Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil har dere?


Recommended Posts

madam mim:

Du vet at de bilen er laget for å være BILLIGE varebiler?

Billige biler som varer i noen få år til å transportere noen varer hit og dit..

Så har man funnet ut at det er greit å lage noen til persontransport også, og lagt inn et par støymatter..

Innse det, de bilene er ikke laget for komfort, og de gir et absolutt minstenivå av komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

madam mim:

Du vet at de bilen er laget for å være BILLIGE varebiler?

Billige biler som varer i noen få år til å transportere noen varer hit og dit..

Så har man funnet ut at det er greit å lage noen til persontransport også, og lagt inn et par støymatter..

Innse det, de bilene er ikke laget for komfort, og de gir et absolutt minstenivå av komfort.

So what? :aww:

Det var dette jeg reagerte på:

Jeg LER av alle de som sier at Caravelle, Hiace, Hyundai H1 osv har god kjørekomfort..

Det kan kun komme fra noen som ikke har kjørt en bil med god kjørekomfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du reagerer på et utsagn som definitivt har rot i virkeligheten..

Artig.

Ingen av de ovennevnte modellene har kjørekomfort som er i nærheten av god., de er ikke i nærheten av OK heller. (Ja, jeg har kjørt alle de aktuelle modellene)

I tillegg sliter de som de fleste her med at de har alt for lite motor, men det er et mer generelt problem med bilparken i Norge fremfor modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med deg Pan, men samtidig er det begrenset med biler som har nok plass, slik som mange av disse varebilene har. Ikke alle stasjonsvognene som er store nok heller. Hvilke bilmerker ville du anbefalt da? Til folk som har store hunder og trenger plass. Du vil nok ofte finne ting som trekker ned, om det så er plass, drivstoff forbruk, kvalitet, dårlig motor eller kjørekomfor. Tror ikke du finner en bil som har alt. For deg er kanskje kjørekomfor viktigst, og det forstår jeg veldig godt, men plassen er også ganske viktig for min del, så der sliter jeg med å finne rette bilen. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg LER av alle de som sier at Caravelle, Hiace, Hyundai H1 osv har god kjørekomfort..

Det kan kun komme fra noen som ikke har kjørt en bil med god kjørekomfort!

Vel, så er det forskjell på hva man legger i god kjørekomfort også. Jeg kjører en Hyundai H1 og jeg personlig syns den har god kjørekomfort til å være kassebil. Det kan derimot ikke sammenlignes med en personbil, men det forventer man vel heller ikke om man velger en slik type bil. Da er det vel andre kriterier som ligger høyre opp på prioriteringslista, i hvertfall er det det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de ovennevnte modellene har kjørekomfort som er i nærheten av god., de er ikke i nærheten av OK heller. (Ja, jeg har kjørt alle de aktuelle modellene)

Du får bare le mens du prøver å få en eller tre irsk ulvehund inn BMW 3-serie stasjonsvognen din... :aww:

Kom med eksempler nå, hva er komfortable biler med god plass... (god plass, ikke stasjonsvogner eller pizzabiler)

Caravelle med de gode setene er den mest komfortable kassebilen jeg vet om...

H1 2010 er også ganske så god til å være av den biltypen den er...

Selvfølgelig baserer alle utsagn seg på til å være kassebil som gråtass skriver...

Man har også pris som et kriterium til utsagnet...

""Jammen er ikke 140.000kr like komfortabelt som 1.200.000kr""

Så jeg ler litt tilbake jeg... :aww: Din latter kom litt fra hofta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plass & God komfort..

Plass til masse bikkjer, bur og familie. ?

veldig enkelt. :aww:

Chevrolet Suburban.. Chevrolet Starcraft Van. 5 seter med all verdens av plass.

Økonomisk. ? neppe .. :aww:

Men Masse plass., Masse motor.

IMG_4794_19.jpg

Lille Burbe & Cheva Van til Sheriffen..

