Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det altså galt at man plukker opp etter hunden i byen her...

Hampus

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke dette med egne søppelkasser til hundebæsj, og at mange påstår det er unikt for Tromsø ikke å ha det. Jeg har enda ikke sett en eneste slik der vi har gått tur i Oslo, jeg... Eller andre steder i Norge. Sist jeg så en slik, var jeg i Italia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette med egne søppelkasser til hundebæsj, og at mange påstår det er unikt for Tromsø ikke å ha det. Jeg har enda ikke sett en eneste slik der vi har gått tur i Oslo, jeg... Eller andre steder i Norge. Sist jeg så en slik, var jeg i Italia...

Vi har det her i Sande, men tror nok ikke det er så mange steder som har fått det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også reist mye med hundene de siste årene.

Og jeg har samme erfaring.

Bortesett fra de to kassene vi faktisk har her, kan jeg faktisk ikke huske å ha sett slike kasser andre steder enn Malmø og Stockholm.

Og da bare et sted i hver av disse byene.

Så at dette gjelder bare hert, det høres rart ut...

Mulig vi ikke ser ordentlig etter Emma. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her... Kan ikke huske å ha sett disse dunkene noe sted.

Men, som det ble sagt på forrige side et sted.... Nå begynner jeg å bli lei av å være flink hundeeier. Ikke så rart at folk begynner å gi **** etterhvert. Haff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troooor vi har EN sånn dunk i hele Bodø, den står nesten ytterst på moloen :wub: Der henger det også en postkasse som det skal ligge bæsjeposer i til enhver tid. :aww::P

Ekstremt viktig at man ikke kaster dritten i havet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg sa, bare for å ha presisert det. Jeg sa at det måtte være noe særtromsk noe at man ikke kunne hive hundemøkk i søpla :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av grillfolket i Oslo's byparker jeg. For de klarer ikke engang å rydde opp etter seg og hive avfallet sitt i dunkene, men legger det ved siden av. Kanskje jeg skal gå ut i media med det? At man må ta med seg hjem tomme pølsepakker, salatrester og grillbein og IKKE hive det i off. søpledunker? For DET lukter det, neste dag i solsteiken.

Og de fine dunkene for engangsgriller som er satt opp, ja det står der til pynt de, med engangsgrillene pent stablet ved siden av.

Så du der oppi Tromsø som klager over hundeposer i søpla, kom hit du og rydd opp etter gårsdagens grillfest i parken, særlig når måkene og grevlingene har "ryddet" opp...

Tenker du heller vil tømme en pent innpakket hundebæsj oppi en søppeldunk jeg, enn å måtte grave i gammal potetsalat spredd for alle vinder rundt på gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeiere betaler da skatt også? Da det vel være greit for oss som har hund å hive hundeposen i offentlige søpplekasser? Vi betaler jo for at de skal kunne brukes - og tømmes...?

Det sier seg selv at posen skal være godt knyttet igjen.. Men jeg, personlig, synes søppel stinker uansett om det er hundebæsj eller gamle rekeskall i den.. Man kan ikke stike trynet nedi en søppelboks og forvente at det ikke skal lukte vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg sa, bare for å ha presisert det. Jeg sa at det måtte være noe særtromsk noe at man ikke kunne hive hundemøkk i søpla :aww:

Det var ikke myntet på deg, det var mer enn kommentar til de her i tråden og i nyhetssaken/debatten under som snakket om egne søppelkasser for hundebæsj, og at en kunne bruke de. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeiere betaler da skatt også? Da det vel være greit for oss som har hund å hive hundeposen i offentlige søpplekasser? Vi betaler jo for at de skal kunne brukes - og tømmes...?

Det sier seg selv at posen skal være godt knyttet igjen.. Men jeg, personlig, synes søppel stinker uansett om det er hundebæsj eller gamle rekeskall i den.. Man kan ikke stike trynet nedi en søppelboks og forvente at det ikke skal lukte vondt...

Husk at hundefolk går for å være trygdesnyltere, så vi bidrar ikke så mye med skatt til staten da mener de sikkert (man betaler vel skatt av de pengene, men de kommer tross alt fra staten). :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del av disse fido bøttene, men de er ALLTID i starten av en tur. Totalt(!) ulogisk plassert og tømmes gjerne veldig sjeldent og er alltid tom for bæsjeposer.

Vel, tenk deg hvor ofte de hadde blitt tømt om søppelmannskapet måtte ha gått et par kilometer innover i marka for å tømme dem, og deretter gått et par kilometer tilbake igjen med en søppelsekk full av hundedritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hundefolk går for å være trygdesnyltere, så vi bidrar ikke så mye med skatt til staten da mener de sikkert (man betaler vel skatt av de pengene, men de kommer tross alt fra staten). :P

For litt siden ble det livlig diskutert at vi betalte millioner og millioner i moms på hunde- og kattemat hvert år. Altså betaler vi godt for søppeltømmingen, også. NOE må vi jo få igjen for pengene, synes jeg. :aww:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tenk deg hvor ofte de hadde blitt tømt om søppelmannskapet måtte ha gått et par kilometer innover i marka for å tømme dem, og deretter gått et par kilometer tilbake igjen med en søppelsekk full av hundedritt...

Enig der gitt.

