Gå til innhold
Hundesonen.no

Salg av feil bur til bil

Recommended Posts

Men jeg er selvsagt enig at det ikke finnes tilstrekkelig med kunnskap i absolutt alle dyrebutikker. Men det gjør det neimen ikke i andre typer butikker heller, så at det er noe utbredt fenomen (sammenliknet med andre) med mangel på kompetanse i zoo-bransjen nekter jeg plent å tro. De som sitter inne med høy kompetanse finner seg "bedre" jobber!

Det er en vesentlig forskjell å komme med feil informasjon om en sofa enn om et levende vesen. Sofaen lider ikke på noen måte, selv om den har blitt behandlet feil. Og den kan lett erstattes. Dyr derimot kan faktisk lide om man skal følge enkelte av de rådene man får rundt om i dyrebutikker i Norge idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel litt hvem de fokuserer på å sikre.

Med helsveiset bur sikrer man jo hunden i mye større grad.

Har man sammenleggbart bur så sikrer man "lasten" slik at sjangsen for skade på fører/pasasjerer blir mindre. Nettopp fordi disse gir etter.

*klippe

Hva mener du egentlig med det? At en sammenleggbart bur går i stykker så det ikke påfører skade på bil/fører? Det er jo bare svada!

Man må jo feste buret også med festestropper sånn at det ikke fyker fremover ved en bråstopp, og det får man ikke gjort godt nok med et sammenleggbar ett, for det vil bare rives i stykker av belastningen ved en bråstopp.

Baksetene vil normalt ikke tåle vekten av bur/hund ved en krasj, så lenge det ikke er en vegg der som er beregnet for det og alle/ de fleste biler har mulighet for å feste last i bagasjerom.

Har man derimot et helsveiset bur og fester det med stropper beregnet for å feste last med, ja så holder det seg på plass ved en bråstopp og både hund/ fører, bil og evt redningspersonell er godt beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell å komme med feil informasjon om en sofa enn om et levende vesen. Sofaen lider ikke på noen måte, selv om den har blitt behandlet feil. Og den kan lett erstattes. Dyr derimot kan faktisk lide om man skal følge enkelte av de rådene man får rundt om i dyrebutikker i Norge idag.

Men mener du helt seriøst at kompetansen generelt er så lav rundt om at det er snakk om liv? Om en ansatt ikke kan noe om en sele er det ingen dyr som dør av den grunn. Og dersom det er tilfelle at et dyr dør som følger av at en i dyrebutikken ikke kan svare på noen spørsmål er det jammen meg på tide å sette fokus på at det finnes sinnsykt mange mennesker der ute som i utgangspunktet ikke burde ha dyr! Det er da virkelig ikke opp til en dyrebutikkansatt å sørge for at enhver som skaffer seg dyr har noe mellom øra. det blir rett og slett for mye forlangt. Man bidrar så godt man kan. Som policy hos oss - vi svarer heller vet ikke enn å finne på ting - da gjør enhver ansatt så godt de kan. Får man ikke svar kan man søke videre, sånn er det over alt! Feilinformasjon er på alle måter best å unngå, men det skjønner jo de fleste. De aller fleste dyrebutikker kan hjelpe hvermannsen med det meste, noen er bedre og noen dårligere. Ikke alle er så håpløse som det høres ut som at flertallet her vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du helt seriøst at kompetansen generelt er så lav rundt om at det er snakk om liv? Om en ansatt ikke kan noe om en sele er det ingen dyr som dør av den grunn. Og dersom det er tilfelle at et dyr dør som følger av at en i dyrebutikken ikke kan svare på noen spørsmål er det jammen meg på tide å sette fokus på at det finnes sinnsykt mange mennesker der ute som i utgangspunktet ikke burde ha dyr! Det er da virkelig ikke opp til en dyrebutikkansatt å sørge for at enhver som skaffer seg dyr har noe mellom øra. det blir rett og slett for mye forlangt. Man bidrar så godt man kan. Som policy hos oss - vi svarer heller vet ikke enn å finne på ting - da gjør enhver ansatt så godt de kan. Får man ikke svar kan man søke videre, sånn er det over alt! Feilinformasjon er på alle måter best å unngå, men det skjønner jo de fleste. De aller fleste dyrebutikker kan hjelpe hvermannsen med det meste, noen er bedre og noen dårligere. Ikke alle er så håpløse som det høres ut som at flertallet her vil ha det til.

