Gå til innhold
Hundesonen.no

Smarte løsninger


Huldra

Recommended Posts

Er det noen som har noen kjempesmarte idèer til små og store løsninger i et hus? Tenker på romløsning, planløsning, smarte rom og lure oppbevaringsmuligheter? Tilpasninger som gjør livet litt enklere rett og slett! Både hunderelatert og ikke-hunderelatert. Forklar gjerne grundig, og hvis du har bilder tar jeg gjerne imot. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg er ikke så god på sånt.. men jeg har alltid ønsket meg et vaskerom man kan komme seg rett utenfra og inn. .Veldig greit når man har møkkete hunder og barn. Og et bad bygget slik at man kan komme seg dit direkte fra vaskerommet. Kjekt enten man har unger/hunder som kommer fra vaskerommet og må i dusjen, eller man selv er i dusjen og trenger rene klær/håndlkler etc :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall at hvis jeg skulle bygd hus nå, så skulle jeg hatt egen inngang til hundene som gikk rett inn til eget hundebad. Tenk å kunne dusje og føne poter og mage etter en gjørmete skogtur før hundene slapp inn i resten av huset! Utenfor denne inngangen kunne det vært hundegård.

Ellers er det jo lurt å tenke på hvor soverommene skal være i forhold til støykilder som TV, musikkanlegg, kjøkken, dusj, trafikk etc. Det kommer selvsagt også an på hvor godt lydisolert huset er.

Hvis man er to voksne som skal bo i huset bør man ha to stuer/oppholdsrom, jeg taler av erfaring. :banana: Veldig kjedelig å ikke kunne lese fordi den andre skal se på TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten hadde vi en liten flislagt do/kott rett ved yttergangen, sånn at små, tissetrengte barn kunne gå rett inn uten å søle til hele huset eller bruke en halv evighet på å få av seg klærne, tisse på seg, skifte klær, kle på seg igjen, komme seg ut att og finne ut at alle lekekameratene har gått :banana: Også med en ordentlig, diger utslagsvask med uttrekkbar hånddusj i stedet for vanlig blandebatteri, sånn at møkkete sko, bikkjer, drittunger, osv kan få en ordentlig spyling og tørk før de kommer inn og ekler til hele huset.

En enkel, fin sak jeg har er et eget hundetreneskap (vanlig PAX med lur Kompliment-innredning) hvor alt illeluktende henger; inkl løpedressen når den ikke helt trenger å vaskes bare for å svettes i mer, og som helt fint kan lukte hund uten at jeg skammer meg altfor mye når jeg er ute og kaver i joggeskoa mine :wub:

Ellers har jeg 1001 "lure løsninger" som jeg har funnet på helt selv, men de bor i en helt spesiell hemmelig skissebok og jeg lurer på om de egentlig er gjennomførbare? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke helt hvilke type løsninger du tenker på. Men jeg har en hel drøss med ting jeg ønsker meg.

