Gå til innhold
Hundesonen.no

Paringsavgifter


Inu

Recommended Posts

Hva ligger paringsavgiften på i de ulike rasene for tiden? Og hvilke modeller er mest brukt?

På shiba praktiserer alle jeg vet om sprangavgift + pris per valp.

Prisene avhenger litt av hvor merritert hannhunden er.

Det vanlige er nok 1500 - 2000 for spranget og 1500-2000 per valp. Det er ingen begrensninger oppad i sprangavgiften, så hvis det blir et stort kull, får hannhundeier også en del av kaka.

Nå får shiba ikke så store kull, vanligvis. 3-4 er mest vanlig.

Siste jeg paret akita betalte jeg jeg bare for 1 valp, og slapp sprangavfidten, siden hannhundeiere syntes synd på meg da det ble en levende og en dødfødt, med keisersnitt...

Fra Sverige har jeg vært vant med spranpriser på 2000-2500 og 1000 - 1500 per valp, men det er jo 5 år siden, og da var valpeprisen 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen "faste" regler hos oss, men da Willy ble pappa til sitt første kull, fikk jeg 2000 kr ved parring, og 1500 kr pr valp, begrenset oppad til maks valpepris (det var oppdretter som foreslo prisene, jeg bare takket og bukket *ler*).

Nå på siste kullet fikk jeg da også 2000 kr ved parring, men siden det bare ble 3 overlevende valper synes jeg ikke jeg kan ta 1500 pr valp. Vi har ikke avtalt noe spesielt her, men vi blir helt sikkert enige om hva jeg skal ha når valpene er levert. Jeg gidder iallefall ikke å være vrang og vanskelig hannhundeier :rolleyes2:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta en fast sum for spranget + pr valp er nok mest vanlig nå for tiden. Tror at beardisfolket nå er på 1500,- for begge deler.

Det jeg har hørt, og synes virker fornuftig er at man sammenligner valpeprisen med hva hannhundeieren får - så det stemmer med kullgjennomsnittet på rasen.

Dvs - en valp koster 10.000,-, og normalt blir det 6 valper i kullet. Parr. avgift da: 1.500,- for spranget, og 1.500,- pr valp = 10.500,- for et gjennomsnittskull og det er omtrent det samme som prisen for en valp.

Færre valper betyr også mindre betaling til hannhundeieren, fler valper = større fortjeneste for begge.

Så Siri, med tre valper og denne modellen skal du ha 6000,- og oppdr. får 24.000...(hvis man bruker de samme summene som ovenfor her)

Men, men - alltid ekkelt å diskutere pris på dette med tispeeierne.. Og særlig med svenske, da de jo tar klart mindre enn det vi gjør både for valper og parring..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært vant til sprangavgift + pris per valp, men nå har tydeligvis en del akitahannhundeiere tatt av...

De skal ikke ha sprangavgift, men skal ha 3-4 000,- per valp inntil 4 valper eller valpepris...

Og det verste jeg hørte var noen som vil ha full valpepris ved 3 valper...

Galskap, mener jeg...

Jeg mener en normal sprangavgift og en normal sum per valp, må være bedre for begge parter. Stort kull: mye penger på begge parter, lite kull: like "lite" på begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dette litt før jeg parret sist gang for å se hva som var normalen, siden hannhunden var debutant og eier ikke hadde sterke føringer på hva de ønsket. Så vi endte med en løsning som viste seg å stemme overens med hva de fleste norske og finske oppdrettere gjør (hannen var finsk). 1500 for parring, og deretter 10 % av valpesummen. Så om en valp av en eller annen grunn må selges til redusert pris, må også hannhundeier "bære tapet" økonomisk for det.

Det gjelder selvfølgelig ikke om oppdretter velger å selge en valp til halv pris for å ha et kull på den senere, gir bort en valp gratis til en god venn, og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før i tiden" var det helt normalt med FULL valpepris for parringen også fikk man gratis omparring hvis tispen gikk tom eller fikk bare 1 eller 2 valper.

Så da var det faktisk full valpepris på 3 valper da, også... (Kanskje oppdr. er av den "gamle skolen", Inu?)

Vet det har vært store stridigheter ang. dette når parr.avgiften overgår valpeprisen. Oppdr. synes det er urimelig å betale MER enn valpeprisen - hannhund eiere mener det bør være proposjonalt i forhold til oppdr. fortjeneste.

Jeg er enig med hannhundeierne - med 10 beardisvalper får oppdr. inn 100.000,- (svarte) kroner, at man da betaler 16.500,- til hannhundeieren synes jeg ikke er noe å "sutre over". Hvorfor skal oppdretteren få 4-5 valper "gratis" liksom...