De har ikke ansvar for kompetansen til eierene nei, men de har ansvar for sin egen kompetanse, og det innebærer kompetanse om det de selger også. De skal ikke stå og feilinformere eller dirkete lyve for å få igjennom salg. Å selge sammenleggbare bur som trafikksikkert, er en måte man kan forårsake et levende vesens helse og liv faktisk. En fersk hundeeiere kan jo hende at trur på dette svadaet, og kjøper det i god tro fordi mange antar at noen som jobber med å selge slike produkter, faktisk kjenner til det. Det er jo det samme når man kjøper en vaskemaskin eller bil. Man antar vel at selgeren faktsik veit at denne modellen bruker så og så mange liter på mila, eller er i energi klasse A?

Det er ganske mye utrolig man overhører i butikker gjennom mange år. Burbruk generelt. Enkelte får det til å høres ut som de ikke er mulig å overleve i hverdagen uten å bure bikkja inne i 2/3 av døgnets timer. Og de gir seg ikke heller med ferske valpeeiere som sier at de ikke vil bruke bur, men lekser opp og ned og i mente om det...

"Diagnosering" av syke dyr kan være fatalt, "atferdsdiagnosering", treningsråd mm. Det er mye rart enkelte ansatte kommer med som "hjelp" til nybakte dyreeiere... Dårlige selgere finner man i alle bransjer, men som sagt. En sofa lider ikke på samme måte som et dyr kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om den ansatte har fått vite at sammenleggbare burer fungerer fint til bil osv.? Da vil jo denne i god tro gi denne informasjonen videre til sine kunder!

Hvis mattelæreren min i 1.klasse hadde sagt at 2+1=4 så hadde jeg søren meg trodd på det, for det er jo en person du skal kunne stole på at fakta kommer korrekt ut. Derfor er det viktig at denne faktaen som man får i opplæringen, for ja, opplæring trengs i alle yrker og jobber (noen krever kun noen dager, andre flere år les:utdannelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint i bil mener du?

De funker til det de brukes til - som oppbevaringsplass til hundene når de er i bilen. Jeg åpner døra, hunden hopper inn, jeg lukker igjen døra, hunden er der til jeg lukker opp døra igjen. Ergo, burene funker, selv i bil.

Hvor mange ganger har du krasjet?

Jeg pleier å prøve å unngå å kræsje, jeg. Ikke først og fremst for hundenes del, jeg liker bilen min også, og jeg foretrekker å ikke bli skadet selv.

Men på de 16 årene jeg har kjørt bil, har jeg kræsjet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De funker til det de brukes til - som oppbevaringsplass til hundene når de er i bilen. Jeg åpner døra, hunden hopper inn, jeg lukker igjen døra, hunden er der til jeg lukker opp døra igjen. Ergo, burene funker, selv i bil.

Jeg pleier å prøve å unngå å kræsje, jeg. Ikke først og fremst for hundenes del, jeg liker bilen min også, og jeg foretrekker å ikke bli skadet selv.

Hahaha.

Ok, ferdig.

Men det er godt det da, 2ne. Buret ditt kommer til å fungere helt fint for deg helt til du en dag får klart bevis på at det ikke fungerer lenger.

Du har hørt om passiv sikkerhet? Det er det samme som bilbeltet ditt faktisk. Bruker du det?

I så fall skjønner jeg ikke hvorfor, for så lenge du unngår å krasje så trenger du det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for alle de som krasjer må jo være skyld i det selv eller noe? For de kjører ikke slik at de unngår å krasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg lo godt iallefall :getlost:

For det var en spøk, var det ikke..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.

Ok, ferdig.

Men det er godt det da, 2ne. Buret ditt kommer til å fungere helt fint for deg helt til du en dag får klart bevis på at det ikke fungerer lenger.

Du har hørt om passiv sikkerhet? Det er det samme som bilbeltet ditt faktisk. Bruker du det?

I så fall skjønner jeg ikke hvorfor, for så lenge du unngår å krasje så trenger du det ikke.

Jeg bruker sikkerhetsbelte, det er for dyrt å betale 750 kr for å ikke ha det på..

Ja, for alle de som krasjer må jo være skyld i det selv eller noe? For de kjører ikke slik at de unngår å krasje...

