Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat


MonicaT

Recommended Posts

Hei

Skal gjøre en lang story kort men i fjor sommer/høst så slet jeg enormt med vekten til Toya. Vi tok tester hos dyrlegen, prøvde slankefor fra dyrlegen ( hjalp litt ) og fikk tips fra Mari om å prøve VH 100%

Det gjorde jeg i desember og i vinter har Toya vært fin :banana:

Fordi jeg ble litt lei og tenkte det kunne være greit å bruke litt tørrfor i sommer så byttet jeg over til dette 1 mai da jeg var tom for VH. Nå har det gått 1,5 mnd med tørrfor og Toya er feit igjen :innocent:

Så da blir det ut og hande mer VH igjen og fortsette med det. Mulig de vil få litt tørrfor innemellom, som på teltturer, kennel etc men vi baserer oss på tilnærmet 100% igjen.

Så da kommer det noen spørsmål igjen:

1) Noen som har noen tanker om hvordan det er å bruke VH på eldre hunder ?

2) De som bruker 50/50 av dette og tørrfor - hva er grunnen ? Og trenger man å gjøre dette ?

3) For å unngå tannstein anbefales det å gi hunden noe å knaske på. Jeg har brukt margbein, men andre bra ting man kan gi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even får V&H, og er 11.5 år. Han er nok hakket for tynn, men det er nok ikke vomma sin skyld, men heller at han går i bølgedaler på om han vil ha mat eller ei. Men han spiser mer ivrig av VH enn annen hundemat. Jeg er usikker på hvilke tanker om eldre hunder på vom du spør etter...

Even bor hos pappa, mens tispa mi bor hos meg - og hun fôres fifty/fifty. Jeg liker å gi henne tørrfôr for at hun skal ha noe mer å tygge på for tennene, samt at det på turer er greiere å ta med seg tørrfôr. Så for å slippe brå fôroverganger (som hun av og til kan reagere litt på) fôrer jeg fifty/fifty. Raseklubben har den fôrprodusenten som sponsor, så på klubbens arrangement hender det at jeg finner litt fôr, samt at jeg har oppdretteravtale der, så tørrfôret blir heller ikke noe særlig dyrere enn vom (om jeg inkluderer fôrpremiene i budsjettet).

Jeg har en hund som er såpass stor og glupsk at dentastix tygger hun tre ganger med noen av jekslene, så er den borte... Jeg har forsøkt disse større, grønne greiene som er formet som tannbørste, og finner jeg de største kan hun ha den noe lengre. Jeg vil tro en breton kanskje holder på lengre, og dermed får mer utbytte.

Jeg vet flere som fullfôrer på VH også gir plaque off.

Men det virker som om margbein er det mest effektive, fordi det varer lenge, og det skraper - det gjør ikke plaque off.

Dyret her biter og gnager forresten gjerne på pinner, jeg vil tro det også har effekt på tannstein :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) De som bruker 50/50 av dette og tørrfor - hva er grunnen ? Og trenger man å gjøre dette ?

3) For å unngå tannstein anbefales det å gi hunden noe å knaske på. Jeg har brukt margbein, men andre bra ting man kan gi ?

2) Vi fôrer ca 50/50 av praktiske årsaker; vi vil at hunden skal være vant til tørrfôr så vi kan fôre på det når det ikke er så praktisk å drasse med seg V&H eller fôre på kjøtt/fisk. Rent ernæringsmessig ville jeg gjerne fôret 100% rått, tror ikke på det at tennene trenger tørrfôr heller.

3) Andre ting er jo egentlig alt av bein, så lenge det ikke er varmebehandlet, f.eks fiskekoteletter/hoder eller kyllinglår. Du kan jo også gi tørket snacks som okseører, struper, haler og den slags. Min får også gullerøtter og frosne brødskiver/-skalker å gnage på :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så da kommer det noen spørsmål igjen:

1) Noen som har noen tanker om hvordan det er å bruke VH på eldre hunder ?

Jeg har faktisk ingen negative tanker om det. Om hunden holder seg i bedre hold og er ellers i fin form, så har jeg ingen betenkligheter.

2) De som bruker 50/50 av dette og tørrfor - hva er grunnen ? Og trenger man å gjøre dette ?

Jeg har vurdert gi Talli 100% V&H, men pga mye reising så har jeg holdt meg fra det.