Men når sant skal sies... Sist jeg avtalte parring med en utlending tok jeg prisen det var vanlig i det landet, selv om jeg fikk klart mindre penger. Men jeg synes ikke det gjør noe - ikke store jobben, selv om man kanskje ikke får fullt betalt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sum for sprang + per valp som er vanligst i Norge på tolleren også. For drøyt halvannet år siden vet jeg denne prisen lå på 1600kr.

Jeg var nettopp i Belgia og paret tispe, og der betalte jeg €1000 (ca 8000kr) for hele greia. Blir det 4 valper går jeg dermed i null sammenlignet med den norske modellen, blir det 2 eller færre får jeg gratis paring neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før i tiden" var det helt normalt med FULL valpepris for parringen også fikk man gratis omparring hvis tispen gikk tom eller fikk bare 1 eller 2 valper.

Så da var det faktisk full valpepris på 3 valper da, også... (Kanskje oppdr. er av den "gamle skolen", Inu?)

Vet det har vært store stridigheter ang. dette når parr.avgiften overgår valpeprisen. Oppdr. synes det er urimelig å betale MER enn valpeprisen - hannhund eiere mener det bør være proposjonalt i forhold til oppdr. fortjeneste.

Jeg er enig med hannhundeierne - med 10 beardisvalper får oppdr. inn 100.000,- (svarte) kroner, at man da betaler 16.500,- til hannhundeieren synes jeg ikke er noe å "sutre over". Hvorfor skal oppdretteren få 4-5 valper "gratis" liksom...

Men når sant skal sies... Sist jeg avtalte parring med en utlending tok jeg prisen det var vanlig i det landet, selv om jeg fikk klart mindre penger. Men jeg synes ikke det gjør noe - ikke store jobben, selv om man kanskje ikke får fullt betalt...

Susanne

Jeg har tidligere laget oppsett for paringsavtale for en av disse hannhundeierne for noen år siden, og da var det sprangavgift (1 500) + pris per valp (1000) som var avtalen. Valpeprisen lå den gang på 9 000,-

Jeg synes også at det bør falle litt på begge parter ved store kull, jeg oppgir derfor ingen maks pris hvis noen spør på min hannhund. Og jeg tenker at avgiften kan tilsvare cirka en valp, hvis kullet er på 6 valper. Og da blir dagens pris på min hannhund 1 500 for spranget + 1 750 ,- hvis valpen selges for 12 000,-. Blir det færre valper , blir det mindre penger på meg også. Noe som etter min oppfatning er helt OK. Blir det flere valper, faller det positivt ut både for meg og oppdrettter. Og jeg gir omparing på 1 og 2 valper.

Sånn tenker i alle fall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er ikke jeg hannhund eier, men i mine raser; bc og schäfer er det nok den "gamle modellen" som henger igjen. Prisen av en valp eller en valp ved kull på 3 valper eller flere og gratis omparring om det blir 0-2 valper. Hvis man ikke ønsker omparring betaler man ingenting OM tispa går tom.

Tispa mi ble parret av en hannhund som i ettertid viste seg å være steril, av forskjellige årsaker ble hun stående hos hannhunden i 4 dager for parring. Det kom naturlignok ingen valper og jeg betalte ingenting for å ha henne der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase tror jeg at 10% av valpepris er vanlig på sprangavgiften og valpene. Prisen på finske lapphunder ligger på ca. 11.000 om dagen dvs. at jeg ville fått 6600 for det kullet Marco har nå hvis de var oppdrettet i Norge. Men det er de ikke og valpeprisen på rasen i Sverige er 10.000 svenske kroner og som vi alle vet er svenske penger mindre verdt enn norske så da får jeg i stedet ca. 5000 tilsammen. Jeg synes egentlig det er rimelig fair jeg da, hvis han hadde hatt noen titler eller vært brukt til noe spesielt ville jeg nok kanskje ha krevd noe mer. 15 % i stedet f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste på mops er 2000,- for parring og 2000,- pr valp etter 5 uker.

En valp koster 18-20 000 så sånn sett syns jeg ikke det er så gale.

Men jeg har vært borti de som tar 3000 for parring også, eller at hannhund eier får en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en normal sprangavgift og en normal sum per valp, må være bedre for begge parter. Stort kull: mye penger på begge parter, lite kull: like "lite" på begge parter.

