Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan en gi som tilbehør til hund med spondylose

Debbie

Recommended Posts

Jeg har fått diagnosen Spondylose på min hund, og lurer på et par ting..

Leser masse på nettet, og det blir det anbefalt det ene og det andre- jeg bare lurer på om noen har erfaring med noe som de synes virker.

Har hørt C-vit, blåbær, selolje, leddpulver, leddfor osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt glucosamin tilskudd til både hd-hund og senior-hund med god erfaring.

Vetrinæren anbefalte å gi det som tilskudd i et vanelig fòr istenfor et leddfòr for opptaket ville være mer optimalt da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir coseqin (som inneholder glukosaminer), laksolje og 50/50 leddfor og Vom og hundemat. Usikker på hvor mye leddforet egentlig hjelper, men hun trenger et tørrfor, og da ble det liksågodt det. Går på RC sitt nå, gikk på Hills før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Man kan jo gi sin spondylose hund all verdens remedier om man har penger nok liksom. Min spondylose hund får seniorforet til RC, som jeg alltid har brukt (RC, ikke senior)hun får metacam når det er veldig kaldt på vinteren. Hun får en sauefell å ligge på så hun ikke blir kald og jeg tar på henne dekken om hun må ligge i bilen når det er -10. Utover det så regulerer hun livet sitt selv mtp aktivitet. Jeg gir ikke noe fortilskudd eller annet. Ikke fordi jeg ikke tror på effekten, men fordi min lommebok har ikke de mulighetene når man eier 9 dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har akkurat fått diagnosen, så alt kverner.. Håper alt roer seg, og at hun slipper å gå store doser rimadyl.. Slipper dere å gå på Rimadyl eller??

Ja. Hun gikk på Rimadyl de ti første dagene etter diagnosen - da hadde vi merket på henne at noe var galt, og det var sannsynligvis betennelse i området i tillegg til at en nerve hadde kommet i klem. Etter det (drøyt halvår siden) har hun ikke fått noe, men hun er like sprek og rask som hun alltid har vært. Forhåpentligvis holder hun seg slik i noen år til, men om det blir nødvendig, vil vi sette henne på Rimadyl.

Hvilke symptomer hadde hun som gjorde at dere valgte å undersøke for spondylose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går heller ikke på Rimadyl. Han gikk det rett etter vi oppdaget det, for han hadde problemer med stivhet i en hofte i tillegg da. Ellers er han med på alt annet som før, bortsett fra å trekke masse, bære kløv og konkurranselydighet på elitenivå. Det blir for tøft for han. Men flere timers tur merker jeg ingenting på han, ei heller normal trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo gi sin spondylose hund all verdens remedier om man har penger nok liksom. Min spondylose hund får seniorforet til RC, som jeg alltid har brukt (RC, ikke senior)hun får metacam når det er veldig kaldt på vinteren. Hun får en sauefell å ligge på så hun ikke blir kald og jeg tar på henne dekken om hun må ligge i bilen når det er -10. Utover det så regulerer hun livet sitt selv mtp aktivitet. Jeg gir ikke noe fortilskudd eller annet. Ikke fordi jeg ikke tror på effekten, men fordi min lommebok har ikke de mulighetene når man eier 9 dyr.

Tenker nok litt likt her jeg også, selv om jeg "bare" har to hunder (+4 katter + 4 tellaer +++++ :frantics:). Jeg gir Omega 3 tilskudd jeg da. Bridie får det dobbelte av det Gry får. Det er jo uansett anbefalt å gi tilskudd av olje når man forer på vom og hundemat nr 33 som vi hovedsaklig gjør.

Som omega3 tilskudd nå bruker jeg TriOmega, kjøpt på Rema 1000. I tilegg til at jeg storhandlet rimeligere utgaver av fiskeolje (men med tilsvarende innhold av det forskjellige) når vi var i Danmark nå. Der hadde de bokser til 20 kr, og forskjellene i innhold var minimal.

Utover det så bruker jeg Back on track på Bridie når jeg ser hun kan være øm. (som akkurat nå, men nå er det en betent skulder (igjen) som er saken, ikke spondylosen). I tilegg kommer jeg til å gi rimadyl eller metacam om jeg ser tegn til smerter senere. Og bruke dekken jevnlig på vinter. (Back on track)

Ellers skal jenta få styre livet sitt selv. Den dagen jeg må legge begrensninger for henne, så tror jeg nok hun skal få slippe. Et rolig, i bånd-liv er ikke noe for Bridie.

Nå kan jeg jo ikke si sikkert om det er spondylosen eller hd'n som evnt plager Bridie da. Siden hun har HD C med forkalkninger i tilegg. Men vi ser når hun er stiv bak, og tar evnt forhåndsregler da (dekken, mindre burligging, evnt hjelpe hu inn i bilen om hu ikke vil hoppe selv osv. Og altså rimadyl/metacam om det ser for ille ut)

Nå er diagnosen temmelig fersk på min hund også, så fullt mulig jeg vil endre mening om dette senere. Men foreløpig er dette planen i det minste. Og ja, altså.. Dobbel dose omega3 resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ikke har symptomer så vet jeg ikke om jeg ville gjort så myeannerledes enn jeg allerede gjør. Jeg har ei tispe med middels grad spondylose. Kanskje vil hun aldri merke noe til det.

En annen ting er at spondylose gjerne kan gi hunden noen plager idet disse bruene mellom virvlene dannes. Men når de er ferdig dannet så er det ikke så ofte hunden har vondt lengre. De er jo da blitt stivere i ryggen og må trenes ut fra det, men har sjelden ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar..

Nå virker det kanskje som hun ikke har like vondt som hun har hatt i det siste. Hun har også begynt å spise litt- har ikke spist den siste uken. Om det er smerter eller Rimadylen er jeg usikker på. Håper det er betennelse og at det er broer som bygges, og så blir hun som ny. Jeg har brukt selolje fra vogh(DYRT), og viacutan i dobbel dose-men skal sjekke ut det med rema 1000.

Og jeg er helt enig iat hun skal leve livet som hun lever idag, min er heller ingen båndhund. Nå er jeg kommet over det verste sjokket- skal nok dette gå bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ingvild: jeg ville sjekke henne pga at hun skreik i smerte når hun hoppet fritt i terrenget, ned trapper, og inn og utav bil.. Jeg har også slitt siden hun var unghund med stiv bakpart og låsninger i hoftene.

Og så lurer jeg på hva heter Spondylose på engelsk- vil gjerne finne mer info om dette, men virker ikke som de bruker dette ordet på engelsk. Linker? Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...