Ja, det var akkurat det jeg sa, Nirm.. Helt nøyaktig, til og med..

Haha jeg lo godt iallefall :getlost:

For det var en spøk, var det ikke..?

Nei, det var ikke en spøk, jeg har to stk sammenleggbare bur i bilen min, ett til groenendaelen og ett til terven. Jeg har til nå ikke hatt en bil hvor burene ikke har stått et stykke inn i bilen, pr i dag så står de en halvmeter fra bakluka i Chrysleren. Chrysleren er rimelig solid, naboen rygget på den her for litt siden og ødela hele skjermen sin, det er ikke engang riper i min - ergo er jeg ikke veldig bekymret for sikkerheten til hundene OM vi skulle komme til å kræsje, kræsjer vi så ille at de blir truffet, så er det en så alvorlig ulykke at hundene neppe er min største bekymring uansett.

MEN! Poenget mitt var ikke hvorvidt disse burene er kollisjonssikre eller ikke, for det er de ikke. Poenget er at som opppbevaringsplass til hund i bil, så funker også disse burene, og da blir det idiotisk å hevde at de ikke funker i bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange selger nok med tanke på egen fortjeneste. For mange har manglende kunnskaper med dette å sikre selve buret. Så hadde de vært så opptatt av menneskers sikkerhet, så hadde de sørget for at folk forstod at både løse bur og bur som står inntil bakseter er en sikkerhetrisiko...

Egentlig burde slikt vært filmet til skrekk og advarsel. Så hadde kanskje et par til kjøpt skikkelige bur til dyra sine.

Håper forsikringsselskapene slenger seg på dette her snart, og virkelig gjør forskjell på oppgjør etter trafikkulykker hos de som sikrer hundene sine sikkelig, og de som har en eller annen unskyldning for at de ikke gidder å gjøre det. Og med gode lover som sier hvordan man skal gjøre det. Men det skjer nok ikke noe før en hund forårsaker flere ulykker, fordi den kommer seg ut av bilen...

Kan jo nevne at i den bilulykken i Gudbrandsdalen på fredag, var det to hunder med i bilen. De satt i et skikkelig bilbur (vet ikke merket dessverre). Dette buret ble jammen sann også smadret, dvs det åpnet seg - det tålte ikke kræsjen. Hundene kom seg ut, dvs de ble kastet 10-20 meter over autovernet og slengt nedi en grøft. Den ene kom tilbake da eieren ropte, den andre stakk av og er fremdeles ikke funnet. Så hva vil forsikringsselskapet få ut av det da? De hadde jo et skikkelig bilbur..? Det må komme tester av slike bur som viser at de holder før forsikringsselskapene kan begynne å "kreve" visse typer bur før de utbetaler forsikringspenger.

Likevel er nok slike bur bedre enn sprinkelbur; hadde det vært et sammenleggbart stålbur, hadde hundene blitt spiddet. Skal det først sprekke, er det greit at det sprekker skikkelig og ikke skader hundene, men man kan tydeligvis aldri helgardere seg. Å feste en GPS-peiler på hunden når man kjører bil, er nok den sikreste løsningen for å finne igjen hunden ved en evt kræsj.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at i den bilulykken i Gudbrandsdalen på fredag, var det to hunder med i bilen. De satt i et skikkelig bilbur (vet ikke merket dessverre). Dette buret ble jammen sann også smadret, dvs det åpnet seg - det tålte ikke kræsjen. Hundene kom seg ut, dvs de ble kastet 10-20 meter over autovernet og slengt nedi en grøft. Den ene kom tilbake da eieren ropte, den andre stakk av og er fremdeles ikke funnet. Så hva vil forsikringsselskapet få ut av det da? De hadde jo et skikkelig bilbur..? Det må komme tester av slike bur som viser at de holder før forsikringsselskapene kan begynne å "kreve" visse typer bur før de utbetaler forsikringspenger.

