Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bør man vaske hunden?


Recommended Posts

Felix blir dusjet når han er skitten eller lukter dritt. Er han bare skitten så spyler jeg av med vann, lukter han så tar vi en dæsj med hundeshampoo i tillegg. Sommeren blir han vasket oftere for da er det mye stilig å rulle seg i,som døde mus,bæsj av alle slag og andre råtne rarerier :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Hvor ofte bør hunder bades?

Individuelt er det helt forskjellig, kommer ann på pelsen, hva man gjør i løpet av dagen.. hva hunden gjør, farge og møkk har nok litt å si også. En opprinnelig hvit hund som er grå/brun er ikke akkurat noe du har lyst til å kose på..

Hvor ofte bader du din?

Sofus ble badet 1-2 ganger i mnd. Zaira er det plutselig gått 4 mnd.

Sofus tisset på mage og framben hverdag og vi skylte han etter hver tur, men stramt, klissete og ekkel var lukta tilslutt. Zaira i disse dager bader noe, men jeg bader henne ikke ofte. Hun blir badet med shampoo om det ikke hjelper med en skyll, og om hun virkelig er møkkete og ekkel i pelsen sin.

Hvor ofte er for ofte?

Hverdag? :banana: Kommer jo litt ann på øyet, men flere ganger i uken til en gang i uka er faktisk mye synes jeg, men det kommer også ann på hunden igjen. Om bikkja ruller seg ofte i hestebæsj, kubæsj eller lignende, eller har allergier elns, så ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader Kita før hver utstilingen, da hun ruller i sanden og i skogen :wub: Det vil si 0-2 ganger i mnd :banana: Hun ligger også i senga, så greit at det ikke blir fult av gjørme og sand :wub:

Badet gjevnlig fra hun var liten, med tanke på at hun skal bli vandt med det. Slåss med en så stor hund for å bade er uaktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bør hunder bades?

Etter behov, ja..

hvor ofte bader du din?

Mest ideellt er to ganger i måneden. Hun får så innmari mye floker og tover om hun går for lenge uten, så det er helt essensielt med bad ganske ofte for å klare å holde pelsen fin. Og da tenker jeg på hunden også, får med floker klør det.

Hvor ofte er for ofte?

Jeg synes ikke det finnes noe for ofte, klart at å bade hunden med sjampo hver dag er for ofte, men en gang i uka synes ikke jeg er helt på jordet om hunden har vanskelig pels. Min rase har heller ikke underull, og det fettlaget mange raser har i pelsen har ikke vannhunen uansett. Så dersom man bruker sjampp tenker jeg i hvertfall at man må bruke den med måte om man vakser hunden ofte, slik at det ikke blir for mye for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase har heller ikke underull, og det fettlaget mange raser har i pelsen har ikke vannhunen uansett. Så dersom man bruker sjampp tenker jeg i hvertfall at man må bruke den med måte om man vakser hunden ofte, slik at det ikke blir for mye for huden.

Har ikke vannhunder fett i pelsen? hørtes rart ut, trodde det var naturlig for alle hunder jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vannhunder fett i pelsen? hørtes rart ut, trodde det var naturlig for alle hunder jeg.

Ikke sånn som hunder med tykk undeull. Pelsen deres og huden kan på mange måter sammenliknes med menneskehår og menneskets hodebunn. Deler du pelsen fra hverandre ser du rett inn på huden, og om du "gnir" fingrene på huden til hunden føles det ikke fett. Utrolig vanskelig å forklare.. Men det er nå i alle fall pelsen og hudens egenskaper som gjør at en kan kalle vannhunden, og forsåvidt også puddel og andre tilsvarende raser, for allergivennlige.

Desto lenger man venter med å bade hunden, jo mer fettete blir pelsen/huden - akkurat som at mennesker får fett hår. Pelsen er vannavstøtende og luftig (luftlag under pelsen når det er varmt) og beskytter allikevel huden godt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...