Gå til innhold
Hundesonen.no

Hodestilling til hunden under fri ved fot

Benedicte

Recommended Posts

*Mokken*: Men mesteparten av LP-hundene i Norge går jo på den måten, uten at bakparten sklir ut eller at de går skjevt. Det gjør heller ikke mine hunder, selv om de ser skrått opp. Så jeg tror det har mer med treningen å gjøre, enn hodestillingen. Jeg har trent på at hundene skal ha en bestemt posisjon, og så har de valgt hodestilling selv ut fra det.

Jeg har jo "små" hunder. Det jeg ser er at om de går med den kontakten jeg vil de skal ha så kommer de for langt fram (forørvig så er det ikke "rett opp og ned hode" da jeg ser på det som unaturlig posisjon for hunden å holde hode i og det må være særdeles ubehagelig for hunden å få inn/ut nok luft om det feks er varmt)

Men om jeg krever "ipo" posisjon på mine så vil kroppe kommer for langt fram for å oppnå den posisjonen. Så jeg er litt på den gyldene middelvei.

5680_143976611302_530141302_3904306_1243557_n.jpg

Jeg tenker dessuten at det må være mer belastende for nakkemuskulaturen og gå med hodet rett opp i luften :P

Og mine går jo med hodet på skrått opp selv om jeg syns de har fin posisjon, uten at de er for langt fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror kanskje at det er en ting hundene må finne ut av selv? Selv vil jeg ha en fvf som du har på Cita, jeg synes at det ser ryddigere ut over tid.

Ang. dette med belastninger så fikk jeg spørsmål om det når jeg var på hundemassasje med henne. De spurte hvordan hun holdt hodet under fvf, for hun er veldig stiv på venstre side...

Selv så har jeg to forskjellige fvfèr en til lydighet og en til IPO programmet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ang. dette med belastninger så fikk jeg spørsmål om det når jeg var på hundemassasje med henne. De spurte hvordan hun holdt hodet under fvf, for hun er veldig stiv på venstre side...

Det jeg gjør for å bygge/strekke musklaturen på den andre siden er å ta baklengsmarsjer dvs jeg får bakover og hunden i front av meg. Da går hunden i samme posisjon, bare med hode omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Haha! Hvis vi skal begynne å tenke på belastningsskader ved å se opp på eieren, da har man dratt den litt lagt synes jeg...! Har aldri hørt om hunder som har fått problemer av den grunn. I så fall ville jeg sett på den hunden som en hund ved svært dårlig helse... Nå er ikke jeg noen ekspert på skader, men det får være grenser for hva vi skal tenke på mtp avlastning...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Hvis vi skal begynne å tenke på belastningsskader ved å se opp på eieren, da har man dratt den litt lagt synes jeg...! Har aldri hørt om hunder som har fått problemer av den grunn. I så fall ville jeg sett på den hunden som en hund ved svært dårlig helse... Nå er ikke jeg noen ekspert på skader, men det får være grenser for hva vi skal tenke på mtp avlastning...!

Det syns ikke jeg. Cita har knuter i nakken, og jeg det kan godt hende at Tia også har det (skal sjekke om noen uker). Det har ingenting med dårlig helse å gjøre. Jeg syns ikke hundene mine skal behøve å være stive og ømme i muskulaturen hvis jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjensgjerning at svært mange lp-hunder har låsninger, knuter og feilstillinger pga mye trening i "unaturlige" posisjoner. Jeg trøster meg med at mine hunder aldri vil lide av noe sånt... :thumbs: Men det er veldig flott at de fleste av dere tenker på å forebygge dette.

On topic: Jeg synes hunder som ser opp er penest, men er på linje med labbis om at det beste vel må være om hundene får bestemme dette sjøl. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Men for å kuppe tråden litt. Leste i en blogg ang posisjon på fvf, der vedkommende ville ha at hunden følger venstre bein hele tiden. De aller fleste hundene har jo posisjonen sin i forhold til en tenkt linje fra skulder og ned til bakken, slik at den egentlig "pendler" i forhold til venstre knes posisjon. Men jeg får det til å høres ufattelig lite vakkert ut om den skal følge venstrebeinet slavisk... Altså når venstrebein er "bak", er hunden der, og er venstrebeinet "foran" er hunden der. Det må vel bli seende ut som om den pendler noe veldig da?

Min "lp hund" av liten størrelse gjør dette, altså følger venstrebeinet mitt. Tror det hadde sett bedre ut på en stor hund - da vil jo pendlingen bli minimal. Men på min blir det en ganske stor pendling, i og med at han ikke rekker mye over ankelen.. Det ser ikke bra ut, men jeg vet ikke helt om jeg vil ta bryet med å fjerne det, da han tross alt følger meg 100% slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har låsninger i både og nakke og rygg, samt at hun er veldig stiv på venstre side. Hos kiropraktor/massør fikk jeg høre "oi, dette er en lydighetshund dette?" så det er tydelig noe som er vanlig hos lp-hunder. Klok av skade kommer min neste hund til å få forebyggende behandling fra den er liten! Så jeg mener IKKE det er å dra den for langt å tenke på belastninger vi påfører hundene våre fordi vi har lyst til å trene dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Synes det ser stilig ut når de traver som dressurhester jeg, høye benløft :huh: Selvom jeg ikke får det til med bc'n :rolleyes2: Papillonen går derimot stadig sånn, spessielt når hun er ivrig!

http://www.youtube.com/watch?v=qaoFFkOjcz8&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser stilig ut når de traver som dressurhester jeg, høye benløft :huh: Selvom jeg ikke får det til med bc'n :rolleyes2: Papillonen går derimot stadig sånn, spessielt når hun er ivrig!

http://www.youtube.com/watch?v=qaoFFkOjcz8&feature=related

Det bevegelsemønsteret kommer veldig ofte som en følge av litt dårlig front/vinkler i fronten. Så det er ofte vanskelig å få en hund uten "dårlig" front til å bevege seg slik.

