Gå til innhold
Hundesonen.no

Funksjonsanalyse


Aussieglis

Recommended Posts

Hva er aldersgrensen for FA? Hva er hovedforskjellen på en MH og en FA?

Hvis du har en hund som har passert 2 år - ville du tatt MH eller FA? Resten av kullsøskene har gjennomført MH.

Hunden viser ikke skuddredsel på trening (9mm) og virker til å ha en forhåndsvis god avreaksjon, men det VET man jo ikke egentlig før man har tatt en mentaltest av noe slag...?

Jeg trodde vi skulle på MH i helga, men har enda ikke hørt noe fra klubben som arrangerer, det siste jeg hørte fra dem var for 2mnd siden da jeg fikk "velkommen skal du være" tilbake på en mail etter de hadde svart på når de arrangerte MH :blink:

Det jeg er skeptisk til, er om en slik test er for "hard" for henne enda? Hun er jo ganske ung i hodet enda, tviler på hun er "voksen" før hun nærmer seg 4. (linjene modnes sent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevnet jeg vurderer å debutere på er den 15. september, og jeg finner ingen k-tester vi kan rekke som ikke er alt for langt unna før da... Nærmeste er 3 dager etter stevnet, men det er jo tre dager for sent :blink:

Jeg finner noen FA'er som vi kan rekke å ta, og noen MH'er, men de vil jeg jo tro er stappfulle. MH'ene altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi skulle på MH i helga, men har enda ikke hørt noe fra klubben som arrangerer, det siste jeg hørte fra dem var for 2mnd siden da jeg fikk "velkommen skal du være" tilbake på en mail etter de hadde svart på når de arrangerte MH :blink:

Vet ikke om det betyr at du mailet dem for å spørre om de hadde, eller om du hadde meldt på - men uansett er det jo bare å ringe arrangøren om man ikke hører noe i rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe, jeg har heller ikke hørt noe fra dem - og godt er forsåvidt det siden bikkja er bandasjert, full av smertestillende og jeg skal på jobb. Utrolig dårlig av arrangørene å ikke gi NOE beskjed uansett, jeg har prøvd å sende mail to ganger selv :blink: Hadde helt glemt det av jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kontakt de som du er påmeldt MH hos, fortrinnsvis ring siden det er snakk om ganske snart. Sjekk også klubbens hjemmeside og se om det står noe om at den er avlyst eller andre opplysninger. Sjekk også terminlisten til NKK, kanskje står det der at den er avlyst? Ellers så kan jeg nevne at jeg stort sett alltid har fått meget sen info om slike ting, nesten sånn at jeg har blitt litt skeptisk - kanskje det er normen?? :flowers:

Personlig ville jeg gått MH, og når du har lyst å starte i bruks så snart, så er vel sjansen din nå til helgen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi skulle på MH i helga, men har enda ikke hørt noe fra klubben som arrangerer, det siste jeg hørte fra dem var for 2mnd siden da jeg fikk "velkommen skal du være" tilbake på en mail etter de hadde svart på når de arrangerte MH :flowers:

Er du påmeldt i det hele tatt egentlig? Eller har du kun sendt spørsmål om når det skal være og fått til svar at du er velkommen?

Da jeg skulle gå FA med Cane fikk jeg vel beskjed på torsdag om at den var avlyst samme helg, det samme gjaldt vel MH'en. Så de kan være rimelig treige med å få sendt ut ting. Men det er jo ingenting i veien for å kontakte de og spørre om alt går som planlagt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du påmeldt i det hele tatt egentlig? Eller har du kun sendt spørsmål om når det skal være og fått til svar at du er velkommen?

Da jeg skulle gå FA med Cane fikk jeg vel beskjed på torsdag om at den var avlyst samme helg, det samme gjaldt vel MH'en. Så de kan være rimelig treige med å få sendt ut ting. Men det er jo ingenting i veien for å kontakte de og spørre om alt går som planlagt osv.

Jeg spurte i første mail om de hadde lang venteliste, og om jeg kunne skrive meg opp der. Da fikk jeg tilbake at de hadde to plasser ledig, og at vi vi var velkommen oppover. Så sender jeg mail tilbake og spør om vi kan få en av de plassene (for å få et eksakt svar). Det fikk jeg ikke svar på. Så sender jeg mail og spør om vi står på MH-lista deres. Ikke svar. :flowers: Jeg ser jo for meg at noen andre har fått de plassene nå, siden ikke jeg hører noenting i etterkant?

Nå har jeg egentlig belaget meg på at det ikke blir MH, finner neppe billige flybilletter nå lengre f.eks. Hadde jeg fått svar med en gang, kunne jeg bestilt flybilletter da og ikke 2 dager før avreise.. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mange grunner til at kontaktpersonen ikke har fått svart på mail. Da er det greit å ringe for å sjekke, evt sende en mail til en annen og si at man ikke har hørt noe enda man har prøvd å kontakte den og den.

