! *konkludere* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er enklere for andre å si om jeg er like hundene mine, enn hva det er for meg.. En ting som gjør det vanskeligere enn nødvendig, er at jeg har to forskjellige raser som er ganske så forskjellige både inni og utenpå - kanskje er jeg schizofren? :D

Edit: Svare på spørsmålene kanskje..

Jeg har springer og cairn, mest springer.. Jeg valgte springer fordi jeg ville ha en aktiv, allsidig hund som jeg kunne bruke til mye forskjellig, men uten å ha de største ambisjonene om å nå NM i så veldig mye. Jeg valgte cairn terrieren fordi jeg kjente slekta veldig godt og trodde jeg visste hva jeg gikk til. Jeg skulle ha en liten agilityhund, men siden min cairn ble som kun noen få i slekta (dvs liker ikke å jobbe noe særlig), så ble de planene lagt på hylla. :P Nå satser jeg på springer, siden jeg føler jeg får en fin totalpakke i den rasen, som passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. tror jeg failet litt der jeg... Her er vi nesten strake motsettningen, hunden er stor, kjempe sosial, lat om morningen, matvrak, liker ikke lange turer (enda!) og synes tomat er nam, mens jeg er liten, introvert, effektiv om morningen, små spist, elsker tur og tomat er æsj! Men Fredrik passer meg på alle måter, han sover lenge, spiser maten sin, gjør alt han kan av triks for en bit tør skive og elsker allt og alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Belger!

Og jeg skulle ønske jeg kunne hoste frem de samme korrekte proposisjonene, holdningen og den atletiske kroppen - men det kan jeg ikke. Litt usikker på om det er noen likhetstrekk til den boblende personligheten til rasen også.... *fnis*

...men belger har jeg og belger kommer jeg alltid til å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg tror egentlig ikke jeg er så fryktelig lik papillonen. Basert på utseendet (pelsen :D ) så hadde jeg kanskje vært en fawn pyreneisk gjeterhund. Jeg får dreads/dreadslignende floker av meg selv konstant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke påstå at jeg er spesielt lik rasen labrador retriever, men Tinka har noen egenskaper som ikke er fullt så fremtredende hos andre av samme rase. For eksempel har hun ingen problemer med å styre seg sosialt sett - hun syns det er hyggelig å hilse på folk, men har ikke noe behov for å smiske, kose og være hos dem lenge. Hun er dessuten nokså egen, selvstendig og bestemt, hun har ikke akkurat så mye will to please og dyrking av eier. Også er hun veldig rolig, stabil og tålmodig. Hun er i mange sammenhenger mer observerende enn deltakende. Og alle disse tingene jeg har listet opp om Tinka, kunne like gjerne vært skrevet om meg. Så jeg ser ikke bort fra at min personlighet har vært med på å forme hvordan Tinka er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger!

Og jeg skulle ønske jeg kunne hoste frem de samme korrekte proposisjonene, holdningen og den atletiske kroppen - men det kan jeg ikke. Litt usikker på om det er noen likhetstrekk til den boblende personligheten til rasen også.... *fnis*

...men belger har jeg og belger kommer jeg alltid til å ha...

*fnis*

Tja, jeg er vel litt lik mallene. En smule AD/HD i hodet, må få med meg alt, super nysgjerrig, og litt stressa? :D

Den atletiske kroppen, vet jeg ikke helt om jeg har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet,og gud så glad jeg skulle vært om jeg hadde hatt den smekre kroppen og den samme kondisen :P Så utseendemessig sett så ligner vi nok ikke.

Felix er en klovn,en skikkelig raring til tider og jeg tror ikke jeg er helt sånn.Det er nesten sånn at han har humor,for jeg ler mye av han.Men vi er begge avslappa dyr som ikke stresser så mye unødvendig. Aktive ute og rolige inne,stort sett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma er en yorkshire terrier x papillon mix, og vi er like mtp på at vi er lettsinte, lettirriterte og vi høres når vi er misfornøyde med noe :D Ellers er Emma utrolig sosial og tror at alle mennesker (og hunder) er hennes potensielle venner, og der er jeg helt motsatt. Jeg er ikke særlig sosial av meg..

My er litt sånn småstressa, over-nysgjerrig og mottoene hennes må vel være "livet er en lek og lek er livet" og "det er lov å prøve seg!" :P Hun får mange ideer iløped av en dag, og gjennomfører de fleste så fort hun får mulighet... Hun er veldig sånn "obs" på alt rundt seg, og utrolig nysgjerrig som sagt, og det er vel jeg og :P Vi går også rundt og speider begge to etter ting som KANSKJE kan være ekle :P Også er vi vel begge litt stressa til tider, og syns det er godt å syte ifra seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stadig sakt at folk kjøper hunder som ligner seg selv, både av utseende og gemytt. Så jeg lurer litt på om dette stemmer her på Sonen?