Likevel er nok slike bur bedre enn sprinkelbur; hadde det vært et sammenleggbart stålbur, hadde hundene blitt spiddet. Skal det først sprekke, er det greit at det sprekker skikkelig og ikke skader hundene, men man kan tydeligvis aldri helgardere seg. Å feste en GPS-peiler på hunden når man kjører bil, er nok den sikreste løsningen for å finne igjen hunden ved en evt kræsj.. :getlost:

Så lenge sikkerhetsutstyr er godkjent for bruk, så ville man jo fått den erstatningen man har krav på. Dekket veterinærutgifter evt tilbake penger om hunden dør. Man har jo gjort sitt, og det er ikke eiers feil at utstyr svikter om det er montert riktig. Og det vil alltid være ulykker der utstyret rett og slett ikke er bra nok med tanke på hvilke krefter som er i sving i en ulykke.

Men skikkelige tester av sikkerhetsutstyr til dyr på lik linje med bl.a. barneseter burde det ha vært, slik at det hadde vært mulig å lovregulere hva slags type bur som skulle vært tillatt i bil.

Var på radioen idag forresten. Kun 2 av 10 barn under 4 år er sikret korrekt i bil i Norge. De 8 andre er nok av foreldre som er så flike til å kjøre at de unngår å krasje de også, så da trenger de ikke å tenkte på om barnet sitter trygt nok i bilen... Det er så godt med en "det skjer ikke meg holdning"! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier av butikken ga meg tilbakemelding nå, noe ala de 2ne sier.

Men men, man kan vel ikke overtale alle. Jeg har faktisk blitt påkjørt endel ganger, takk og lov har det aldri vært biler i hunden, eller var hunder i bilen (lang dag på jobb!).

Så jeg kommer til å fortsette med bilsele, og hvis nødvendig plastikkburet mitt. Nå er det rett og slett fordi Tinka er liten og selen da antagelivis holder (den er godkjent altså!) og buret fordi jeg kjører stasjonsvogn og bilen skal bli presset veldig veldig godt sammen for at det skal treffe buret. I tillegg stropper jeg dette fast så godt som overhodet mulig.

Men til gode pengene fra staten går høyst sannsynlig til et bilbur til Tinka, så får jeg heller kjøpe nytt om et år om jeg får meg vorsther og bil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på radioen idag forresten. Kun 2 av 10 barn under 4 år er sikret korrekt i bil i Norge. De 8 andre er nok av foreldre som er så flike til å kjøre at de unngår å krasje de også, så da trenger de ikke å tenkte på om barnet sitter trygt nok i bilen... Det er så godt med en "det skjer ikke meg holdning"! :wub:

:getlost:

Jeg syns det er like festlig hver gang noen sier noe sånt..."Jeg bruker bilbelte for å slippe å betale forelegget"...eller når jeg spør elevene mine "Hvorfor er fartsgrensen 30 her?" Og de svarer: "På grunn av fartsdumpene...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med det? At en sammenleggbart bur går i stykker så det ikke påfører skade på bil/fører? Det er jo bare svada!

Vist du leser innlegget mitt igjen uten klippe vekk det nederste så ser du at det er slik jeg har tolket det.

Har man sammenleggbart bur så sikrer man "lasten" slik at sjangsen for skade på fører/pasasjerer blir mindre. Nettopp fordi disse gir etter.

Plastbur er vel en mellomting mellom "skranglebur" og helsveiset?

Slik jeg tolker det ivertfall. :P

Kan jo legge med det jeg svarte KvikkLunsj for å svare på spørsmålet ditt;

Det jeg mente er at; de som selger sammenleggbare bur som bilbur(spesielt i bilforretninger) selger disse med tanke på sikkerheten til menneskene, ikke hunden i bilen.

Såvidt jeg har fortstått det er sammenleggbare bur i bil tryggere for mennesket, da disse gir etter enklere i en kollisjon og da ikke blir presset gjennom seter/trykker seter mer forover etc etc slik et helsveiset bur ville gjort.

Nå bare synser jeg, og plukker opp noe jeg såvidt husker fra en annen bilburtråd. Så om det virker helt på jordet så bare ignorer meg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastbur er vel en mellomting mellom "skranglebur" og helsveiset?

Slik jeg tolker det ivertfall. :aww:

Jeg skjønner ikke konklusjonen din, mulig jeg som er treig.

Hvorfor mener du at et sammenleggbart bur er tryggere for folk i bilen?

Fordi det har lavere vekt enn et helsveiset et?

Man skal jo som andre har nevnt sikre buret i bilen, altså feste det for å unngå at buret kommer fram i en kræsj.

Om man ikke gjør det, så skal man være klar over at ting som ligger i bagasjerommet ikke trenger å ha høy vekt for at det skal komme rasende fram i en skikkelig kræsj.