Sch.klubben i Tromsø har MH og FA siste helga i august også. Husk bare å si at en melder på og legg ved registreringsnummeret til bikkja samt kontaktinfo på en selv. Jeg vet ikke hva dere har sendt, men mange sender at de er interesserte, men melder aldri på. Arrangørklubb trenger reg.nr, stamtavlenavn samt kontaktinfo som et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mange grunner til at kontaktpersonen ikke har fått svart på mail. Da er det greit å ringe for å sjekke, evt sende en mail til en annen og si at man ikke har hørt noe enda man har prøvd å kontakte den og den.

Sch.klubben i Tromsø har MH og FA siste helga i august også. Husk bare å si at en melder på og legg ved registreringsnummeret til bikkja samt kontaktinfo på en selv. Jeg vet ikke hva dere har sendt, men mange sender at de er interesserte, men melder aldri på. Arrangørklubb trenger reg.nr, stamtavlenavn samt kontaktinfo som et minimum.

Enn om jeg ikke vet hva regnr hennes er enda? Det er vel de samme tallene hun har fra SKK, men det er kanskje lagt til noen?

Jeg sjekker dogweb hver dag nå og håper at My snart dukker opp under "mine hunder" (eller hva det er den fanen heter) skjønner du :flowers:

Når jeg snakket med noen i trondheim, sa de at jeg kunne legge ved det svenske reg. nr når jeg meldte henne på bare hun var ferdig reg. til testdagen. De sa at regnr fra sverige ble brukt i det norske regnr.

.... Meeeeen, da spør jeg igjen:

Er det noen som mener FA er en bedre ting å velge enn MH? Siden hunden tross alt er over normal MH alder, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker dogweb hver dag nå og håper at My snart dukker opp under "mine hunder" (eller hva det er den fanen heter) skjønner du :flowers:

Hun kan jo være registrert selv om hun ikke ligger under "mine hunder" (det er ikke alltid at de i NKK kobler navn og slikt) - Tinka har aldri ligget under mine hunder - har du prøvd å søke henne opp på vanlig vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om jeg ikke vet hva regnr hennes er enda? Det er vel de samme tallene hun har fra SKK, men det er kanskje lagt til noen?

Jeg sjekker dogweb hver dag nå og håper at My snart dukker opp under "mine hunder" (eller hva det er den fanen heter) skjønner du :flowers:

Når jeg snakket med noen i trondheim, sa de at jeg kunne legge ved det svenske reg. nr når jeg meldte henne på bare hun var ferdig reg. til testdagen. De sa at regnr fra sverige ble brukt i det norske regnr.

.... Meeeeen, da spør jeg igjen:

Er det noen som mener FA er en bedre ting å velge enn MH? Siden hunden tross alt er over normal MH alder, tenker jeg.

De bruker det svenske reg.nr, men det kan hende det står SE. Uansett så MÅ du ha med den norske stamtavla på MH for å få stempel og sånt på den (det står i regelverket også).

For aussie så anbefaler de fleste å ta FA når hunden er mellom 3 og 4år. Da er de stortsett voksne. De er jo ikke så kjapt utviklet. Så før det er MH "best".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sch.klubben i Tromsø har MH og FA siste helga i august også. Husk bare å si at en melder på og legg ved registreringsnummeret til bikkja samt kontaktinfo på en selv. Jeg vet ikke hva dere har sendt, men mange sender at de er interesserte, men melder aldri på. Arrangørklubb trenger reg.nr, stamtavlenavn samt kontaktinfo som et minimum.

Synes den går litt both ways.... Jeg orker ikke sende ut en masse info når jeg ikke vet om jeg har plass, når jeg ikke vet når på døgnet testen avholdes eller hvordan jeg må betale. Som deltaker "krever" jeg iallefall minimumsinformasjon fra arrangør før jeg melder på, ellers kan vi alle bare ha det så godt. Er det rart det er få MH'er i nord - jeg føler det blir litt sånn kameraderi. Du må liksom være "inne i miljøet" og nesten lage muntlige avtaler for å få vært med. Greit og fint og flott det, har forsåvidt ikke noe i mot det - men hvorfor annonsere det for allmenheten da?

Nope, jeg ække bitter altså. For meg er det ett fett, jeg bare spør og kommenterer :flowers:

Og i forhold til FA - så ville jeg ikke gått den nå når hunden er så ung. Heller ikke i denne alderen. Min 08'er er litt rar for tiden, så jeg hadde iallefall ikke fått noe god FA på henne akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Litt OT men likevel:

Om hunden din er gammel nok til å kunne delta på MH (og andre terminfestede arrangementer via NKK), så skulle den vel strengt tatt ha vært omregistrert til NKK for lenge siden?