BeachTour07059copy.jpg

Lille Burbe

MVC-014S.jpg

Første Subben jeg hadde.. Fantastisk bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg LER av alle de som sier at Caravelle, Hiace, Hyundai H1 osv har god kjørekomfort..

Det kan kun komme fra noen som ikke har kjørt en bil med god kjørekomfort!

Du kunne kanskje skrevet det på en mindre hånlig måte.

Men kjørekomfort er absolutt IKKE det jeg har følt at de har hatt mest av varebilene gubben har hatt opp gjennom årene i forbindelse med jobben.

Ei heller disse postmann Pat bilene av type Berlingo osv.

Og nei, han har ikke hatt de kjipeste modellene med minst motor og urgamle biler, men nye biler godt utstyrt med stor motor.

Men man får ikke i både pose og sekk når man kjøper bil, og en god varebil kan da fylle alle andre krav.

Så spørs det jo hva man prioriterer.

Nå som vi ikke har barn med på ferie og lengre turer lengre har vi prioritert bort det store lasterommet til fordel for komfort og sikkerhet.

Vi har en Lexus RX 450 H, som er akkurat passe for oss to, og våre tre små hunder samt det vi trenger av bagasje på lengre turer.

Skal vel sies at det ikke er så alt for mye plass igjen når ferien er unnagjort og vi har shoppa oss gjennom 3-4 uker.

Men gubben er fabelaktig til å stable i bilen, og vi blir like forbauset hver gang vi tømmer den etter hjemkomst.

Hender vi bruker vå andre bil en Nissan Pathfinder på utstillingsturer her nord.

Det er en 2-seter, så der har vi lasteplass i massevis.

Men med høyt forbruk og traktorfølelse under kjøring blir den alltid hjemme når vi skal på ferie og veldig lange turer.

Sånn plassmessig er beste bilen vi har hatt våre 3 Chrysler voyager som vi hadde gjennom noen år for en del tid tilbake.

Fantastisk forbruk samt goooood lasteplass.

Og langt bedre komfort enn en kassebil.

Men med så mange feil som disse bilene hadde gikk vi lei etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med deg Pan, men samtidig er det begrenset med biler som har nok plass, slik som mange av disse varebilene har. Ikke alle stasjonsvognene som er store nok heller. Hvilke bilmerker ville du anbefalt da? Til folk som har store hunder og trenger plass. Du vil nok ofte finne ting som trekker ned, om det så er plass, drivstoff forbruk, kvalitet, dårlig motor eller kjørekomfor. Tror ikke du finner en bil som har alt. For deg er kanskje kjørekomfor viktigst, og det forstår jeg veldig godt, men plassen er også ganske viktig for min del, så der sliter jeg med å finne rette bilen. :aww:

Det er en del biler som kan være verdt å vurdere, amerikanerne har noen alternativer som har ok komfort.

Men komforten i en varebil blir aldri bra, den kommer aldri over ok.

Vel, så er det forskjell på hva man legger i god kjørekomfort også. Jeg kjører en Hyundai H1 og jeg personlig syns den har god kjørekomfort til å være kassebil. Det kan derimot ikke sammenlignes med en personbil, men det forventer man vel heller ikke om man velger en slik type bil. Da er det vel andre kriterier som ligger høyre opp på prioriteringslista, i hvertfall er det det for min del.

Når du ikke kan sammenlikne med en personbil er komforten pr. definisjon dårlig.

Du får bare le mens du prøver å få en eller tre irsk ulvehund inn BMW 3-serie stasjonsvognen din... :aww:

Kom med eksempler nå, hva er komfortable biler med god plass... (god plass, ikke stasjonsvogner eller pizzabiler)

Caravelle med de gode setene er den mest komfortable kassebilen jeg vet om...

H1 2010 er også ganske så god til å være av den biltypen den er...

Selvfølgelig baserer alle utsagn seg på til å være kassebil som gråtass skriver...

Man har også pris som et kriterium til utsagnet...