Intensitet spiller også inn her, veldig mange av hundene med det bevegelsemønsteret ligger for høyt og det bli rotete. Det er ikke mange hundene jeg ser som beveger seg slik som ikke pendler.

Personlig syns jeg også det blir rotete. Liker best hunder som har ett "naturlig" bevegelsemønster som kan jobbe videre fra posisjonen uten at den må bytte for mye posisjon. Og at den skal kunne holde kontakt og samtidig se hva som foregår rundt eks hvor apportbukken lander, hvor hindere er (sett hunder som har hoppet rett i hinder pga de er så opptatt av å se rett opp og holde kontakt).

En naturlig og avslappet holdning under fvf, uanstrengt med god kontakt syns jeg er pent.

Men mye av dette er smak og behag og hva som faller hunden naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bevegelsemønsteret kommer veldig ofte som en følge av litt dårlig front/vinkler i fronten. Så det er ofte vanskelig å få en hund uten "dårlig" front til å bevege seg slik.

Intensitet spiller også inn her, veldig mange av hundene med det bevegelsemønsteret ligger for høyt og det bli rotete. Det er ikke mange hundene jeg ser som beveger seg slik som ikke pendler.

Personlig syns jeg også det blir rotete. Liker best hunder som har ett "naturlig" bevegelsemønster som kan jobbe videre fra posisjonen uten at den må bytte for mye posisjon. Og at den skal kunne holde kontakt og samtidig se hva som foregår rundt eks hvor apportbukken lander, hvor hindere er (sett hunder som har hoppet rett i hinder pga de er så opptatt av å se rett opp og holde kontakt).

En naturlig og avslappet holdning under fvf, uanstrengt med god kontakt syns jeg er pent.

Mulig det kommer av dårlig front, men flat'en min er visstnok fin :huh: Og han kan også gå sånn innimellom. Det jeg har merket meg er at han paraderer når han er altfor høy, og da mener jeg i grunn omtrent stresset. Da jager han også veldig og går altfor langt fram, men pendling har han ikke hatt. Han går normalt ellers og det er ikke så ofte lenger at han paraderer heldigvis.

Bc'en min har derimot en helt forferdelig front (steil og fransk). Han paraderer ikke og har heller aldri gjort det.

Enig med deg med tanke på kontakten, det er en fordel at hunden kan se ut når dere sitter og venter. Jeg liker at hunden min får med seg om vi står foran ett hinder eller kjegle, eller om det blir lagt ut apporter eller neseprøver.

Ble litt rotete dette... er bare kjapt innom innimellom juleforberedelser :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kommer av dårlig front, men flat'en min er visstnok fin :rolleyes2: Og han kan også gå sånn innimellom. Det jeg har merket meg er at han paraderer når han er altfor høy, og da mener jeg i grunn omtrent stresset. Da jager han også veldig og går altfor langt fram, men pendling har han ikke hatt. Han går normalt ellers og det er ikke så ofte lenger at han paraderer heldigvis.

Bc'en min har derimot en helt forferdelig front (steil og fransk). Han paraderer ikke og har heller aldri gjort det.

Veldig ofte som sagt, men ikke alle. Det har jo også litt med hvordan rasens front skal være. Noen raser, som Sch, har lettere for å gjøre pga den helheltlige kroppsbyggnignen. De har jo ofte "slengben" fra start av.

Og jeg tipper fransk front gjør det vanskelig å strekke seg til en paradering.

Ble litt rotete dette... er bare kjapt innom innimellom juleforberedelser :lol:

Og antagelivis like rotete fra denne siden :aww:

Men som jeg prøvde å si: noen ganger er det forklaringen på det. Andre ganger at de ligger for høyt og stresser og tredje gangen har jeg ingen forklaring på annet enn innlært :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Papillonen min har en veldig bra front med god vinkling, hun gjør sånn som hunden på filmen. Border collien min har vel ikke den beste fronten foreløbig (litt løs i fronten for tiden og kunne hatt bedre vinkling) og hun får jeg ikke til å løfte forbeina høyt samma hva jeg gjør, selvom hun har hodet rett opp og rompa ganske langt nede og er gira :rolleyes2: Tror kanskje det er ganske rasebetinget? Har sett mange miniatyrhunder som paraderer med forbeina, samme med malle og schäfere og golden, men omtrent ingen border collier. Synes mange av de ser ut som om de har blitt dengt omtrent på måten de går, men det er kanskje fordi de går inn i gjetermodus når de går fvf?

Liker best hunder som går med knallkontakt og ser megagira ut!

Edit: Papillonen går aldri sånn når hun ser rett frem :huh: Da går hun "normalt" med forbena uten antydning til padling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...