- Vaskerom med utgangsdør

- kjølerom

- spiskammers

- soverom med walk-in-closet

- bad i andre etasje med skittentøyssjakt til vaskerommet

- vann til vann -varmepumpe

- sentralstøvsuger

- støvsuger i sokkelen på kjøkkenet

I tillegg til at soverom bør vende slik at det ikke blir steikvarmt om sommeren. Også praktisk med bad i tilknytning til soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal pusse opp gammelt hus etterhvert, og da skal vi ha vaskerom i kjelleren, med egen inngang. I vaskerommet setter vi også opp en helt enkel dusj, bare sånn at man kan spyle av seg når man henger av seg stallklær/fjøsklær, og sånn at hunder kan skylles av der. Det blir genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min geniale løsning på bad/vaskerom: vi skifter alltid på badet, og jeg vil ha klærne mine lett tilgjengelig. Jeg bruker også forskjellige skift flere dager på rad, og skifter flere ganger om dagen alt etter i forhold til hva jeg skal (på jobb, være inne, på tur, på besøk osv). Ergo er det mye klær som oppbevares på badet som ikke er skitne men heller ikke rene. Jeg vil derfor ha massemassevis av skapplass på badet; en hel langvegg (minst!) skal være skyvedørsgarderobe. Bak garderoben skal det være vaskerom, så en liten del av garderoben mangler hyller/klesstang, sånn at det faktisk blir en dør. Der vaskes og tørkes klærne. Og siden jeg av erfaring vet at klærne lett blir hengende på tørkestativet i all evighet før de havner i skapet, blir det veldig praktisk sånn sett også; man trekker bare ut en skuff og legger klærne på plass, eller henger de opp i skapet (som ikke har dør på den siden av rommet). Det eneste som skiller badet og vaskerommet er altså et "magisk" klesskap! Genialt spør du meg!

Aller helst vil jeg ha dette i 2. etasje, fordi jeg vil ha "master bedroom" i 2.. På soverommet skal det være lyst om morgenen og ikke om kvelden, og det skal være takvindu. I tillegg til soverom, bad og vaskerom, kan det være et soverom til i 2. etasje, men vi skal også ha et mediarom som skal være godt lydisolert. Hjemmekinoanlegg og gode stoler, lystette gardiner osv er tingen. Ledninger trukket i veggene.

En annen ting jeg skal ha er hunderom: ikke for å oppbevare hundene i, men til å ha valpekull på, drive med pelsstell (inkludert dusjing), og oppbevaring av absolutt alt hundeutstyr. Egen inngang til gårdsplassen og egen utgang til luftegård skal det være. Plass til hundebadekar sånn at jeg slipper å stå bøyd og dusje hund (da blir man jo våt og kan liksågodt dusje i dusjen). Massevis av oppbevaringsplass for utstyr, og også skap til turklær og sko. På den måten blir "fingangen" skånet for den verste gjørma og møkka. Hundene kan også ligge på hunderommet og tørke eller smelte, alt ettersom.. Inngang også fra entrèen. Jeg vil gjerne at dette rommet ligger vegg-i-vegg med kjøkkenet, og over kjøkkenbenken skal det være et lite avlangt liggende vindu, sånn at jeg kan se inn på hunderommet uten at de hundene som evt er der ser meg så godt. Og hvis jeg står og driver med pelsstell, å ikke føle meg totalt avstengt fra hele huset. Hunderommet skal forresten være ekstra lydisolert, pga evt valpekull..

På kjøkkenet vil jeg ha skrå benk i hjørnene, sånn at hjørneplassen blir kjempestor, innerste delen skal være oppbygd sånn at man kommer lett til ting som står der. I ene hjørnet skal det være kjøleskap i alle fall. Vil også ha en barbenk-sak (praktisk for kjappe frokoster), og åpen kjøkken/stueløsning.

Jeg vil ha et litebad i 1. etasje; do og kanskje en dusj, i tilknytning til gangen. Det skal være masse skap i gangen, skyvedører og gjerne speil. Benker med puter som skjuler skohyller vil jeg også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Ikke glem å bygge i høyden! Få alle skap opp til taket, selv om det kan være vanskelig å nå opp kan man lagre det man ikke bruker ofte der (sesongklær, det spesielle serviset osv)

2.

Utnytt plass under taket der du ikke har skap, sett opp hyller langs alle vegger helt oppunder taket og ha bøker/cd/dvd/nips der. Tar ikke opp unødig plass men er lett tilgjengelig.

3.

Bygg nisjer inn i vegger som ikke må være lyd- eller varmeisolerte, rommet virker større og man sparer dyrebar veggplass.

4.