""Jammen er ikke 140.000kr like komfortabelt som 1.200.000kr""

Så jeg ler litt tilbake jeg... :P Din latter kom litt fra hofta...

Caravelle er forferdelig å kjøre, røsker og river i rattet gjør den og (drift i feil ende..), Vito er et bedre alternativ, men heller ikke den er god.

Nå kjører jeg faktisk rundt i en sedan pr. i dag, men bilen er under utskifting, og den blir erstattet av to andre biler, en stasjonsvogn på litt over 5 meters lengde, og en kortere bil med mer volum (veteranbil..)

God plass & God komfort..

Plass til masse bikkjer, bur og familie. ?

veldig enkelt. :)

Chevrolet Suburban.. Chevrolet Starcraft Van. 5 seter med all verdens av plass.

Økonomisk. ? neppe .. :aww:

Men Masse plass., Masse motor.

Chevy-van gir grei komfort, men ikke med 4WD som den du hadde avbildet.

Bør dessuten helst ha G-20-understellet da G-30 er for lastebilaktig.

Jeg har selv en veteran Chevy G20 Short Van..

Forbruket er ganske gunstig og, grunnet en puslete 250cui R6 med bare 130hk.

Suburban er i mine øyne sterkt overvurdert.

Du kunne kanskje skrevet det på en mindre hånlig måte.

Men da hadde det ikke blitt like ærlig og ektefølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plass & God komfort..

Plass til masse bikkjer, bur og familie. ?

veldig enkelt. :aww:

Chevrolet Suburban.. Chevrolet Starcraft Van. 5 seter med all verdens av plass.

Økonomisk. ? neppe .. :aww:

Men Masse plass., Masse motor.

IMG_4794_19.jpg

Lille Burbe & Cheva Van til Sheriffen..

BeachTour07059copy.jpg

Lille Burbe

MVC-014S.jpg

Første Subben jeg hadde.. Fantastisk bil..

Det er nok slike type biler jeg måtte ha hatt for å bli fornøyd sånn plassmessig. hehe. Men når de sluker drivstoff, hjelper det lite..

Nei skaffe seg minihund til å ha i veska og kjøpe en bil til 1 mill, da får man komfor nok ihvertfall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørekomfort er vel subjektivt og? Eller er det slik at det noen som bestemmer dette som en fasit? Kan man ikke ha forskjellige preferanser?

Men ang bil, barn og hund så bør folk tenke litt sikkerhet også. Det er vel ikke akkurat noen konkurranse om hvem som får trykket inn mest mulig i minst mulig bil, men at de som ferdes med bilen også skal sitte trygt om uhellet er ute.

Så sant man ikke er så flik å kjøre at man kjører sånn at man ikke krasjer da. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørekomfort er vel subjektivt og? Eller er det slik at det noen som bestemmer dette som en fasit? Kan man ikke ha forskjellige preferanser?

Kjørekomfort kan relativt lett defineres.

Det er et begrep som kan deles opp i flere forskjellige kriterier..

-Hvor behagelig er det å faktisk sitte i setet?

-Hvor god oversikt har man fra førerplassen?

-Hvor god følelse med hva som skjer har man? (Altså hvordan bilen jobber mot underlaget, hvor mye veibane føler man via rattet, osv....)

-Hvordan er støynivået?

-Hvordan er motorkarakteristikken?

-Hvor mye krenging opplever man i svinger?

-Hvor godt sitter man ved kurvekjøring?

-Hvor god plass er det for fører og passasjerer?

-Hvor god bagasjeplass er det?

I tillegg er det en rekke andre kriterier man kan regne med her..

Eksempelvis min 21 år gamle bruksbil scorer ca slik:

-Behagelig sete

-Oversikten er god

-Feedback fra styring osv kunne utmerket godt vært bedre.

-Støynivået er elendig etter dagens standard

-Motorkarakteristikken er ålreit, BRA moment fra 1500rpm, hele veien til 6000rpm. Lett å kjøre forbi med.