Så da spør jeg:

Hvilke hunder har dere?

Hvorfor valgte dere akkurat den/de hunden/e eller rasen?

Og sist, men ikke minst, hvilke likhetstrekk har du og din hund?

Jeg har dvergpuddel, og valgt denne rasen fordi jeg elsker det lekne, tullete og sære puddelvesenet. Størrelsesmessig passer dvergpuddelen meg som hånd i hanske.

Sølve og jeg er i grunn ganske like, men så blir jo ofte hunden slik eieren vil ha den også og som sagt kjøpte jeg puddel fordi rasen passer meg perfekt. Vi har begge lyse krøller, vi liker å sove lenge og liker ikke å gå tur i regnevær og vi er litt vimsete. Vi tåler ikke røyk og vi er kresne på mat, også liker vi å tulle og fjase. :D Det har hendt at folk har gjettet at jeg har puddel uten å vite rasen min, og det er jo litt artig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh springer spaniel

Kjøpte fordi de er glade og kan brukes til mye forskjellig + samrbeidsvillige/ førerinteresserte

Hmm hvis jeg ikke klipper ørene til Ellie får hun litt sånn krøllete bustete hår, slik som mitt..

Ellers ligner vi visst litt personlighetsmessig og. Hun liker ikke å være uten meg - jeg liker heller ikke å være uten henne eller kjæresten min jeg heller. Hun er vennlig og glad men ikke den tøffeste. Vi er ikke sånne som tar stor plass sosialt... sikkert mer å :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flatcoated retriever, og utad er det ikke så mange likhetstrekk mellom oss. Personligheten derimot; vi er begge rastløs, utspekulert og glad i mat. Vi sitter i alle mulige rare sittestillinger, og vi er ikke så kresen på hvor vi sitter. Vi synes dachser er sjarmerende , mens store, fulle og ukjente menn er skumle.

Chantana blir venner med de fleste, men det er kun med hennes nærmeste (hunder og mennesker) at hun virkelig slår seg løs og viser seg fra sin mest lekne og tillitsfulle side. Litt sånn er jeg også. Det er ikke mange venner jeg går virkelig bra sammen med, men jeg er utadvent og har ingen problemer med å snakke med alle typer mennesker.

EDIT: Rasevalget var ikke opp til meg, da jeg var for ung til å bestemme slikt. Men foreldrene mine valgte rasen pga. dens sosiale, omgjengelige og vennlige vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Groenendael og en JRT.

JRT valgte jeg fordi vi bodde i en liten leilighet midt i byen og ville ha en hund som var liten, men utholdene og aktiv. Belgeren er en rase som har sniki seg langt inni hjerterota mi, det finnes ingen fornuftig grunn egentlig, jeg har bare alltid følt litt mer for belgerene i huset enn de andre av en eller annen grunn.

Utseendemessig er jeg nok mest lik Groenendaelen, mellomstor, mørk og lysebrune øyne*flir* Spesielt nå som han har fått alle sympatikiloene når jeg er gravid. Gemyttmessig er vi vel ikke så like... Han er ALLTID blid. Han er bare helt gjennomført positiv, så sprudlende lykkelig til enhver tid at han kan bli helt slitsom. Jeg er ikke helt der for å si det slik.... :D

Men vi har det til felles at selv om vi tilsynelatende er veldig sosiale, er det bare et par utvalgte vi stoler på når det kommer til stykket og vi sliter begge med å holde fokus når ting blir kjedelig.

Jeg er vel kanskje litt mer lik terriertrynet sånn inni meg; sta, sær, egen og liker å ha ting på min måte. Jeg tar ikke gjerne i mot en komando for å si det slik, og det er en grunn til at jeg trives best i jobber hvor jeg får styre dagen helt selv. Også har vi begge en uforklarlig svakhet for den store svarte gjennomført lykkelige sikletingsten av en belger.

Begge rasene er helt forskjellig fra meg på en vesentlig ting: jeg er gjennomført lat. Jeg liker å gå tur heldigvis, og i perioder er det storestas å trene hund, men i det store og det hele er jeg et grunnleggende lat vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunder har dere?

Hvorfor valgte dere akkurat den/de hunden/e eller rasen?

Og sist, men ikke minst, hvilke likhetstrekk har du og din hund?

Har riesenschnauzer og basenji.

Riesen ble valgt fordi jeg digger schnauzere, ville ha en stor hund med masse motor, futt og fart, samt de sterke meningene, flotte utseendet og herlige personligheten.

Basenji ble valgt fordi jeg er fasinert av det aristokratiske utrykket, vakker og elegant kropp, sterke meninger, humor og lette, atletiske kropp.

Hmm fellestrekk? Tja, må vel bli at vi alle tre har like sterke meninger om ting og tang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...