Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du også kommet med dårlige unnskyldninger på hundens vegne?

ida

Recommended Posts

Er det bare jeg som er så heldig å ha en hund man ikke trenger å finne på unnskyldninger for?

Nei.. Det jeg sier om mine hunder er sannheten det, ikke unnskyldninger :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Tja, pleier ikke å unnskylde mine så ofte. Og ikke irriterer jeg meg ikke så veldig mye over folk som finner på tusen unnskyldninger for hvorfor hunden deres oppfører seg som en dritt.

Likevel, det har selvfølgelig hendt at jeg har unnskyldt Venusen med, "hun er bare usikker, men det finnes ikke noe vondt i henne altsååå." Like pinlig hver gang. Heldigvis er ikke det noe jeg har trengt å gjøre så mye av de siste årene. Majoren har jeg måttet unnskylde noen ganger, men det er fordi han er sååå søt og alle bare MÅ hilse på og kosemose med den digre bamsen. Når folk først har kommet bort og begynner å klenge og klå, så hopper han gjerne opp på dem, og da kommer det, "han er bare valp ennå..." Men det er jo faktisk sant da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt frustrert og trodd at jeg har vært en idiot av en hundetrener. Nå bruker jeg bare unnskyldningen:" Hun er en terrier. Hun er selvstendig, og bestemmer selv når hun vil høre etter". Det er jo rimelig frustrerende å vite at bikkja kan, men at hun bare gjeiper til meg og stikker. Da prøver jeg iallefall å trøste meg selv med at hun er en egen liten terrier frøken... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stitch har jeg sluppet å unnskylde, men om noen vil hilse på han gir jeg bare en advarsel om at han kan bli litt "heftig og begeistra". Sånn litt OT, men det vi passerte to småjenter som lurte på om de kunne klappe han. Jeg sa at det kunne de, men han er litt voldsom fordi han blir så glad. Hun ene lurte på om han hoppet, noe jeg bekeftet og da satte hun nesa litt i værte og sa: En sånn hund ville hvertfall ikke jeg hatt :)

Første belger'n var jo et monster og jeg ble litt lei av alle nedlatende blikk, når han brøla til "gud og hvermann", så en gang påstod jeg at han var en omplasseringshund og at jeg akkurat hadde fått han :whistle::lol: . Men for det meste var jeg ærlig når folk ville hilse og sa: Nei, det kan du ikke for han biter. Har fått noen sånne :o og sånne ;) blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grenseløst ove de (dere, høhø) som unnskylder drittbikkjene sine(deres) med at "det er jo en basenji", eller "det er basenjisjarmen, det". Det er ikke sjarmerende å være idiot mot andre hunder eller mennesker eller å tygge i stykker ting til man dør etc.

What??? Mener du at utidig grumling og kverking av diverse gjenstander IKKE er sjarmerende?? :lol:

Selv ikke når de gjøres på en særdeles utspekulert eller rett er utidig oppførsel fra små søte, uskyldige basselusker?

Hvordan kan du mene at et slikt søtt lite rynkevesen med dådyrøyne, halekrøll og jodlelyder IKKE kan være sjarmerende?

*Confused*

Ok, ok. Sinna, vrælende, kosedyrkverkende, matstjelende basenjier GÅR MEG PÅ NERVENE! Men ikke si det høyt!

De vet det ikke selv, for de setter bare inn sjarmør-rooingen, dådyrøynene og propellsvansen om jeg blir sinna på dem, så da blir jeg ikke det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det vel egentlig som det er, hvis det skulle være noe. Kanskje det kan høres ut som unnskyldninger i andres ører, men jeg prøver ikke få det til å høres ut som noen unnskyldning.

Jeg er litt lei av unnskyldninger om skikkelig feite hunder som ble det når de ble kastrert.

Kommer ikke på flere i farta. Jeg har en tendens å blokkere ute svadaprat :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem omplasseringshunder! De kan bli unskyldt med det meste egentlig.

Skyldig!! :whistle: I begynnelsen da jeg var ute og trente med Chicka og hun stressa fælt så kom jeg ofte med "hun er omplasseringshund" :lol:

Nå, 7år etter at hun kom til meg er hun heldigvis såpass grei at jeg slipper å bruke den unnskyldningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, akkurat sånn er mine også. Og vet du hva, jeg ELSKER å høre at garva, fornuftige, kunnskapsrike hundefolk som deg (jo, det er du) også kan ha slike problemer! Det kan jo bety at det ikke er jeg som er fullstendig idiot og at dyrebeskyttelsen egentlig burde komme å hente hundene mine fordi de ikke får noen oppdragelse. Jeg bruker å si at "de er bare glade altså, det er sånn stas med folk, og så blir de litt stressa sjø, for vi har ikke så veldig ofte besøk. Og han er ikke farlig altså, han er bare litt oppspilt og kanskje en smule territorial her hjemme/i campingvogna". Og så himler jeg med øynene og mumler terrier, selv om det å skylde på rase er det teiteste jeg vet. Og Symra er jo selvfølgelig bare søt når hun hopper på fanget til folk så de får blåmerker på lårene og mister brillene i gulvet fordi hun rundslikker dem.

