Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker å tegne

idaasp

Recommended Posts

Skrevet

Jeg liker kjempegodt å tegne, dyr da spesielt :rolleyes2:

Her er da ei tegning av en bull terrier! :whistle:

15292_399590560944_740950944_4168896_3073915_n.jpg

Send inn tegningene dine du også, alltid gøy å se litt kunst, hehe :ahappy:

Skrevet

Kjempefin tegning! =) Du har fått med personlighetstrekk på bullen altså :rolleyes2:

Jeg liker også å tegne og male også da.

Dette er det siste maleriet mitt:

post-4699-12755184577894_thumb.jpg

Siste Photoshop tegninga =)

post-4699-12755186055535_thumb.jpg

Men jeg er mest glad i å tegne dyr jeg også.. :ahappy:

Flere som har "skryte"bilder? :whistle:

Skrevet

Liker å male selv.

Dette er noen få av mine "malerier"....henholdsvis julegave til farfaren og søsteren min med samboer.

DSC01278.jpg

DSC01228.jpg

Skrevet

så flinke dere er! likte jokern :rolleyes2:

jeg og er gla i og tegne, og gjerne hunder..

dobberman

n793485413_5087107_5428.jpg

presa canario

5536_246121090413_793485413_8183092_4822132_n.jpg

kinesisk drage

n793485413_2162132_7677.jpg

presa canario

n793485413_5087106_5262.jpg

Skrevet

I'm impressed!

Liker også godt å tegne, men gir altfor ofte opp fordi det ikke blir sånn som jeg ser for meg :rolleyes2:

Har heller aldri helt fått til det der med å skyggelegge sånn at det ser levende og naturlig ut... Noen tips?

Skrevet

jeg har ikke noen sånn helt konkrete tips, men det er jo bare å trene og trene :flowers: ofte ser det mye mer naturlig ut om man har mye skygger, og kontraster synes jeg. så for å trene på skyggelegging så ville jeg overdrevet litt med skyggelegginga og lekt litt med det en periode. tegn etter ting der skyggene er helt tydelige, og ikke vær redd for å ha heelt mørke områder og heelt lyse.

Og når man trener på sånt så trenger man jo ikke nødvendigvis bruke timesvis på ett bilde som skal bli helt perfekt. bruk heller kun noen få minutter på en helt enkel skisse feks.

Skrevet

Så fint å se at andre også er litt kunsnersiksk i blandt. Liker veldig godt presa canario'n Jma tegnet! :frantics:

Her er enda en Bulle tegning jeg tegnet for en stund siden. Den henger på kjøleskapet så ble med noen kjøleskapsmagneter :ahappy: Veldig dårlig bilde da, men skal vel ikke forvente så mye av et urgammelt digital kamera :ahappy:

Har forresten tegnet et par bull terriere fordi jeg synes de er så unike, utrolig pene hunder!

bullterriertegning.jpg

Skrevet

Masse fine tegninger her! Blir helt imponert jeg! Selv er jeg veldig glad i å tegne, men syns aldri jeg har vært særlig flink. Uttallige ark er knøvlet, og enda fler blyanter er brukket i ren frustrasjon :ahappy:

Her er et av få tegninger jeg ble nogenlunde fornøyd med, selv om det ikke ble helt perfekt;

DSCF6357.jpg

Fant en metode jeg syns funket bra, og som jeg her prøvde for første gang, nemlig å tegne etter rutenett. Tror det kan være en grei måte å trene seg på, kanskje jeg en dag, etter masse trening, og enda fler brukkete blyanter, kan lære meg å tegne godt uten rutenettet å forholde meg til også :frantics:

Skrevet

jeg har ikke noen sånn helt konkrete tips, men det er jo bare å trene og trene :frantics: ofte ser det mye mer naturlig ut om man har mye skygger, og kontraster synes jeg. så for å trene på skyggelegging så ville jeg overdrevet litt med skyggelegginga og lekt litt med det en periode. tegn etter ting der skyggene er helt tydelige, og ikke vær redd for å ha heelt mørke områder og heelt lyse.