Det har jeg sett med selvsyn da min far omkom i en møteulykke.

Han hadde noe papp / plakater i bagasjerommet, altså ingenting med vekt.

Likevel var hele bakseteryggen knekt, og all bagasjen kommet fram i bilen i ulykka.

Og da er det ingen god tanke at man kan få et sammenleggbart bur som i verste fall er forandret til masse løse skarpe stenger, fram i bilen i en kræsj...

For faktum er jo at bilene i dag blir tryggere og tryggere, og at det faktisk oftere går bedre selv i stygge kolisjoner enn før.

Samme tenker jeg om plastbur, da disse knuses og gir skarpe kanter.

Det finnes jo bur som er både kræsjtestet og bygget for sikkerhest for både hunden og andre pasasjerer i bilen.

Et bur som er kræsjtestet er gjerne konstruert for å finne ut hvordan det med størst mulig sikkerhet kan bli sammentrykket i en kræsj.

Man kan jo aldri lage noe som ikke gir etter, men som på biler som testes kan man finne beste måten å la buret tåle en kræsj, slik at sikkerheten blir bedre.

Et bur som bare produseres men aldri testes vet man jo faktisk ikke hva tåler, eller hvordan det reagerer på et sammenstøt.

Vet ikke med Herkules som er nevnt tidligere i tråden, men både Artfex og Variocage er bur som er nøye testet, og testene ligger tilgjengelige på nett.

Skjønner den med økonomi i forhold til kjøp av bur.

For meg er det en selvfølge at når vi har lagt flere hundre tusen i en trygg bil, så får vi jammen legge i noen tusenlapper i en sikker løsning for hundene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg tenker litt som 2ne. Vi som mennesker er jo ikke akuratt så utrolig godt sikret selv, vi er veldig sårbare der vi sitter kun med et sikkerhetsbelte, ingen "sveiset" bur rundt oss. Ikke at jeg har så peiling, men det buret jeg kjøpte til bilen (sammenleggbart) virker ganske holdbart, ikke skrangler det og det detter så absolutt ikke sammen av en 5 kg kattesekk som blir hevet på det. Og skulle vi komme i en STOR ulykke, så trur jeg nok at min største bekymring ville vært meg selv (mulig jeg er egoistisk)... Sammenleggbart bur er iallefall bedre enn å ha hunden løs! En annen grunn til at vi ikke har sveiset bur er at vi ofte flytter buret frem og tilbake mellom to biler, og da er et sammenleggbart mye lettere å flytte på. Men så var jo ikke akuratt dette trådstarter var ute etter å diskutere :P Men jeg er så enig, folk i de forskjellige butikkene BØR vite hva man selger!

Prøvde eks å kjøpe plastbelagt wirebånd til å ha med på telttur til Frost, slik at hun kunne stå fastbundet på campen. Men selgeren kom med forslag til å kjøpe sånn løpeline (slik som står mellom trær og som man fester båndet i). Dama selv hadde ingen hund og ei heller har hu vært på telttur trur jeg, da dette veide bortimot 3 kg og er altfor tungt å drasse med på :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg tenker litt som 2ne. Vi som mennesker er jo ikke akuratt så utrolig godt sikret selv, vi er veldig sårbare der vi sitter kun med et sikkerhetsbelte, ingen "sveiset" bur rundt oss.

Du tar feil her. Et menneske er langt bedre sikret med bilbelte (hvis man bruker det riktig...husk at det må strammes over hoften..) enn en hund i et bur. Selv en akselerasjon på 5 cm gir store skader i en kollisjon fra høy hastighet, og de fleste bilbur gir vel mer klaring for hunden enn noen få cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil her. Et menneske er langt bedre sikret med bilbelte (hvis man bruker det riktig...husk at det må strammes over hoften..) enn en hund i et bur. Selv en akselerasjon på 5 cm gir store skader i en kollisjon fra høy hastighet, og de fleste bilbur gir vel mer klaring for hunden enn noen få cm...

Enig!

Men det er jo mange meninger rundt sikkerhetsbelte til hund, som hvis strammet godt nok og av super kvalitet osv osv osv faktisk er ganske så trygt. Evt. kan man jo feste dette i en av lastefestene bak i bagasjerommet, om man ikke ønsker hundehår overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...