Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde vom og hundemat til valp


tm100001

Recommended Posts

De første dagene må jeg venne valpen til vom og hundemat. Den er vandt med å spise eukanuba valpefór. Rasen er lancashire heeler, og den vil være 8 uker når jeg får den. Da burde den sikkert spise 3 måltider om dagen?

Jeg har kjøpt 40 x 500 grams pølser med valpefór. Hvor mange deler skal jeg dele pølsen i de første dagene med tilvenning til rått fór, og hvor mange deler skal jeg dele den i når den kun spiser vom og hundemat? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Midas (nesten) kun V&H nå. Han får enkelte måltider litt tørrfór. Jeg gir han så mye han klarer å spise. Han er ikke tykk, overhodet, og begrenser inntaket veldig selv. Gjør din valp det? Hvis den gjør det, ville jeg gitt henne tre måltider, med ca 3ss hvert måltid. Du kan prøve deg litt frem, sette frem mer, og se om hun spiser det. Det gjorde jeg med Midas, og fant ut ca hvor mye han klarte til hvert måltid. Tilpasset det etter hvor mye han spiste. Hvis hun ikke klarer å begrense seg, bør du kanskje følge anvisningen om 4% av kroppsvekt på valper. Jeg gir Midas tre måltider for dagen nå, han fikk fire tidligere, men jeg opplever at han ikke orker å spise mer enn tre måltid hver dag. Hvis hun ikke spiser opp råfóret du gir henne, kan du ta det vekk etter 15 min, og sette det i kjøleskapet til neste måltid. Jeg fórer begge etter matlyst og hold. Dina må jeg passe på etter hold, mens Midas får så mye han orker siden han er såpass tynn. Han er 12 uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med valper skal man vel gi ca 3-4% av nåværende vekt, eller ca 1-2% av forventet voksenvekt. En 8-ukers valp ville jeg gitt mat 4 gr for dagen.

1-2% av 8 kg? :whistle:

Jeg gir Midas (nesten) kun V&H nå. Han får enkelte måltider litt tørrfór. Jeg gir han så mye han klarer å spise. Han er ikke tykk, overhodet, og begrenser inntaket veldig selv. Gjør din valp det? Hvis den gjør det, ville jeg gitt henne tre måltider, med ca 3ss hvert måltid. Du kan prøve deg litt frem, sette frem mer, og se om hun spiser det. Det gjorde jeg med Midas, og fant ut ca hvor mye han klarte til hvert måltid. Tilpasset det etter hvor mye han spiste. Hvis hun ikke klarer å begrense seg, bør du kanskje følge anvisningen om 4% av kroppsvekt på valper. Jeg gir Midas tre måltider for dagen nå, han fikk fire tidligere, men jeg opplever at han ikke orker å spise mer enn tre måltid hver dag. Hvis hun ikke spiser opp råfóret du gir henne, kan du ta det vekk etter 15 min, og sette det i kjøleskapet til neste måltid. Jeg fórer begge etter matlyst og hold. Dina må jeg passe på etter hold, mens Midas får så mye han orker siden han er såpass tynn. Han er 12 uker nå.

Det er en hannvalp, og jeg har ikke hentet han enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne hunder skal ha 2% av kroppsvekten sin, valper skal ha 4% av kroppsvekten. Dvs at du øker ift hvor mye kroppsvekten til valpen øker. Se an når du får den, hvis den er vant til å få tørrfór kan det være en fordel å gi han det de første dagene, for så å begynne å gi han litt v&h. Da blander du bare v&h i tørrfóret. Ofte så vil de spise mer av V&H i starten, fordi det smaker mer enn tørt fór, men det regulerer du. Jeg ville sett an jeg. Jeg er sikker på at Midas får mer enn det han egentlig skal ha, men han er aktiv og slank så da får han så mye han orker. Det som står på pakningene er ofte veiledende. Hunder er som oss, noen forbrenner mye, og må kanskje få dobbelt med fór, mens andre forbrenner lite, og må passes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig varierende på individene, så du må nesten prøve deg litt frem. Min voksne hannhund skal ha 0.6 kg om dagen, men får 1,5 kg og kunne gjerne lagt på seg litt til.

Valpen får ca 1kg, jeg tar det på øyemål og justerer ettersom han går opp eller ned i vekt. Han får nesten så mye han vil ha, men begrenser han litt da han er ganske rund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min hund liten, men hun greier seg på overraskende lite i forhold til størrelse og trening :whistle: Hun veier 51kg og spiser 1kg vom om dagen ;)

Husk at 1-2% for voksen og 3-4% på valp er veiledende som de andre sier ;)

Kita har aldri fått 4%, selv ikke da hun var valp (7-8mnd)

Så bare prøv deg frem :( Kita maset mye om mat når vi skiftet til vom, fordi det smaker mye, og hun kunne spist til hun sprakk ;) Det har roet seg nå og hun er fornøyd med de to måltidene hun får ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vi gav vel vår heeler sånn ca en klump på størrelse med en kjøttbolle til hvert måltid. Men egentlig er det ganske enkelt å fôre dem: blir de for runde gir man mindre, blir de for tynne, gir man mer. Det ser man fort iløpet av et par dager :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forer 3 hunder på kun V&H . De Deler en 1kg pølse, 250gram hver på de to minste og 500gram på den største . De små veier hhv 4,6 og 5,7 kg er 8mnd og 2år gamle. Den største er 10 mnd og 16kg.

Følger jeg utregningen skal den største ha 350gram og de minste ha 200(8mnd) og 150(2åringen) gram dagen, noe som er mye mindre enn de det får.

Ingen av hundene er overvektigige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min Heeler var 8 uker veide han 1,6 kg. Han fikk da ca. 100 gram V&H fordelt på tre måltider. Trakk fra litt på rolige dager og la til litt på aktive dager. Han var såpass aktiv at jeg valgte å legge han på litt over 4% av kroppsvekten. Han fikk også godbiter og kjøttbein ol. ved siden av. Det sies at man skal bruke 2% av forventet voksenvekt, noe som er 160g. Så mye ville jeg aldri fått i han. Men som andre sier over, se an holdet. Blir han rund, reduser mengden, blir han tynn, øk mengden. Du kommer til å bli sikrere på dette ganske raskt

Økte naturlig nok ettersom han vokste.

Nå som voksen, ligger han på ca. 200 gram daglig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...