Gå til innhold
Hundesonen.no

Smarte løsninger

Huldra

Recommended Posts

Er det noen som har noen kjempesmarte idèer til små og store løsninger i et hus? Tenker på romløsning, planløsning, smarte rom og lure oppbevaringsmuligheter? Tilpasninger som gjør livet litt enklere rett og slett! Både hunderelatert og ikke-hunderelatert. Forklar gjerne grundig, og hvis du har bilder tar jeg gjerne imot. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg er ikke så god på sånt.. men jeg har alltid ønsket meg et vaskerom man kan komme seg rett utenfra og inn. .Veldig greit når man har møkkete hunder og barn. Og et bad bygget slik at man kan komme seg dit direkte fra vaskerommet. Kjekt enten man har unger/hunder som kommer fra vaskerommet og må i dusjen, eller man selv er i dusjen og trenger rene klær/håndlkler etc :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall at hvis jeg skulle bygd hus nå, så skulle jeg hatt egen inngang til hundene som gikk rett inn til eget hundebad. Tenk å kunne dusje og føne poter og mage etter en gjørmete skogtur før hundene slapp inn i resten av huset! Utenfor denne inngangen kunne det vært hundegård.

Ellers er det jo lurt å tenke på hvor soverommene skal være i forhold til støykilder som TV, musikkanlegg, kjøkken, dusj, trafikk etc. Det kommer selvsagt også an på hvor godt lydisolert huset er.

Hvis man er to voksne som skal bo i huset bør man ha to stuer/oppholdsrom, jeg taler av erfaring. :banana: Veldig kjedelig å ikke kunne lese fordi den andre skal se på TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten hadde vi en liten flislagt do/kott rett ved yttergangen, sånn at små, tissetrengte barn kunne gå rett inn uten å søle til hele huset eller bruke en halv evighet på å få av seg klærne, tisse på seg, skifte klær, kle på seg igjen, komme seg ut att og finne ut at alle lekekameratene har gått :banana: Også med en ordentlig, diger utslagsvask med uttrekkbar hånddusj i stedet for vanlig blandebatteri, sånn at møkkete sko, bikkjer, drittunger, osv kan få en ordentlig spyling og tørk før de kommer inn og ekler til hele huset.

En enkel, fin sak jeg har er et eget hundetreneskap (vanlig PAX med lur Kompliment-innredning) hvor alt illeluktende henger; inkl løpedressen når den ikke helt trenger å vaskes bare for å svettes i mer, og som helt fint kan lukte hund uten at jeg skammer meg altfor mye når jeg er ute og kaver i joggeskoa mine :wub:

Ellers har jeg 1001 "lure løsninger" som jeg har funnet på helt selv, men de bor i en helt spesiell hemmelig skissebok og jeg lurer på om de egentlig er gjennomførbare? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke helt hvilke type løsninger du tenker på. Men jeg har en hel drøss med ting jeg ønsker meg.