Blaze kan jeg faktisk ikke gi det. Jeg prøvde noen uker å gi de begge to 100% V&H, Talli takler det kjempe fint. Men Blaze fikk super hard avføring, så ille at hun begynnte å pistre når hun måtte presse det ut. Og analkjertlene hennes var ikke noe glad i den konsistensen så de måtte jeg hjelpe henne med å tømme. Ved 50/50 så er det ikke noe problem.

3) For å unngå tannstein anbefales det å gi hunden noe å knaske på. Jeg har brukt margbein, men andre bra ting man kan gi ?

Jeg kjøper sånne små runde ben i Sverige. Sånne 100 stk i en pakke. De får ca en sånn hverdag og bruker 2-3 min på å tygge de. Men tennene holder seg ganske fine ved at jeg gir det.

Jeg gir også noe hundekjeks.

Tørrföret i seg selv har ingen effekt på hundene mine sine tenner, da de mer eller mindre innhalerer uten å tygge. De har faktisk begynnt å bruke lengre tid etter de får V&H da de faktisk må løfte opp maten og dele den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare snike meg innom selv om du har fått fine svar.

Så artig at det har fungert så fint for Toya! Jeg har lurt på det flere ganger skjønner du. Det spørs om Toya kanskje ikke håndterer karbohydrater så godt, og det er ingen tvil om at karber har mye å si for fettforbrenning og metabolismen.

Du kan evt høre med V&H forhandleren din om de også tar inn kalkunhalser? Det er er kjekt måltid som også fungerer som tannpuss. Spiser hun den frossent så er det jo enda bedre. :banana: Magert er det også, så da kan hun jo få spise seg ordentlig mett om hun vil.

Om du begynner å bruke sånn tannbein fra butikken (dentastix osv), så se etter karbohydratinnhold på pakken om du skal gi det ofte. Jeg tviler, men det kan ha innvirkning om hun er veldig sensitiv på karber noe det virker som hun kan være?

Fydamen er sju år nå og spiser for det meste bare V&H (hun er altfor glupsk for rå bein :) ). Hun fungerer helt supert, og jeg ser ingen grunn til at en senior ikke kan leve ypperlig på en kost av V&H. Tennene hennes er fine de, og jeg gir veldig sjelden noe utenom. Hun har faktisk mindre belegg nå enn da hun kom hit i oktober og hun var tørrfôret. Riktignok hadde hun fått dårlig tørrfôr og altfor lite av det. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus har jeg gjort udyret vant med frossent kjøtt blant annet :banana:

Nå har vi jo både Rimi, Kiwi, Ultra og Meny i nærheten så jeg sørger for slaktersøppel når jeg kan (bein av ulike slag ubehandlet.) Kiwi, rimi og meny selger jo first price og euroshopper produkter så da handler jeg inne alt ifra dypfrosne nakkekoteletter til diverste kjøttbein. Koster veldig lite og gir Zaira dem frosne slik at hun får motstand. Jeg handler også i Sverige og direkte fra Vom og hundemat i Trøgstad. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg syntes pelskvaliteten til Tinka gikk ned da jeg begynte å fóre 100% tørrt har jeg nå valgt å gå tilbake til V&H. Eneste problemet er som sagt hard avføring, men nå har jeg bedt lokaldyrebutikken om å ta inn V&H m/ris, for å se om det blir bedre.

Hvis ikke blir det V&H med litt kruskakli, for å unngå hard mage.

På teltur blir jeg nok å ta med tørrfór da, men det har ikke vært noe problem til nå. Og eneste gangen vi er på fjellet er i påsken, og da er jo verandaen en gigantisk fryseboks! Men om hunden ikke tåler en brå overgang så er det jo vanskelig å fóre 100% V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen

Og så må jeg bare si tusen tusen takk til Mari som tipset meg om å prøve 100% VH - det hadde jeg aldri tenkt på selv. I mitt hode kunne jeg ikke bruke VH fordi det er så kraftig for - men det har fungert ypperlig. Så skal en tur til Trøgstad i dag og handle inn.

Videre så var jeg veldig spent på hvordan det ville fungere på hundene under jakttrening og konkurranser og det var ikke noe problem i vinter. Full ytelse på begge hundene :innocent: Så jeg er strålende fornøyd.

Det jeg tenkte på med eldre hunder er at de fleste forleverandører har senior for, så derfor jeg lurte litt på hvordan dette var i forhold til VH. Men så lenge det fungerer så burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...