Og når man trener på sånt så trenger man jo ikke nødvendigvis bruke timesvis på ett bilde som skal bli helt perfekt. bruk heller kun noen få minutter på en helt enkel skisse feks.

takk for tips :ahappy:

Skrevet

Har heller aldri helt fått til det der med å skyggelegge sånn at det ser levende og naturlig ut... Noen tips?

Prøv å se for deg gradvise nyanseforskjeller, ikke mørke og lyse felter. Start med å legge skyggen i et veldig tynt lag og bygg den opp. Se på det du tegner, ofte hjelper det å myse litt for å få frem forkjellene. Bruk blyanten i forskjellige retninger, og jobb veldig lett med den. Det er god trening å sette opp enkle stilleben med lyskilde på.

Skrevet

Og tips. Hmmm.. Det kommer HELT an på hva du vil trene på. Å lære seg å tegne av bilder er noe helt annet enn å lære seg å faktisk tegne.

Når man tegner bruker man naturlig nok hjernen, men gjerne hver hjernehalvdel hver for seg. Høyre hjernehalvdel er den kreative, mens venstre er den logiske. Skal du tegne av et bilde, bør man bruke den venstre slik at man tegner det man faktisk ser, ikke det man tror man ser. Det er veldig mulig å trene opp hvilken hjernehalvdel man skal benytte, og det gir ekstreme resultater. Under trening kan man gjerne ta et bilde, snu det opp ned, og tegne det opp ned. De første gangene vil det se helt håpløst ut, men etterhvert som man greier å koble av det man tror man ser, og tegne det man faktisk ser istede, vil det gå bedre. Bildene vil nok ikke bli de fineste, men det er super øving på å lære seg å koble ut høyre hjernehalvdel. Når teknikken er inne, og man har øvd masse masse, kan man tegne hva som helst. For da er det ikke lengre et motiv du tegner, du bare er en kopimaskin.

Bruke hjelpestreker, sette opp bokser og rundinger rundt motivene for å plassere de i forhold til hverandre gjør også underverker. Det er lettere å plassere en liten boks oppå en stor boks rett sted, enn å plassere et hode rett sted på en kropp (dersom man ikke har masse masse erfaring, noe jeg kommer til snart).

Et lite googlesøk gav en grei illustrering av dette med hjelpestreker. Der ser man hvor "hovedlinjene" går, og utifra de bygger man fram motivet.

gesture_drawing_2.jpg

Det neste er om man vil tegne utifra hodet. Der er det trening, repetisjoner, mer trening og enda mer repetisjoner som gjelder. Ikke tegn av andre bilder, men tegn utifra fantasien. Gang på gang. Analyser dine egne bilde, få noen andre til å analysere dem og se hva du gjør galt. Så prøver du på nytt, ny tegning, og prøver å lære av tidligere feil. Om igjen og om igjen. Bruke hjelpelinjer, rundinger og firkanter er gull verdt her også. Det er grunnbyggesteinene som man bygger bildet utifra. Til slutt lærer du hvordan ting er. Dette er, for meg, den imponerende måten å tegne på, for her er det erfaring og talent som står bak. Første metoden er bare en teknikk, og det er der jeg er. Jeg kan tegne av fotografier og få det til å se greit ut, men hvis jeg står der uten noe å tegne av, har jeg ikke sjangs lengre. Og jeg har blitt utrolig bundet til å ha noe å tegne av, fordi jeg har gjort det så altfor mye. Men! Jeg kan kontrollere hvilken hjernehalvdel jeg bruker :getlost:

Skrevet

Tegning, maling og kritt er kjempe gøy. Dessverre blitt altfor liten tid til det de siste årene.

10.jpg

11.jpg

8.jpg9.jpg

3.jpg

WOW! Du er jaggu flink å tegne du! :getlost::ahappy:

Skrevet

Hva jeg holder på med for øyeblikket. Pleier ikke å bruke farger, for jeg syns det er vanskelig, så derfor unngår jeg det :lol: kjempesmart. Men prøver å tvinge meg selv litt da, for å lære!

wipj4.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...