- Vaskerom med utgangsdør

- kjølerom

- spiskammers

- soverom med walk-in-closet

- bad i andre etasje med skittentøyssjakt til vaskerommet

- vann til vann -varmepumpe

- sentralstøvsuger

- støvsuger i sokkelen på kjøkkenet

I tillegg til at soverom bør vende slik at det ikke blir steikvarmt om sommeren. Også praktisk med bad i tilknytning til soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal pusse opp gammelt hus etterhvert, og da skal vi ha vaskerom i kjelleren, med egen inngang. I vaskerommet setter vi også opp en helt enkel dusj, bare sånn at man kan spyle av seg når man henger av seg stallklær/fjøsklær, og sånn at hunder kan skylles av der. Det blir genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min geniale løsning på bad/vaskerom: vi skifter alltid på badet, og jeg vil ha klærne mine lett tilgjengelig. Jeg bruker også forskjellige skift flere dager på rad, og skifter flere ganger om dagen alt etter i forhold til hva jeg skal (på jobb, være inne, på tur, på besøk osv). Ergo er det mye klær som oppbevares på badet som ikke er skitne men heller ikke rene. Jeg vil derfor ha massemassevis av skapplass på badet; en hel langvegg (minst!) skal være skyvedørsgarderobe. Bak garderoben skal det være vaskerom, så en liten del av garderoben mangler hyller/klesstang, sånn at det faktisk blir en dør. Der vaskes og tørkes klærne. Og siden jeg av erfaring vet at klærne lett blir hengende på tørkestativet i all evighet før de havner i skapet, blir det veldig praktisk sånn sett også; man trekker bare ut en skuff og legger klærne på plass, eller henger de opp i skapet (som ikke har dør på den siden av rommet). Det eneste som skiller badet og vaskerommet er altså et "magisk" klesskap! Genialt spør du meg!

Aller helst vil jeg ha dette i 2. etasje, fordi jeg vil ha "master bedroom" i 2.. På soverommet skal det være lyst om morgenen og ikke om kvelden, og det skal være takvindu. I tillegg til soverom, bad og vaskerom, kan det være et soverom til i 2. etasje, men vi skal også ha et mediarom som skal være godt lydisolert. Hjemmekinoanlegg og gode stoler, lystette gardiner osv er tingen. Ledninger trukket i veggene.

En annen ting jeg skal ha er hunderom: ikke for å oppbevare hundene i, men til å ha valpekull på, drive med pelsstell (inkludert dusjing), og oppbevaring av absolutt alt hundeutstyr. Egen inngang til gårdsplassen og egen utgang til luftegård skal det være. Plass til hundebadekar sånn at jeg slipper å stå bøyd og dusje hund (da blir man jo våt og kan liksågodt dusje i dusjen). Massevis av oppbevaringsplass for utstyr, og også skap til turklær og sko. På den måten blir "fingangen" skånet for den verste gjørma og møkka. Hundene kan også ligge på hunderommet og tørke eller smelte, alt ettersom.. Inngang også fra entrèen. Jeg vil gjerne at dette rommet ligger vegg-i-vegg med kjøkkenet, og over kjøkkenbenken skal det være et lite avlangt liggende vindu, sånn at jeg kan se inn på hunderommet uten at de hundene som evt er der ser meg så godt. Og hvis jeg står og driver med pelsstell, å ikke føle meg totalt avstengt fra hele huset. Hunderommet skal forresten være ekstra lydisolert, pga evt valpekull..

På kjøkkenet vil jeg ha skrå benk i hjørnene, sånn at hjørneplassen blir kjempestor, innerste delen skal være oppbygd sånn at man kommer lett til ting som står der. I ene hjørnet skal det være kjøleskap i alle fall. Vil også ha en barbenk-sak (praktisk for kjappe frokoster), og åpen kjøkken/stueløsning.

Jeg vil ha et litebad i 1. etasje; do og kanskje en dusj, i tilknytning til gangen. Det skal være masse skap i gangen, skyvedører og gjerne speil. Benker med puter som skjuler skohyller vil jeg også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Ikke glem å bygge i høyden! Få alle skap opp til taket, selv om det kan være vanskelig å nå opp kan man lagre det man ikke bruker ofte der (sesongklær, det spesielle serviset osv)

2.

Utnytt plass under taket der du ikke har skap, sett opp hyller langs alle vegger helt oppunder taket og ha bøker/cd/dvd/nips der. Tar ikke opp unødig plass men er lett tilgjengelig.

3.

Bygg nisjer inn i vegger som ikke må være lyd- eller varmeisolerte, rommet virker større og man sparer dyrebar veggplass.

4.