Ha hengehyller i stoff i garderobeskap istedet for tradisjonelle hyller/kurver. Med to stenger i skapet får man hengt opp det man ikke bruker oftest på bakerste stang (typ bunad og dress) og rull sammen klærne du legger i hyllene. Det er lettere å finne det man skal ha, er mer ryddig OG det er veldig plassbesparende. Ha alltid sko i skohengehyller på innsia av skapdøra, støvletter står på gulvet i skapet med en sammenrullet avis inni for å beholde formen på skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Ikke glem å bygge i høyden! Få alle skap opp til taket, selv om det kan være vanskelig å nå opp kan man lagre det man ikke bruker ofte der (sesongklær, det spesielle serviset osv)

2.

Utnytt plass under taket der du ikke har skap, sett opp hyller langs alle vegger helt oppunder taket og ha bøker/cd/dvd/nips der. Tar ikke opp unødig plass men er lett tilgjengelig.

3.

Bygg nisjer inn i vegger som ikke må være lyd- eller varmeisolerte, rommet virker større og man sparer dyrebar veggplass.

4.

Ha hengehyller i stoff i garderobeskap istedet for tradisjonelle hyller/kurver. Med to stenger i skapet får man hengt opp det man ikke bruker oftest på bakerste stang (typ bunad og dress) og rull sammen klærne du legger i hyllene. Det er lettere å finne det man skal ha, er mer ryddig OG det er veldig plassbesparende. Ha alltid sko i skohengehyller på innsia av skapdøra, støvletter står på gulvet i skapet med en sammenrullet avis inni for å beholde formen på skaftet.

Flotte tips! Men hva betyr nisjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips! Men hva betyr nisjer?

Ehh.. Hull i veggen som har egen bakveggvegg? Et innebygd skap uten dør, om du skjønner? De trenger ikke være så dype, og man kan ha mange lave eller en høy med hyller i. Lett å bygge med finerplater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Hull i veggen som har egen bakveggvegg? Et innebygd skap uten dør, om du skjønner? De trenger ikke være så dype, og man kan ha mange lave eller en høy med hyller i. Lett å bygge med finerplater!

Ah! Men hvordan gjør man det på andre siden av veggen da? Blir det ikke en stor firkant der? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Men hvordan gjør man det på andre siden av veggen da? Blir det ikke en stor firkant der? :banana:

Altså, de fleste vegger er en sandwich; en veggplate, fyll/isolasjon/luft og så en veggplate til. Så man lager bare hull i den ene veggen, og lager en ny bakvegg til den, slik at fyllet blir smalere akkurat der. Om man vil lage nisjer på begge sider kan man bruke felles bakvegg, eller lage de litt på siden av hverandre. Skulle ønske jeg kunne tegne det til deg, jer er helt elendig på å forklare... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de fleste vegger er en sandwich; en veggplate, fyll/isolasjon/luft og så en veggplate til. Så man lager bare hull i den ene veggen, og lager en ny bakvegg til den, slik at fyllet blir smalere akkurat der. Om man vil lage nisjer på begge sider kan man bruke felles bakvegg, eller lage de litt på siden av hverandre. Skulle ønske jeg kunne tegne det til deg, jer er helt elendig på å forklare... :banana:

Ååja - en slags innebygd hylle altså? Det er jo kjempestilig! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååja - en slags innebygd hylle altså? Det er jo kjempestilig! :banana:

Jajo. Nisjer er vel smale/høye da, mer beregnet til vaser/trofeer osv, men jeg synes det er råflott med planter i, jeg da. Men man kan selvsagt bygge inn en hylle også, og få plass til mer i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajo. Nisjer er vel smale/høye da, mer beregnet til vaser/trofeer osv, men jeg synes det er råflott med planter i, jeg da. Men man kan selvsagt bygge inn en hylle også, og få plass til mer i lengden!

Hehe, jeg er tydeligvis dårlig på å forklare jeg også, men jeg skjønner hva du mener. :banana:

Noen flere som har gode idèer? Planløsninger, rom i forhold til hverandre? Geniale oppbevaringsløsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...