Edit: den er jo ikke liten valp lengre (og skal vel omregistreres til NKK innen kort tid den har ankommet Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den går litt both ways.... Jeg orker ikke sende ut en masse info når jeg ikke vet om jeg har plass, når jeg ikke vet når på døgnet testen avholdes eller hvordan jeg må betale. Som deltaker "krever" jeg iallefall minimumsinformasjon fra arrangør før jeg melder på, ellers kan vi alle bare ha det så godt. Er det rart det er få MH'er i nord - jeg føler det blir litt sånn kameraderi.

For at det skal regnes som en påmelding så må du faktisk sende den info som kreves - en pekepinne på hva det er står på NKK's prøveskjemaer http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2843

Uansett om det er plass når du mailer og venter en uke med å rote avgårde skjemaene så kan det være fult før du melder på, så vanlig praksis (som i alt annet man ønsker å være med på) er å sende en ordentlig påmelding innenfor tidsfristen. Er det trekning så har alle som var innenfor tidfristen lik sjanse, er det etter når man sendte påmeldingen i "først til mølla prinsippet" så sender man den så tidlig at man er sikker.

Får man ikke svar på mail, så ringer man, er man usikker på om mailer kommer fram, så stapper man påmeldingsskjemaet i posten.

Å ikke sende en ordentlig påmeldingen er jo den sikre måten å ikke komme med på.. Ingen arrangører på noe felt forholder seg til "jeg hørte noen nevne at de kanskje kunne tenke seg å være med"

Tidskjema blir skjeldent satt opp på forhånd på noen arrangemang, de kommer etter at påmeldingsfristen er gått ut og rekkefølgen er trukket., dato for arrangemang står jo i terminlisten. Slik info blir sendt deltagerne etter påmeldingsfristen.

Lurer man på mer så er man jo selv ansvarlig for å skaffe til veie den infoen man selv behøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er det trekning så har alle som var innenfor tidfristen lik sjanse, er det etter når man sendte påmeldingen i "først til mølla prinsippet" så sender man den så tidlig at man er sikker.

Ved MH, FA og K-test er det først til mølla og ikke trekning av deltagere.

Så om man melder på er man selv ansvarlig for å sende alle relevante opplysninger om hund og eier til arrangøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men likevel:

Om hunden din er gammel nok til å kunne delta på MH (og andre terminfestede arrangementer via NKK), så skulle den vel strengt tatt ha vært omregistrert til NKK for lenge siden?

Edit: den er jo ikke liten valp lengre (og skal vel omregistreres til NKK innen kort tid den har ankommet Norge).

Jeg tror regelverket bare sier at de skal omregistreres før de skal delta på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: den er jo ikke liten valp lengre (og skal vel omregistreres til NKK innen kort tid den har ankommet Norge).

Det er ingen lover som sier at man må omregistrere bikkja så fort den er kjøpt. Jeg har ikke stressa med det av forskjellige årsaker før inntil de siste mnd, og jeg ser ikke hva som er galt med det? Det har ikke kommet opp konkurranser etc. som jeg kunne tenkt meg til å vært med på før nå, og nå må jeg røntge henne snart også så det er av de to grunnene jeg omregistrerer henne. :flowers: Hadde jeg kunnet utsette det enda lengre hadde jeg sikkert gjort det, og spart de 600,- :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om jeg ikke vet hva regnr hennes er enda? Det er vel de samme tallene hun har fra SKK, men det er kanskje lagt til noen?

Jeg sjekker dogweb hver dag nå og håper at My snart dukker opp under "mine hunder" (eller hva det er den fanen heter) skjønner du :flowers:

Når jeg snakket med noen i trondheim, sa de at jeg kunne legge ved det svenske reg. nr når jeg meldte henne på bare hun var ferdig reg. til testdagen. De sa at regnr fra sverige ble brukt i det norske regnr.

.... Meeeeen, da spør jeg igjen:

Er det noen som mener FA er en bedre ting å velge enn MH? Siden hunden tross alt er over normal MH alder, tenker jeg.

Tulla har beholdt regnr sitt som hun fikk i Sverige, vil tro de ikke har endret noe på det. Ingenting er lagt til, ingenting trukket fra. Hunder som opprinnelig er registrert i ett land først, beholder nummeret sitt livet ut. Det er derfor man på importer får de merkeligste nummer.. :banana: Ergo har du allerede reg-nr til My, det er bare å bruke det når du melder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har beholdt regnr sitt som hun fikk i Sverige, vil tro de ikke har endret noe på det. Ingenting er lagt til, ingenting trukket fra. Hunder som opprinnelig er registrert i ett land først, beholder nummeret sitt livet ut. Det er derfor man på importer får de merkeligste nummer.. :flowers: Ergo har du allerede reg-nr til My, det er bare å bruke det når du melder på.

