Gå til innhold
Hundesonen.no

kjøpt hund i Danmark - bør hunden omregistreres?


pernilsh

Recommended Posts

Hei,

jeg sitter for tiden og kikker på forskjellige hundeforsikringer, og lurte på om det var noen som kjenner til om jeg MÅ omregistrere hunden min på noen måte, etter at jeg har hentet den til Norge fra Danmark?

Den er fra oppdretters siden registrert i den Danske Kennelklubben, men det har vel ikke noe å si for oss?

Hvilke fordeler er det med å registrere hundene sine, hvis noen? Jeg tviler at vi f.eks noen gang kommer til å stille ut hunden, heller ikke konkurrere med den (jaktprøver etc) . Blir nok mer en bruks/familiehund, som får leve et aktivt kiv med mye morro ute i naturen, + jakte et par ganger/helger i året (har kjøpt Kleiner Münsterländer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som skal bo permanent i Norge SKAL omregistreres til NKK om de allerede er reg i en annet FCI klubb, noe DKK er. Om du kjøper en ureg hund/mix trenger du ikke registrere.

Nåja. Dette er da kun NKK sine regler, og er ikke noe lovbestemt akkurat.

Unntaket er for hunder som kan forveksles med de ulovlige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som skal bo permanent i Norge SKAL omregistreres til NKK om de allerede er reg i en annet FCI klubb, noe DKK er. Om du kjøper en ureg hund/mix trenger du ikke registrere.

Ja, det lurte jeg også på, hvorfor? Dersom man ikke skal konkurrere med hunden er det ingen grunn til det, og ingenting noen kan gjøre med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene er for eksempel at det norske rasemiljøet får et mer korrekt bilde av hvilke og hvor mange dyr som finnes i landet av rasen - kanskje er din hund aktuell som avlspartner for en liten rase som trenger nytt blod? Om den omregistreres, vil alle som benytter seg av DogWeb bli klar over at din hund finnes.

Hvis du skal delta på offisielle konkurranser (utstilling, jakt, LP, MH, etc) eller skal røntgenfotografere må hunden være omregistrert i NKK.

En annen, veldig viktig fordel er at hunden din blir lettere å identifisere om den skulle komme bort. Jeg formoder at hunden din er ID-merket, siden det er et krav for å få innføre hund til Norge. Men det hjelper ikke at hunden er ID-merket, om det ikke er registrert eieropplysninger i databasen.

Dyreidentitet er ansvarlig for å registrere ID-merkinger, så om du drar til veterinær og får denne til å bekrefte chip/tatovering på hunden og fyller ut eget skjema sendes dette til Dyreidentitet for registrering i databasen. Hvis hunden dermed skulle rote seg bort, noen finner den og scanner chip/leser tatovering kan de slå opp ID'en i databasen og finne ut at du er eier og kan ringe deg og si at hunden er funnet.

Men, det koster å få utenlandsk chip registrert i Dyreidentitet. Det koster mer enn å omregistrere hunden i NKK - om du registrerer hunden i NKK legges ID-merkingen automatisk inn i Dyreidentitet samtidig. Altså får du utført to tjenester til billigere penge enn den ene tjenesten.

En chip i nakken er verdiløs om den ikke ligger i databasen, og særlig jakthunder er utsatt for å forsvinne på fjellet, osv. Jeg synes de hundrelappene i omregistrering er en billig investering for å ha en virkningsfull ID-merking på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID-/chipmerking har da ingenting med registrering i kennelklubb å gjøre. Chippet og registrert i dyreidentitet.no bør den absolutt være. Og de krever ikke noe norsk registreringsnummer, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID-/chipmerking har da ingenting med registrering i kennelklubb å gjøre. Chippet og registrert i dyreidentitet.no bør den absolutt være. Og de krever ikke noe norsk registreringsnummer, såvidt jeg vet.

Les det jeg skriver en gang til - du kan fint få registrert utenlandsk chip-nummer i Dyreidentitet, men det koster penger - og det koster mer enn om du registrerer hunden i NKK i stedet, hvor ID-nummeret samtidig automatisk registreres i Dyreidentitet. Så med et økonomisk perspektiv bør en registrere hunden i NKK framfor Dyreidentitet, fordi det er billigere og en oppnår minst det samme - med mindre en skulle være prinsipielt imot å ha hunden sin registrert med stamtavle i DogWeb/NKK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man registrerer hunden sin i NKK blir den automatisk registrert i dyreidentitet? Hvis den ikke er chippet også?

Hvis den ikke er chippet, er det jo ikke noe å registrere i Dyreidentitet... Med mindre den har annen gyldig ID-merking, altså tatovering (som er på vei ut). Og hunden er import fra Danmark, så den SKAL være ID-merket for å være lovlig innført.

Og ja, alle omregistreringer som gjøres i NKK gir også automatisk registrering av ID'en i Dyreidentitet.

NKK og Dyreidentitet samarbeider og har så å si felles database, slik at hvis for eksempel jeg flytter og melder adresseendring til NKK, blir disse opplysningene automatisk endret også i Dyreidentitet. Alle ID-merkinger som blir registrert i NKK, havner også hos Dyreidentitet. Så hvis jeg for eksempel har et valpekull, ID-merker de før registrering, og sender disse opplysningene inn sammen med kullregistrering, vil NKK legge dette inn, og valpenes ID-merking er i Dyreidentitet fra valpene er levert/stamtavlene registrert, slik at de kan identifiseres når de ni uker gamle roter seg bort fra eier i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville omregistrert. Du kan ikke være helt sikker på at du ikke vil konkurrere om noen år?

Hva om dere går kurs, det er kjempegøy og hunden er kjempeflink? :wub:

Røntge bør dere jo også gjøre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å forsikre dansk hund i norge, jeg hadde iallefall ikke noe trøbbel med det. Omregistrerte ham pga. at jeg stiller ham ut, men hadde jeg ikke vært interessert i det hadde han nok forblitt dansk. Dyrlegen sendte inn chipnummer til dyreidentitet for meg og, før han ble norsk.

Har gjensidige forresten.

Tulip, at de må omregistreres har jeg ikke hørt om før, bortsett fra om de skal delta på utstillinger og sånn da.

Edit; men ja det blir vel mer komplisert med tanke på HD-røntgen og sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...