Gå til innhold
Hundesonen.no

Kampleker som er snille med menneske-armer


Recommended Posts

My kamper jo mer enn gjerne, og med alt igrunnen... Men jeg merker at jeg kjenner det godt i armer og skuldre etter å ha kampet mye med henne på trening :wub:

Jeg har sett på de håndtakene som klikkerklok selger, og de ser veldig bra ut, men om det er flere gode ideer i lufta tar jeg de også! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det aner jeg ikke, har ikke prøvd den, ser ut som det er litt stretch i den da, og siden det er gummi er den nok litt fleksibel i leddet.. . Men har lyst på den egentlig, jeg synes den den ser ut til å være god å holde i jeg, man blir litt beskyttet for glefs og kanskje :wub:

Men hva med å lage selv da? Kjøp en kraftig rund strikk som du knyter til et håndtak, og fest et tau eller en leke i andre enden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg det har med teknikk å gjøre også. Hvis du har drakamp med hunden din med en stor tauknute så vil det ha betydning hvordan du holder og hvordan du drar i mot. Hvis du er "slapp" i armen vil belastningen kanskje komme på skulder, jeg tror det er lurt å bruke kraften i overarmene til å holde igjen og dra. Du må også tenke over hvordan du sitter/står. Er ikke så lurt å bøye seg mye fremover, da er det bedre å sette seg på huk eller sette seg helt ned. Eventuelt ha en tjukk snor som er så lang at du kan ha drakamp med hunden uten å bøye deg ned.

Du kan lage en tauflette av fleece selv, da kan du lage den akkurat slik du vil. Ser for meg at det vil være enkelt å lage håndtak på den.

Kanskje det beste er å binde fast draleken rundt magen og la hunden dra selv? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg det har med teknikk å gjøre også. Hvis du har drakamp med hunden din med en stor tauknute så vil det ha betydning hvordan du holder og hvordan du drar i mot. Hvis du er "slapp" i armen vil belastningen kanskje komme på skulder, jeg tror det er lurt å bruke kraften i overarmene til å holde igjen og dra. Du må også tenke over hvordan du sitter/står. Er ikke så lurt å bøye seg mye fremover, da er det bedre å sette seg på huk eller sette seg helt ned. Eventuelt ha en tjukk snor som er så lang at du kan ha drakamp med hunden uten å bøye deg ned.

Du kan lage en tauflette av fleece selv, da kan du lage den akkurat slik du vil. Ser for meg at det vil være enkelt å lage håndtak på den.

Kanskje det beste er å binde fast draleken rundt magen og la hunden dra selv? :wub:

Der sa du mye lurt :aww: Jeg bruker fleecefletter, og fletter på en sånn rar måte (ikke vanlig fletting) slik at de blir enda mer elastiske, men syns hun sliter dem ut veldig fort og da er de liksom helt slappe og har null "stretch" lengre, og gir null avlastning for rykkene på armer og skuldre.

Jeg syns det er greit å kunne la hunden "kampe og styre" med et eller annet mens jeg får instruksjoner hos instruktør f.eks på kurs, og da kan jeg ikke gi henne så mye oppmerksomhet (må konsentrere meg om mennesket :D) og da kommer det ofte mange plutselige bevegelser og rykk som jeg ikke er forberedt på tror jeg.

Jeg bruker også å forflytte henne mens jeg belønner, dvs går jeg mens jeg holder i belønningen og hunden henger i belønningen.. Da blir hunden ofte enda mer gira, og jeg får ofte enda mer slit i tillegg til at jeg må gå og holde litt retning så jeg ikke går i noe eller noen :wub:

Jeg er vanskelig :wub:

ja i et baggen belte :)