Helt enig; trodde det var litt av det "geniale" med dèt opplegget jeg da. :flowers:

Hos springer er det sprangpenger og valpepenger. Prisen varierer fra 1000 til sikkert 2500 (har jo ikke spurt alle hannhundeiere om hva de tar). Normalen ligger nok på 1500-2000kr pr sprang og pr valp her i Norge, avhengig av bla titler og meritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg kjenner det at som border collie eier er jeg litt glad for at de fleste kjører på gammel modell med en valp. For om jeg skulle ha betalt 1500-2000kr for spranget og det samme pr valp, så hadde kullet mitt gått enda mer underskudd, enda jeg selger forholdsvis dyre valper (8000 kr) så med 5 valper hadde det blitt 9000-12.000kr :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det at som border collie eier er jeg litt glad for at de fleste kjører på gammel modell med en valp. For om jeg skulle ha betalt 1500-2000kr for spranget og det samme pr valp, så hadde kullet mitt gått enda mer underskudd, enda jeg selger forholdsvis dyre valper (8000 kr) så med 5 valper hadde det blitt 9000-12.000kr :flowers:

Nå skjønte jeg ikke hva du mente.

Jeg leser det som at flere har samme modell som jeg brukte, og da ville du betalt 5500-6000 i sprang - 800 kroner per valp (ti prosent) og 1500-2000 for "akten".

De som sier hannhundeier får 1500 per valp har vel også en noe høyere valpepris enn BC har? Berner selges i hvert fall til 14000-15000 kroner, så ti prosent eller 1500 per valp er jo hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier hannhundeier får 1500 per valp har vel også en noe høyere valpepris enn BC har? Berner selges i hvert fall til 14000-15000 kroner, så ti prosent eller 1500 per valp er jo hipp som happ.

Sheltie koster pr. idag 13000 (de aller fleste samkjører pris), men pris pr. valp har vært 1500 siden man bare tok 11000 pr valp såvidt jeg kan huske. Sheltien får små kull, 3 valper er gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det at som border collie eier er jeg litt glad for at de fleste kjører på gammel modell med en valp. For om jeg skulle ha betalt 1500-2000kr for spranget og det samme pr valp, så hadde kullet mitt gått enda mer underskudd, enda jeg selger forholdsvis dyre valper (8000 kr) så med 5 valper hadde det blitt 9000-12.000kr :flowers:

Det pleier vel å være begrenset oppad til full valpepris, så vidt jeg har fått med meg fra de som opererer med sånne avtaler :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier vel å være begrenset oppad til full valpepris, så vidt jeg har fått med meg fra de som opererer med sånne avtaler :flowers:

Hvis det er snakk om små kull antar jeg? Jeg hadde i alle fall den forståelsen at hvis Tulla fikk 16 valper, ville hannhundeier få 17 600 hvis det var avtalt 1100kr pr valp, og valpeprisen er 11 000kr. Tenkte at det var det mest rettferdige for både hannhundeier og tispeeier. Det som er "feil" med regnestykket til Gråtass, er vel heller prisen pr valp, den pleier vel å ligge på ca 10% av valpeprisen, ergo blir det 800kr pr valp hvis valpeprisen er 8000. Man skal da få over 10 valper før man må betale hannhundeier mer enn valpepris, men da har man jo også et stort kull med inntjening deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om små kull antar jeg? Jeg hadde i alle fall den forståelsen at hvis Tulla fikk 16 valper, ville hannhundeier få 17 600 hvis det var avtalt 1100kr pr valp, og valpeprisen er 11 000kr. Tenkte at det var det mest rettferdige for både hannhundeier og tispeeier. Det som er "feil" med regnestykket til Gråtass, er vel heller prisen pr valp, den pleier vel å ligge på ca 10% av valpeprisen, ergo blir det 800kr pr valp hvis valpeprisen er 8000. Man skal da få over 10 valper før man må betale hannhundeier mer enn valpepris, men da har man jo også et stort kull med inntjening deretter.

Nei, etter hva jeg har forstått, så er det den begrensningen uansett - ihvertfall hos de jeg har snakket med. Noen blir det urettferdig for uansett. Med den "gamle" modellen, hvor man får valpepris for kull med fire valper eller flere, så vil man selvsagt oppdretter sitte igjen med mindre enn om det kom 7, 8 eller 9 valper. Hos raser med 1500 kr for parringen og 1500 kr pr valp, blir det urettferdig om valpene koster 20.000 kr stykket (det er jo raser som selges for det og), selv om det bare skulle bli 3 valper. 20.000 x 3 = 60.000 kr, hannhundeier får 6.000 kr - det får liksom bare ikke blitt "rettferdig" for alle alltid. Og sorry, jeg ser ikke helt at det er noen grunn skal være så innmari rettferdig, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor skal det være så innmari rettferdig?