Mine svensker har også beholdt sine nummer.

Anniken: så da kan jeg regne med at jeg ikke ser dere i helgen? Dumt det blir sånn tull og ball! Håper du får plass på en test snart *krysser fingrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svensker har også beholdt sine nummer.

Anniken: så da kan jeg regne med at jeg ikke ser dere i helgen? Dumt det blir sånn tull og ball! Håper du får plass på en test snart *krysser fingrer*

Så meldingen din tidligere idag men er fri for penger på kontantkortet så kunne ikke svare, håpte at du skulle se tråden her iløped av dagen. Ja ser dårlig ut nå i helga :flowers: Men jeg skal kontakte hundeklubben i Tromsø og høre ang. MH ev. K-test, hvis de kjører flere slike i august. Hvis ikke får vi håpe at vi finner en annen test med plass til oss.

Hadde vært artig å debutere på bursdagen min :banana: Jeg skiter i om ikke vi har alt inne 100%, jeg vil bare hoppe i det og vite litt mer om meg og My som ekvipasje på en måte :whistle: Så derfor tenkte jeg å debutere i LP i august og bruks i september. *skjelve litt i knærne* Har fått tips fra mange om at vi bare bør hoppe i det, så da er det kanskje noe i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den går litt both ways.... Jeg orker ikke sende ut en masse info når jeg ikke vet om jeg har plass, når jeg ikke vet når på døgnet testen avholdes eller hvordan jeg må betale. Som deltaker "krever" jeg iallefall minimumsinformasjon fra arrangør før jeg melder på, ellers kan vi alle bare ha det så godt. Er det rart det er få MH'er i nord - jeg føler det blir litt sånn kameraderi. Du må liksom være "inne i miljøet" og nesten lage muntlige avtaler for å få vært med. Greit og fint og flott det, har forsåvidt ikke noe i mot det - men hvorfor annonsere det for allmenheten da?

Nope, jeg ække bitter altså. For meg er det ett fett, jeg bare spør og kommenterer :banana:

Ok, nå pleier jeg å være med på å arrangere MH bl.a., og jeg kjenner jeg blir bittelitt oppgitt over holdningen din. For, man kan ikke forvente å regnes som påmeldt før man faktisk har meldt seg på. Før den tid har du ikke noe "krav" på minimumsinfo utover det som står på NKK's terminliste. Det blir arrangert få MH'er antageligvis av samme grunn som at "vi" (min klubb) ikke arrangerer flere - mye jobb på få personer hver eneste gang, og tro det eller ei, også folk som arrangerer tester og stevner har annet å fylle helgene sine med enn hundegreier sånn innimellom. Og det såkalte kameraderiet du tror du ser, det kan jo være ganske enkelt fordi at disse kameradene faktisk MELDER seg på?

Og det annonseres for allmennheten fordi at det er sånn det er å arrangere offisielle greier.. Da er det liksom offisielt, liksom..

Tulla har beholdt regnr sitt som hun fikk i Sverige, vil tro de ikke har endret noe på det. Ingenting er lagt til, ingenting trukket fra. Hunder som opprinnelig er registrert i ett land først, beholder nummeret sitt livet ut. Det er derfor man på importer får de merkeligste nummer.. :flowers: Ergo har du allerede reg-nr til My, det er bare å bruke det når du melder på.

Nå ja, så enkelt er det vel ikke? Enkelte importer har jo mer enn ett registreringsnummer innad i NKK til og med :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk meldt meg på MH (med regnummer og alt ja) og rett og slett ikke fått noe svar på videre henvendelser. Spurte først om det var ledig plass og om jeg måtte betale om jeg ikke kunne, og fikk beskjed om at de måtte ha all den infoen og at ja, påmelding var bindende - så da svarte jeg at jeg meldte på hund sånn og sånn.

Etter det forsøkte jeg flere ganger å spørre på mail om ting var avklart (de skulle trekke om plassene om det ble for mange, noe som er suspekt siden det står i reglementet at det er førstemann til mølla), men jeg hørte aldri et kvekk.

Ja, jeg synes det er for dårlig. Jeg kan ikke helt forstå hva mer jeg skulle gjort, og jeg synes det er dårlig gjort å la folk sitte og tro de har plass mens alle andre MHer fyller seg opp og så mister man sjansen.

Akkurat det samme skjedde da Garm skulle gjennom MH, vi endte med å måtte dra til Sverige fordi det var helt umulig å få tilbakemelding på påmelding og i mellomtiden var alt annet fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...