-Krengingen er for kraftig

-Sitter ikke godt nok ved kurvekjøring, for lite sidestøtte og for mye krenging.

-Plass for fører og passasjerer er meget god, langt bedre enn de fleste biler i dag. Meget få biler kan matche bakseteplassen.

-Bagasjeplassen er god til å være en sedan.

Totalt blir dette ganske slett karakter i forhold til dagens standard.

Ut fra datidens standard var det helt klart en veldig bra bil. (skulle da bare mangle med en prislapp på over en halv mill i 1989..)

Det er nok slike type biler jeg måtte ha hatt for å bli fornøyd sånn plassmessig. hehe. Men når de sluker drivstoff, hjelper det lite..

Nei skaffe seg minihund til å ha i veska og kjøpe en bil til 1 mill, da får man komfor nok ihvertfall :aww:

Min Chevrolet G-20 Short Van sluker hele 1,2 liter på mila, slettes ikke verst det..

Men den har en puslete motor på bare 250cui (4,1 liter eller noe..), og 130hk.

Og ja, automat har den selvsagt.

I tillegg er den enkel å lukeparkere med sin lengde på 4,52 elns. (Kortere enn en Golf..)

Men Short Van er en sjeldenhet, det er langt mellom de for tiden..

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Huldra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Ergo det er en del subjetive ting til å definere kjørekomfort med. Siden folk har forskjellige høyde, vekt og preferanser. Så hva du nødvendigvis anser som god kjørekomfort, trenger nødvendigvis ikke å være det samme som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørekomfort er vel subjektivt og? Eller er det slik at det noen som bestemmer dette som en fasit? Kan man ikke ha forskjellige preferanser?

Men ang bil, barn og hund så bør folk tenke litt sikkerhet også. Det er vel ikke akkurat noen konkurranse om hvem som får trykket inn mest mulig i minst mulig bil, men at de som ferdes med bilen også skal sitte trygt om uhellet er ute.

Så sant man ikke er så flik å kjøre at man kjører sånn at man ikke krasjer da. :)

Jeg vil bare få si at alt jeg stapper inn i lillebilen blir festet med sikkerhetsseler/stropper egnet til formålet! :P

Og for øvrig er dere HELT på siden av temaet!

Endret av IW
Dobbelpost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo det er en del subjetive ting til å definere kjørekomfort med. Siden folk har forskjellige høyde, vekt og preferanser. Så hva du nødvendigvis anser som god kjørekomfort, trenger nødvendigvis ikke å være det samme som min.

Nei, for all del.

Men å si at en Huyuy H1, Caravelle, Hiace osv har god kjørekomfort faller uansett på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt oss ny bil og det ble en caravelle igjen, har hatt det før og er veldig fornøyd med den, det er en 8 seter men 3 av setene kan tas ut så plass har vi nok av og komforen er jo fin den også forde om det er brukt bil.

Vi hadde en ford transit lang type med kjempegod plass i men gubben var lei av å fikse på den så nå når reg.reimen røk og knuste noen ventiler så gav han opp hele bilen forståelig nok. Det hadde blitt en reperasjon på ca 15000,- så da bare la han til 10 lapper til så fikk vi oss en litt nyere og finere bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags og hvor mange bur har du? Og er det plass til bagasje i tillegg?

Har ett bur til en hund. Buret mener jeg er 1,07 meter langt 70cm høyt og 50cm bredt eller om det var 60 :ahappy: husker ikke heeelt i farta men kan jo sjekke det opp:D Det tar ganske så nøyaktig halve bagasjerommet mitt, og fortsatt har jeg større bagasjeplass enn pappa sin explorer som ikke engang får inn buret:P:lol: *stolt* haha

