Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bør man vaske hunden?

Recommended Posts

Felix blir dusjet når han er skitten eller lukter dritt. Er han bare skitten så spyler jeg av med vann, lukter han så tar vi en dæsj med hundeshampoo i tillegg. Sommeren blir han vasket oftere for da er det mye stilig å rulle seg i,som døde mus,bæsj av alle slag og andre råtne rarerier :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Hvor ofte bør hunder bades?

Individuelt er det helt forskjellig, kommer ann på pelsen, hva man gjør i løpet av dagen.. hva hunden gjør, farge og møkk har nok litt å si også. En opprinnelig hvit hund som er grå/brun er ikke akkurat noe du har lyst til å kose på..

Hvor ofte bader du din?

Sofus ble badet 1-2 ganger i mnd. Zaira er det plutselig gått 4 mnd.

Sofus tisset på mage og framben hverdag og vi skylte han etter hver tur, men stramt, klissete og ekkel var lukta tilslutt. Zaira i disse dager bader noe, men jeg bader henne ikke ofte. Hun blir badet med shampoo om det ikke hjelper med en skyll, og om hun virkelig er møkkete og ekkel i pelsen sin.

Hvor ofte er for ofte?

Hverdag? :banana: Kommer jo litt ann på øyet, men flere ganger i uken til en gang i uka er faktisk mye synes jeg, men det kommer også ann på hunden igjen. Om bikkja ruller seg ofte i hestebæsj, kubæsj eller lignende, eller har allergier elns, så ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader Kita før hver utstilingen, da hun ruller i sanden og i skogen :wub: Det vil si 0-2 ganger i mnd :banana: Hun ligger også i senga, så greit at det ikke blir fult av gjørme og sand :wub:

Badet gjevnlig fra hun var liten, med tanke på at hun skal bli vandt med det. Slåss med en så stor hund for å bade er uaktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bør hunder bades?

Etter behov, ja..

hvor ofte bader du din?

Mest ideellt er to ganger i måneden. Hun får så innmari mye floker og tover om hun går for lenge uten, så det er helt essensielt med bad ganske ofte for å klare å holde pelsen fin. Og da tenker jeg på hunden også, får med floker klør det.

Hvor ofte er for ofte?

Jeg synes ikke det finnes noe for ofte, klart at å bade hunden med sjampo hver dag er for ofte, men en gang i uka synes ikke jeg er helt på jordet om hunden har vanskelig pels. Min rase har heller ikke underull, og det fettlaget mange raser har i pelsen har ikke vannhunen uansett. Så dersom man bruker sjampp tenker jeg i hvertfall at man må bruke den med måte om man vakser hunden ofte, slik at det ikke blir for mye for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase har heller ikke underull, og det fettlaget mange raser har i pelsen har ikke vannhunen uansett. Så dersom man bruker sjampp tenker jeg i hvertfall at man må bruke den med måte om man vakser hunden ofte, slik at det ikke blir for mye for huden.

Har ikke vannhunder fett i pelsen? hørtes rart ut, trodde det var naturlig for alle hunder jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vannhunder fett i pelsen? hørtes rart ut, trodde det var naturlig for alle hunder jeg.

Ikke sånn som hunder med tykk undeull. Pelsen deres og huden kan på mange måter sammenliknes med menneskehår og menneskets hodebunn. Deler du pelsen fra hverandre ser du rett inn på huden, og om du "gnir" fingrene på huden til hunden føles det ikke fett. Utrolig vanskelig å forklare.. Men det er nå i alle fall pelsen og hudens egenskaper som gjør at en kan kalle vannhunden, og forsåvidt også puddel og andre tilsvarende raser, for allergivennlige.

Desto lenger man venter med å bade hunden, jo mer fettete blir pelsen/huden - akkurat som at mennesker får fett hår. Pelsen er vannavstøtende og luftig (luftlag under pelsen når det er varmt) og beskytter allikevel huden godt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...