;) Kan jo hende det betyr at vi har gjort de samme feilene, da, men det snakker vi ikke så høyt om? :whistle:

Jeg skal komme med nok en innrømmelse i samme gata: det er jo i hovedsak springeren som kan for dette rabalderet.. Hadde jeg hatt bare terrier, så hadde hun ligget rolig, kanskje etterhvert tuslet stille bort til besøket, hoppet opp og streeeeekt seg på lårene deres, logret litt, og gått og lagt seg igjen - for sånn er hun. Og det er jo derfor hun blir så himla frustrert av en hund som på død og liv må hilse så voldsomt på alle som kommer inn døra. Det har hendt at Tulla har vært ute med typen og jeg har kommet hjem kun til Aynï, og det er ganske stusselig det.. :P Ingen som kommer og hilser på meg når jeg kommer, ingen som logrer, tasser eller som er glad for å se meg. Ikke gidder hun å løfte hodet engang for å se at det faktisk er jeg som kommer. Og jeg skal innrømme det; jeg liker mye bedre hunder som er overhappy for å se meg, som gjerne løper meg overende av glede, hopper og piper og er elleville fordi de er så glade for å se meg igjen! Det er helt klart mer praktisk å ha flere Aynï-hunder hvis man skal ha besøk ofte, men sånn til hverdags og i forhold til det jeg trives med, så passer "uoppdragne gledes-bikkjer" meg bedre. :) Noe av det beste med å ha hund i hverdagen, er jo nettopp at man alltid har noen som er glade for å se meg når jeg kommer hjem, og da får jeg bare ta med på kjøpet gærne bikkjedyr som ikke klarer å begrense gledesutbruddet i forhold til besøk også.. :lol:

Stitch har jeg sluppet å unnskylde, men om noen vil hilse på han gir jeg bare en advarsel om at han kan bli litt "heftig og begeistra". Sånn litt OT, men det vi passerte to småjenter som lurte på om de kunne klappe han. Jeg sa at det kunne de, men han er litt voldsom fordi han blir så glad. Hun ene lurte på om han hoppet, noe jeg bekeftet og da satte hun nesa litt i værte og sa: En sånn hund ville hvertfall ikke jeg hatt :)

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste er at det er så varmt, så det er derfor hunden ikke virker. Egentlig er jeg helt rå til å skylde på vær og temperatur. Jeg absolutt hater alle andre unnskyldninger unntatt vær, for det er lov å bruke :)

Oooh! Kjenner til det :whistle: "hun kan egentlig øvelsene altså, menneh! Hun blir så varm å sånn liksom..." :o

Men i noen tilfeller er varmen et pluss da, for det ender med at hun oppfører seg. Hun orker ikke å trekke i båndet når det er varmt :)

Når hundene tar av når det kommer besøk - Tulla kviner og hyler og hopper og kanskje tilogmed nafser (i min mor som aser henne opp), og Aynï skal roe ned stor hund ved å terriergurgleknurre samtidig som hun tar godt tak i frambeina til Tulla og røsker til med alt hun har, jeg prøver å skille de fra hverandre (mer håndterlig da), men da løper de inn på stuen, jeg gauler at "TULLA MÅ FINNE SEG NOE Å HA I MUNNEN!" for da hopper hun ikke så fælt, kaster meg etter terrier'n og løfter henne opp, så spanielen får fred og ro til å vimse rundt og rundt og rundt og rundt besøket til de har satt seg, og hun må alltid ha noe i kjeften mens hun gurgler og kurrer fornøyd, da sier jeg: "De pleier ikke å være SÅ gal altså, det er bare når det kommer folk på besøk.." - ergo kan det heller ikke motbevises av de rammede. :)

:o

Kommer jo noen unnskyldninger herfra innimellom også.