Mentror buret mitt er ganske stort da :ahappy: til og begynne med var det masekatta mi sitt bur:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en VW Caravelle minibuss (10-seter). Har 4 barn og en hund, så alt i alt er vi 6 personer og en hund som skal ut på tur. Det jeg ser nå er at hundeburet tar opp mesteparten av bagasjeplassen (siden bagasjerommet ikke er stort, bilen har mest seteplass). Og siden jeg kunne tenkt meg en hund til også etter hvert... Så blir nok den neste bilen en 6- eller 7-seter MED god plass til bagasje. Så jeg kan gjerne tenke meg en ny bil av samme ytre størrelse som den vi har i dag, men med en annen løsning inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har bil som penisforlenger, andre har bil som kan brukes... Jeg hører vel til sistnevnte kategori...

Jeg kjører Hi-Ace 4WD og er superfornøyd (er på min tredje av arten) og kommer neppe til å kjøpe noe annet heller. Den passer perfekt til mitt behov: en bil som er driftssikker og som har god plass. Det er mye bil for pengene - også et viktig moment for min del som overhodet ikke er interessert i å bruke mine surt opptjente penger på å betale halve lønna til banken i mange år framover. Det er kun ett minus med denne bilen: den er mørk grønn og suger til seg varme nå på sommeren. EN lysere variant hadde nok vært bedre mht temperaturen innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i den situasjonen selv om ny bil er nødvendig eller ikke, ER det plass i en vanlig stasjonsvogn et dobbelt bur og barnevogn? Ser ikke slikt ut gitt. Har en Kia Sportage atm, og det går akkurat på hengende håret tror jeg, må nok skaffe meg skiboks på den når det blir snakk om litt lengre turer og utstillingshelger. Jakten på den perfekte bil -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Astra -96. Lilla.

God komfort og god plass. Nope og nope.

Heldigvis er jeg så sta som et esel, så jeg får med meg det jeg trenger hvis jeg legger breisia til og tar rennafart samtidig som jeg lukker døra. Det blir værre når hund nr 2 kommer i hus. Da må Enya sitte på taket. Revers funker hvis både bilen og jeg har en god dag, noe som sjeldent skjer. Vi rydder og vasker hver vår, og greier oss med det. Eksosanlegget er byttet en gang, jeg venter på gang nr. 2. En gang var det en som laget en pitteliten bulk bakerst på bilen, og det kostet halve bilens verdi å få rettet opp. Det gjelder å ha god fart, for du vet aldri når det kommer en oppoverbakke. De siste ukene er det noe som har løsnet under bilen, så vi høres litt gangstah ut når vi kommer rullende. Tør ikke sjekke hva det er i frykt for at noe må repareres. Skrur bare opp musikken, så høres det ikke.

Kort og godt så er hver start på den bilen et mirakel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Astra -96. Lilla.

God komfort og god plass. Nope og nope.

Heldigvis er jeg så sta som et esel, så jeg får med meg det jeg trenger hvis jeg legger breisia til og tar rennafart samtidig som jeg lukker døra. Det blir værre når hund nr 2 kommer i hus. Da må Enya sitte på taket. Revers funker hvis både bilen og jeg har en god dag, noe som sjeldent skjer. Vi rydder og vasker hver vår, og greier oss med det. Eksosanlegget er byttet en gang, jeg venter på gang nr. 2. En gang var det en som laget en pitteliten bulk bakerst på bilen, og det kostet halve bilens verdi å få rettet opp. Det gjelder å ha god fart, for du vet aldri når det kommer en oppoverbakke. De siste ukene er det noe som har løsnet under bilen, så vi høres litt gangstah ut når vi kommer rullende. Tør ikke sjekke hva det er i frykt for at noe må repareres. Skrur bare opp musikken, så høres det ikke.

Kort og godt så er hver start på den bilen et mirakel...

Hehehe, med andre ord en bil med ekte personlighet! Haha kjenner til den der, ikke artig mens det pågår men dæven så mange latterkuler man kan få på bilens bekostning med engang man får en som funker=P (i mitt tilfelle bedre men ikke heeelt superdupert hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...