Jeg SKJØNNER ikke problemet med å ha etpar bæsjeposer i lomma til man kommer til et bosspann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av grillfolket i Oslo's byparker jeg. For de klarer ikke engang å rydde opp etter seg og hive avfallet sitt i dunkene, men legger det ved siden av. Kanskje jeg skal gå ut i media med det?

Hahahaha, noen kom meg i forkjøpet, det var på Oslo-nyhetene idag.

Så han duden i Tromsø kan igrunn bare klappe igjen sutresmekken sin vedr avfall I dunkene han :rolleyes2:

Tror du tømmemannskapet GÅR for å tømme dunkene? Nope, de kjører. For jeg regner med du mener dunker på gangveier i marka, ikke stiene som finnes langt inni de dype skoger? For der er det nemlig ikke dunker, der kan man fint sparke det vekk fra selve stien, ut i bushen, så dritten ikke ligger midt i fleisen på de som går der.

Jeg SKJØNNER ikke problemet med å ha etpar bæsjeposer i lomma til man kommer til et bosspann!

Det skjønner jeg. Er andre ting jeg heller vil ha i lommene mine liksom.

Men nå snakker jeg om dype skogen da, ikke gangveier eller opparbeidede skogsstier for der klarer jeg fint gå med noen poser dinglende i hånden til jeg finner en dunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg. Er andre ting jeg heller vil ha i lommene mine liksom.

Men nå snakker jeg om dype skogen da, ikke gangveier eller opparbeidede skogsstier for der klarer jeg fint gå med noen poser dinglende i hånden til jeg finner en dunk.

Det er definitivt andre ting jeg heller vil ha i lomma enn bæsjeposer, men når det er alternativet til å ikke plukke opp, eller kaste brukt pose i sti/veikanten, så er iallefall mitt valg lett. Og nå er det vel snakk om turstier ol i denne tråden. (I skikkelig skog lar jeg bæsjen ligge, den får ligge der hunden dreit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tømmemannskapet GÅR for å tømme dunkene? Nope, de kjører. For jeg regner med du mener dunker på gangveier i marka, ikke stiene som finnes langt inni de dype skoger? For der er det nemlig ikke dunker, der kan man fint sparke det vekk fra selve stien, ut i bushen, så dritten ikke ligger midt i fleisen på de som går der.

Er det mulig for bil å komme seg fram regner jeg med de hadde gjort det ja, men nå har det seg slik at mange av de mest populære turstiene i marka (Trondheimsmarka i alle fall!) for både folk med og uten hund, er uframkommelige med bil - og nettopp derfor er det jo heller ikke satt opp søppelkasser der...

Et alternativ til å legge igjen pose i stikanten eller ta med seg "full" pose i lomma, er forøvrig å plukke opp med posen, kaste avføringa godt utenfor stien, vrenge posen, knyte den sammen og putte den i lomma uten innhold (også er det jo hyggeligst om man husker å kaste dem når man kommer tilbake til parkeringsplassen :rolleyes2:).

Men problemet i Tromsø er vel uansett ikke turstier i skogen, men parker, veier og andre offentlige områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for bil å komme seg fram regner jeg med de hadde gjort det ja, men nå har det seg slik at mange av de mest populære turstiene i marka (Trondheimsmarka i alle fall!) for både folk med og uten hund, er uframkommelige med bil - og nettopp derfor er det jo heller ikke satt opp søppelkasser der...

I Oslo-marka har jeg sett dem tøffende rundt med sånne golfbil-lignende saker, det funker :rolleyes2: Men det fordrer at det er type sykkelbrede turstier da.

Et alternativ til å legge igjen pose i stikanten eller ta med seg "full" pose i lomma, er forøvrig å plukke opp med posen, kaste avføringa godt utenfor stien, vrenge posen, knyte den sammen og putte den i lomma uten innhold (også er det jo hyggeligst om man husker å kaste dem når man kommer tilbake til parkeringsplassen :wub:).

Faktisk har jeg mange ganger tenkt, når jeg en sjelden gang ferdes på typiske turveier, å ta med meg en sånn liten lekespade så jeg kan spa dritten godt ut av stien/veien, evt grave den ned, der det ikke finnes dunker. Den kan oppbevares i en pose i lommen, som kan kastes når man kommer hjem :whistle:

Men problemet i Tromsø er vel uansett ikke turstier i skogen, men parker, veier og andre offentlige områder...

Og der plukker man seff opp OG hiver i nærmeste dunk uansett hva han T-duden måtte mene om det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk forstå dette til en viss grad (på en måte). Akkurat denne typen søppelkasser (de små som sitter på stolper og som har et hull på hver side) blir grusomt fort fulle, og pleier gjerne å være plassert på steder nær bussholdeplasser o.l. Det burde nok heller vært satt opp noen "gode gammeldage" søppeldunker her og der, problemet med de er vel at de er for stygge til å vises i bybildet antar jeg ... At man ikke skal hive posen, men ta den med hjem, velger jeg å overse som tankespinn på linje med "kanskje vi bare skulle forby biler, så blir det mindre forurensing" eller "la oss lage et norsk asylmottak i Tanzania" --> fjollete. Hundebæsj er ikke verre enn mye annet (f.eks disse røyksneipsøppelkassene som tar fyr innimellom .. blæærk), og det hører hjemme i søpla- punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...