Hun er ikke møkkete, hun er bare feilfarga :lol: - Noe som faktisk er sant, hun er grå når hun er nybada å. Men det er jo en grei unnskyldning hvis hun trenger et bad da ;)

Eller når hun hopper og bumper som en gal - hun bare er sånn! Blanda med kenguru og rådyr skjønner du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hundene tar av når det kommer besøk - Tulla kviner og hyler og hopper og kanskje tilogmed nafser (i min mor som aser henne opp), og Aynï skal roe ned stor hund ved å terriergurgleknurre samtidig som hun tar godt tak i frambeina til Tulla og røsker til med alt hun har, jeg prøver å skille de fra hverandre (mer håndterlig da), men da løper de inn på stuen, jeg gauler at "TULLA MÅ FINNE SEG NOE Å HA I MUNNEN!" for da hopper hun ikke så fælt, kaster meg etter terrier'n og løfter henne opp, så spanielen får fred og ro til å vimse rundt og rundt og rundt og rundt besøket til de har satt seg, og hun må alltid ha noe i kjeften mens hun gurgler og kurrer fornøyd, da sier jeg: "De pleier ikke å være SÅ gal altså, det er bare når det kommer folk på besøk.." - ergo kan det heller ikke motbevises av de rammede. :lol:

Og sånn til opplysning: det ER galskap på komme på besøk hos oss, hundene tar totalt av, og jeg mangler fullstendig noe som helst kontroll over de da. Jeg har gitt opp. Jeg har kapitulert. Det er i all hovedsak besøket selv som kan til for at de er så gale; de reagerer eksempelvis med galskap når min mor kommer (fordi hun girer de opp og kviner nesten like mye som de gjør), men når min far kommer traver de rolig bort og logrer litt til han før de går og legger seg igjen. Fremmede hilses stort sett på med en slags mellomting: yr glede, men ikke totalt galskap. Sånn, det var dagens utlevering, ikke en stor smule overdrevet. :whistle:

Jeg kan da virkelig ikke huske at det var sånn den gangen jeg var hjemme hos deg!? Kanskje jeg bare har glemt det, eller at de syntes jeg var kjedelig besøk :)

Unnskyldninger ja.. Den meste brukte er vel kanskje "han er egentlig ikke sint altså, bare usikker". Når han boffer og knurrer til folk, eller hunder. Men det er jo forsåvidt sant da, han er ikke akkurat noen farlig hund.. Og "dette hadde gått mye bedre om han ikke var i bånd". Noe som også er sant.. Han er ofte aggressiv mot andre hunder når han er i bånd, men med en gang båndet er av, er det bare fryd og gammen. Derfor er ikke hilsing i bånd lov lenger heller :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan da virkelig ikke huske at det var sånn den gangen jeg var hjemme hos deg!? Kanskje jeg bare har glemt det, eller at de syntes jeg var kjedelig besøk :lol:

Unnskyldninger ja.. Den meste brukte er vel kanskje "han er egentlig ikke sint altså, bare usikker". Når han boffer og knurrer til folk, eller hunder. Men det er jo forsåvidt sant da, han er ikke akkurat noen farlig hund.. Og "dette hadde gått mye bedre om han ikke var i bånd". Noe som også er sant.. Han er ofte aggressiv mot andre hunder når han er i bånd, men med en gang båndet er av, er det bare fryd og gammen. Derfor er ikke hilsing i bånd lov lenger heller :)

De er verre mot folk de kjenner godt, fremmede folk de ikke ha hilst på før, utløser ikke samme galskap. Men jeg synes de er gale nok egentlig, og dessuten tror jeg du har fortrengt endel. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" ho e litt sånn dum og deilig"

Haha, den der bruker jeg titt og ofte på Felix som har Juba Juba som et av kallenavnene sine :lol:

Og ja,jeg har nok brukt noen unnskyldninger opp igjennom jeg også,som jeg ikke er så veldig stolt over :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å lese at selv garva hundefolk ikke har 100% kustus på hundene sine :hmm: Det gjør meg litt ekstra stolt over at tufsa er så grei som hun er!

Menne.... jeg har nå kommet med mine unskyldninger jeg også :lol:

"Hun er jo bare en valp, hun vokser det nok av seg etterhvert" (om at hun blir så glad over å få besøk at hun tisser litt! Jeg fikk rett, hun har ikke gjort det på lenge nå:lol: Vokst det av seg!)