Det er tispe-eier som har hele jobben og tar all risikoen - det er også tispeeier som får all dritten i etterkant også om noe skulle være galt.

Jeg synes en modell med 2000,- for spranget og siden 1500,- pr. valp opp til valpepris er en fair deal. For raser som selges for opp mot 20 000,- så vil det uansett ikke være noe tema at man når så høyt da disse rasene som oftest får bare 1 - 3 valper. Hannhunden og eier har ikke noe mer jobb med det.

De gangene jeg har paret tisper har dealen vært sprangpenger pluss en sum pr. valp opp til valpepris - ved 3 eller færre valper har man fått omparring om man ønsker det, men med den modellen så blir allikevel paringsavgiften også naturlig lavere.

Hannhunden og eier gjør jo ingen stor del av greia, det er 20 minutter (kanskje ganger 2) og ferdig med det. Og tispa kommer som regel hjem til hannen også så man må ikke reise noe sted heller.

Og så synes jeg det blir helt feil å trekke inn totalsummen av inntekt ved store kull å si at det bare er fair at hannhundeier får en del av kaka også ved store kull. Susanne dro frem eksempel med 10 beardisvalper som da ble 100 000,- og at det da var fair at hannhundeier fikk en del av den kaken som uten grense oppad vil være 16500,- Men da glemmer man jo at oppdrettere gjerne ikke bare har eller har hatt ett kull liksom. Man har ofte en plan med ting - og det er jo ikke sånn at man får 10 friske valper i hvert kull - av og til kommer det bare 1 eller 2, de må tas med keisersnitt og dette er noe tispe-eier må betale for. De ekstra tusenlappene man får inn ved store kull går jo gjerne til å dekke opp minusen ved andre og da mener jeg det er særdeles urettferdig at hannhundeier som ikke løper noen risiko i det hele tatt skal påberope seg retten til å kreve mer penger ved store kull. Om det skal være sånn så får jaggu hannhundeier være med å dele på utgifter til keisersnitt og refusjon til valpekjøpere som får hunder med defekter også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så synes jeg det blir helt feil å trekke inn totalsummen av inntekt ved store kull å si at det bare er fair at hannhundeier får en del av kaka også ved store kull. Susanne dro frem eksempel med 10 beardisvalper som da ble 100 000,- og at det da var fair at hannhundeier fikk en del av den kaken som uten grense oppad vil være 16500,- Men da glemmer man jo at oppdrettere gjerne ikke bare har eller har hatt ett kull liksom. Man har ofte en plan med ting - og det er jo ikke sånn at man får 10 friske valper i hvert kull - av og til kommer det bare 1 eller 2, de må tas med keisersnitt og dette er noe tispe-eier må betale for. De ekstra tusenlappene man får inn ved store kull går jo gjerne til å dekke opp minusen ved andre og da mener jeg det er særdeles urettferdig at hannhundeier som ikke løper noen risiko i det hele tatt skal påberope seg retten til å kreve mer penger ved store kull. Om det skal være sånn så får jaggu hannhundeier være med å dele på utgifter til keisersnitt og refusjon til valpekjøpere som får hunder med defekter også tenker jeg.

En ting er at oppdrett stort sett er et tapsprosjekt, jeg mener ikke nødvendigvis at store kull skal finansiere resten av oppdrettet, liksom. MEN, den dagen hannhundeieren er med på fødselen, tar i med valpestellet, sosialiseringa, betaler vaksiner og valpetester og gjerne har evt. usolgte valper hos seg etter leveringstid - DA kan jeg vurdere å dele overskuddet med vedkommende (nå er det alltid overskudd på papiroppdrett *flir*). Men så lenge eneste jobben hannhundeieren står for er å stille bikkja si til disposisjon, så får de nøye seg med betaling opp til vanlig valpepris, tenker jeg.. Skal man dele overskudd, så bør dele jobben med det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så horribelt at hannhundeierne skal få betalt inntil prisen av en valp jeg. Noen må ha hannhunder også, og merittere disse. Mange ganger er det jo merittene på hannhunden som selger valpene, iallefall når det gjelder hos oppdrettere som fokuserer mer på bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så horribelt at hannhundeierne skal få betalt inntil prisen av en valp jeg.

Nå var det ikke snakk om at det var horribelt at hannhundeieren skal få betalt inntil prisen av en valp, det var snakk om at de skulle ha sin del av overskuddet. Og skal de ha sin del av overskuddet, så får de jaggu ta den jobben det er med å få et overskudd også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...