Jeg har jo en sånn hard strikk til baggen-beltet liggende, men tenkte jeg skulle spare den til jeg fikk to aussier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du må trene styrke, Anniken :icon_cry: Nei, men vet hvordan problemet er! For meg hjalp det å ha fokus på teknikken i drakampen, både hos meg selv og hos hunden. Han måtte dra rett bakover, sånn nogenlunde værtfall, og fikk ikke lov til å rive og slite eller riste. Selv passet jeg på å gi etter når han trakk, og når han slakket så rygget jeg litt bakover. Passet på å bruke låra mine, egentlig, og ikke armene så mye. Stå godt plassert med kroppen på bakken og heller gå fremover og bakover i stedenfor å trekke med armene. Kanskje spesielt ikke underarmene, men heller ta i med overarmene om det trengs. Var det forståelig? I tillegg ha drakamp nede på hundens nivå slik at hundens nakke blir i forlengelse av ryggen. Hm, vanskelig å forklare, gitt.

Når du hører på instruktøren kan du evt. heller mate henne i stedenfor å ha drakamp. I transporter kan du med fordel løpe litt, da blir ikke belastningen like stor, tror jeg.

Ellers har jeg et saueskinn i strikk fra klickerklok og synes det er fint og behagelig å bruke.

Har du funnet noen gode leker siden du startet tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M

Når du hører på instruktøren kan du evt. heller mate henne i stedenfor å ha drakamp. I transporter kan du med fordel løpe litt, da blir ikke belastningen like stor, tror jeg.

Har du funnet noen gode leker siden du startet tråden?

Masse fine tips, takk :icon_cry:

Jeg endte med å kjøpe et sånt håndtak med strikk i fra klickerklok som kan festes til "alt" av leker. :whistle: Veldig fornøyd!

bungee4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Masse fine tips, takk :icon_cry:

Jeg endte med å kjøpe et sånt håndtak med strikk i fra klickerklok som kan festes til "alt" av leker. :banana: Veldig fornøyd!

bungee4.jpg

Jeg ville heller festet en ball, fille eller bitepølse til den strikken. Den dingsen der så ikke mye kul ut å bite i og du ser hunden velger knuten. Se deg litt rundt i utstyr beregnet for bruks, ikke lekebutikker :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller festet en ball, fille eller bitepølse til den strikken. Den dingsen der så ikke mye kul ut å bite i og du ser hunden velger knuten. Se deg litt rundt i utstyr beregnet for bruks, ikke lekebutikker :icon_cry:

1. Hvorfor det? Funker jo fint den der

2. Om du leser det hun skrev, så sier hun at den kan festes i alt av leker, ikke nødvendigvis den balldingsen på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

1. Hvorfor det? Funker jo fint den der

2. Om du leser det hun skrev, så sier hun at den kan festes i alt av leker, ikke nødvendigvis den balldingsen på bildet.

1. Trådstartet vil kampe med hunden og da syns jeg det er rettferdig å gi hunden en fair mulighet til å få ett godt bitt i noe som er godt og bite i.

2. Hvorfor spør du om der når jeg skrev:

Jeg ville heller festet en ball, fille eller bitepølse til den strikken.

Selvfølgelig leste jeg det. kanskje du burde lese hva jeg skriver?

Beklager så mye om du fant dette støtende. Det var bare ett uskyldig og velment tips.

Ha en fin sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Trådstartet vil kampe med hunden og da syns jeg det er rettferdig å gi hunden en fair mulighet til å få ett godt bitt i noe som er godt og bite i.

2. Hvorfor spør du om der når jeg skrev: Selvfølgelig leste jeg det. kanskje du burde lese hva jeg skriver?

Beklager så mye om du fant dette støtende. Det var bare ett uskyldig og velment tips.

Ha en fin sommer.

Det bildet jeg la ut er fra butikken til klickerklok, det er ikke min hund. :whistle: Jeg har en flettet fleece-bitepølse festet i strikken, og hunden min biter 80% i fleece-dingsen men tar også tak i strikken av og til. Er nok ikke fordi fleece-dingsen er ekkel, men fordi hun ikke er så nøye på hva hun biter i. :icon_cry: Min hund hadde nok digget en slik ball, men jeg tror ikke hun ville hatt like godt bitt når hun leker med en slik som når hun leker med bitepølser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...