"Hun blir jo så glad for å se deg/dere" (om at hun sleiker/nusser i ansiktet på folk. Jeg ga opp til slutt og introduserer henne slik: "Dette er Frøya, hun er 7 måneder og såppass uoppdragen at om du bøyer deg ned nå så får du tungekyss i hele ansiktet. Hvis du IKKE vil ha tungekyss trenger du ikke bøye deg ned til henne, men klø henne litt bak øret." :lol: )

"Hun er jo så lita og ivrig at hun jo hoppe opp på deg for å få kos litt fortere. Skal jeg fortelle deg hvordan du kan få henne til å slutte å lage potemerker på buksa di? *forklare om å kun kose når hun har alle fire labbene på bakken*" (om når hun hopper opp og lager potemerker oppetter buksa på folk. *himle* Jeg hadde egentlig gitt opp denne, for ALLE bøyer seg jo ned til henne og koser når hun hopper, men når jeg til og med klarer å lære min heller uerfarne søster dette, så tente det et lite håp i meg :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ikke hils, hun er ikke noe snill mot fremmede hunder!" Men det er vel ikke akkurat noen unnskyldning...! Kan også si "Hun er redd for andre hunder, så da angriper hun - ikke hils!"

Faktisk så unnskylder jeg ikke hundene mine jeg... Amira er en dust med fremmede hunder. OK Yippe er faktisk ikke feit, men pelsen står rett ut, og DET hender det at jeg unskylder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting til: "det er schæfer" når bilen rister og bråker :blink::lol: Jeanette som sa den til meg i dag altså, når jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med A som bråker i bilen.

Det er nok en skikkelig typisk unskyldning, for enkelte kommenterer at bilen min IKKE rister og bråker selv om det sitter en schäfer inni. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er nok når bikkja er tydelig sint og jeg sier tydelig, "Hun vil ikke hilse, hun er sint/redd" mens jeg prøver å holde henne i kanten av veien og bikkja er langflat etter båndet og lager ukoselige lyder, og folk fremdeles slipper hunden bort/lar den gå midt i veien. Da synes jeg ikke at jeg fortjener kjeft altså. Takk for hjelpen liksom :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flink til å unnskylde og bortforklare! Man må holde selvaktelsen oppe, vettu :hmm:

Gjengangere:

"han er midt i tannfellinga, skjønneru" (N napper i ermer når han får kos av ukjente. Vi går alltid hvis han begynner med det, og hilser sjeeeelden på fremmede).

"han er midt i tannfellinga, litt stressa og sånn, skjønneru" (N jokker på en hund... :blink: )

"han er midt i tannfellinga, skjønneru" (N er gretten og gjør fullt opprør midt på gata og folk sender meg sinte blikk fordi jeg ikke har kontroll på bikkja - som knapt noen tror på at er valp lenger, selv om han bare er 5 mnd- eler fordi jeg er så slem at jeg holder ham fast (!) den stakkars, søte, hvite, lodne vofsedutten som ser ut som en teddybjørn og sikkert bare er snill)

"han er midt i tannfellinga, skjønneru" (N er generell dimling)

"han er en himla dimling, skjønneru" ((kj)ærlig overbevisning)

Nå har han dessverre mista siste tanna (tror jeg) så da må jeg finne på en anna unnskyldning snart. Bra det blir sommer nå, så kan jeg skylde på varmen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han dessverre mista siste tanna (tror jeg) så da må jeg finne på en anna unnskyldning snart. Bra det blir sommer nå, så kan jeg skylde på varmen :blink:

*ler* Åh vi har ett hav av unskyldninger fremover vi med valper. Tannfellingsunnskyldningen går ut nå straks, så er vi inne i en artig periode der de bare er uoppdragne, men valper, så har vi pubertetstiden, den kan vare sånn i hvert fall frem til hunden er ca to, og da har vi jammen enda en periode. Så vi kan glede oss over unnskyldninger frem til hunden våre er over 2 vi! Jeg kan helt til han er tre, schæfer vettu, de er litt sene i utviklingen de :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, herlige historier her til tider :blink:

En av de som jeg nok har kommet med er vel:

"Det er typisk Papillon, ufattelig vanskelig ä trene vekk" (Mischa bjeffer og rapporterer när det kommer noen inn pä HANS omräde!)

"Han hater menn!" (noe som ER sant) Mischa knurrer pä de fleste menn, skal jo beskytte fruen, mä man forstä!

"Han er bare valpen, derfor litt ukontrollert" (Daddy, Portugisisk Vannhund, 1 är löper omtrent rett inn i dörer og biler av glede..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok unnskyldt Busters ekstra kilo med "fluffyness" noen ganger, må jeg innrømme...

Verste unnskyldningen jeg har hørt, fikk jeg servert her om dagen da jeg var ute i skogen med Buster. Han var i bånd, og to sorte labradorer kom løpende rundt et hjørne. Den ene heiv seg over Buster og begynte å tygge! Jeg fikk takk i nakkeskinnet på den lille dritten, og da eieren kom løpende ca. 5 minutter senere, forklarte hun meg at neste gang burde jeg la Buster være løs, fordi labradoren hennes er så sint på hunder i bånd!?!

Den tar kaka for meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...