Ha hengehyller i stoff i garderobeskap istedet for tradisjonelle hyller/kurver. Med to stenger i skapet får man hengt opp det man ikke bruker oftest på bakerste stang (typ bunad og dress) og rull sammen klærne du legger i hyllene. Det er lettere å finne det man skal ha, er mer ryddig OG det er veldig plassbesparende. Ha alltid sko i skohengehyller på innsia av skapdøra, støvletter står på gulvet i skapet med en sammenrullet avis inni for å beholde formen på skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Ikke glem å bygge i høyden! Få alle skap opp til taket, selv om det kan være vanskelig å nå opp kan man lagre det man ikke bruker ofte der (sesongklær, det spesielle serviset osv)

2.

Utnytt plass under taket der du ikke har skap, sett opp hyller langs alle vegger helt oppunder taket og ha bøker/cd/dvd/nips der. Tar ikke opp unødig plass men er lett tilgjengelig.

3.

Bygg nisjer inn i vegger som ikke må være lyd- eller varmeisolerte, rommet virker større og man sparer dyrebar veggplass.

4.

Ha hengehyller i stoff i garderobeskap istedet for tradisjonelle hyller/kurver. Med to stenger i skapet får man hengt opp det man ikke bruker oftest på bakerste stang (typ bunad og dress) og rull sammen klærne du legger i hyllene. Det er lettere å finne det man skal ha, er mer ryddig OG det er veldig plassbesparende. Ha alltid sko i skohengehyller på innsia av skapdøra, støvletter står på gulvet i skapet med en sammenrullet avis inni for å beholde formen på skaftet.

Flotte tips! Men hva betyr nisjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips! Men hva betyr nisjer?

Ehh.. Hull i veggen som har egen bakveggvegg? Et innebygd skap uten dør, om du skjønner? De trenger ikke være så dype, og man kan ha mange lave eller en høy med hyller i. Lett å bygge med finerplater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Hull i veggen som har egen bakveggvegg? Et innebygd skap uten dør, om du skjønner? De trenger ikke være så dype, og man kan ha mange lave eller en høy med hyller i. Lett å bygge med finerplater!

Ah! Men hvordan gjør man det på andre siden av veggen da? Blir det ikke en stor firkant der? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Men hvordan gjør man det på andre siden av veggen da? Blir det ikke en stor firkant der? :banana:

Altså, de fleste vegger er en sandwich; en veggplate, fyll/isolasjon/luft og så en veggplate til. Så man lager bare hull i den ene veggen, og lager en ny bakvegg til den, slik at fyllet blir smalere akkurat der. Om man vil lage nisjer på begge sider kan man bruke felles bakvegg, eller lage de litt på siden av hverandre. Skulle ønske jeg kunne tegne det til deg, jer er helt elendig på å forklare... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de fleste vegger er en sandwich; en veggplate, fyll/isolasjon/luft og så en veggplate til. Så man lager bare hull i den ene veggen, og lager en ny bakvegg til den, slik at fyllet blir smalere akkurat der. Om man vil lage nisjer på begge sider kan man bruke felles bakvegg, eller lage de litt på siden av hverandre. Skulle ønske jeg kunne tegne det til deg, jer er helt elendig på å forklare... :banana:

Ååja - en slags innebygd hylle altså? Det er jo kjempestilig! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååja - en slags innebygd hylle altså? Det er jo kjempestilig! :banana:

Jajo. Nisjer er vel smale/høye da, mer beregnet til vaser/trofeer osv, men jeg synes det er råflott med planter i, jeg da. Men man kan selvsagt bygge inn en hylle også, og få plass til mer i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajo. Nisjer er vel smale/høye da, mer beregnet til vaser/trofeer osv, men jeg synes det er råflott med planter i, jeg da. Men man kan selvsagt bygge inn en hylle også, og få plass til mer i lengden!

Hehe, jeg er tydeligvis dårlig på å forklare jeg også, men jeg skjønner hva du mener. :banana:

Noen flere som har gode idèer? Planløsninger, rom i forhold til hverandre? Geniale oppbevaringsløsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...